25/11/16

Turchie: arestâts 11 deputâts dal HDP, media curdis sierâts

Vie pe gnot tra i 3 e i 4 di Novembar la polizie turche e à impresonât Selahattin Demirtaş e Figen Yüksekdağ, i doi copresidents dal Partît Democratic dal Popul (HDP), la formazion politiche di riferiment de comunitât curde che tal stât turc e conte passe 22 milions di personis. La operazion, che e à tocjât diviersis citâts dal Kurdistan turc e i uficis dal partît a Ankara, e à puartât a arestâ une disine di parlamentârs dal HDP, il tierç partît par numar di deputâts dentri dal Parlament turc e la fuarce principâl di oposizion al regjim dal president turc Recep Tayyip Erdoğan. La azion di polizie e je stade compagnade dal bloc cuasi totâl des rêts di comunicazion sociâl plui impuartantis tant che Twitter, Facebook e YouTube.

Paîs Catalans: bants par sburtâ l’ûs dal catalan tes Baleârs

Il guvier des isulis Baleârs al à publicât un bant par promovi e par slargjâ l’ûs sociâl de lenghe catalane che al à une disponibilitât di 200 mil euros. Il proviodiment si indrece aes realtâts associativis e ai ents cence finalitâts di vuadagn ma ancje aes aministrazions locâls cun mancul di 20 mil abitants. Il bant al permet di finanziâ azions di integrazion linguistiche o di formazion specialistiche, campagnis di sensibilizazion, produzion di materiâi par catalan e ûs de lenghe in ativitâts ricreativis.
Font: La Vanguardia, 02/11/16

Corsiche: scuele par cors, convenzion Stât – CTC

Ai 2 di Novembar il president dal esecutîf de Comunitât Teritoriâl Corse, Gilles Simeoni, il delegât pe lenghe, Xavier Luciani, il prefet de isule, Bernard Schmeltz, e il retôr de Academie de Corsiche, Philippe Lacombe, a àn firmâ la convenzion jenfri stât e comunitât teritoriâl sul plan di svilup dal insegnament de lenghe corse 2016-2021. Il document al previôt di slargjâ in maniere progressive in ducj i istitûts de isule l’insegnament bilengâl a partî de scuele de infanzie e di inserî la presince de lenghe e de culture corse in ducj i nivei scolastics e di formazion. I cinc agns di durade dal acuardi a son cuvierts cun 17 milions di euros che a saran metûts a miezis di Stât e Comunitât Teritoriâl. Tra lis novitâts de convenzion si à un plan straordenari di formazion che al permetarà a 700 insegnants, o sei la metât di chei in servizi tes scuelis primariis de isule, di garantî il slargjament dal insegnament bilengâl.
Font: Corse Net Infos, 02/11/16; Alta Frequenza, 03/11/16

Ream Unît: gnovis regulis linguistichis pai dipendents publics

Cui 21 di Novembar al jentrarà in vore in Ingletiere e in Gales il gnûf codiç linguistic pai dipendents publics fat bon dal guvier britanic in Lui e che si insuaze intes misuris plui strentis par regolâ la imigrazion. I nivei di competence linguistiche domandâts a dipendaran di fatôrs tant che la frecuence, la lungjece e la nature de interazion orâl e scrite cui citadins. Il codiç al vâl pai dipendents statâi e par chei des aministrazions locâls, de sanitât publiche, des scuelis e des agjenziis publichis, de polizie e des fuarcis armadis. I nivei di competence linguistiche a saran domandâts ancje ai lavoradôrs metûts a disposizion di agjenziis privadis par davuelzi ativitâts di relazion cui citadins in struturis publichis. Par chel che al rivuarde il Gales, la competence linguistiche e varà di jessi garantide sei par inglês che par galês.
Font: Personnel Today, 02/11/16

