02/08/07

Pontade 10 07 (13/07/2007) - aprofondiment


Paîs Basc: fin de tregue di ETA


Ai 5 di Jugn, la organizazion armade basche ETA e à dât fûr un comunicât là che e comunicave la fin de tregue che e veve proclamât intal Març dal 2006. Une tregue che e varès vût di coventâ par imbastî un procès di risoluzion pacifiche dal conflit che di cuasi cincuante agns al met cuintri une part significative de societât basche e i stâts spagnûl e francês. Magari cussì no, chest procès di pâs nol à rivât a partî. Za intal Astât dal an passât ETA e veve manifestât il so marum par vie che dal guvier spagnûl no jerin rivâts ats concrets che a dimostrassin la sô intenzion di inviâ pardabon un procès di pâs. Dal moment che nancje chestis declarazions a vevin rivât a movi nuie, in Dicembar, ETA e veve colpît cuntun atentât l’aeropuart Barajas di Madrid. Une azion pensade come avertiment, ma che e veve puartât ae muart di doi citadins ecuadorians che no si vevin visâts dai avîs de polizie di bandonâ la zone. Dut câs, contrari di ce che e pensave ETA, nancje chê azion e veve rivât a cambiâ il compuartament dal guvier, ma dome a incressi lis misuris di repression.


Il comunicât di ETA

A cinc mês dal atentât di Barajas, ETA e à decidût di meti fin ae tregue che jê stesse e veve proclamât e lu à fat cun chest comunicât.

ETA, organizazion socialiste rivoluzionarie basche di liberazion nazionâl, e vûl che i citadins bascs a cognossin il messaç seguitîf.

E je la ore di sclarî lis robis. Euskal Herria e vûl superâ la division istituzionâl e lâ indenant te costruzion di un stât indipendent. Cun miârs di vôs a pro dal cambiament politic e sociâl, cun miârs di vôs a pro dal avignî di chest popul. Ancje ETA e cjape posizion pal procès di liberazion di chest popul. Il finâl di chest procès al sarà dal sigûr un stât indipendent che al varà non Euskal Herria, dut câs, par rivâ a di un tant, al coventarà un spazi unitari che al cjapi dentri la Navare, Alava, Bizkaia e Gipuzkoa, e un altri che al meti adun Lapurdi, la Alte Navare e Zuberoa. Ta cheste maniere, cui siet teritoris adun, o fasarìn sù l’avignî dal nestri popul.

Ven a dî che par fâ sù l’avignî dal nestri popul lis siet provinciis a àn di jessi unidis. Lis soluzions a miezis, no nus menin di nissune bande. L’avignî al sta intes nestris mans e lu otignarìn.

A son coladis lis mascaris. La ande di Zapatero si à palesade intal fassisim che al lasse cence dirits partîts e personis. Ma nol è bessôl. Ancje ai dirigjents dal Partît Nazionalist Basc, cu la ofese simpri sui lavris e mai avonde passûts di bêçs, ur à colade la mascare. Par disgracie, la libertât dai popui e je usade a vê par nemì il tradiment. Ogni volte che a vevin di cjapâ decisions saldis par fâ sù l’avignî a pro di Euskal Herria a àn contât balis. Cumò, par rispueste, i citadins no i àn dât cjarte blancje par lâ dilunc a incressi il patiment di chest popul sot de protezion dal spagnolisim. A àn dome rivât a clamâ dongje i responsabii de repression cuintri dai dirits nazionâi, ma no chei bascs che a vuelin vivi in democrazie e libertât.

I citadins a patissin la mancjance di democrazie. Impen di sparî, i atacs cuintri di Euskal Herria a cressin e a son plui dûrs. La justizie spagnole e à metût fûr di chestis ultimis elezions antidemocratichis miârs di personis e la çampe indipendentiste, la part plui ative di chest procès. Euskal Herria in dì di vuê e vîf intun stât di ecezion. Lis ultimis elezions che si àn vudis no àn nissune legjitimitât. Il Guvier spagnûl al à rispuindût ae fin continuade des azions armadis ufiert di ETA cun impresonaments, cu la torture e cun ogni sorte di persecuzion. No son lis condizions democratichis minimis par lâ indenant cuntun procès di negoziazion.

O vin denant lis clâfs par garantî il vuê e il doman di Euskal Herria: ven a dî autodeterminazion e teritorialitât e lis semencis che miârs e miârs di citadins a àn semenât i puartaran al nestri popul une racuelte bondante.

