19/01/10

Galizie: ai 21 di Zenâr proteste par difindi il galizian inte scuele


Il coordenament Queremos Galego, che al met adun cetantis organizazions e associazions impegnadis inte promozion de lenghe galiziane, al à inmaneât pai 21 di Zenâr a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) une manifestazion cuintri dal decret sul ûs des lenghis inte istruzion e, par chê stesse zornade, al à invidât il mont de scuele a fâ siopar. Cun di fat, a spieghin i organizadôrs, il progjet puartât indenant dal guvier autonomic al va a colpî cun fuarce l'ûs dal galizian intes scuelis. La proteste cuintri de politiche linguistiche de aministrazion vuidade dal popolâr Alberto Nuñez Feijóo e veve za puartât a dôs grandis manifestazions di place ai 17 di Mai e ai 18 di Otubar e chê dai 21 di Zenâr e riscje di jessi inmò plui grande. La iniziative e cjate ancje la poie dai nazionaliscj dal BNG e dai socialiscj galizians.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 11 e 12/01/10


Paîs Basc: mobilitazion popolâr e protestis pai presonîrs politics


Ai 2 di Zenâr a son stadis plui di 40 mil lis personis che a àn sfilât pes stradis di Bilbo / Bilbao par denunciâ la politiche repressive metude in vore des autoritâts spagnolis cuintri dai presonîrs bascs. La manifestazion e je stade clamade adun di diviersis fuarcis politichis, ven a dî Eusko Alkartasuna, Aralar, Abertzaleen Batasuna, Alternatiba e çampe indipendentiste basche, daspò che il tribunâl speciâl spagnûl (Audiencia Nacional) al veve proibît une manifestazion similâr inmaneade di Etxerat, la organizazion che e met adun fameis e amîs dai presonîrs bascs. Intant de iniziative, une des plui grandis che si àn viodudis intai ultins agns intal Paîs Basc, si à domandât fats concrets par meti fin aes violencis e aes condizions discriminatoriis metudis in at cuintri dai cuasi 750 presonîrs bascs sierâts intes presons spagnolis e francesis. Cuintri dai presonîrs bascs, di fat, dongje di câs di violence, a vegnin metudis in vore in maniere sistematiche misuris di dispersion, isolament, trasferiment no justificât, bloc dai sconts di pene e des comunicazions che a son contrariis ae stesse legjislazion penitenziarie. Cheste politiche repressive, cun di plui, e colpìs in maniere dure ancje i parincj dai presonîrs (viaçs di centenârs di chilometris pes visitis; trasferiments di preson no comunicâts; visitis impedidis in maniere arbitrarie; percuisizions corporâls; e v.i.).

Propit ta chestis zornadis, il coletîf dai presonîrs bascs – che in plui di membris di ETA, al met adun zovins acusâts di kale borroka, membris de çampe indipendentiste basche e ancje militants impegnâts intal cjamp informatîf e culturâl – al à dât fûr un comunicât che al denuncie la situazion patide in preson e al anticipe une gnove stagjon di mobilitazion e di protestis. Plui in detai, il coletîf (EPPK) al domande il rispiet dal status di presonîr politic pai militants bascs impresonâts, la fin de dispersion e dal regjim di isolament, la liberazion di chei che a àn za scontât la lôr condane e dai malâts in condizions critichis. La prime forme di proteste metude in at dai presonîrs bascs e je tacade ai 11 di Zenâr cu la decision di restâ sierâts inte lôr celis. Tra lis formis di lote anticipadis, dut câs, si à ancje il siopar de fam.

Font: Gara, 03,04 e 12/01/10


Sud Tirôl: azion par otignî la citadinance dople


Une delegazion de Südtiroler Volkspartei (SVP) si à cjatade tes zornadis stadis cul president de comission parlamentâr austriache pal Sud Tirôl, Hermann Gahr, e i à presentât la domande par inviâ il ricognossiment de citadinance dople, taliane e austriache, pai citadins che a son a stâ in provincie di Bolzan. La cuestion e jere za saltade fûr intai mês stâts, ma dome cumò si 'nd à tacât a fevelâ in maniere uficiâl. A front dai dubis che la propueste e à jevât intal guvier austriac, il parlamentâr de SVP Siegfried Brugger al à fat savê che al inviarà une racuelte di firmis par mostrâ trop che la citadinance dople e rispuindi ae volontât de popolazion sudtirolese. Segnâi di gradiment pe propueste a son rivâts ancje di altris formazions politichis dal Sud Tirôl.

