01/09/09

Rom: cunvigne de glesie, minorance tant che sburt par cambiâ


Lis minorancis: dinamichis pe societât e pe Glesie”. Al è chest il titul de cunvigne, inmaneade dal ufici pe pastorâl dai rom e dai sinti de Fondazion Migrants de CEI (Conference Episcopâl Taliane), che si è davuelte ta chestis zornadis in Friûl. O vin sielzût il teme des minorancis parcè che par solit a son viodudis tant che un probleme – al à spiegât il diretôr dal ufici, pre Federico Schiavon – e, par une volte, cun cheste cunvigne, o volìn jessi nô a domandâsi cemût che o podìn miorâsi in gracie des minorancis, parcè che lis minorancis a son un sburt a cambiâ pe societât e pe glesie. Il teme si à svilupât propit a partî de comunitât minoritarie plui discriminade, sei a nivel talian che european, ven a dî chê dai rom e dai sinti. A son sì e no une disine i predis che intal stât talian a àn sielzût di davuelzi la lôr mission pastorâl framieç di cheste comunitât, vivint cun lôr e cirint di fâ di puint tra lôr e chei altris fedêi.

Font: ASCA, 26/08/09


Cossovo: ancjemò scuintris jenfri serps e albanês a Mitrovica


Une disine di personis a son restadis feridis ai 26 di Avost intant dai scuintris che a son sclopâts jenfri serps e albanês intune des vilis dulintor di Mitrovica. Daûr di chest gnûf sclop di violence al è il tentatîf di fâ sù des cjasis pai albanês inte aree a Nord di Mitrovica, là che la maiorance de popolazion e je serbe. Par cheste stesse reson, inte zone si vevin za vûts dai scuintris tra albanês e serps. A fâ sù lis cjasis a son lavoradôrs albanês che a rivin inte zone scortâts di membris de polizie cossovare e di militârs de mission internazionâl Eulex.

Font: Balkan Insight, 26/08/09


Scozie: altris fonts par incressi lis scuelis par gaelic


Il guvier scozês al à stanziât un altri milion e mieç di euros par vierzi gnovis scuelis cul gaelic tant che lenghe di insegnament. I bêçs a coventaran, in particolâr, par doi istitûts scolastics che a saran logâts a Port Rìgh / Portree, su la isule di Skye (par gaelic: An t-Eilean Sgitheanach), e a An Gearasdan / Fort William, su lis Highlands. Investî inte educazion e je sante scugne – al à dite il ministri scozês pe culture, Mike Russell – se si vûl che lis gnovis gjenerazions a fevelin ancje par gaelic. Si trate di stanziaments che a vegnin incuintri al aument de domande par scuelis là che il gaelic al sedi doprât tant che lenghe veicolâr pal insegnament. O volìn garantî ai gjenitôrs e ai fruts che a podaran lâ indenant a sielzi l’insegnament par gaelic – al à zontât Russell – parcè che a saran simpri avonde scuelis che a ufrissin chest servizi.

Font: BBC Scotland, 25/08/09


Paîs Basc: campagne dal guvier cuintri des fotos dai presonîrs


Il guvier di minorance che al vuide la Comunitât Autonome Basche, inte suaze de sô azion di criminalizazion de çampe indipendentiste, al à inviât un atac cence pareli cuintri de esposizion des fotografiis dai presonîrs politics bascs. Di cuant che i socialiscj, cu la poie dai popolârs, a son lâts al guvier, la polizie autonomiche (Ertzaintza) e à vût ordin di gjavâ vie dutis lis fotos dai presonîrs che si cjatin in sîts istituzionâi, in locâi publics o che a vegnin esponudis intant des manifestazions. Dispès, par fâlu, la ertzaintza e je intervignude in maniere violente cu la percuisizion di ambients e cun atacs cuintri di manifestazions pacifichis, che a àn causât diviers ferîts. Cun di plui, il ministri pal interni de CAB, Rodolfo Ares, no dome al à invidât la int a boicotâ i locâi là che a son esponudis fotografiis di presonîrs politics, ma al à ancje domandât aes aministrazions locâls di no dâi i permès ai ambients o ai barachins mobii cun fotos o scritis di solidarietât cui presonîrs politics. I intervents de polizie autonomiche a son stâts judicâts disproporzionâts dai rapresentants de plui part dai partîts bascs (Aralar, EA, PNV), che a àn ancje criticât cun fuarce lis declarazions di Ares. E je une robe pardabon grave che un rapresentant des istituzions al feveli cussì – a àn dite i rapresentants dal partît nazionalitari Aralar – cun di fat, i permès a van dâts daûr de leç e no dineâts par resons politichis.

