15/02/18

Europe: fate buine une mozion pai dirits des minorancis

Il Parlament european al à fate buine la mozion par une risoluzion su la protezion e la no discriminazion des minorancis intai stâts membris de Union Europeane. Il document al marche cemût che fin cumò lis istituzions comunitariis a àn fat masse pôc su chest front e al riclame duncje la Union aes sôs responsabilitâts intal difindi e intal promovi i dirits des comunitâts minorizadis che a vivin dentri dai siei confins. La mozion e invide a disvilupâ politichis che a previodin la partecipazion di chestis comunitâts, a imbastî imprescj che a permetin di controlâ pardabon il rispiet dai dirits des minorancis e a esplicitâ la protezion e la no discriminazion des comunitâts minorizadis intai tratâts europeans. Intal document si ricuarde po la impuartance di chestis comunitâts pe coesion sociâl e si invide ducj i stâts membris a promovi la diversitât linguistiche e a garantî i dirits des minorancis ancje cu la ratifiche dai imprescj za in vore tant che la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis, la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls e il Protocol pe protezion dai dirits umans e des libertâts di fonde. Cun di plui, si domande ae Comission europeane di infuartî la promozion dal ûs e dal insegnament des lenghis minorizadis.
Font: EFA / European Parliament, 09/02/18

Corsiche: rie di ‘no’ di Macron aes domandis dai cors

Inte suaze de sô visite in Corsiche, il president francês Emmanuel Macron al à rispuindût cuntune rie di ‘no’ aes rivendicazions puartadis indenant de maiorance nazionalitarie che e je al guvier de Coletivitât Teritoriâl uniche de isule.

Paîs Catalans: AI e domande la liberazion dai presonîrs politics

La organizazion Amnesty International, par bocje de sô diretore europeane Gauri van Gulik, e à domandât che i dirigjents indipendentiscj catalans che si cjatin ancjemò impresonâts a sedin liberâts daurman. Il riferiment al è ai presidents des dôs organizazions in prime linie intal procès di autodeterminazion, Jordi Sànchez e Jordi Cuixart, che si cjatin aromai di cuatri mês in preson preventive in spiete dal procès. Par Amnesty International, ancje se lis protestis popolârs vuidadis dai doi Jordis a fossin di tignî di turbative dal ordin public, in ogni câs no si pues calcolâlis di sedizion o riviel. Tignîju in preson preventive duncje nol è dome disproporzionât, ma ancje une violazion de libertât di espression e dal dirit di dâsi adun. La organizazion pai dirits umans si mostre preocupade ancje pes decisions dal judiç dal tribunâl suprem, Pablo Llarena, di tignî in preson il vicepresident dal guvier catalan, Oriol Junqueras, e il conseîr dal interni catalan, Joaquim Forn, cun chest ultin che si à fintremai dimetût di deputât par evitâ che si lu acusi di podê meti in vore azions politichis a pro de indipendence.
Font: The Guardian, 07/02/18

Ream Unît: prin dibatit parlamentâr par galês

Ai 7 di Fevrâr, pe prime volte, diviers parlamentârs a àn vût la pussibilitât di fevelâ par galês intant di un dibatit parlamentâr a Westminster. La ocasion si à presentade cu la riunion dal grant comitât galês, un organisim dal Parlament britanic formât dai cuarante deputâts elets in Gales e di parlamentârs di altris circoscrizions, che si à dât adun par scrutinâ un pocjis des misuris economichis fatis indenant inte suaze de ultime manovre finanziarie. Dome l’an passât il guvier di Londre al à autorizât l’ûs de lenghe galese intant dai lavôrs di chest organisim parlamentâr.
Font: BBC, 07/02/18

Paîs Basc: ancje il Biarritz Olympique pal euskara

Ai 6 di Fevrâr la societât di rugby Biarritz Olympique e la aministrazion de citât basche a àn sotscrit une convenzion pal ûs dal euskara. La firme e varès cumò di puartâ ae presince de lenghe basche te comunicazion uficiâl de societât sportive e al so ûs intant des ativitâts di animazion fatis dilunc vie des partidis zuiadis in cjase. Un grup di lavôr formât dai rapresentants de societât e dal comun al viodarà cumò di meti a pont i detais di chestis e di altris misuris prime che si invii la prossime stagjon.
Font: Seizh.info, 07/02/18

Irlande: in piês l’insegnament dal gaelic tes primariis

Daûr dai 5.500 controi davuelts dai ispetôrs dal ministeri pe educazion irlandês intes scuelis de Republiche tai ultins cuatri agns al ven fûr un lâ in piês dai nivei cualitatîfs dal insegnament de lenghe gaeliche, massime tes primariis. Il 28% des lezions di irlandês a son stadis valutadis sot de suficience, a front di un 7% di chês par inglês e di a pene un 4% di chês di matematiche. Di nivel une vore bon a saressin invezit juste il 12% des lezions di irlandês, cuintri dal 27% di inglês e dal 33% di matematiche. Intes secondariis la situazion e je un tic miôr rispiet ai risultâts de ispezion dal 2013 ma, chel istès, no je cui sa ce buine. Un tant al è leât ancje ae incressite dal numar dai iscrits e ae diminuzion de spese par student che, dal 2010 incà, si à sbassade dal 15%. I ispetôrs a domandin duncje di inviâ gnovis misuris par incressi i nivei di insegnament dal irlandês, a partî di mudaments intal curriculum e te formazion dai professôrs.
Font: RTÉ, 05/02/18

