05/11/15

Stât francês: in miârs in place pes lenghis propriis

Sabide ai 24 di Otubar miârs di personis a àn partecipât aes mobilitazions inmaneadis in diviersis localitâts dal stât francês par fâi cuintri al centralisim statâl e par domandâ un ricognossiment uficiâl des nazionalitâts, des lenghis e des culturis storichis che si cjatin tal so interni. Lis manifestazions principâls si son davueltis a Montpelhièr / Montpellier pe Ocitanie (10 mil personis), a Baiona / Bayonne pal Paîs Basc setentrionâl (5 mil personis), a Karaez / Carhaix pe Bretagne (3 mil personis), a Aiacciu / Ajaccio pe Corsiche, a Strasburc e a Metz pe Alsazie e pe Lorene. La iniziative e rive ae vilie des riunions dal Parlament francês par decidi su la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis.
Font: Agence Bretagne Presse, 25/10/15; Jornalet, 25/10/15

Paîs Basc: 4 agns cence violence di ETA, ma no dal stât

Intune conference stampe fate in ocasion dai cuatri agns de fin de ativitât armade di ETA, il puartevôs di Sortu, moviment di riferiment de çampe indipendentiste basche, Pernardo Barrena al à fat il pont su la situazion politiche tal Paîs Basc. Ancje cun riferiment a ce che al è daûr a sucedi in Catalogne, par Barrena al covente sburtâ sul percors pe indipendence. Par chel che al rivuarde il svilup dal procès di pâs, il puartevôs di Sortu al à dite che al è mancjât dal dut il contribût dal guvier spagnûl e dai partîts spagnoliscj (PP e PSOE). Cun di fat, se ETA e la aree radicâl basche a àn rinunciât a ogni forme di violence, il stes no si pues dî pal stât spagnûl che al va dilunc sei cu la politiche di dispersion e di dinei dai dirits dai presonîrs e des lôr fameis, sei cu la persecuzion politiche e judiziarie de çampe indipendentiste. Ta cheste categorie, par esempli, e jentre ad in plen la situazion di Arnaldo Otegi impresonât par terorisim si ben che al fos il prin promotôr dal procès di pâs e che al davuelzès dome ativitât politiche. A van cussì indenant lis iniziativis pe liberazion sô e di chei altris presonîrs politics bascs che ai 17 di Otubar a àn puartât in place a Donostia passe 18 mil personis.
Font: Naiz:, 20/10/15

Irlande: il DUP al torne a jentrâ tal guvier tal Nord

Il prin ministri Peter Robinson e chei altris membris dal DUP che a componevin il guvier compartecipât de Irlande dal Nord adun cul Sinn Féin a àn decidût di tornâ a ocupâ i lôr puescj dopo des dimissions fatis indenant in Setembar. La decision e je rivade dopo de relazion presentade intal Parlament britanic de segretarie di stât pe Irlande dal Nord su la ativitât dai grups paramilitârs inta cheste part dal Ream Unît. I unioniscj si vevin gjavâts dal esecutîf nordirlandês dopo che l’Esercit Republican Irlandês (IRA) e il Sinn Féin a jerin stâts tirâts dentri intes investigazions sul sassinament di doi ex membris dal moviment armât irlandês. Intal rapuart elaborât de polizie e dai servizis segrets britanics si dîs che la struture di comant dal IRA, ma ancje dai moviments paramilitârs unioniscj, e je ancjemò in pîts ma e opere dome cun mieçs pacifics e cence nissune intenzion di tornâ ae lote armade. Personis che a àn fat part di chestis organizazions a varessin inmò acès a armis e rapuarts cu la criminalitât comune, ma si fevele di câs isolâts za al centri di ativitâts investigativis. E cole cussì la operazion di delegjitimazion cuintri dal Sinn Féin, organizazion politiche di riferiment pai republicans irlandês, puartade indenant di ambients unioniscj.
Font: BBC, 20/10/15

