06/09/12

Paîs Catalans: mobilitazion indipendentiste pai 11 di Setembar

A man a man che si svicine la date dai 11 di Setembar, zornade là che e cole la fieste nazionâl de Catalogne, a cressin lis adesions ae manifestazion clamade dongje de ANC (Assemblea Nacional de Catalunya) a Barcelone par rivendicâ la indipendence. Di là des declarazions publichis, pe plui part afidadis aes rêts sociâls, une prime idee dai partecipants si pues vêle dal fat che a son za plui di cuatricent lis corieris organizadis par puartâ la int a Barcelone e doi i trens speciâi che, in curt, si podarès zontâ ancje un tierç, ma i numars a cressin dì par dì. Pe ANC si trate di cifris che a van une vore plui innà di chel che si spietavisi e al è za cui che al dîs che e podarès deventâ “la manifestazion indipendentiste plui impuartante inte storie dal paîs”. A front dal numar di adesions simpri plui grues, si à vût di cambiâ ancje il percors de manifestazion che e scomençarà alì de crosere jenfri Gran Via e Passeig de Gràcia par sierâsi po dongje dal Parlament catalan. La Assemblee Nazionâl de Catalogne, organizazion nassude intal Març di chest an par sburtâ la indipendence catalane, e va dilunc intant a inmaneâ ancje altris iniziativis che a cjapin dentri ancje i aspiets simbolics. Cussì intune cuarantine di comuns de Catalogne i militants de ANC a àn sostituît la peraule “Spagne” cun “Indipendence” intal non di viis o placis.
Font: VilaWeb, 31/08/12 e 01-02/08/12

Paîs Basc: inmò malsigûr l’avignî dai presonîrs politics malâts

Intal Paîs Basc a van indenant lis mobilitazions par difindi i dirits dai presonîrs politics, in particolâr par domandâ che chei di lôr che a patissin di une malatie mortâl o invalidante a puedin finî di scontâ la pene a cjase lôr cemût che e previôt la leç spagnole. A son 14 i presonîrs bascs che si cjatin ta cheste situazion, ma che no son stâts ancjemò liberâts. A inviâ lis mobilitazions al jere stât il câs di Iosu Uribetxebarria, presonîr basc cuntun cancar in fase terminâl. La sô vicende e il siopar de fam che al veve puartât indenant par dôs setemanis cundut des sôs condizions critichis di salût, a son stâts compagnâts di diviersis manifestazions di place, di siopars de fam e di altris formis di proteste dentri e fûr des presons, e de poie manifestade di cetancj rapresentants des associazions, des istituzions, dai sindacâts e de glesie. Ae fin il judiç incjariât di esaminâ il câs al à decidût di decretâ par Uribetxebarria la libertât condizionâl, misure che però no je stade rindude daurman operative in spiete di viodi se a saran presentâts ricors. Chest bloc dal proviodiment al è stât judicât iregolâr dai avocats dal presonîr basc e al à puartât a gnovis manifestazions di proteste. Une proteste che però e podarès lâ indenant ancjemò a dilunc se, dongje dal câs specific di Iosu Uribetxebarria, no si proviodarà a rispietâ la leç ancje par chei altris 13 presonîrs bascs che si cjatin a vivi une situazion similâr.
Font: Naiz:, 31/08/12 e 01-02/09/12; Gara, 31/08/12

Macedonie: fruts rom discriminâts intai percors educatîfs

In Macedonie cetancj fruts rom a vegnin metûts in scuelis “speciâls” cence che i gjenitôrs a sedin informâts in maniere corete su lis consecuencis che cheste situazion e pues vê sul avignî dai lôr fîs. Cun di fat, une volte jentrâts in chest percors educatîf al è une vore dificil tornâ aes scuelis “normâls” e, piês ancjemò, cui che al jes des scuelis “speciâls” si ricjate a vê oportunitâts professionâls un grum limitadis. La denuncie e rive dal Centri european pai dirits dai rom (ERRC) che, adun cul Centri Nazionâl dai Rom, al à davuelt une inchieste su chest teme di dulà che al ven fûr che, no dome ai gjenitôrs dai fruts rom ur ven dade une informazion une vore parziâl sul argoment, ma che dispès a son i funzionaris scolastics a inviâ lis proceduris di trasferiment dai fruts intes scuelis “speciâls” prime ancjemò che i gjenitôrs a vegnin sintûts in proposit. Lis organizazions pai dirits dai rom a domandin duncje aes autoritâts de Macedonie di meti fin a chest compuartament discriminatori e inviâ invezit des politichis pe integrazion reâl des comunitâts rom che a rapresentin une part significative de popolazion dal paîs.
Font: ERRC, 30/08/12

Sardegne: un sburt pal ûs dal sart intai traspuarts

La iniziative dal comandant e dai assistents di svol di un avion de compagnie Ryanair in servizi intal aeropuart di Casteddu / Cagliari di doprâ ancje la lenghe sarde intes comunicazions di servizi pai passizîrs e je stade cjapade cun entusiasim no dome des personis che a jerin su chel svol, ma ancje di cui che in Sardegne al lavore pe promozion de lenghe proprie de isule. Il Comitadu pro sa limba sarda al à domandât che cheste pratiche e deventi la normalitât su ducj i svoi che a rivin in Sardegne e che e sedi slargjade ancje a chei altris mieçs di traspuart, a tacâ des compagniis di navigazion e des autoliniis internis. Il comitât al à ancje domandât aes autoritâts competentis di proviodi a garantî che dute la segnaletiche e la cartelonistiche che si cjate intai lûcs pe rivade e pe partence dai passizîrs a sedin ancje par sart.
Font: Comitadu pro sa limba sarda, 30/08/12

Bretagne: l’insegnament bilengâl si slargje ancjemò di plui

Intant di une conference stampe che si è tignude ai 29 di Avost l’Ufici public de lenghe bretone al à comunicât i dâts sul insegnament bilengâl, là che il stes Ufici al à davuelt une funzion promozionâl impuartante. Cussì, intal an scolastic 2012/2013, a saran 14 i sîts gnûfs che a ufrissin un insegnament bilengâl o a imersion: 7 intal setôr public, 4 inta chel privât e 3 intal sisteme Diwan, o sei lis scuelis a imersion associadis al sisteme public. Si trate dal aument plui impuartant di almancul dodis agns incà e, chel istès, nol rive ancjemò a cuvierzi ad in plen la domande che e rive dal teritori. Lis gnovis vierziduris a interessin ducj i dipartiments storics bretons, ancje chel de Loire Atlantiche che, di un pont di viste aministratîf, al è fûr de Regjon Bretagne. I fruts che a frecuentaran chestis scuelis a son stimâts tra i 600 e i 800 e a puartaressin il totâl di chei che a studiin par breton a sfiliâ i 15 mil.
Font: Agence Bretagne Presse, 30/08/12

Man: progjet par imparâ il manx cun skype

Il manx al è la plui piçule lenghe de famee goideliche, o sei chê che e cjape dentri il gaelic irlandês e chel scozês, e a fevelâle a son cualchi centenâr di personis inte isule di Man. L’interès par cheste lenghe però al va une vore plui innà de isule e si cjatin personis che a vuelin studiâle intai Stâts Unîts, in Canadà, in Australie e in altris paîs. La maniere miôr par imparâ e je chê di podê esercitâsi a fâ conversazion, ma viodûts i numars e lis distancis al è dificil inmaneâ des classis ancje par chescj students. Par vignîur incuintri, dut câs, i funzionaris linguistics de isule di Man a son daûr a imbastî un scheme educatîf a distance là che insegnants e students a podaran esercitâ lis lôr competencis linguistichis par mieç de rêt skype.
Font: BBC, 30/08/12

Sardegne: lenghe sarde discriminade inte justizie

Il judiç pes indagjins preliminârs incjariât di seguî il câs di Salvatore Meloni, arestât che nol è tant par reâts di nature fiscâl (ma che pai siei difensôrs a saressin invezit di nature politiche), i à dineât il dirit di davuelzi l’interogatori di garanzie in lenghe sarde. Cundut che il codiç di procedure penâl al garantìs chest dirit ai membris des comunitâts di minorance ricognossudis e che la leç statâl 482/99 e ricognòs chest status ancje al sart, il judiç si è poiât suntune sentence dade fûr che nol è tant de Cort di Cassazion che e trate il sart di dialet. La decision dal judiç, compagnade di un siopar de fam de bande dal imputât, e à jevât la proteste di diviers sogjets atîfs inte difese dai dirits linguistics. Tra chescj ancje il Comitadu pro sa limba sarda che al à invidât dutis lis fuarcis politichis e culturâls de isule a mobilitâsi par fâi cuintri ai atacs, simpri plui pençs, che a rivin des istituzions statâls intai confronts de lenghe sarde.
Font: Comitadu pro sa limba sarda, 21/08/12

Ongjarie - Romanie: acusis su la tutele des minorancis

E cres la tension jenfri Ongjarie e Romanie cun scambis di acusis simpri plui pençs su cemût che a vegnin tratadis lis minorancis. Za di timp il guvier ongjarês al è impegnât a imbastî contats cu la part plui a diestre de comunitât magjare che e vîf in Romanie. Chest compuartament però nol à dome jevât lis critichis des autoritâts di Bucarest, ma ancje chês dai partîts moderâts che a rapresentin la maiorance de comunitât ongjarese che e vîf in Transilvanie. In Romanie i magjârs a son almancul un milion e mieç e il lôr pês si fâs sintî ancje sul plan politic e istituzionâl, di chi duncje lis preocupazions dal guvier rumen par chescj tentatîfs dal esecutîf ongjarês di condizionâ la minorance. Il gnûf ministri pai forescj de Romanie, Titus Corlatean, al à difindût lis politichis dal so guvier pes minorancis e al à lamentât il fat che ae minorance rumene che e vîf in Ongjarie no vegnin garantîts i stes dirits che a gjoldin i ongjarês de Romanie: par esempli no je garantide une rapresentance parlamentâr pe minorance e si àn grues problemis cu la presince dal rumen inte educazion e intai media. La segretarie di stât ongjarese vicjarie, Zsuzsanna Repas, e à rispuindût che la rapresentance parlamentâr pe minorance rumene e sarà garantide a partî des elezions dal 2014 e che i 8 mil rumens che a vivin in Ongjarie a àn garantidis formis di autoguvier che no cjatin pareli in Romanie.
Font: Finugor, 21/08/12

Cornualie: conservadôrs al atac dal progjet di Assemblee nazionâl

Il procès di devoluzion che al à permetût di tornâ a meti in vore un Parlament in Scozie e di inviâ une Assemblee nazionâl in Gales, nol à vût invezit nissune consecuence pe Cornualie, la piçule nazion celtiche che dal pont di viste aministratîf e ven cjapade dentri de Ingletiere. Il partît indipendentist Mebyon Kernow za di agns al è in vore par otignî une Assemblee nazionâl daûr dal model galês e intal 2001 al veve ancje presentât une petizion al guvier britanic poiade des firmis di 50 mil personis. Profitant des politichis di austeritât metudis in vore ancje intal Ream Unît i deputâts conservadôrs elets in Cornualie a cirin di cumò di sierâ in maniere definitive chest progjet acusât di costâ masse. La idee di une Assemblee nazionâl pe Cornualie – a àn dite George Eustice e Sarah Newton – e je aromai fûr de agjende politiche e ce che si à di fâ al è lavorâ par trasferî cualchi competence in plui aes aministrazions locâls. Pai indipendentiscj di Mebyon Kernow la idee e reste invezit simpri di atualitât parcè che e permetarès ae Cornualie di decidi di bessole lis prioritâts di intervent e di fâlu cun plui risorsis a disposizion di ce che cumò a àn i diviers ents locâi cornics.
Font: BBC, 20/08/12

Russie: un comissari pes nazionalitâts dentri de fin dal an

Lis tensions tra lis diviersis nazionalitâts che a formin la Federazion Russe, i scuintris di stamp etnic e chei tra nazionaliscj rus e membris des minorancis a varessin di jessi il cjamp di intervent pal comissari pes nazionalitâts, une gnove figure istituzionâl che – daûr des informazions dadis dal ufici di presidence de Federazion – al varès di nassi in Russie dentri de fin dal an. La propueste e cjape il puest di un altri progjet, o sei chel di meti sù un ministeri pai afârs des nazionalitâts, che invezit nol à cjatât avonde consens par deventâ realtât. Il Comissari, a àn spiegât i promotôrs dal progjet, al varà a disposizion personâl in dutis lis regjons de Federazion, al varà un ciert nivel di indipendence di azion e al sarà in contat diret cul president rus. No mancjin però i critics che si domandin cemût che une persone sole e podarà discrosâ problemis cussì complès e slargjâts che, in cierts câs, si strissinin indenant zaromai di agns.
Font: RBTH, 17/08/12