Serbie: minorance albanese inmò cence libris di tescj

I prins ministris di Serbie e Albanie si son cjatâts cui rapresentants de minorance albanese che e vîf te aree di Bujanovac, Medveđa e Preševo / Presheva cun chê di saltâ fûr dal berdei sui materiâi scolastics pes scuelis de minorance. Zaromai di agns i fruts di cheste aree si ricjatin cuntun numar no suficient di tescj scolastics par albanês e ancje chei che a àn a son aromai vieris. L’an passât il ministeri pe educazion dal Cossovo al veve inviât passe 100 mil libris di test che a jerin però stâts blocâts des autoritâts serbis par vie che a vevin contignûts di nature storiche e politiche che il guvier di Belgrât nol podeve acetâ. Intant dal incuintri l’esecutîf serp al à dite di vê metût un milion di euros par cjoli tescj gnûfs di divignince albanese, ma dut si à tornât a blocâ dopo che i rapresentants de minorance a àn insistût par vê de Albanie ancje libris di gjeografie e di storie cun contignûts contestâts de Serbie.
Font: Balkan Insight, 31/10/16

Paîs Catalans: 2,7 milions sui bants pal catalan valenzian

Il guvier de Comunitât Valenziane al à dât fûr i gnûf bants pe promozion de lenghe catalane. Un al è indreçât aes realtâts associativis e al à a disposizion un milion e 700 mil euros, a front dai a pene 100 mil euros metûts l’an prime. Il secont bant, invezit, si indrece ai ents locâi e al à une dotazion di un milion di euros. Cun di plui, pe prime volte, a puedin partecipâ ancje lis trê aministrazions comunâls dal Carche, o sei la aree de Murcia là che si fevele par catalan inte sô variante valenziane.
Font: La Vanguardia, 31/10/16

Cornualie: gnovis protestis cuintri dal “Devonwall”

E va indenant in Cornualie la mobilitazion cuintri de propueste di leç che par mudâ i confins des circoscrizions eletorâls. La comission clamade a fissâ la gnove gjeografie dal vôt e à di fat proponût une gnove circoscrizion miste tra Devon e Cornualie – za batiade “Devonwall” – che no ten cont dai confins storics, culturâi e aministratîfs tra la contee inglese e la plui piçule tra lis nazions celtichis dal Ream Unît. Ai 30 di Otubar i manifestants a àn ocupât par un pôc un dai puints sul flum Tamar che al segne il confin tra Cornualie e Ingletiere: iniziative che, a disin i organizadôrs, e podarès ripetisi cun plui frecuence e cun plui viamence se di Londre no rivaran buinis gnovis. Sul plan parlamentâr il deputât dal Plaid Cymru, Jonathan Edwards, al è presentât une mozion di oposizion a cheste circoscrizion miste che però, fûr dai parlamentârs nazionalitaris galês e scozês, e à cjatât la poie dome di doi deputâts inglês. Par chest si à inviât ancje une campagne di pression sui parlamentârs par che a riviodin la lôr posizion, a partî di chei conservadôrs che a jerin stâts elets in Cornualie. Di là des resons storichis e culturâls, la circoscrizion miste e larès ancje cuintri dal ricognossiment dai cornics tant che minorance nazionâl.
Font: Mebyon Kernow, 30/10/16

Irlande: presentât il plan plurienâl pe educazion tal Gaeltacht

Il guvier irlandês al à presentât il plan 2017 – 2022 pe educazion intal Gaeltacht, o sei lis areis là che si à ancjemò une buine presince de lenghe irlandese. Si trate di un progjet ambiziôs che, tra lis altris misuris, al proviôt che par otignî il ricognossiment e i vantaçs garantîts aes scuelis gaelicofonis, i istitûts a vedin di doprâ in dut e par dut l’irlandês tant che lenghe veicolâr. Par rivâ a di un tant a son in program ancje jutoris specifics. Il plan al è indotât di un milion di euros pal prin an di metude in vore, par cressi po a man a man fintremai i siet milions ad an. Il document al à cjatât un bon acet de bande de organizazion di riferiment pe lenghe irlandese, Conradh na Gaeilge, che però e ricuarde che par tornâ a dâi vivôr ae lenghe no baste la scuele, ma al covente garantî ancje lis ocasions pal so ûs sociâl. Par chest si invide l’esecutîf a riviodi la sô posizion sul plan di invistiment proponût des realtâts associativis impegnadis pal gaelic che, te leç finanziarie pal 2017, no i è stât assegnât nancje un euro.
Font: CnaG, 28/10/16

Paîs Basc: inviade une bancje dâts sul cine par euskara

Ai 27 di Otubar al è stât presentât a Donostia il progjet Ganbara (cjast) che si propon di deventâ la bancje dâts in linie dal cine in lenghe basche. La iniziative, svilupade de cjase di produzion Zinea Sortzen e dal portâl Zinea.eus cu la poie dal guvier de Comunitât Autonome Basche e de provincie de Gipuzkoa, e je za in vore e fin cumò e à metût a disposizion lis schedis di 200 films, 400 professioniscj e 50 impresis dal setôr. L’intindiment al è chel di censî dute la produzion cinematografiche par euskara che, dal prin documentari “Gure sorlekua” (Là che o sin nassûts) a vuê, e conte tra i 700 e il miâr di titui. L’archivi virtuâl si insiorarà in curt ancje cu lis informazions sui cines dopleâts o sottitulâts par basc là che, a vuê, a son stâts za censîts uns 2.500 titui.
Font: EiTB, 27/10/16

Aragon: al cres il numar dai fruts che a studiin l’aragonês

I fruts che a studiin l’aragonês a scuele a son passâts di 625 a 782, cuntun aument dal 25% rispiet al an prime, intant che il numar di chei che a studiin il catalan si manten tor dai 4.500 scuelârs. Lis cifris a son stadis riferidis dal diretôr gjenerâl pe politiche linguistiche, José Ignacio López Susín, intant di une audizion denant dal Parlament dal Aragon là che al à ancje fevelât des risorsis in program inte prossime manovre di belanç par meti sù la gnove academie clamade a definî un standard unitari pal aragonês. Cheste lenghe – fevelade massime te aree pirenaiche, cence une grafie unitarie e lassade par agns cence une politiche di tutele e di promozion – e je une des plui a risi in Europe. Il guvier dal Aragon al à in pîts une convenzion cu la universitât di Zaragoza par inviâ un progjet pilote pal ûs veicolâr de lenghe proprie intes scuelis logadis là che l’aragonês al à ancjemò une cierte presince, ma lis azions metudis in vore dal gnûf esecutîf progressist si cjatin denant de oposizion dure de diestre spagnoliste (PP e Ciudadanos) e regjonaliste (PAR) che e va dilunc a pidimentâ ogni iniziative a pro dal aragonês e dal catalan fevelât te cussì clamade Franja de ponent.
Font: El Periodico de Aragon, 26/10/16

Gjermanie: prins segnâi par frison tal Schleswig-Holstein

Dilunc de stradis statâls de Frisie setentrionâl, intal Schleswig – Holstein, a son stâts screâts i prins segnâi stradâi bilengâi par todesc e par frison. La metude in vore de segnaletiche gnove e je tacade de Bundesstrasse 5, ma e cjaparà dentri in maniere progressive dute la provincie de Frisie setentrionâl. Pe operazion, tra 2016 e 2017, a son a disposizion 300 mil euros metûts dal guvier federâl. I gnûfs segnâi bilengâi a àn chê di palesâ la ricjece linguistiche e culturâl dal Schleswig – Holstein, là che dongje de maiorance todescje a vivin ancje frisons e danês, e la volontât dal guvier di tutelâ chest patrimoni, al à declarât intant de scree il ministri pai traspuarts Reinhard Meyer (SPD).
Font: NDR, 26/10/16