11/11/17

Gales: cambiât il ministri pe lenghe galese

Il prin ministri galês, il laburist Carwyn Jones, al à decidût un rimpast di guvier che, tra lis altris novitâts, al à puartât a cambiâ ancje il responsabil pe lenghe galese. Al puest di Alun Davies e je cussì rivade Eluned Morgan. La gnove e à cjatât il bon acet de organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iath Gymraeg che e à invidât la ministre a cambiâ direzion rispiet a cui che al jere prime di jê e a rinunciâ ae eliminazion de figure dal comissari pe lenghe par pontâ invezit a infuartî la normative cumò in vore. Cun di plui si le invide a sveltî il procès par superâ l’insegnament dal galês come lenghe seconde par rivâ a di un model scolastic unic cul galês veicolâr.
Font: BBC, 03/11/17; Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 03/11/17

Irlande: autoguvier simpri plui a risi tal Nord

Il segretari di stât pe Irlande dal Nord, James Brokenshire, al à fat savê che il guvier britanic al è daûr a imbastî la leç finanziarie par cheste part dal Ream Unît e che le fasarà buine dentri de fin dal mês. La misure, che e rapresente il prin pas in direzion de pierdite dal autoguvier e de aministrazion direte di Londre su lis sîs conteis nordirlandesis, e je stade motivade cu la dibisugne di garantî la continuitât dai servizis publics gjestîts fin cumò des istituzions de Irlande dal Nord a front de incapacitât dal DUP e dal Sinn Féin di formâ un guvier condividût. I acuardis di pâs a previodin di fat che a formâ l’esecutîf de Irlande dal Nord a sedin i partîts plui votâts des dôs comunitâts che si divît cheste part de isule, o sei chê unioniste e chê nazionaliste irlandese. Dopo di une crisi istituzionâl che si strissinave di Zenâr incà, ai 30 di Otubar al scjadeve il tiermin par cjatâ un acuardi di guvier. Par Brokenshire e jere duncje sante scugne evitâ di cjatâsi cence belanç pal 2018, ma chest nol vûl dî che lis tratativis no vedin di lâ indenant e se tes prossimis zornadis si ves di cjatâ un acuardi, Londre e je pronte a lassâ che al sedi il gnûf guvier locâl a prontâ la finanziarie. Un dai ponts là che DUP e Sinn Féin no rivin a cjatâ un acuardi e je la leç su la lenghe irlandese, sostignude de plui part dai partîts nordirlandês ma che e je contrastade dai unioniscj che no vuelin che l’ûs dal irlandês al sedi garantît in ducj i servizis publics. I republicans dal Sinn Féin a ricuardin però che la leç pal irlandês e jere previodude ancje dai acuardis di pâs e che duncje il guvier di Londre al à di clamâ i siei aleâts dal DUP a rispietâ chest impegn.
Font: Irish News, 01/11/17

Gales: si sbassin lis venditis dai libris par galês

Daûr dai dâts comunicâts dal Consei dal libri galês dal 2011 al 2017 la vendite di libris in lenghe galese e je lade indenant a calâ. Chei par fruts a son passâts di 234 mil a 196 mil cuntune diminuzion dal 16% a front di un aument dal 63% di chei par inglês che, chel istès, a restin une vore distants rispiet a chei par galês, cun 36 mil copiis vendudis intal 2017. Inmò plui marcât il câl intai libris par grancj, là che si à passâts di 145 mil a 118 mil, o sei il 18% in mancul. Ta chest câs però ancje chei par inglês a àn vendût di mancul e a son lâts jù dai 152 mil dal 2011 ai 130 mil di chest an (-14%). Pai operadôrs dal setôr al è un efiet des politichis di austeritât che a àn ridusût lis disponibilitâts economichis dai citadins e lis risorsis par cui che al lavore ta chest cjamp. Dongje di vendi mancul libris, di fat, ancje il numar des librariis dal Gales si à sbassât dal 15% intai ultins dîs agns. Par finî, un dât di segnalâ al è che, dopo di un ciert interès pai libris digjitâi (e-books), tai ultins agns i letôrs a son tornâts a chei su cjarte.
Font: BBC, 30/10/17

Macedonie:sucès di SDSM e DUI tes aministrativis

Il secont turni des elezions aministrativis in Macedonie che si à tignût ai 29 di Otubar al à confermât la tindince za viodude dôs setemanis prime intant dal prin turni e al à premiât i doi partîts di guvier. Intes areis a maiorance macedone la vitorie e je lade fûr di dubi ai sociâi democratics (SDSM) dal prin ministri Zoran Zaev che dopo des 39 aministrazions concuistadis intal prin turni a àn vinçût 18 dai 35 comuns ancjemò di assegnâ, intant che la diestre (VMRO DPMNE) dal ex premier Nikola Gruevski e à otignût tra prin e secont turni a pene 5 comuns. Inte part dal paîs a maiorance albanese a fâ di paron e je stade la Union Democratiche pe Integrazion (DUI), cumò aleade dai sociâi democratics al guvier, che e à vinçût 11 ents locâi a partî de citât di Tetovo. Chei altris doi partîts di riferiment de comunitât albanese – BESA e la Aleance pai Albanês – a àn invezit di contentâsi di une aministrazion parom.
Font: Balkan Insight, 30/10/17

