02/08/07

Pontade 09 07 (12/06/2007)


Paîs Catalans: contrascj su la tierce ore di spagnûl

Un decret dal Guvier spagnûl che al previôt un minim di trê oris di spagnûl par setemane intes scuelis primariis al è daûr a jevâ polemichis intai teritoris dal stât là che si dopre une lenghe proprie divierse. Il Guvier catalan al à decidût di impugnâ il decret denant dal Tribunâl costituzionâl dal moment che al judiche che al ledi a invadi competencis che i spietin al Guvier autonomic e no a chel centrâl. Cun di plui, come rispueste al intervent di Madrid, l’esecutîf catalan al à dât fûr un decret là che si previôt dome la pussibilitât di puartâ a trê lis oris setemanâls di insegnament di o par spagnûl. Une pussibilitât che però e à di jessi domandade di ogni istitût e motivade di plans specifics di insegnament. Duncje, se no si varà une domande specifiche o se cheste domande no sarà ben motivade, la ore in plui di spagnûl no si le fasarà.


Paîs Basc: finanziaments par sburtâ l’euskara intai puescj di vore

Il Guvier de Comunitât Autonome Basche al ufrìs aes aziendis logadis tal so teritori une analisi gratuite sul nivel dal ûs de lenghe basche intal lôr interni e i imprescj par promovi la lenghe proprie dal Paîs Basc. Il ministri vicjari pe politiche linguistiche, Patxi Bastarriaka, al à fat savê che il Guvier de CAB al à metût a disposizion par chest an 2 milions e 300 mil euros par promovi l’ûs de lenghe basche intes aziendis privadis, ven a dî il 26% in plui des risorsis metudis fûr l’an passât par chest stes fin. Finanziaments e jutoris a son previodûts ancje par chês aministrazions che a sburtin l’ûs dal euskara intai puescj di vore dal lôr teritori.


Romanie: rom discriminâts, denuncie di AI

Ancje la organizazion pai dirits umans Amnesty International e à denunciât intal so ultin rapuart su la Romanie la situazion di discriminazion vivude de comunitât rom che e vîf ta chest stât. Daûr dai censiments uficiâi, i Rom in Romanie a saressin passe mieç milion, ma daûr di stimis uficiosis il lôr numar al sarès sù par jù di doi milions, ven a dî che cuasi il 10% dai citadins rumens. Cundut achel, cheste minorance e va dilunc a jessi la plui discriminade e no dome dal pont di viste identitari, ma soredut par chel che al rivuarde la educazion, i servizis di assistence, il lavôr e la cjase. La denuncie di Amnesty International e va a zontâsi a chês za saltadis fûr de bande de Comission europeane cuintri dal razisim e de intolerance e dal Consei rumen cuintri de discriminazion.

Nessun commento: