06/02/16

Paîs Basc: dirits dai presonîrs, eurodeputâts in visite

Tra i 14 e i 16 di Fevrâr une delegazion di deputâts dal Parlament european e sarà in visite intal Paîs Basc par cjatâsi cun rapresentants istituzionâi e de societât civîl par fâ il pont su la situazion dai presonîrs politics. A passe cuatri agns de fin de lote armade, plui di 400 bascs si cjatin ancjemò intes presons spagnolis e uns 70 ta chês francesis. Si trate di un teme une vore sintût intal Paîs Basc là che la bataie pe difese dai dirits dai presonîrs e à simpri cjatât une poie trasversâl. La sô soluzion duncje e judarès a dâ fondis plui saldis al procès di pâs. Prime che une cuistion politiche, si trate però di garantî il rispiet dai dirits umans: la politiche penitenziarie e massime la dispersion dai presonîrs intai sîts i plui lontans dal lôr paîs di divignince, di fat, e va fintremai cuintri de legjislazion statâl. Un dai compits dai eurodeputâts al è chel di difindi i dirits umans, al à ricuardât un dai parlamentârs che a saran intal Paîs Basc, tal marcâ la preocupazion pe maniere che la Spagne e trate i presonîrs bascs. La delegazion e je formade di eurodeputâts espression di nazionalitâts minorizadis (catalans, galizians e flamants), di stâts nordics (Letonie e Svezie) e de çampe radicâl (la todescje Die Linke e l’irlandês Sinn Féin).
Font: Naiz:, 28/01/16

Kurdistan / Turchie: secont congrès dal HDP

Ai 24 di Zenâr si è tignût a Ankara il secont congrès dal HDP, il Partît Democratic dal Popul, che al fâs di riferiment politic pe comunitât curde che e vîf intal stât turc, ma ancje pe part plui progressiste de popolazion turche. L’apontament al è colât intun moment dramatic pe popolazion curde, cun diviersis citâts che si cjatin sot assedi e distrets intîrs declarâts “areis di sigurece” là che l’esercit turc e lis fuarcis di polizie, cu la scuse de lote cuintri dal PKK, a tegnin in ostaç dute la popolazion e a son autôrs di sassinaments e violencis cuintri di civîi. Ancje fûr de aree plui cjalde, lis organizazions curdis e il stes HDP a son al centri di agressions de bande di nazionaliscj turcs e di persecuzions poliziâls o judiziariis. Intant de presidence Erdogan, di fat, a van dilunc a cressi lis misuris autoritariis e la repression di ogni forme di dissidence. Al congrès a partecipavin sei rapresentancis curdis rivadis di Sirie, Iraq e Iran, sei delegazions internazionâls tant che chê de Aleance Libare Europeane che e à confermât la sô poie ae cause curde e l’impegn a lavorâ intes istituzions europeanis par fermâ l’autoritarisim di Erdogan e la repression des organizazions e des comunitâts curdis.
Font: EFA, 27/01/16

Spagne: cuart rapuart su la Cjarte europeane des lenghis

Intal cuart rapuart sul rispiet de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis intal stât spagnûl, il comitât di esperts dal Consei de Europe al à segnalât diviers elements critics massime intal cjamp de aministrazion de justizie, de educazion e de salût publiche. Par chel che al rivuarde la justizie, il Consei de Europe al invide il stât spagnûl a garantî che lis autoritâts judiziariis penâls, civîls e aministrativis in vore tes comunitâts autonomis a sedin in stât di puartâ insom i procediments, dal principi ae fin, intes lenghis couficiâls e che il personâl che al lavore ta chescj teritoris al cognossi la lenghe dal puest. Si domande po che lis lenghis minorizadis a vedin une presince juste intes aministrazions statâls logadis tes comunitâts autonomis, che al sedi garantît il lôr ûs intai servizis publics, a tacâ di chei sociosanitaris, e che l’infuartiment de tierce lenghe intai percors educatîfs nol vegni fat a dam des lenghis couficiâls. Se chestis a son racomandazions validis in misure plui o mancul marcade par dutis lis comunitâts minorizadis, ancje chês plui fuartis tant che catalans e bascs, a ‘nd è altris che a tocjin in maniere plui specifiche chês plui debulis tant che asturians e aragonês. Ta chest câs si invide lis autoritâts statâls e chês autonomichis a ricognossi la couficialitât di chestis lenghis e a procedi cu lis misuris che a compagnin chest passaç. A son po indicazions specifichis che a integnin i singui teritoris, come tal câs de comunitât valenziane là che si bat massime su la dibisugne di garantî une radiotelevision publiche inte lenghe proprie.
Font: ACPV, 26/01/16