Paîs Basc: progjet par une federazion comunâl basche tal Nord

La prefeture dal dipartiment dai Pireneus Atlantics e à fate sô la idee di une istituzion aministrative proprie par Ipar Euskal Herria, o sei pes provinciis dal Paîs Basc sot aministrazion francese. La gnove istituzion, par cetancj agns al centri di rivendicazions popolârs, e podarès nassi intal 2017 tant che organizazion publiche di cooperazion intercomunâl (ÈPCI) inte suaze de riforme aministrative inviade intal stât francês. Sul imprin cheste federazion comunâl e varès competence su svilup economic, politichis urbanistichis e gjestion de aghe, ma e podarès cjapâ sù ancje politichis linguistichis, culturâls e ambientâls. Il percors pe sô istituzion al previôt che i conseis comunâi de aree interessade a votin su la propueste dentri de fin dal 2016. Denant di cheste pussibilitât, il coordenament Batera, nassût propit cun chê di sburtâ la nassite di une aministrazion specifiche par Ipar Euskal Herria, al è cumò daûr a inmaneâ une caravane che e scjavaçarà i passe 150 comuns de aree basche par sensibilizâ citadins e aministradôrs su chest teme.
Font: Jornalet, 18/10/15

Asturiis: vie libare in Parlament pal plan di svilup linguistic

Ai 16 di Otubar il Parlament asturian al à fate buine une propueste no di leç fate indenant di Izquierda Unida là che al è dentri un plan par valorizâ e svilupâ la lenghe asturiane dilunc vie de legjislature in at. In plui dal partît che lu à proponût, il plan al à vût il vôt a pro ancje dai socialiscj (PSOE), di Podemos e di Foro Asturias, intant che i deputâts di Ciudadanos si son astignûts e chei dal PP a àn votât cuintri. Il plan al previôt une incressite des risorsis pal asturian, il so ûs progressîf intai boletins uficiâi, te comunicazion e te publicitât istituzionâl, inte tabelonistiche dai uficis publics e te radiotelevision publiche cun chê di rivâ a di une presince de lenghe intal 30% de programazion televisive e intal 50% di chê radiofoniche. Sul front de istruzion, invezit, l’intindiment al è chel di rivâ a di un ricognossiment specific pai insegnants di lenghe asturiane (ma ancje galiziane des Asturiis) in dut il cicli scolastic, di svilupâ un progjet pilote di ûs veicolâr dal asturian e di garantî la pussibilitât di vê il so insegnament in dutis lis scuelis.
Font: El Comercio, 16/10/15

Stât francês: consultazion su la Cjarte europeane des lenghis

Ai 13 di Otubar il ministeri de justizie francês al à ativât une consultazion in linie su la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Intal cuestionari disponibil in rêt i citadins a puedin segnalâ i trentenûf tra i novantevot ponts che a formin la Cjarte che si à di fâ bogns par podê ratificâ il document. Si trate di une azion di valôr consultîf, ma che i ativiscj des diviersis comunitâts minorizadis dal stât francês a judichin impuartant par mostrâ l’interès de int par cheste tematiche. Tra la fin di Otubar e i prins di Novembar il Parlament francês al sarà po clamât a votâ par decidi se dî di sì o di no ae ratifiche de Cjarte. Pe aprovazion al covente almancul il 60% di vôts a pro.
Font: Jornalet, 16/10/15

Paîs Basc: prin studi sul impat economic dal euskara

Inte suaze di un apontament inmaneât dal guvier de Comunitât Autonome Basche e de rêt europeane NPLD al è stât presentât un rapuart sul impat economic dal euskara. Si trate dal prin studi sientific european che al fronte in detai il pês reâl di une lenghe minorizade intal tiessût economic de societât che le fevele. Pal referent de politiche linguistiche de CAB, Patxi Baztarrika, il studi al mostre a clâr la impuartance dal euskara ancje sul plan economic e al permet di sdrumâ i prejudizis che a metaressin in dubi la utilitât di cheste lenghe. L’euskara al rapresente il 4,2% dal prodot interni sporc de Comunitât Autonome basche e al garantìs il 6,28% de ocupazion, ven a dî passe 56 mil puescj di vore: sù par jù 43 mil direts, passe 3 mil indirets e cuasi 10 mil di indot.
Font: El Diario, 15/10/15

