22/12/15

Corsiche: nazionalitaris pe prime volte al guvier de isule

Chê dai 17 di Dicembar e je stade une zornade storiche pe Corsiche cu la elezion tant che president dal guvier regjonâl dal nazionalist moderât Gilles Simeoni e di un esecutîf formât di siet membris di Femu a Corsica e di doi di Corsica Libera. Pôc prime, ae presidence de Assemblee regjonâl corse si veve vude la elezion dal nazionalist radicâl Jean-Guy Talamoni. E je la prime volte che i nazionalitaris a son ae vuide de Regjon. Intal secont turni des elezions regjonâls dai 13 di Dicembar la coalizion nazionalitarie Pè a Corsica, formade dai nazionaliscj moderâts Femu a Corsica e dai indipendentiscj di Corsica Libera, e veve otignût il 35,34% dai vôts e 24 dai 51 conseîrs che a formin la Assemblee regjonâl plaçantsi denant dal centri çampe (28,49% dai vôts e 12 conseîrs), de aleance de diestre republicane (27,07% dai consens e 11 elets) e dal Front National (9,09% dai vôts e 4 conseîrs). Za la sere des elezions intes citâts principâls de isule si vevin vudis manifestazions spontaniis par fâ fieste pe vitorie storiche de aleance nazionalitarie.
Font: Alta Frequenza, 14-17/12/15; Jornalet, 14/12/15; Le Monde, 14-15/12/15

Stât francês: nazionalitaris cuasi cence rapresents tes regjonâls

Gjavade la Corsiche, lis elezions regjonâls intal stât francês a àn lassât cence rapresentance cuasi ducj i moviments nazionalitaris che si vevin presentâts. In diviers câs, come pe Catalogne Nord o pe part setentrionâl dal Paîs Basc la inclusion di chescj teritoris in Regjons aministrativis cetant plui grandis e à discoragjât fintremai la partecipazion di candidâts nazionalitaris. In Bretagne la coalizion sovraniste Oui la Bretagne vuidade di Christian Troadec e je stade la cuarte plui votade tal prin turni, ma cul so 6,71% no à vût acès al secont turni là che si è imponût cul 51,41% dai vôts il candidât socialist Jean-Yves Le Drian. Di segnalâ la partecipazion ancje di un candidât indipendentist, Bertrand Deléon, che però nol à passât l’1% des preferencis. Des trê grandis Regjons che a dividin la Ocitanie, chê de Provence – Alps – Côte d’Azur e sarà guviernade dal centri diestre (in gracie dal ritîr intal secont turni dal candidât socialist par evitâ une vitorie dal Front National), intant che la vitorie e je lade al front progressist sei inte Regjon Aquitanie – Limosin – Poitou-Charents, sei in Lenghedoc – Roussillon – Sud Pireneus. Te coalizion di centri çampe che e à vinçût inta cheste ultime Regjon al è stât elet ancje Patric Roux dal Partit Occitan. Te Regjon aministrative che e ten dentri Alsazie, Lorene, Champagne e Ardenis si presentave ancje la liste nazionalitarie Unser Land che intal prin turni e à cjapât il 4,73% inte circoscrizion gjenerâl, ma in Alsazie e je stade tra i partîts plui votâts.
Font: Jornalet, 14/12/15; Agence Bretagne Presse, 14/12/15; Le Monde, 14-15/12/15

Stât spagnûl: elezions politichis, passe 25 deputâts sovraniscj

Lis elezions politichis dai 20 di Dicembar intal stât spagnûl a àn metût fin al bipartitisim che si veve formât dopo de colade dal franchisim e a àn produsût un fruçonament dal vôt che al rint dificil formâ un guvier. Cul 28,72% dai vôts il PP al reste la formazion plui votade e al rive a otignî 123 elets; daûr a rivin il PSOE cul 22.01% dai consens e 90 deputâts, Podemos cul 20,66% dai vôts e 69 elets, e Ciudadanos cul 13,93% des preferencis e 40 elets. Par chel che al rivuarde i partîts espression di nazionalitâts minorizadis , i risultâts plui significatîfs a rivin de Catalogne là che lis dôs formazions leadis al indipendentisim catalan, ven a dî ERC e Democràcia i Llibertat, a àn otignût i prins 9 deputâts e i seconts 8. Al è di segnalâ po che Podemos si è presentât in diviersis comunitâts autonomis tant che sogjet di riferiment par une part dal vôt nazionalitari: al è il câs de Catalogne cul non di En Comú Podem e cun 12 elets; dal Paîs Valenzian cu la coalizion Podem-Compromís e 9 deputâts; de Galizie come En Marea (Podemos-A Nova-EU) cun 6 elets. Par chel che al rivuarde la Comunitât Autonome Basche i nazionaliscj moderâts dal PNV a àn otignût 6 deputâts e i indipendentiscj di EH Bildu 2.
Font: El País, 21/12/15; Naiz:, 21/12/15; VilaWeb, 21/12/15

