20/11/18

Bretagne: za 95 mil firmis pe riunificazion bretone

Il dipartiment de Loire Atlantiche al è part dal teritori storic de Bretagne ma al è fûr de regjon aministrative che e puarte chest non. La lote par tornâ a meti dongje chest dipartiment cun chei altris cuatri che za a fasin part de regjon bretone e va indenant zaromai di agns ma no a cjatât ancjemò une rispueste positive de bande dal guvier francês. La organizazion Breizh Unvan / Bretagne Réunie e à duncje inviât une racuelte di firmis par sburtâ il consei dipartimentâl a imbastî une consultazion popolâr su chest teme. La iniziative e à permetût di tirâ sù za 95 mil firmis racueltis framieç dai citadins cun dirit di vôt che a son a stâ intal dipartiment. Si trate de plui grande racuelte di firmis mai vude fin cumò intun singul dipartiment dal stât francês. I organizadôrs a àn domandât al president dal consei dipartimentâl di dâ un segnâl di buine volontât cul meti il teme de consultazion intal ordin dal dì de riunion in program ai 17 di Dicembar. In ogni câs, cun altris 5 mil firmis il consei al sarà obleât par leç a frontâ la cuistion.
Font: Agence Bretagne Presse, 14/11/18

Ocitanie: ricognossiment uficiâl pai ents ocitans de Catalogne

E je stade publicade sul boletin uficiâl dal guvier catalan la prime liste des realtâts associativis cuntune funzion primarie intal promovi l’aranês, la varietât ocitane fevelade inte Val di Aran e che di cualchi an e gjolt di un statût di uficialitât in dute la Catalogne. Par cumò la liste e cjape dentri la associazion culturâl Institut Aranés di Lleida, la Associacion entara Difusion d’Occitània en Catalonha (ADÒC) di Barcelone, il Cercle d’Agermanament Occitano-Català (CAOC) di Barcelone, e l’associazion Es Paums de Val di Aran. Tra lis altris robis, chest ricognossiment al permet a cui che ur fâs donazions di vê une deduzion dal 15% inte declarazion dai redits dal an dopo.
Font: Generalitat de Catalunya, 13/11/18

Irlande: ancje ELEN e domande une leç pal irlandês tal Nord

A son diviersis lis risoluzions fatis buinis intant de assemblee gjenerâl de ELEN – la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche – che si è tignude a Dublin tra i 2 e i 4 di Novembar. Tra lis altris, il coordenament – che al ten adun 150 organizazions che a rapresentin 45 comunitâts minorizadis sparniçadis in 23 stâts de Europe – al à aprovât ae unanimitât ancje une risoluzion che e poie la aprovazion di une leç par tutelâ e par promovi la lenghe gaeliche irlandese in Irlande dal Nord. Une altre risoluzion fate buine intant de assemblee e denuncie la violazion penze dai dirits civîi in at in Catalogne e lis cetantis iregolaritâts juridichis che si àn viodudis intai procediments penâi cuintri dai dirigjents e dai militants indipendentiscj impresonâts.
Font: CnaG, 12/11/18

Gales: scuintri tra polizie e avocats sul ûs dal galês

Daûr dai criteris fissâts dal comissari pe lenghe galese la polizie e je tignude a garantî une traduzion simultanie tal câs che i agjents che a son daûr a interogâ une persone no sedin in stât di fâlu par galês. In dì di vuê invezit la polizie e ufrìs une traduzion seguitive che, tra lis altris robis, e slungje i timps dal interogatori. Un comitât di avocats al à domandât duncje ae polizie dal Gales di rispietâ i criteris linguistics in vore tal paîs ma si à sintût a rispuindi che, garantî une traduzion simultanie, al domandarès une spese une vore grande e al puartarès a ingredeâ il lavôr di investigazion. Un element, chest ultin, che pai avocats al è dificil di cjapâ par bon dal moment che la traduzion simultanie e je za in vore intes aulis judiziariis cun risultâts une vore positîfs.
Font: BBC, 12/11/18

Paîs Catalans: catalan prime lenghe sui programs par messaçs

Daûr de inchieste teritoriâl bienâl promovude dal Istitût di Statistiche de Catalogne al ven fûr che il 72% dai utents di sistemis di messagjarie mobile (Sms, Whatsapp e v.i.) al dopre il catalan e, plui in detai, il 51,3% cuasi simpri e il 20,7% in alternance cul castilian. La presince de lenghe e je plui alte te fasse di etât tra i 16 e i 24 agns, là che e rive al 82,8%. Par chel che al rivuarde invezit lis rêts sociâls tant che Facebook, Twitter e Instagram, a doprâ il catalan al è il 66,7% dai utents. La percentuâl di ûs de lenghe e je invezit dal 63,2% su chats e forums. Par chel che al tocje il computer, il 46,4% dai utents al dopre un sisteme operatîf configurât par catalan. La percentuâl e je un tic plui basse tal câs dai celulârs là che e je dal 45,7%.
Font: Generalitat de Catalunya, 12/11/18

Aragon: plateforme par condividi informazions sul aragonês

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier dal Aragon e à inviât une plateforme web cun chê di fâle deventâ un pont di incuintri e di scambi tra ducj i sogjets istituzionâi, associatîfs e imprenditoriâi che a àn aderît al program “Agora x l’aragonés” inviât l’an passât par slargjâ e infuartî l’ûs di cheste lenghe. Intal sît a cjatin spazi dutis lis gnovis leadis ae promozion dal aragonês e lis ativitâts a pro de lenghe svilupadis des realtâts ativis sul teritori.
Font: EFE, 11/11/18