Par intant, o sotscrivìn la nestre decision di difindi cu lis armis il popul che al ven atacât cu lis armis.

O clamìn ducj i citadins a fâi cuintri a cheste democrazie false e fraide e a impegnâsi in maniere salde te costruzion di un stât libar clamât Euskal Herria. Ognidun intal so cjamp e daûr des sôs pussibilitâts. In maniere gjenerose e unide.

In fin, ETA e vûl visâ che e interomp il fermait il fûc continuatîf e che e à decidût di tornâ a començâ lis azions in difese di Euskal Herria su ducj i fronts a tacâ dal principi dai 6 di Jugn dal 2007.


La rispueste dal guvier spagnûl

Daspò de publicazion di chest comunicât sui gjornâi bascs, il prin ministri spagnûl, José Luis Rodríguez Zapatero, intune video conference al à indreçât ai citadins dal stât spagnûl chest discors:

ETA e à metût fin al fermait il fûc continuât che e veve proclamât intal Març dal 2006. Dut câs, intai fats, al è za di un pôc che lu veve rot cul atentât fat intal aeropuart di Barajas intal Dicembar stât là che a vevin pierdût la vite doi citadins ecuadorians. Vuê ETA e à cjapât la stesse decision che e veve bielzà cjapât in altris ocasions in passât e, vuê come in chê volte, ETA e torne a falâ. La rispueste a chest gnûf erôr e sarà chê che simpri a àn dât i guviers spagnûi, lis fuarcis democratichis e dute la societât. Une rispueste che si poie su la difese comune dai valôrs e des istituzions democratichis, su la metude in vore rigorose dal stât di dirit, su la eficience des fuarcis e dai cuarps di sigurece dal stât e su la cooperazion internazionâl.

O sin un paîs fuart, la societât spagnole e à za mostrât intune dade une vore lungje che il so dolôr nol flapìs la sô fuarce, che il patiment nol pidimente la sô determinazion. Cumò e tornarà a mostrâlu, cence cedi a nissune des menacis e des sfidis che si vûl butâi intor. La decision di ETA e va in maniere radicâl inte direzion contrarie ae strade che la societât basche e chê spagnole a vuelin, ven a dî la strade de pâs. Une strade che e à dome un finâl, la fin de lote armade, une strade che si pues cjapâ e puartâ indenant dome cu la rinuncie totâl ae violence.

O vuei indreçâmi a ducj i citadins bascs. O ai puartât indenant ducj i sfuarçs pussibii par rivâ ae pâs e a vierzi une suaze di convivence par ducj là che si puedin difindi democratichementri dutis lis opzions e superâ ducj i scuintris. O sai che la maiorance dai citadins bascs e cognòs la autenticitât dal sfuarç che il guvier al à puartât indenant e i ten a marcâ che la mê sperance plui grande si poie su la volontât profonde de maiorance de societât basche e de societât spagnole di vivi in pâs e in libertât.

L’avignî dai bascs al dipent e al dipendarà propit di lôr inte suaze de leç e de democrazie, nol dipendarà mai de violence teroriste. Vuê o vuei sigurâ che il guvier cu la fuarce de leç e dal stât di dirit al met e al metarà in vore ducj i imprescj par difindi la convivence, la libertât e la sigurece dai citadins.

I dîs grazie pal lôr impegn a chei grups politics che ta chest periodi a àn dât une poie cence condizions al guvier. Un grazie particolâr o vuei disi massime a ducj chei citadins che mi àn fat rivâ la lôr poie e la lôr fiducie. O ai la sperance che denant dal comunicât di ETA la poie dai grups politics e sedi unanime. Mi sfuarçarai par otignîle parcè che al è ce che e domande la maiorance dai spagnûi e al è ce che e i covente ae maiorance dal nestri popul.

La fuarce de democrazie e de peraule e vinçarà simpri sul deliri totalitari. O soi sigûr che cheste considerazion e cjaparà ancje chei che vuê a tornin a menaçânus ducj. Lâ dilunc cu la violence al causarà dome dolôr, un dolôr che al durarà par dut il timp che i coventarà ae leç, ae democrazie e ae libertât par vinci la violence, ma o soi convint che plui prest che tart la societât spagnole e concuistarà in maniere definitive la pâs. Mi impegnarai par che si rivi a di un tant il prime pussibil.