Font: Gara, 24-25/08/09


Galizie: a risi la incressite de lenghe intes impresis


Lis polemichis su la lenghe galiziane e i tentatîfs dal guvier autonomic (vuidât dal PP) di fâ pas indaûr intal cjamp de politiche linguistiche, a son un pidiment ancje pe incressite dal ûs dal galizian intes impresis locâls. Tai ultins agns la presince di cheste lenghe intal mont imprenditoriâl e jere cressude, ma la situazion di atac continuât aes politichis linguistichis puartadis indenant fin cumò e riscje di invertî cheste tindince. La denuncie e rive di Antón Lado, rapresentant de societât “Reverso”, specializade in servizis linguistics pes impresis. Cun di plui – al segnale Lado – al è ancje il probleme dai finanziaments publics pe normalizazion linguistiche intes aziendis, che a son blocâts zaromai di cinc agns.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 23/08/09


Galizie: iniziative par mantignî la ricezion de TVG intal Bierzo


Il passaç dal analogjic al digjitâl, che al è previodût in curt, al lassarà la popolazion dal Bierzo, inte provincie dal León, cence la pussibilitât di cjapâ il segnâl de television publiche galiziane (TVG). Par chest la associazion Fala Ceibe e à domandât ae aministrazion de Castilie e dal León e a chê di Galizie di sotscrivi une convenzion che e permeti la ricezion de television galiziane ancje tal teritori dal Bierzo, là che la plui part de popolazion e fevele par galizian. Cence di un acuardi dal gjenar, di fat, la int dal Bierzo e restarès cence de pussibilitât di viodi programs televisîfs inte sô lenghe mari e, par Fala Ceibe, chest al larès cuintri dal Statût de Castilie e dal León che al garantìs il rispiet dai dirits linguistics de minorance galiziane. Cun di plui, convenzions di cheste fate a son za stadis sotscritis di altris Comunitâts autonomis che a vevin problematichis similârs.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 20/08/09


Macedonie: indenant cu lis riformis parlamentârs cundut dal boicotaç


Il Parlament de Macedonie al à fate buine a maiorance la gnove leç che e regole il so funzionament, cundut dal boicotaç puartât indenant dal Partît Democratic dai Albanês (Partia Demokratike Shqiptare / Demokratska Partija na Albancite), une des fuarcis politichis che a rapresentin cheste comunitât. La decision di boicotâ i lavôrs parlamentârs e je stade justificade par vie che il test di leç al sarès contrari ae volontât dai albanês. Un altri partît albanês, Gnove Democrazie (Demokracia e Re / Nova Demokratija), al à votât cuintri de leç parcè che no garantirès ad in plen il dirit di doprâ la lenghe albanese intant dai lavôrs de Assemblee. La leç e je stade votade, invezit, dal VMRO – DPMNE (Vnatrešna makedonska revolucionerna organizacija – Demokratska partija za makedonsko nacionalno edinstvo), il partît di centri diestre che al guvierne il paîs; dai Sociâi Democratics (Socijaldemokratski sojuz na Makedonija), che a son il partît plui grues di oposizion; e ancje de Union Democratiche pe Integrazion (Bashkimi Demokratik për Integrim / Demokratska unija za integracija), partît espression de comunitât albanese che al poie il guvier. Intant dal vôt, duncje, no si à vude une division su fonde etniche, ma, chel istès, chest episodi al riscje di tornâ a alçâ la tension framieç de comunitât albanese, che e rapresente sù par jù un cuart de popolazion totâl.

Font: Balkan Insight, 18/08/09


Paîs Catalans: campagne referendarie pe indipendence a Arenys de Munt


Sêso dacuardi che la Catalogne e deventi un Stât di dirit, indipendent, democratic e sociâl, inte suaze de Union Europeane?”. E je cheste la domande che i citadins dal comun catalan di Arenys de Munt a saran clamâts a rispuindi domenie ai 13 di Setembar, cuant che si davuelzarà il referendum su la indipendence de Catalogne decidût ai 4 di Jugn dal consei comunâl dal paîs. A votâ a pro de iniziative a son stâts i rapresentants de liste Arenys de Munt 2000, di ERC, di CiU e de Candidatura d’Unitat Popular (CUP); invezit, i unics a oponisi, a son stâts i socialiscj (PSC). Ai 29 di Avost e je tacade la campagne referendarie che e viôt in prime linie la Comission organizadore de consulte pe indipendence. L’obietîf – al à spiegât un dai rapresentants de CUP – al è chel di stiçâ in dute la Catalogne il dibatit su la autodeterminazion, e di sburtâ il Parlament de Catalogne parcè che al ledi daûr dal troi segnât dal Comun di Arenys de Munt e al imbastissi un referendum su la indipendence.

Font: Món Divers, 16/08/09