02/08/07

Pontade 13 07 (24/07/2007)


Grecie: leç che e pidimente lis radios di minorance

Il guvier grêc al à fat bon ai prins di Lui une leç che e regole il setôr radiotelevisîf e che e va a pidimentâ inmò di plui la ativitât des emitentis radiofonichis plui piçulis o che a trasmetin in lenghe minoritarie. Il test al à vût la poie de maiorance di diestre, ma al è stât contestât di dutis lis fuarcis di oposizion. In buine sostance il proviodiment al previôt dute une schirie di limitazions par concedi lis frecuencis radiofonichis. La leç, dut câs, e interesse dut il panorame radiofonic grêc, dal moment che dutis lis licencis a varan di jessi rignuvidis. Par vê une concession al covente versâ une garanzie di 100 mil euros e vê almancul une vincjine di dipendents, ven a dî che si scancele ogni pussibilitât pes emitentis plui piçulis e che no àn capitâi grues daûr di lôr. Cun di plui si previôt che la lenghe principâl par podê trasmeti e vedi di jessi il grêc. Ta cheste maniere si va a colpî ancje chês emitentis de Tracie che a doprin la lenghe turche. Fin cumò, il turc al jere l’unic lengaç che al gjoldeve di une cierte tolerance de bande des autoritâts greghis, che, pal rest, no ricognossin la esistence di nissune minorance e che za tai agns stâts a vevin colpît cun fuarce ogni tentatîf di dâi visibilitât aes comunitâts di minorance sui mieçs di comunicazion.


Gales: trê i ministris nazionaliscj tal guvier gnûf

Il partît laburist al veve vinçût lis ultimis elezions pe Assemblee Nazionâl Galese, ma nol veve rivât a concuistâ la maiorance assolude dai parlamentârs. Par cheste reson, daspò di une lungje tratative, i laburiscj a vevin sotscrit une aleance cui nazionaliscj dal Plaid Cymru. La setemane stade, intal guvier galês, a son cussì jentrâts ancje trê ministris che a rivin di chest partît. I siet ministris laburiscj che a vevin formât il prin guvier di minorance a son restâts al lôr puest, ma si à vût un cambiament intes deleghis. Par chel che al rivuarde i rapresentants dal Plaid Cymru: Ieuan Wyn Jones, dongje di jessi ministri pe economie e pai traspuarts, al è deventât vice prin ministri; Rhodri Glyn Thomas, al à vût il ministeri pal patrimoni storic e culturâl; e Elin Jones e à vût la deleghe pai afârs agricui.


Paîs Basc: television par basc ancje in Iparralde

Il Consei superiôr dal audiovisîf al à autorizât la nassite, cun Setembar, di 18 canâi pe television digjitâl di tiere in Iparralde, ven a dî la part dal Paîs Basc che si cjate sot dal stât francês. Di chê altre bande dal confin, il guvier de Comunitât Autonome Basche al à dite di sì a 57 canâi televisîfs digjitâi. Tra i cuatri grups che a àn vût cheste concession al è ancje “Hamaika”, che si è dât dongje intal Setembar stât, metint adun societâts che a operin in diviers cjamps de comunicazion, ven a dî television, radio, telefonie e editorie. Tra chescj ancje i cuotidians “Gara” e “Deia”, il “Journal du Pays Basque” che al opere in Iparralde, e “Berria”, l’unic cuotidian di plante fûr par euskara. Il grup “Hamaika” al à vût in concession cuindis canâi che a trasmetaran par basc su dut il teritori des provinciis baschis di Gipuzkoa, Biskaia e Araba. Dut câs, tra i canâi dal grup, che a varessin di partî tal zîr di un an, si ‘nt previôt ancje un pal bacin Oarso – Bidasoa. Cheste television locâl in lenghe basche, duncje, no si fermarà sul confin di stât che al taie in doi il Paîs Basc, ma e rivarà ancje in trê comuns di Iparralde, ven a dî Hendaye, Biriatu e Behobie.


Galizie: “Nós”, nazionalisim e gastronomie intune

Tantis voltis il nazionalisim al ven associât a argoments une vore pençs, ma in realtât in diviersis comunitâts a son tancj i grups di militants o simpatizants nazionaliscj che si dan dongje par ocupâsi di ativitâts culturâls, sportivis o ancje ludichis. Un esempli interessant, di chest pont di viste, al rive de Galizie, là che e je nassude la Societât Gastronomiche nazionaliste “Nós”. Par podê jentrâ te gnove associazion si domandin dome dôs carateristichis, ven a dî jessi nazionalist e gjoldi intal mangjâ. La assemblee di fondazion dal grup si è davuelte, come che al jere facil di pensâ, ator di une taule plene di specialitâts gastronomichis galizianis.


Romanie: i ongjarês a cirin la unitât eletorâl

Tai agns daspò de colade dal regjim ditatoriâl di Ceausescu, i ongjarês de Romanie si vevin organizâts ator da Union Democratiche dai Ongjarês in Romanie, une sorte di cartel politic e organizatîf che al meteve adun lis diviersis animis de comunitât magjare che e vîf in Transilvanie. Tai ultins agns, dut câs, la Union, cundut che e reste il moviment di riferiment pai ongjarês de Romanie, e à pierdût diviers tocs. Il câs plui grues al è stât chel rapresentât dal Consei Nazionâl dai Ongjarês in Transilvanie, vuidât di Laszlo Tokes. Marko Bela, che al è ae vuide de Union, al cîr di tornâ a tirâ dongje chest moviment e chês altris realtâts che a son ladis par cont lôr. L’obietîf, di fat, al è chel di presentâsi aes elezions europeanis cuntun moviment unitari. Si calcole che i ongjarês che a vivin in Romanie a sedin un milion e mieç, ven a dî il 6,5% de popolazion rumene. Dome se si sta ducj adun – al dîs Bela – si pues sperâ di passâ il soiâr eletorâl.

2 commenti:

Scovacis ha detto...

Mandi «triku» e benvignût jenfri i «blogarins». Tancj auguris e compliments par cheste biele iniziative che e aumente e insiorìs une vore il panorame de informazion in marilenghe.

triku ha detto...

Grazie Dree, sei pai compliments che pai auguris. E, za che o soi, o profiti par disi grazie ancje a ducj chei altris che a àn dât spazi ae nassite di chest blog o che mi àn fat i auguris e/o i compliments... Grazie, duncje, ancje a Christian, a Ivo, a Matieu, a Norman, a Donato, e v.i.