Ocitanie: partîts aranês preocupâts pes menacis al autoguvier

Ai 30 di Otubar si à dade dongje in forme urgjente e straordenarie la comission pai afârs istituzionâi dal Consei Gjenerâl di Aran formade dai puartevôs dai trê grups politics presints inte assemblee di cheste valade ocitane cjapade dentri tal principât di Catalogne. I membris de comission a àn criticât la metude in vore dal articul 155 de costituzion spagnole, l’impresonament e la persecuzion judiziarie dai rapresentants dal guvier e des istituzions catalanis. Lis azions decidudis dal guvier spagnûl a àn lassât il Consei Gjenerâl di Aran cence di un interlocutôr istituzionâl par svilupâ la leç sul trasferiment di competencis e su la incressite dal autoguvier de valade. La comission e à duncje decidût di blocâ il procès in spiete di viodi ce che al sucedarà cu lis elezions autonomichis dai 21 di Dicembar. Par evitâ pas indaûr intal procès si à ancje proponût di formalizâ un acuardi istituzionâl tra dutis lis fuarcis politichis aranesis.
Font: Conselh Generau d’Aran, 30/10/17

Aragon: al cres l'aragonês a scuele, ma la lenghe e je a risi

L’insegnament dal aragonês a scuele al finìs vincj agns. Si jere tal an scolastic 1997-1998 cuant che, in gracie di un acuardi tra il guvier teritoriâl e lis aministrazions locâls, intes scuelis di cuatri localitâts dal Aragon 250 students e 4 insegnants a tacavin a confrontâsi cu la lenghe proprie. In dì di vuê l’aragonês al è studiât di plui di un miâr di fruts des primariis e des secondariis, i insegnants a son 20 e al è cressût ancje il numar des localitâts là che si insegne la lenghe, cence dismenteâ la sô presince ancje in diviers centris pe infanzie. Magari cussì no cheste incressite de presince de lenghe tes scuelis si compagne cul so calâ te societât. Daûr dai dâts analizâts di resint de associazion aragonese di sociologjie al ven fûr che in dîs agns l’ûs de lenghe proprie tal Aragon al è passât dal 18,6% al 5,3%.
Font: El Periódico de Aragon, 28/10/17 e 01/11/17

Paîs Basc: za plui di 25 mil iscrits ai euskaltegis de CAB

Tra Setembar e Otubar, intant de prime fase di iscrizion, a son stadis 25.080 lis personis che si àn notadis intai euskaltegis de Comunitât Autonome Basche, intant che si stime che altris 10 mil a podaressin iscrivisi di chi ae Vierte di chest an che al ven. Plui de metât des iscrizions intai centris di insegnament de lenghe basche pai adults si le à vude in Bizkaia (13.340), intant che in Gipuzkoa si son notâts in 7.637 e in Araba in 4.103. Doi tierçs dai iscrits a son feminis. Inte leç finanziarie pal 2018 il guvier de Comunitât Autonome Basche al à proponût di incressi sei lis risorsis pai centris, sei i jutoris pes personis che ae fin dai cors a vegnin promovûts.
Font: 20 minutos, 27/10/17

Castilie e León: Fala Ceibe al domande plui impegn pal Bierzo

Il coletîf Fala Ceibe al domande aes istituzions e ai partîts politics de Galizie di incressi il lôr impegn par difindi l’insegnament e l’ûs dal galizian intal Bierzo, regjon leonese là che e vîf une comunitât che e fevele cheste lenghe. Si domande in particolâr une azion plui fuarte par convinci il guvier di Castilie e León a ricognossi tal so statût la couficialitât dal galizian. Cun chest ricognossiment al sarès plui sempliç rivâ al ûs de lenghe proprie tes istituzions provinciâls e tes aministrazions locâls, ae incressite dal so ûs intes scuelis dal teritori e al ûs dal bilinguisim inte toponomastiche. Fala Ceibe al invide l’esecutîf galizian a meti in vore ancje azions diretis tant che la promozion unitarie e in forme bilengâl dai sîts turistics che si cjatin tra Galizie e León, o la publicazion de publicitât istituzionâl par galizian sui mieçs di comunicazion dal Bierzo.
Font: Galicia Confidencial, 24/10/17

Ocitanie: proteste de Calandreta in difese dai contrats assistûts

Calandreta, la rêt des scuelis a imersion par ocitan, e à manifestât ai 21 di Otubar a Bordèu / Bordeaux par protestâ cuintri de decision dal guvier francês di taiâ i contrats assistûts, ven a dî contrats sostignûts in part di risorsis publichis par vie de lôr utilitât sociâl. Intal stât francês lis scuelis intes lenghis minorizadis a son ricognossudis, ma no son parificadis ad in plen cun chês publichis e duncje, par podê funzionâ, a àn di zovâsi di chest gjenar di contrats. Il tai decidût dal guvier di Parîs al riscje cussì di meti a risi la ativitât di chestis scuelis. Lis protestis e lis mobilitazions che si vevin vudis in Setembar ator pe Bretagne a vevin permetût di rivâ a di une moratorie par mantignî i contrats assistûts pai lavoradôrs des Diwan, o sei lis scuelis a imersion par breton. Ancje su la fonde di chest precedent, i ocitans a domandin une misure similâr pes lôr scuelis a imersion. In dì di vuê, Calandreta e cjape dentri 62 scuelis e 4 coleçs.
Font: Jornalet, 23/10/17