Font: Austrian Times, 07/01/10; Món Divers, 12/01/10


Irlande: la UDA e conferme il disarmament


La Ulster Defence Association (UDA), la plui grande organizazion paramilitâr lealiste, e à comunicât di vê puartât insom il so percors par disarmâsi. Lis azions par meti fûr ûs l'arsenâl de organizazion a son stadis confermadis dal gjenerâl John De Chastelain che al vuide la Comission internazionâl che e viôt dal disarmament dai grups armâts inte Irlande dal Nord. I 9 di Fevrâr a son la ultime zornade par disarmâsi: passade chê date dutis lis armis recuperadis a podaran jessi dopradis tant che provis intai procès e lis organizazions che lis àn dopradis a saran tratadis tant che grups criminâi. Si stime che, tra il 1971 e il 2001, la UDA (ancje cul non di cuvierzidure di Ulster Freedom Fighters) e sedi responsabile di passe 400 sassinaments. Cundut achel, il guvier britanic al à permetût a cheste organizazion di restâ legâl fin al 1992. Inchiestis uficiâls a confermin che diviers dai atentâts firmâts de UDA/UFF a son stâts fats cul jutori o cu la complicitât dal esercit britanic e de polizie nordirlandese (RUC). I organisims che a controlin la ativitât des organizazions paramilitârs in Irlande dal Nord a segnalin che, almancul fin al Novembar stât, membris de UDA a jerin ancjemò impegnâts in ativitâts di stamp criminâl. La organizazion che e met adun i parincj des vitimis de violence lealiste e à declarât di no jessi interessade al disarmament de UDA/UFF, ma di volê la veretât sui responsabii dai servizis segrets britanics, dal esercit e de polizie nordirlandese che a àn armât, infilitrât e ordenât i omicidis di militants republicans e di citadins de Irlande dal Nord. Intal mês di Jugn dal an passât si vevin disarmâts altris doi dai grups paramilitârs lealiscj, ven a dî la Ulster Volunteer Force (UVF) e il Red Hand Commando. Sul front republican, invezit, chest pas al jere stât completât dal IRA ancjemò tal 2005.

Font: BBC, 06/01/10; AP/RN, 07/01/10


Turchie - Bulgarie: tension diplomatiche sui risarciments pes espulsions


Il guvier bulgar al à menaçât la Turchie di blocâ il so percors par jentrâ inte Union Europeane se no proviodarà a paiâ i risarciments pe espulsion sfuarçade des minorancis bulgaris metude in at dal imperi turc intal 1913. La cifre domandade dal guvier di Sofia e je di 14 miliarts di euros. La cuestion e je stade jevade dal ministri pai bulgars intal forest, Bozidar Dimitrov, ma e sarà ricjapade ancje dal prin ministri de Bulgarie che in curt al varès di lâ in visite in Turchie. Pal moment la uniche rispueste e je stade chê dal ministri turc pal forest, Ahmet Davutoglu, che al à invidât a lassâ di bande lis declarazions che a puedin menaçâ la amicizie che e je tra i doi paîs.

Font: Balkan Insight, 05/01/10


Gales: plui risorsis pes associazions pe lenghe galese


A son passe 2 milions e 300 mil sterlinis i fonts che il guvier galês al à decidût di dâ intal 2010 a trê organizazions judicadis strategjichis par promovi l'ûs de lenghe galese, ven a dî: Mudiad Ysgolion Meithrin, Urdd Gobaith Cymru e il National Eisteddfod. A comunicâlu al è stât il ministri pal patrimoni culturâl dal Gales, Alun Ffred Jones, che al à declarât che i fonts a permetaran aes trê organizazions di lâ dilunc a garantî a fruts, zovins e adults di davuelzi diviersis ativitâts par mieç dal galês. I fonts a àn vût un aument rispiet al an passât e a saran dâts fûr dal Ufici pe Lenghe Galese.

Font: Welsh Language Board, 04/01/10


Kurdistan: cul DTP fûr leç, si ative il BTP


Il DTP, che intes ultimis elezions al veve otignût doi milions e mieç di vôts, al veve 21 rapresentants intal Parlament turc e, intant des elezions aministrativis dai 29 di Març, al veve vinçût in cuasi un centenâr di comuns de aree curde. Daspò de decision de cort costituzionâl turche di meti fûr leç il Partît de Societât Democratiche (DTP, Demokratik Toplum Partisi), moviment di riferiment de comunitât curde, la repression e je lade indenant intai ultins dîs di Dicembar cul arest di disinis di sindics de aree curde, ma ancje di altris personis impegnadis inte difese dai dirits de comunitât curde, tant che il vicepresident de Associazion pai dirits umans IHD Muharrem Erbey. Inte plui part dai câs lis acusis si riferissin ai rapuarts che i aministradôrs a varessin vût cul PKK, il Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan, che di agns al vuide la vuerilie in Kurdistan. Tal câs di Erbey si fevele di ativitâts ilegâls come, juste par dâ un esempli di ce che al è proibît in Turchie, la partecipazion a conferencis su la cuestion curde e al festival dal cine dal Kurdistan. Dut câs, propit in prevision di une ilegalizazion dal DTP, al jere stât regjistrât un altri sogjet politic che al podès cjapâ sù la incarghe di rapresentâ la comunitât curde sul front politic. Daspò de decision de Cort costituzionâl turche, duncje, si à ativât chest moviment che al à non Partît de Pâs e de Democrazie (BTP, Bariş ve Demokrasi Partisi). Al BTP a àn cussì aderît ancje 19 dai 21 deputâts dal DTP, intant che a chei altris doi la Cort costituzionâl ur à improibît di davuelzi cualsisei ativitât politiche e aministrative. A chescj parlamentârs al varès di dâsi dongje ancje il deputât socialist indipendent Ufuk Uras di maniere di permetiur di formâ un grup parlamentâr autonom (che al previôt un minim di 2o membris).

Font: Món Divers, 23/12/09; UIKI, 24/12/09


Albanie: fonts pe minorance serbe dal Cossovo


Daspò di un incuintri cuntun pôcs di rapresentants de comunitât serbe dal Cossovo, il prin ministri albanês Sali Berisha al à fat savê che al metarà a disposizion de citadine di Gracanica, a maiorance serbe, un contribût di 400 mil euros. La decision e je rivade, in particolâr, daspò dal incuintri cun Slobodan Petrovic, rapresentant dal Partît Liberâl Serp (SLS), che intes ultimis elezions aministrativis al à vût la maiorance relative a Gracanica, ma che al gjolt di scjarse simpatie framieç di chês altris formazions politichis serbis. Il prin ministri albanês al à ancje comunicât di vê invidât il president serp Boris Tadic par une visite uficiâl in Albanie di maniere di miorâ i rapuarts tra i doi paîs che a jerin deventâts dificii propit daspò che Berisha al veve fevelât di unificazion nazionâl di ducj i albanês de aree balcaniche, a tacâ di chei dal Cossovo.

Font: Balkan Insight, 24/12/09


Bosgne: la costituzion e discrimine lis minorancis


La Costituzion de Bosgne Erzegovine e discrimine lis minorancis che a vivin intal paîs e no i garantìs i stes dirits politics di chei altris citadins. A dîlu e je une sentence dal Tribunâl european pai dirits dal om che al à dât reson ae denuncie fate indenant di doi citadins bosgnacs, un di religjon ebraiche e chel altri di nazionalitât rom. La sentence dal Tribunâl di Strasburc e ricognòs che la Costituzion, nassude su la fonde dai acuardis di Dayton dal 1995, e veve l'obietîf principâl di garantî la stabilitât dopo agns di vuere civîl, ma al lamente che il guvier bosgnac, contrari di ce che si veve impegnât a fâ, nol à proviodût a comedâle cu lis normis cuintri de discrimazion fissadis de Union Europeane. La Costituzion, in dì di vuê, e ricognòs cierts dirits politics e rapresentatîfs dome a bosgnacs musulmans, cravuats e serps, ma no ai membris di comunitâts presintis di secui su chel teritori tant che rom e ebreus.

Font: Món Divers, 23/12/09


Cornualie: nuie nazionalitât corniche tal prossim censiment


Tra lis nazionalitâts che i citadins a cjataran sul modul dal prossim censiment gjenerâl dal Ream Unît, che si davuelzarà ai 27 di Març dal 2011, no sarà chê corniche. Cun di fat, cun 261 vôts a 49, il Parlament di Londre al à boçât la propueste di meti dentri intai modui ancje une casele cun cheste nazionalitât. La domande e jere stade fate indenant dal parlamentâr liberâl democratic Dan Rogerson (elet inte circoscrizion de Cornualie setentrionâl) su la fonde di une iniziative partide su Facebook e poiade di plui di 3 mil personis. Sul modul si cjataran dome cinc pussibilitâts, ven a dî: inglês, scozês, galês, irlandês dal Nord e britanic. Intal compilâ i dâts dal censiment, intal moment di rispuindi ae domande su la nazionalitât, si podarà segnâ la casele “altri” e scrivi dongje “cornic”, ma cheste pussibilitât – a spieghin i promotôrs de iniziative – e je plui intrigose e al è probabil che e sarà metude in vore dome dai citadins in prime linie inte difese de identitât corniche.

Font: BBC, 01/12/09