Un pocjis des declarazions che a son dentri di chest discors, dut câs, a lassin scaturît un osservatôr imparziâl. Cun di fat, cuant che Zapatero al dîs di vê “puartât indenant ducj i sfuarçs pussibii par rivâ ae pâs” e ven daurman iniment une declarazion fate cualchi mês indaûr – inte suaze di un bote e rispueste tra socialiscj e popolârs – là che l’esponent socialist, riferintsi ai contats cun ETA, si veve svantât di vê fat une vore di mancul di chel che a vevin fat i popolârs intant de tregue precedente. Par chel che al rivuarde l’impegn che Zapatero al varès metût par “vierzi une suaze di convivence par ducj là che si puedin difindi democratichementri dutis lis opzions” al è just di ricuardâ che la repression cuintri dai moviments e dai rapresentants de çampe indipendentiste basche e je fintremai aumentade sot dal so guvier.


La rispueste dal guvier de CAB e di chei altris sogjets politics

Lassìn di bande il Guvier di Madrid, par viodi cuale che e je stade la prime reazion dal guvier de Comunitât Autonome Basche che al è tes mans di une coalizion vuidade dal PNV, il Partît Nazionalist Basc. Il prin comunicât uficiâl al è stât let de puartevôs dal guvier, Miren Azkarate:

Vuê di buinore ETA e à comunicât che e romp la tregue e che si torne al passât. Un passât di violence, ricat, terôr e menace.

Si pues dome considerâ un scherç macabri che ETA e comunichi cumò che e suspint il fermait il fûc, cuant che, intal Dicembar stât, e a son za passâts cinc mês, e metè une bombe di gruesse potence a Madrid che e causà la muart di Diego Armando Estasio e di Carlos Alonso Palate.

Tal non di ce e in non di cui operie ETA?

In non dal popul basc dal sigûr no. Parcè che chest popul al à la sô storie, lis sôs lidrîs, la sô culture e i siei dirits. O vin frontât vueris e ditaturis come chê di Franco e nô, bascs e baschis, o vin savût difindi i nestris dirits democratichementri.

No lu fâs nancje tal non dal dirit di decidi che e à la societât basche. Il dirit di decidi come che o volìn che al sedi il nestri avignî, si lu difint in maniere democratiche tes istituzions e te societât.

Chest guvier lu à fat e o larìn indenant a difindi il dirit che o vin di decidi in maniere pacifiche e democratiche come che o volìn che al sedi il nestri avignî.

In fin, il comunicât di ETA al è la rispueste che i ven dade ae çampe indipendentiste che, daspò dal atentât di Madrid, i domandave di inviâ une tregue continuade e cence condizions.

Cussì ETA e dimostre trop che i interesse ce che e pense la societât basche. No dome no i impuarte di chel che e pense la maiorance dai citadins; cumò no i impuarte nancje chel che e pense e che e puarte indenant la çampe indipendentiste basche, che e reste une altre volte politichementri umiliade.

No son mai stâts cussì isolâts e la indignazion e la rabie che il lôr comunicât al jeve in ducj i citadins e lis citadinis al pues vê dome une soluzion: la fin totâl de violence e la disparizion definitive di ETA.

Dut câs, dongje de condane pe decision comunicade di ETA, sei i rapresentants dal PNV, sei chei di Eusko Alkartasuna, altri moviment de aree nazionaliste basche, a àn declarât che si à di lâ indenant cu la taule di negoziazion tra dutis lis fuarcis politichis, ancje cun Batasuna, la formazion di riferiment de çampe indipendentiste basche metude fûr leç a cjaval tra il 2002 e il 2003 cuntune leç votade a Madrid cui vôts dai popolârs e dai socialiscj.

Cui che, invezit, di simpri al à puartât indenant une campagne feroce cuintri de çampe indipendentiste basche al è il PP, formazion de diestre post franchiste, che su la bataie cuintri dal indipendentisim basc, armât o pacific che al sedi, e à fat sù buine part de sô campagne eletorâl. Cualchi zornade daspò de fin de tregue si à vût un incuintri tra il prin ministri spagnûl Zapatero e il leader de oposizion, il popolâr Mariano Rajoy, che, ae fin de riunion, al à fat cheste declarazion:

Ce che i domandi jo al guvier al è che al fasi dut ce che la leç i permet par jessi il plui eficaç pussibil inte lote cuintri di ETA. Cumò al è al guvier de Spagne che i tocje di intervignî e jo o speri che lu fasi e, se lu fâs, mi cjatarà daûr di lui come che za o ai vût dit in cetantis ocasions.


I bascs e lis tratativis tra ETA e il guvier spagnûl

Dut câs, di là di dutis chestis declarazions, al va dite a clâr che nol è stât nissun guvier, daspò de fin de ditature franchiste, ni di diestre, ni di çampe, che nol vedi vût contats cun ETA. Chest i bascs lu san une vore ben e, duncje, ce che ur interesse nol è cui che, tra i socialiscj o i popolârs, al è stât plui brâf a fâ fente di no tratâ cun ETA, ma cui che si è impegnât par cjatâ fûr une soluzion pacifiche al conflit, in primis tratant propit cu la organizazion armade basche, come che al dimostre un scandai comunicât ta chescj dîs de Comunitât Autonome Basche. Viodìn cemût che “El Mundo”, cuotidian che nol à ni simpatiis di çampe e che nol è nancje filobasc, al riferìs cheste notizie:

La maiorance dai bascs, o sei un 68%, e crôt che il guvier spagnûl al varès di inviâ contats gnûfs cun ETA, intant che une maiorance dal 68% si spietave che ETA e rompès la tregue e, duncje, no je stade cjapade di sorprese. Chest daûr di une inchieste dal Guvier de CAB. Su lis prospetivis pal avignî, la maiorance dai citadins e crôt che il guvier spagnûl al varès di imbastî contats gnûfs cun ETA. A pensâlu al è il 68% dai bascs. In ogni câs, dome il 14% nol è dacuardi che si vedin contats gnûfs jenfri il guvier spagnûl e ETA.


La reazion de çampe indipendentiste basche

Denant dal comunicât di ETA, cuale ise la posizion de çampe indipendentiste basche? Le cjatìn metude achì in pocjis peraulis dal puartevôs di Batasuna, Arnaldo Otegi, juste cualchi ore daspò che e jere stade comunicade la decision de organizazion armade basche.

ETA e je responsabile di vê rote la tregue, ma il guvier spagnûl e il PNV a son responsabii, come che o sin lâts dilunc a denunciâ tai ultins mês, dal colàs dal procès democratic.

A ce si riferissial Otegi? Al fat che la strade par saltâ fûr dal conflit e jere stade pensade su doi plans: un tra il guvier spagnûl e ETA par meti fin ae lote armade e par risolvi la cuestion dai centenârs di presonîrs politics bascs che a son tes presons spagnolis e dai militants che a son esiliâts o in clandestinitât; e chel altri cuntune taule che e clamàs dongje ducj i sogjets politics e che al permetès di cjatâ fûr une soluzion condividude par puartâ la societât basche a decidi dal so avignî. Par chel che al rivuarde il prin aspiet, daspò di cualchi contat il guvier spagnûl nol è lât plui indenant cui incuintris cun ETA. Par chel che al rivuarde il secont pont, invezit, daspò di un pôcs di incuintris sot vie tra socialiscj, PNV e Batasuna, si à bandonât la taule di confront prime di rivâ a meti sù alc di concret. Cun di plui, intant di chescj incuintris segrets, la repression cuintri de çampe indipendentiste basche e je fintremai cressude. Intun vêr procès di pâs, no si à mai viodût a colpî ta cheste maniere, une des parts fondamentâls e plui vivis intes negoziazions. Tant par capî miôr cheste situazion, pensìn a dôs domandis che a rivavin de aree nazionaliste basche, no dome chê radicâl, ven a dî: la pussibilitât pai presonîrs bascs di jessi svicinâts a cjase e di scontâ la lôr pene tes presons logadis tal Paîs Basc e la pussibilitât par Batasuna di tornâ a gjoldi di plene citadinance, cu la eliminazion de leç che le veve ilegalizade. Il guvier spagnûl nol à fat nuie par risolvi ni chê, ni chê altre cuestion. E je cheste la suaze che nus permet di capî miôr lis peraulis di Otegi e di vê avonde dubis denant des declarazions di Zapatero.