Paîs Catalans: tes Baleârs, catalan recuisît par lavorâ tal public

La cognossince de lenghe catalane e je di gnûf un element necessari par podê lavorâ intune aministrazion publiche des Baleârs. Ai 26 di Zenâr il Parlament des isulis al à fate buine la modifiche de normative su la funzion publiche che lu previôt e che e jere stade proponude dal Partît Socialist, di Podem, di Més per Mallora, di Més per Minorca e di Gent per Formentera. Di cumò indenant, duncje, par lavorâ intai uficis che a dipendin de Comunitât autonome, dai Conseis des isulis e des aministrazions comunâls al coventarà ancje cognossi la lenghe proprie. Si torne cussì al sisteme in vore fin al 2012 cuant che l’esecutîf di diestre (PP) che al guviernave lis isulis, inte suaze de sô ofensive anticatalane, al veve fat de cognossince de lenghe juste un titul di mert e no plui un recuisît par lavorâ tai uficis publics.
Font: VilaWeb, 26/01/16

Scozie: in cressi il numar dai insegnants di/par gaelic

Tai ultins agns al va dilunc a cressi in Scozie il numar di insegnants cualificâts in stât di insegnâ il e par gaelic. Vie par chest an scolastic a son 35 chei jentrâts in servizi intes scuelis primariis e secondariis di prin grât. L’an prime a jerin stâts 30, chest an che al ven si stime che a saran 37. Il sucès dal percors di formazion e il cressi dai istitûts là che il gaelic al è doprât tant che lenghe di insegnament al ven let dal Bòrd na Gàidhlig, l’ufici pe lenghe gaeliche, tant che un sburt par lâ indenant cu lis azions imbastidis tai chescj agns massime tal cjamp de istruzion. Il ministri scozês pes lenghis, Alasdair Allan, al à dite che gnovis misuris par infuartî chest percors a saran a disposizion in curt cu la gnove leç su la educazion.
Font: Bòrd na Gàidhlig:, 25/01/16

Bretagne: mobilitazion par une leç pes lenghis “regjonâls”

Tal 2010 il Parlament francês al veve fermât lis propuestis par une leç di suaze pes lenghis e pes culturis minorizadis. L’an passât il Senât al à blocât al ultin moment la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Tor de metât di Zenâr la Assemblee francese e à boçât ancje la propueste di leç su lis lenghis minorizadis fate indenant dal deputât Paul Molac. Denant di chest cuadri, uns sessante associazions sociâls e culturâls bretonis, a partî des rêts Diwan e Stumdi, a àn firmât une letare che ai 25 di Zenâr e je stade inviade a ducj i deputâts elets in Bretagne par che si cjapin sù lis lôr responsabilitâts. A mancjin ancjemò 17 mês prime de fin de legjislature, a disin i firmataris, e al è duncje avonde timp par presentâ e par fâ buine une leç di suaze pe difese e pe promozion des lenghis minorizadis. Vonde cu lis peraulis, si lei inte letare, cumò di voaltris si spietìn dai fats.
Font: Agence Bretagne Presse, 25/01/16