Paîs Catalans: in 10 mil in place a Perpignan pal autoguvier

Ai 10 di Novembar, in ocasion de fieste nazionâl de Catalogne Nord, dîs mil personis a àn manifestât pes stradis di Perpignan par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion dai Paîs Catalans e par domandâ la liberazion dai presonîrs politics sierâts intes presons spagnolis e la pussibilitât pai esiliâts di tornâ in patrie cence il risi di jessi arestâts. Prime de partence de manifestazion grups di militants a àn inmaneât un presidi denant de sede dal consolât spagnûl de citât par denunciâ la repression in at intal ream di Spagne cuintri dai indipendentiscj catalans.
Font: Jornalet, 10/11/18

Cossovo/Serbie: alte tension ancje tal incuintri di Bruxelles

Nancje la mediazion europeane e je stade buine fin cumò di cuietâ lis tensions in vore jenfri Cossovo e Serbie. Cun di fat nol è durât nancje une ore l’incuintri tra il president serp Aleksandar Vučić e chel cossovan Hashim Thaci che si è tignût a Bruxelles ai 8 di Novembar. Il rapresentant serp al à bandonât la riunion e al à fat savê che no si varan altris incuintris fintremai che il Cossovo nol gjavarà i dazis dal 10% metûts su dutis lis marcjanziis che a rivin de Serbie e de Bosgne. Par Vučić lis tarifis a son une violazion palese dal acuardi sul libar cumierç inte aree centrieuropeane (CEFTA). A violâ i acuardis in vore al sarès po ancje il progjet di meti sù un esercit cossovan e di logânt une part intes areis a maiorance serbe. Chescj elements di scuintri si son zontâts aes tensions nassudis za chest Astât par vie dai ritarts inte aprovazion dal statût de Zajednica, la Associazion dai Comuns Serps dal Cossovo, e des declarazions rivadis des istituzions cossovanis suntun pussibil scambi di teritori tra i doi paîs par ridusi il numar de minorance serbe in Cossovo e di chê albanese in Serbie.
Font: Balkan Insight, 08/11/18; RFE RL, 09/11/18

Galizie/León: in cressi i students di galizian intal Bierzo

La comission che i sta daûr al program di promozion dal galizian intal Bierzo e in Sanabria – areis di lenghe galiziane che si cjatin inte comunitât di Castilie e León – e à fat savê che, pûr se minime, ancje chest an si à vude une incressite dai fruts che a studiin il e par galizian a scuele. Plui in detai, si fevele di 1.112 students a front dai 1.101 dal an scolastic 2017/2018 e dai 980 dal 2016/2017. L’insegnament al è disponibil in 19 tra centris scolastics infantîi, primaris e secondaris. La iniziative e je pussibile in gracie di un acuardi tra il guvier de Galizie e chel di Castilie e León. In plui di fâ il pont su la situazion, la comission e à decidût di inviâ une campagne par promovi il program framieç des fameis dal teritori.
Font: Lingua.gal, 07/11/18

Asturiis: asturian veicolâr a scuele, sperimentazion positive

Plui dal 83% des fameis che i lôr fîs a àn partecipât al plan sperimentâl pe promozion e pal ûs dal asturian intal an scolastic 2017/2018 a judichin une vore positive la esperience e le racomandin par ducj i students. Il plan – inviât pe prime volte l’an passât – al previodeve che tes classis cuartis di sîs scuelis primariis (logadis a Avilés, Carbayín, Grau, Lieres, L’Entregu e Mieres), dongje des oris di lenghe e di leterature asturiane, si sperimentàs l’ûs veicolâr dal asturian par insegnâ une altre materie di sielzi tra siencis sociâls, siencis naturâls, educazion fisiche o educazion artistiche. Par puartâ indenant lis lezions par asturian si à sielzût personâl cu la abilitazion linguistiche juste e za in servizi ta chei istitûts in maniere che no si àn vûts coscj in plui. I insegnants che a àn aderît al progjet a àn valutât in maniere positive la lôr esperience ma a àn marcât la dibisugne di svilupâ materiâi didatics di pueste par asturian. Dai 105 fruts che a àn partecipât ae sperimentazion, rispiet ai risultâts vûts l’an prime te stesse materie insegnade par castilian, il 41,59% al à miorât i siei vôts e il 42,57% ju à confermâts. Chest an al si à tornât a proponi il plan simpri tai sîs istitûts là che si veve za vude la sperimentazion ma, in cuatri di lôr, aes classis cuartis si àn zontadis ancje lis cuintis.
Font: La Voz, 06/11/18

Paîs Catalans: aument progressîf dal catalan te UV

Vie pal an academic 2019/2020 la Universitât di València (UV) e garantirà almancul il 46% des lezions par catalan. L’aument de presince di cheste lenghe tai percors di studi e larà po indenant a cressi par rivâ, dentri dal 2022, al 50%. I grups di insegnament monolengâi a saran sostituîts in maniere progressive di grups plurilengâi in maniere di garantî ai students che si laurein une competence academiche par catalan, par castilian e intune lenghe foreste. Lis gnovis liniis a son stadis decidudis ai 6 di Novembar dal senât academic de universitât valenziane.
Font: Levante, 06/11/18