Paîs Catalans: tes Baleârs a cressin lis emissions tv par catalan

Cui 17 di Dicembar si à slargjade la ufierte televisive par catalan des Baleârs. Cualchi an indaûr, cuant che si veve vût il passaç al sisteme digjitâl, l’esecutîf di diestre che al guviernave in chê volte lis isulis nol veve fat nuie garantî la vision di diviersis emitentis che a trasmetevin de Catalogne. L’intervent dal gnûf guvier progressist – nazionalitari des Baleârs al à permetût cussì di tornâ a viodi i canâi par catalan Super3 dedicât ae programazion pai fruts, Canal 33 di tai culturâl, e 3/24 cun informazions in direte 24 oris su 24.
Font: Ultima Hora, 18/12/15

Stât francês: propueste di leç su lis lenghis minorizadis

Une propueste di leç su lis lenghis minorizadis fate indenant dal deputât breton Paul Molac e sarà discutude tal Parlament francês ai 14 di Zenâr. A nancje doi mês dal bloc de ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis de bande dal Senât, cheste iniziative e ponte a infuartî la presince di chestis lenghis te scuele, tai media e tai spazis publics. In plui di slargjâ lis oris pal insegnament des lenghis minorizadis, la propueste di leç e permetarès ancje aes coletivitâts teritoriâls di finanziâ lis rêts privadis di insegnament a imersion tant che lis ikastolak baschis o lis diwan bretonis. La normative e larès po a promovi e a razionalizâ l’ûs des lenghis propriis inte segnaletiche e inte comunicazion des aministrazions publichis locâls. Sul front dai media, si ponte invezit a incressi la programazion intes lenghis locâls su la radiotelevision publiche che cumò e je di 400 oris par an su France 3 (600 pe corse Via Stella) e di cualchi ore su France Bleu.
Font: Agence Bretagne Presse, 17/12/15

Asturiis: lenghe proprie e sport, lis azions dal guvier

Il guvier asturian al à inviât une campagne par saborâ l’ûs de lenghe proprie intal sport. Tra lis iniziativis insuazadis ta cheste campagne o cjatìn la cronache in direte par asturian su la radio publiche (RPA) di diviersis partidis di balon e la presince de lenghe intes comunicazions audio e intai strissons dai stadis o des arenis là che a zuin lis plui impuartantis societâts sportivis asturianis, dal balon masculin e feminin ae baletalzei e al hockey.
Font: El Comercio, 16/12/15

Paîs Catalans: lenghis e funzion publiche, propueste tes Baleârs

Intune conference stampe che si è tignude ai 14 di Dicembar, i rapresentants dal Partît Socialist, di Podemos, di Més per Mallora, di Més per Minorca e di Gent per Formentera a àn comunicât di vê presentât une propueste di leç par tornâ a meti la cognossince dal catalan tant che element necessari par podê lavorâ intune aministrazion publiche des Baleârs. Cun di fat, dopo de modifiche de normative su la funzion publiche fate buine te legjislature stade dal guvier di diestre, la cognossince de lenghe proprie des isulis e jere deventade facoltative par cui che al lavore intun ufici public. Chel istès, i partîts che a àn presentât la propueste a àn invidât ancje il PP a poiâle in maniere di superâ l’ûs de lenghe tant che imprest di lote partitiche. L’intindiment des fuarcis che a poin il gnûf guvier progressist – nazionalitari al è chel di fâ buine la gnove leç dentri di Fevrâr di chest an che al ven.
Font: La Vanguardia, 14/12/15

Galizie: problemis tal ûs de lenghe, i dâts di A Mesa

La organizazion A Mesa pola Normalización Lingüistica e à ricevût vie pal 2015 pôc mancul di dusinte denunciis di episodis là che si à impedît o pidimentât il dirit di doprâ la lenghe galiziane. Intal 51% dai câs si trate di problemis saltâts fûr intai rapuarts cu lis aministrazions publichis: plui de metât cun riferiment ae Comunitât autonome de Galizie e il rest cun uficis galizians de aministrazion statâl e cun ents locâi. Par chel che al rivuarde invezit i sogjets privâts che a davuelzin un servizi di interès public o lis realtâts economichis plui grandis, lis segnalazions a àn interessât massime Gas Natural-Fenosa, Abanca, Audada, Ikea e Vueling.
Font: La Voz de Galicia, 14/12/15

Paîs Catalans: iniziative par promovi il zuiâ par catalan

La Federazion dai gjenitôrs dai arlêfs de Catalogne e zirarà aes passe 2.200 associazions che a fasin part de organizazion dutis lis informazions e i imprescj che a fasin part de campagne “I tu, jugues en català” imbastide dal Consorzi pe normalizazion linguistiche. La iniziative, che e vûl sburtâ l’ûs dal catalan intai zûcs, e propon ancje une aplicazion par celulârs che e permet di cognossi ducj i zûcs eletronics e tradizionâi za disponibii par catalan e lis passe 400 buteghis che a aderissin ae campagne.
Font: La Vanguardia, 11/12/15

Serbie: no si risolf la crisi sui libris pe minorance albanese

E reste vierte la crisi dai tescj scolastics pe minorance di lenghe albanese che e vîf inte aree di Preševo / Presheva e Bujanovac, in Serbie. Ai 10 di Setembar il guvier cossovan e chel serp a vevin cjatât un acuardi par permeti aes dôs minorancis – chê albanese in Serbie e chê serbe in Cossovo – di doprâ libris di test mandâts des lôr comunitâts nazionâls di riferiment. I passe 100 mil tescj mandâts des autoritâts cossovanis a restin però blocâts inte dogane di Preševo cundut che za di timp lis scuelis de aree serbe a maiorance albanese a segnalin di no vê avonde libris pai students e ancje chei no inzornâts. E intant che il ministri serp pe istruzion al va dilunc a no incuintrâ e a no rispuindi ai rapresentants de minorance di lenghe albanese, chel pai forescj al à dite che chei tescj no saran mai doprâts in scuelis de Serbie dal moment che a fevelin di un stât cossovan indipendent e che a piturin di erois i milizians dal UÇK.
Font: Balkan Insight, 10/12/15

Gales: tais intal belanç 2016 pe lenghe galese

Intal belanç pal 2016 dal Gales si previodin 25 milions e 600 mil sterlinis pe lenghe proprie, o sei il 5,9% in mancul des risorsis metudis vie pal 2015. Chest tai al à fat saltâ sù il grup militant Dyfodol i’r Iaith, che al acuse il guvier di vê tradît lis sôs promessis pal galês. Ancje la organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg si mostre une vore preocupade par cheste decision che e va juste de bande contrarie di ce che al coventarès, o sei un invistiment su la lenghe di almancul l’1% dal belanç, o sei plui o mancul 150 milions di sterlinis. L’esecutîf galês si difint cul dî che, a front di tais che a tocjin ducj i setôrs, dongje dai bêçs pe lenghe inte scuele, tai media e tes aministrazions, al à metût plui di un milion di sterlinis dome pes azions diretis di promozion de lenghe intes comunitâts locâls.
Font: BBC, 09/12/15

Lituanie: il sît dal ministeri pai forescj ancje par polac

Dai 9 di Dicembar il sît internet dal ministeri pai forescj de Lituanie al è disponibil ancje par polac, in plui che par lituan, rus, inglês e francês. La gnove si propon doi obietîfs, ven a dî di facilitâ la cooperazion cu la Polonie e di vignî incuintri ae comunitât di lenghe polache che e vîf in Lituanie. Polacs e rus a son lis dôs comunitâts di minorance plui gruessis dal paîs baltic.
Font: The Baltic Course, 09/12/15

Tracie/Grecie: atac ae sede dal partît turc DEB

Un trop di discognossûts, leâts cun dute probabilitât al estremisim nazionalist grêc, al à vandalizât a Gümülcine/Komotini la sede dal partît DEB che al difint lis rivendicazions de minorance turche che e vîf inte regjon greghe de Tracie. L’atac al rive juste cualchi zornade dopo che il partît al veve comunicât che al varès tacât a tirâ sù firmis par protestâ cuintri de violazion dai dirits de minorance turche in Grecie. Il stât grêc nol ricognòs la esistence di nissune minorance nazionâl o linguistiche dentri dai siei confins, ma dome di une minorance di religjon musulmane. I turcs de Grecie a gjoldin duncje di cualchi tutele linguistiche minime dome in gracie de lôr partignince ae comunitât musulmane ricognossude. La cort europeane di Strasburc e à za condanât plui voltis la Grecie par vê proibît di regjistrâsi a organizazions dome pal fat di doprâ tal lôr non i adietîfs “turc”, “macedon” o riferiments a altris comunitâts minorizadis. Cheste clime chauviniste e à favorît ancje diviers episodis di violence e di discriminazion cuintri dai ativiscj des comunitâts minorizadis.
Font: EFA, 08/12/15

Sardegne: ae Regjon la gjestion des risorsis de leç 482/99

Lis normis pe metude in vore dal Statût di autonomie de Sardegne che a son stadis fatis buinis ai 4 di Dicembar dal Consei dai ministris talian i permetaran ae Regjon di vê cualchi spazi di autonomie in plui su lis politichis linguistichis. Tra lis primis novitâts si varà il passaç ae Regjon de gjestion direte dai fonts de leç statâl 482/99 su lis minorancis linguistichis assegnâts dal guvier talian pe lenghe sarde e par chê catalane dal Alguer. Fin cumò a decidi il ripart di chestis risorsis al jere il dipartiment pai afârs regjonâi dal guvier talian. Un pas dal gjenar al jere za stât fat agns indaûr cu la Regjon autonome Friûl – Vignesie Julie pai fonts assegnâts aes lenghis furlane, slovene e todescje.
Font: Unione Sarda, 05/12/15