Come che si diseve, la repression cuintri de aree indipendentiste basche, no dome no si sbassade intant dal an e passe di tregue di ETA, ma, al contrari, e je cressude. Par esempli, tes ultimis elezions aministrativis che a àn interessât la Comunitât Autonome Basche e la Navare, no dome a son stadis proibidis dutis lis listis de çampe nazionalitarie basche judicadis eredis di Batasuna (cundut che par presentâsi a vessin vût lis firmis di disinis di miârs di citadins bascs), ma a son stadis anuladis ancje passe un centenâr di listis dal partît Eusko Abertzale Ekintza – Acción Nacionalista Vasca, ven a dî un partît politic legâl e che al condane la violence. Chest dome par vie che tra i candidâts in liste a jerin personis che a vevin vût leams intai agns stâts cun Batasuna o cun chê aree politiche. Distès, ANV e à otignût cuasi 200 mil vôts in dut il Paîs Basc spagnûl, a dimostrazion di trop che la opzion indipendentiste e sedi inlidrisade inte societât basche cundut di agns di repression, di ilegalizazion e di pidiments a esercitâ in maniere libare la ativitât politiche.


Justizie o svindic?

La politiche di repression e di ilegalizazion e à pôc a ce fâ cu la volontât dal guvier spagnûl, declarade dome a peraulis, di volê saltâ fûr dal conflit. Chest si lu capìs avonde ben ancje di doi ats a mieç tra il politic e il judiziari che si àn vûts tes zornadis subite daspò de fin de tregue proclamade di ETA. Doi ats che, par tancj di lôr, a àn pôc a ce viodi cu la libertât, cu la democrazie e cu la pâs riclamadis intal discors di Zapatero, ma che a san plui di svindic.

Il prin si riferìs ae decision di puartâ intune preson spagnole il presonîr politic Iñaki de Juana Chaos, che si cjatave intal ospedâl di Donostia là che al jere ricoverât par ricjapâsi des consecuencis di un lunc siopar de fam. De Juana al jere stât al centri di une vicende che e veve vût un grant significât simbolic par dute la societât basche. Di fat, daspò vê scontât vincj agns di preson par vê partecipât a azions di ETA, il ministri de justizie spagnûl López Aguilar al veve decidût che nol meretave di saltâ fûr di preson e duncje, doprant lis sôs peraulis, si veve di “creâ gnovis imputazions”. Cussì si lu veve acusât di “menacis di stamp terorist” su la fonde di doi articui scrits par denunciâ il sisteme penitenziari spagnûl e publicâts sul cuotidian basc “Gara”. Daspò di une lungje vicende judiziarie e di un siopar de fam inviât dal presonîr basc par denunciâ la sô situazion, si veve decidût di ricoverâlu tun ospedâl basc par recuperâlu, dal moment che al jere aromai in condizions disperadis, e po di dâi i arescj in cjase. Cumò cheste decision e je stade revocade e de Juana al è tornât in preson.

Chel altri episodi si riferìs al arest dal puartevôs di Batasuna, Arnaldo Otegi. La polizie lu à arestât vinars stât tant che al jere pront par tacâ une conference stampe par spiegâ la posizion dal so moviment daspò de fin de tregue di ETA. Cuintri di lui e pese une acuse di esaltazion dal terorisim e une condane inmò di confermâ a 15 mês di preson pal so intervent ae cerimonie di ricuart dal militant di ETA, José Migiel Beñaran. Beñaran, plui cognossût cul non di bataie di “Argala” al jere stât sassinât intal Paîs Basc francês, intun atentât organizât di grups paramilitârs formât di membris des fuarcis di polizie e di fassiscj spagnûi. “Argala” al veve vût un puest di prin plan inte lote cuintri dal regjim di Franco. Il stât spagnûl – cul impresonament di Otegi – al siere in galere une des personis che plui si à mot par rivâ a inviâ un procès di risoluzion pacifiche dal conflit. Daspò dal arest, lis peraulis di Otegi si lis à podudis scoltâ dome de vôs de sô avocate, Jone Goirizelaia, che, intune interviste dade ae emitente basche InfoSaspi e à contât cussì la reazion di Otegi al so impresonament e lis sôs declarazions sul ce fâ par saltâ fûr di cheste situazion:

O crôt che za al savès che e jere une des robis che a podevin capitâ, in ogni câs, di là di dut, al insist tal dî che la uniche strade che e je, la uniche strade che e esist, e je chê che e je stade fate indenant de çampe indipendentiste a partî de propueste di Anoeta, che al è il câs di restâ cuiets e di no fâ lis robis come che lis fâs il Partît socialist – cjalant pôc plui innà dal so nâs e cuntun spirt di svindic – ma cu la convinzion di ce che o volìn par Euskal Herria intal avignî e di metilu in vore cul lavôr di ogni dì, cul dialic, cul acuardi e di maniere che ae fin o podedin decidi in maniere libare il nestri futûr.

Nessun commento: