09/06/17

Macedonie: albanês 8 dai 17 ministris dal gnûf guvier

Dopo mês di crisi istituzionâl, ai 31 di Mai il Parlament de Macedonie al à votât la fiducie al gnûf esecutîf vuidât dal leader dal Partît Sociâl Democratic (SDSM), Zoran Zaev. Il guvier al gjolt de poie di 62 dai 120 parlamentârs, o sei i 49 dal Partît Sociâl Democratic, i 10 de Union Democratiche pe Integrazion e i 3 de Aleance pai Albanês. Cun di fat, dai trê partîts che a rapresentin la comunitât albanese in Parlament, dome chescj doi a àn aderît ae aleance di guvier, intant che il tierç – Besa – al à fat savê che al garantirà la sô poie dome su proviodiments specifics. Dai 17 ministris che a formin l’esecutîf, 8 a son espression dai doi partîts albanês de coalizion di guvier. Inte storie de Macedonie, la comunitât albanese, che e forme un cuart de popolazion totâl dal stât, no à mai vût cussì tancj rapresentants intal esecutîf.
Font: Balkan Insight, 31/05/17

Paîs Catalans: e cres la tension sul vôt pe indipendence

E va dilunc a cressi la tension sul referendum su la indipendence che il guvier de Catalogne al vûl inmaneâ dentri de fin dal an. Ai 30 di Mai i rapresentants di ducj i partîts a pro dal referendum (Junts pel Sí, ERC, CUP, PDeCAT, MES, Demòcrates, Podem) si son cjatâts cul esecutîf par fâ il pont su la situazion dopo dai gnûfs «no» rivâts dal guvier spagnûl a cualsisei ipotesi di acuardi su la consultazion. Pal moment no si à decidût ancjemò nissune date pal vôt ma, a àn fat savê, e je aromai cuistion di setemanis se no di dîs. A Madrid però no si limitin a cjalâ e, in plui des azions repressivis za metudis in at sul plan judiziari, a cressin simpri di plui i atacs di rapresentants dal guvier o des fuarcis che lu sostegnin cuintri de CUP, la ale libertarie e plui dure dal indipendentisim catalan. I siei membris a son dal continui insultâts, discualificâts e acusâts di saborâ la violence, cuntun mecanisim za metût in at agns indaûr cuintri di Batasuna e che al veve anticipât la metude fûr leç dai indipendentiscj bascs. Une situazion che e alarme cetancj catalans (e no dome) preocupâts pe linie simpri plui autoritarie e agressive mostrade des istituzions statâls spagnolis.
Font: Naiz:, 30/05/17; La Vanguardia, 01/06/17

Irlande: prin pas pe riforme de leç su lis lenghis

Ai 30 di Mai, intant di un incuintri di guvier, il ministri Seán Kyne al à anticipât un pôcs dai contignûts de propueste par riformâ la leç su lis lenghis uficiâls de Republiche di Irlande. Des sôs declarazions al somee che diviers dai emendaments previodûts a vegnin incuintri aes domandis fatis indenant dal comissari pe lenghe irlandese, Rónán Ó Domhnaill, e de organizazion pai dirits linguistics Conradh na Gaeilge. Par esempli si varès di sostituî il sisteme dai plans linguistics pal gaelic cun nivei di tutele standard in vore in ducj i ents publics e di proviodi che almancul il 20% dai dipendents publics che si cjaparà sù a vore di cumò indenant al vedi une buine paronance dal irlandês fevelât e scrit.
Font: CnaG, 30/05/17

Scozie: gnove propueste pal vôt su la indipendence

Chê de prime ministre scozese Nicola Sturgeon su la date pal davuelziment di un secont referendum su la indipendence e je une posizion clopadice. Dopo vê cambiât posizion plui di une volte, sul prin tacâ dal an, e veve proponût di tornâ a votâ tra l’Autun dal 2018 e la Vierte dal 2019. Une posizion che e veve cjatât la poie dal Parlament scozês che, ai 28 di Març, al veve fate buine une mozion là che al domandave al Parlament britanic di meti in vore la cussì clamade “sezion 30”, o sei il percors che al permet ae Assemblee scozese di votâ su materiis risiervadis a Westminster tant che, a pont, il referendum su la indipendence. Cumò però, intant de campagne eletorâl pal Parlament britanic, Nicola Sturgeon e à dite che il referendum al varès di davuelzisi dopo che a saran fissâts i detais de jessude dal Ream Unît de Union Europeane, ma prime che l’acuardi di separazion al vegni firmât. Une date che, viodûts i timps stimâts dal guvier di Londre, e riscje di lâ plui innà dal 2019.
Font: The Guardian, 30/05/17

Paîs Catalans: progjet par rignuvî l’insegnament pai adults

La direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal guvier catalan e à inviât il progjet ÈLIA che si propon di rignuvî la ufierte formative di catalan pai adults. In dì di vuê in Catalogne si stime che a sedin doi milions e mieç di personis che a volaressin miorâ la lôr cognossince dal catalan. Il progjet al ponte duncje a rispuindi a cheste domande. ÈLIA si divît in dôs fasis. Te prime, in program chest an, si larà a scrutinâ il rapuart dai adults cul insegnament de lenghe e la lôr cognossince dai percors e dai imprescj za disponibii par chest fin. Intant de seconde fase, che si davuelzarà vie pal 2018, su la fonde des informazions rigjavadis intant de prime, si sviluparà un plan di inovazion de ufierte formative atuâl sul plan pedagogjic, metodologjic, strumentâl e promozionâl.
Font: Generalitat de Catalunya, 29/05/17