Ocitanie: une cuarantine di iniziativis pe Dictada Occitana

A son uns cuarante i lûcs là che ai 30 di Zenâr si son davueltis iniziativis inmaneadis pe Dictada Occitana. La manifestazion e je nassude intal 1998 cun chê di promovi la lenghe e la culture ocitane. Dongje dal event centrâl dedicât ae peraule lete e scrite par ocitan, lis diviersis iniziativis a àn proponût ancje concierts, conferencis, spetacui teatrâi e bai. A dâi acet aes iniziativis no son stadis dome localitâts ocitanis, ma ancje dai Paîs Catalans (Barcelone, Valéncia e Palma) e de France (Parîs).
Font: Jornalet, 24 e 31/01/16; VilaWeb, 29/01/16

Corsiche: mobilitazions dai students pai presonîrs politics

Lis ultimis dôs setemanis di Zenâr i students des superiôrs a son stâts protagoniscj di protestis e mobilitazions che a àn interessât dutis lis citâts principâls de Corsiche. In rispueste al apel de organizazion Associu Sulidarità, i zovins a son lâts in place par domandâ di meti fin ae repression cuintri dai presonîrs politics cors. A distance di cuasi doi agns de fin de lote armade, no dome no si à ancjemò cjatât une soluzion pe cuistion dai presonîrs ma lis lôr cundizions a van fintremai in piês. Diviers di lôr si cjatin in regjim di isolament in celis là che lis temperaduris a van jù ancje sot zero. Une disine e je cumò in siopar de fam. I students a àn manifestât pes stradis di Aiacciu / Ajaccio, Bastia, Corti / Corte, Portivechju / Porto-Vecchio, A Ghisunaccia / Ghisonaccia, Lucciana / Ucciani, Ulmetu / Olmeto, Luri e L’Isula.
Font: Alta Frequenza, 22-26/01/16; Jornalet, 25/01/16

Polonie: atacs violents in Parlament cuintri dai slesians

Tal 2011 847 mil personis a àn declarât intal censiment uficiâl fat in Polonie di sintîsi slesians. Tal 2014 passe 120 mil personis a àn firmât une petizion par che lis istituzions polachis a ricognossin la Slesie tant che regjon autonome e il status di minorance pe sô popolazion. Cuant che, sul prin di tacâ di chest an, la cuistion e je rivade al esam dal Parlament di Varsavie i rapresentants dal partît autonomist Ruch Autonomii Slaska si son cjatâts al centri di ofesis e di atacs verbâi di ogni sorte de bande dal partît di maiorance e di chês altris fuarcis nazionalistis e populistis. I membris dal partît autonomist a son stâts batiâts di traditôrs e nemîs de Polonie, e al è cui che al à dite che a varessin di jessi metûts sot procès e cui che a meretaressin justiziâts. Atacs che a àn lassât scaturîts ancje i rapresentants de Aleance Libare Europeane, che il Ruch Autonomii Slaska al è un dai membris. La Aleance e à za fat savê che e puartarà la cuistion denant des istituzions europeanis – Comission, Consei e Parlament – par domandâur che a metin in at lis azions che a coventin par fâ rispietâ chei dirits che a varessin di jessi la fonde de Union Europeane.
Font: EFA, 18/01/16

Galizie: nuie par galizian, campagne cuintri Endesa

La compagnie Endesa e rigjave de Galizie energjie par pôc mancul di 3 milions di kW tra centrâls termichis, parcs eolics e altris implants, chel istès no ufrìs ai galizians nissun servizi te lôr lenghe proprie. Cundut dai vuadagns che la societât energjetiche e fâs ta cheste comunitât, no je olme di galizian intal so sît internet, inte sô documentazion e nancje intal servizi telefonic pai utents. Denant di chest compuartament, che al sbelee lis domandis rivadis di cetancj galizians, la organizazion A Mesa pola Normalización Lingüistica e à inviât une campagne che, in plui di denunciâ chest compuartament, e invide la int a subissâ la campagnie di messaçs là che si domande servizis par galizian. Cun di plui A Mesa e ricuarde che se Endesa e altris gruessis compagniis a garantissin servizis ancje inte lenghe locâl, la Galizie no si varès cjatade tai ultins agns a pierdi plui di 2 mil puescj di vore tal cjamp dai servizis telefonics par utents.
Font: A Mesa, 15/01/16