Paîs Catalans: di gnûf in vore il Consei sociâl de lenghe

Intes Baleârs al torne a dâsi adun il Consei sociâl de lenghe catalane, restât fer par cuatri agns tant che efiet dal dismantelament de direzion gjenerâl di politiche linguistiche metût in at de diestre spagnoliste cuant che e jere al guvier. Cul tornâ a metilu in vore, il gnûf guvier progressist e nazionalitari des isulis al vûl duncje mostrâ il so impegn a pro dal ûs sociâl de lenghe proprie des Baleârs. Intal organisim, che al à une funzion consultive su la politiche linguistiche, a son dentri uns 50 rapresentants des realtâts plui significativis des isulis.
Font: El Dia, 14/10/15

Sami: i dirits antîcs su tiere e aghe tal archivi UNESCO

La UNESCO e à decidût di cjapâ dentri intal so Archivi de memorie dal mont ancje i tratâts jenfri la Russie zariste e i sami Skolt là che si ricognossevin i dirits antîcs di cheste comunitât su la tiere e su la aghe e là che si ur garantive ancje libertât di pescje e di arlevament. Si trate di documents che a van dal 1601 al 1775, ma che a confermin dirits ricognossûts za di prime. La part plui antighe dai documents, di fat, e je lade pierdude intal 1859 intant de vuere jenfri Russie e Svezie. I tratâts a son cumò conservâts intal centri culturâl sami di Aanaar / Inari in Finlande. L’Archivi UNESCO al ten dentri i documents judicâts fondamentâi pe storie dal mont che, in dì di vuê, a son plui o mancul 340. Pe presidente dal Parlament sami de Finlande, Tiina Sanila-Aikio, la sielte de UNESCO e rapresente un ricognossiment dai dirits di cheste comunitât native e de sô capacitât di difindiju intai secui a dilunc.
Font: Barents Observer, 13/10/15

Scozie: plui fuarce al gaelic te educazion

Intant des audizions sul progjet di leç su la istruzion che al è cumò al esam dal Parlament scozês, i rapresentants dal Bòrd na Gàidhlig si son cjatâts cul ministri pe educazion Alasdair Allan e i àn proponût cualchi modifiche al test par infuartî la presince dal gaelic inte scuele. In particolâr si à domandât di favorî la presince di scuelis cul gaelic curicolâr pardut là che si vedi une domande suficiente de bande des fameis, di garantî l’ûs de lenghe in dut il percors scolastic e no dome intes primariis, e di mantignî i finanziaments pe formazion dai insegnants di e par gaelic. Par intant il guvier al à assegnât al Bòrd un contribût di 50 mil sterlinis par inviâ une gnove campagne che e promovi i vantaçs di une educazion bilengâl e cul gaelic veicolâr. Intai ultins trê agns la agjenzie pe lenghe gaeliche e à za puartât indenant diviersis campagnis cun chest obietîf e i risultâts si viodin inte incressite dai fruts iscrits aes scuelis gaelichis che di 406 tal an scolastic 2011/12 a son passâts a 556 tal 2014/15. Ancje a Edimburc, là che la lenghe no à une presince significative, si môf alc. Cun di fat, intal gnûf plan educatîf imbastît dal consei comunâl si previôt che in dutis lis scuelis citadinis si vedi la pussibilitât di inserî come seconde o tierce lenghe ancje il gaelic (adun cun francês, spagnûl, cinês mandarin, polac e farsi).
Font: Bòrd na Gàidhlig, 12 e 14/10/15; BBC, 13/10/15

Gales: plui galês tes scuelis, l’impegn dal guvier

Inte suaze des iniziativis par lançâ la strategjie “Global Futures”, che si propon di formâ citadins bilengâi cun competencis ancje tune tierce lenghe, il ministri galês pe educazion Huw Lewis si è cjatât cuntune delegazion de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, organizazion in prime linie inte difese dai dirits linguistics. Lis scuelis cul galês tant che seconde lenghe no àn dât i risultâts che si sperave e, pal ministri, si à di pontâ intal zîr di cinc agns a slargjâ l’ûs dal galês veicolâr, o sei doprât par insegnâ un pocjis di materiis, in maniere di ufrî a ducj i students la pussibilitât di imparâ pardabon il galês. La linie di Lewis e cjate in cunvigne la Cymdeithas che di agns e sburte par lâ ta cheste direzion. La organizazion e domande però al guvier di meti jù chest principi tal so plan strategjic e tai obietîfs pe scuele, in câs contrari al sarà dificil cambiâ la situazion di vuê.
Font: Cymdeithas, 12/10/15