Paîs Catalans: aleance televisive intercatalane

Dal acuardi tra lis televisions publichis de Catalogne e des Baleârs – TV3 e IB3 – al è daûr a nassi un spazi comun par catalan batiât Bon Dia Televisió che al sarà trasmetût vie internet. L’intindiment al è chel di rivâ a chel 60% de popolazion che al consume contignûts audiovisîfs par mieç de rêt. Pal moment i materiâi trasmetûts a rivaran dai archivis des dôs televisions, cu la prospetive di zontâ ancje i programs di Canal 9, la television publiche par catalan sierade sot dal penultin guvier de Comunitât Autonome Valenziane. Ta cheste maniere si varessin materiâi in stât di cuvierzi la plui part des tieris di lenghe catalane.
Font: Mallorca Diario, 26/05/17

Ucraine: gnovis cuotis linguistichis pes televisions

Il Parlament de Ucraine al fate buine une leç par regolâ la presince des lenghis intes stazions televisivis dal paîs. Il test al previôt che ducj i canâi che a àn une difusion di nivel statâl a vedin almancul i trê cuarts des lôr emissions par ucrain. Pes televisions di dimension locâl si domande invezit un minim dal 60% dai spazis inte lenghe di stât che a deventin il 75% tal câs dai telegjornâi. Chestis cuotis no varessin di rapresentâ un pidiment pe plui part des lenghis minorizadis feveladis in Ucraine, fale che pal rus che, in plui di jessi maioritari in diviersis regjons, al è une lenghe une vore doprade ancje intal setôr radiotelevisîf.
Font: Broad Band TV News, 25/05/17

Paîs Basc: riforme de politiche linguistiche in Navare

E ve indenant a pas di corse la riforme de politiche linguistiche in Navare. Il guvier de Comunitât al à fat bon il progjet di riforme de leç che e regole l’ûs de lenghe basche intes aministrazions, intes agjenziis e intai ents publics. La gnove leç e elimine l’implant limitatîf di chê prime, par garantî a un numar simpri plui grant di citadins di acedi ai servizis publics ancje par euskara. In Navare, di fat, lis personis che a fevelin par basc a son cressudis a 80 mil. Un aument che al tocje massime i zovins sot dai 24 agns che, tal 25% dai câs, a àn une buine paronance de lenghe. Di cheste incressite al nas ancje il vie libare dal Parlament de Navare al slargjament di 54 a 98 comuns de aree linguistiche miste, o sei chê là che l’euskara al gjolt di une cierte tutele.
Font: EiTB, 24 e 31/05/17

Paîs Catalans: plan linguistic pal personâl dal guvier valenzian

Il guvier valenzian al à presentât il plan di compagnament linguistic pai dipendents de Comunitât autonome in maniere che a vedin lis competencis suficientis par rapuartâsi cui citadins intes dôs lenghis uficiâls, ven a dî il catalan – te sô varietât valenziane – e il castilian. Vuê come vuê, di fat, cundut che il 57,3% dal personâl al declare di jessi in stât di doprâ il catalan, dome il 12,3% des comunicazions cul public a son ta cheste lenghe. Il plan si poie su cinc intervents di fonde. Il prin al metarà a disposizion dai funzionaris modei di documents, dizionaris tematics e publicazions che ur permetin di meti adun lis pratichis par catalan. Il secont al previôt cors sul lengaç aministratîf, juridic e sanitari. Il tierç al ufrìs consulencis linguistichis vie telefon o chat. Il cuart intervent al met adun tutorâts, jutoris personalizâts e volontariât linguistic. L’ultin al ponte a svilupâ une rêt interne programade ancje par catalan.
Font: 20 minutos, 23/05/17

Irlande: il comun di Belfast si vierç aes lenghis

Cui 23 di Mai la aministrazion comunâl di Béal Feirste / Belfast e à inviât une consultazion publiche par sintî la opinion dai citadins su lis politichis linguistichis che e pense di meti in vore. L’esecutîf citadin si propon in particolâr di inviâ un ufici di pueste pe lenghe irlandese e di svilupâ politichis par promovi la varietât di scots che si fevele in Irlande dal Nord. La consultazion e larà indenant par vot setemanis a dilunc.
Font: BBC, 23/05/17

Gales: maiorance a pro de devoluzion de radiotelevision

La maiorance de popolazion galese e vûl che lis competencis su la gjestion dal sisteme radiotelevisîf locâl a vegnin trasferidis dal Parlament di Londre ae Assemblee Nazionâl dal Gales. Daûr di un sondaç dal centri di statistichis YouGov, il 52% dai galês al domande la devoluzion dai podês ta cheste materie, intant che a jessi contrari al è a pene il 27% de popolazion. Se si gjave duncje chei che no àn cjapât posizion, la percentuâl e devente di 65% a pro e 35% cuintri. La organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg e à lançât za di cualchi mês une campagne pe devoluzion dai podês che cumò e conte ancje su la poie di disinis di citadins che si refudin di paiâ lis tassis su la television se la competence no sarà trasferide aes Assemblee Nazionâl dal Gales. La iniziative – a àn spiegât – no cjale dome ai beneficis che la devoluzion e puartarès ae presince de lenghe galese dentri dal sisteme radiotelevisîf, ma ancje a favorî la incressite de atenzion par ce che al sucêt in Gales.
Font: Cymdeithas, 22/05/17