30/06/14

Bretagne: gnove manifestazion a Nantes pe riunificazion

A jerin sù par jù 15 mil lis personis che sabide ai 28 di Jugn si son dadis dongje a Naoned / Nantes par rivendicâ il dirit ae riunificazion dal dipartiment de Loire Atlantiche cul rest de Bretagne storiche e par fâi cuintri al progjet di riorganizazion des autonomiis regjonâls imbastît dal guvier francês che nol ten in cont cheste volontât popolâr. Al è zaromai di agns che lis organizazions Bretagne Réunie e 44=BZH, che a àn inmaneât la manifestazion, a domandin che i citadins dal dipartiment, che cumò al dentri inte regjon dal Paîs de Loire, a puedin decidi cuntun referendum se mantignî l’implant aministratîf cumò in vore o ben dâsi dongje cul rest de Bretagne.
Font: Agence Bretagne Presse, 29/06/14

Paîs Basc: passe 100 milions ad an pal euskara

Ai 24 di Jugn il guvier de Comunitât Autonome Basche al à fate buine la Agjende Strategjiche dal Euskara 2014 – 2016 là che a son dentri lis liniis di intervent pal svilup de lenghe basche intai prossims agns e che e pues contâ suntune disponibilitât finanziarie di 335 milions di euros. La Agjende e fisse 168 azions che a pontin a vê – cemût che al à spiegât il president de Comunitât, Iñigo Urkullu – un “bilinguisim plui ecuilibrât, che al scurti la distance jenfri euskara e spagnûl e che si poi sul consens de societât”. Il guvier basc al ponte a no lassâ fûr nissun par rivâ a di une societât là che ducj a rivin a di un nivel minim di bilinguisim, in maniere di infuartî ancje la coesion sociâl. Si larà cussì a incressi la poie dai centris pal insegnament ai adults, a svilupâ programs di pueste pe integrazion linguistiche dai imigrâts, a infuartî la presince de lenghe intes citâts plui gruessis, a svilupâ modei di lavôr che a permetin aes aministrazions publichis di funzionâ in maniere normâl ancje par euskara e v.i. Par fâlu a saran invistîts passe un centenâr di milions di euros ad an intai prossims trê agns. Cifris che si zontin aes risorsis za previodudis pe lenghe basche dentri de scuele, de radiotelevision publiche (EiTB) e de polizie locâl (Ertzaintza).
Font: El Correo, 24/06/14

Paîs Basc e Paîs Catalans: in place pe autodeterminazion

Ai 8 di Jugn a son stâts passe 150 mil i bascs che a àn rispuindût al apel de organizazion Gure Esku Dago e si son dâts adun intune lungje cjadene umane pe autodeterminazion che e à scjavaçât il Paîs Basc par 123 chilometris, di Iruñea/Pamplona a Durango. La iniziative e à vût une partecipazion che e je lade di là di ce che si spietavisi al pont che in cualchi trate la cjadene umane e à vût di dopleâsi. La manifestazion si è davuelte intune clime di fieste e e à vût il so moment principâl tor misdì cuant che i partecipants si son dâts la man par formâ la cjadene umane che po e je stade mantignude par une miezore. In diviersis localitâts cjapadis dentri de iniziative i organizadôrs a àn let un messaç là che si domande che ai bascs ur vegni permetût di esercitâ in maniere libare il dirit di decidi il lôr avignî.

Paîs Catalans: tes Baleârs il 77% al sielç la scuele par catalan

Daûr di ce che e previôt la leç, intes isulis Baleârs a son i gjenitôrs che, intal moment che a iscrivin i lôr fîs ae scuele de infanzie, a àn di sielzi la prime lenghe di insegnament. I dâts pal an scolastic 2014-2015, a pene dâts fûr dal assessorât pe educazion des isulis, a mostrin che il 77% des fameis e à sielzût il model cul catalan tant che prime lenghe e dome il 22% al à decidût par chel cul spagnûl. Si trate di une percentuâl un tic plui basse rispiet a chê dal an passât, ma chel istès e mostre a clâr cuale che e je la preference des fameis des Baleârs, massime se si ten cont che intai ultins agns il guvier des isulis – che al è intes mans de diestre spagnoliste – al à puartât indenant atacs une vore dûrs cuintri dal insegnament par catalan.
Font: Diario de Ibiza, 31/05/14