Bretagne: azion dimostrative di Ai’ta! a pro dal breton

A pene il 3% dai students a puedin studiâ par breton intai istitûts bilengâi parificâts e tes scuelis a imersion Diwan, su la television publiche la lenghe bretone e je presinte dome une ore e mieze par setemane, inte plui part dai servizis publics l’ûs de lenghe proprie nol è permetût, i nons storics bretons a vegnin impedîts dai uficis anagrafics e, cundut dai acuardis sotscrits inmò tal 2015, la segnaletiche stradâl dilunc des stradis statâls de Bretagne e continue a jessi dome par francês. In rispueste a cheste situazion il coletîf Ai’ta! al à rivendicât une gnove azion simboliche metude in at sul prin tacâ di Fevrâr cuant che, vie pe stesse gnot, i siei militants a àn dismontât i panei segnaletics dome par francês logâts dilunc di dîs tratis des autostradis che a scjavacin la Bretagne. Tal comunicât stampe di rivendicazion a àn ancje fat savê che lis menacis che i rivin des prefeturis no fermaran lis lôr ativitâts dimostrativis.
Font: ABP, 03/02/18

Galizie: rapuart di A Mesa su la violazion dai dirits linguistics

Vie pal 2017 il servizi di scolte de organizazion A Mesa pola Normalización Lingüistica al à ricevût cuasi 300 segnalazions di violazion dai dirits linguistics in Galizie. Daûr dal rapuart elaborât de organizazion e presentât ai 3 di Fevrâr, il 38% des denunciis al diven de esclusion o di discriminazions intal ûs dal galizian, il 28% di toponomastiche strassomeade, il 14% dal refût di dâ rispuestis ta cheste lenghe. Il 56% des segnalazions si riferìs al compuartament di aministrazions publichis e, ta cheste suaze, il 47% des denunciis al interesse la aministrazion autonomiche, il 31% i ents locâi e il 22% lis rapresentancis de aministrazion statâl. Par chel che si riferìs invezit aes segnalazions di compuartaments discriminatoris de bande di impresis privadis, la situazion piês e je chê di Google, Ikea, Abanca e Movistar.
Font: Galicia Confidencial, 03/02/18

Galizie / León: gnûf apel pal galizian dal Bierzo

Il coletîf culturâl Fala Ceibe al à domandât ai partîts politics rapresentâts intal Parlament de Galizie e tes Corts di Castilie e León che a presentin ai doi guviers des propuestis di intervent par tutelâ e infuartî la lenghe proprie tal Bierzo, provincie di lenghe galiziane cjapade dentri te comunitât di Castilie e León. La associazion e propon che i doi guviers a firmin un acuardi di colaborazion che al incressi lis risorsis aministrativis, economichis e umanis dai ents locâi dal Bierzo par favorî l’ûs de lenghe proprie. Si propon in particolâr di meti sù un servizi linguistic sorecomunâl par imbastî e svilupâ azions di politiche linguistiche tes aministrazions publichis, di recuperâ i toponims tradizionâi e di promovi il galizian ancje sul plan turistic.
Font: Galicia Confidencial, 02/02/18

Irlande: gnove mobilitazion tal Nord pe leç sul gaelic

Il prin di Fevrâr une delegazion di realtâts impegnadis pe lenghe irlandese si à cjatade cu la segretarie di stât pe Irlande dal Nord, Karen Bradley, par domandâ un impegn concret dal guvier britanic par une leç organiche pal gaelic. Propite la aprovazion di une leç pe lenghe irlandese e je un dai grops al centri de crisi istituzionâl che di un an incà a impedissin ae Irlande dal Nord di vê un guvier. Intant dal incuintri si à ricuardât l’impegn par un leç sul irlandês che lis stessis istituzions britanichis si vevin cjapadis sù plui di dîs agns indaûr cui acuardis di S. Andree. L’apontament istituzionâl al è stât compagnât di une manifestazion denant dal Parlament nordirlandês par domandâ la aprovazion de leç. La mancjance di un esecutîf in cjarie e di une condivision politiche sul teme a àn ancje impedît di meti informazions su la tutele dal irlandês e de varietât di scots fevelade in Ulster intal rapuart presentât dal guvier britanic sul rispiet de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis: une mancjance segnalade cun preocupazion dal comitât dal Consei de Europe che al viôt de metude in vore de Cjarte.
Font: Irish Mirror, 01/02/18; CnaG, 02/02/18; BBC, 09/02/18

Paîs Basc: cuasi 5 milions pai media par euskara de CAB

Vie pal 2018 il guvier de Comunitât Autonome Basche al assegnarà contribûts par 4 milions e 875 mil euros ai mieçs di comunicazion in lenghe basche. Inte suaze des politichis par promovi la lenghe proprie, a son po za stâts assegnâts pôc mancul di 268 mil euros ai gjornâi e aes agjenziis di stampe par castilian che a publichin però ancje gnovis par euskara sui lôr sîts internet. Chest ultin contribût al ven dât fûr su la fonde dal materiâl in lenghe basche publicât vie pal an prime.
Font: 20 minutos, 01/02/18