02/08/07

Pontade 05 07 (03/04/2007)


Irlande dal Nord: gnûf guvier cui 5 di Mai

Cui 5 di Mai, in Irlande dal Nord, la aministrazion direte di Londre e lassarà il puest a di une aministrazion locâl condividude. La gnove e salte fûr dal incuintri storic che si è davuelt ai 26 di Març tra Ian Paisley, pari – paron dal Democratic Unionist Party, e Gerry Adams, president dal Sinn Féin. Storic par vie che si è tratât dal prin incuintri diret tra i doi, ma soredut parcè che si à cjatât l’acuardi par meti in pîts un guvier là che a son dentri sei i rapresentants de fazion plui estremiste dal panorame politic unionist nordirlandês, sei chei dal moviment republican irlandês impegnât intun procès di unificazion politiche de isule. Fin cumò, Paisley e i siei si vevin simpri refudâts di lavorâ adun cul Sinn Féin, tirant fûr ogni sorte di scuse e domandant simpri gnovis dimostrazions di buine volontât de bande dal moviment republican. Dut câs, denant dal percors clâr dal Sinn Féin par puartâ indenant il procès di pâs, ma soredut denant de prospetive che un altri “no” ae condivision de aministrazion locâl al varès puartât a di une incressite dal pês dal guvier di Dublin tes cuestions nordirlandesis, il Democratic Unionist Party al à vût di strenzi l’acuardi cui storics aversaris dal Sinn Féin. I detais par imbastî e puartâ indenant il guvier nordirlandês a varan cumò di jessi decidûts tune schirie di incuintris tra lis delegazions dai doi partîts vuidâts dal stes Paisley, che al varà la incarghe di prin ministri, e di Martin McGuinness, ex comandant dal IRA, che al sarà il vice prin ministri dal gnûf guvier. “La devoluzion no je un obietîf in se, ma achì si trate di cambiâ in miôr la vite de int” al à spiegât Paisley. “A son inmò cetantis sfidis e cetantis dificoltâts di frontâ – al à comentât Gerry Adams ae fin dal incuintri – ma che al sedi clâr che la fonde dal acuardi jenfri Sinn Féin e Democratic Unionist Party e diven dal impegn precîs e benvignût di Ian Paisley di poiâ e partecipâ ad in plen aes istituzions politichis [nordirlandesis] a tacâ dai 8 di Mai.” Intes ultimis elezions pe Assemblee nordirlandese, che si vevin davueltis cualchi setemane indaûr, i doi partîts, che za di timp a jerin i plui votâts framieç de comunitât unioniste di une bande e nazionaliste di chê altre, a vevin cressût inmò di plui la lôr fuarce in tiermins di vôts e di deputâts.


Ream Unît: tirade di orelis su la tutele des minorancis

Il Consei de Europe al à tirât lis orelis al esecutîf di Londre in mert ae metude in vore de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Cun di fat, lis racomandazions fatis indenant dal Comitât dai ministris europeans a critichin la politiche dal guvier britanic in teme di minorancis. In particolâr – si lei tal rapuart che al rive di Bruxelles – al covente: svilupâ e incressi la politiche educative a pro dal gaelic scozês; dâi plui poie ai mieçs di comunicazion su cjarte par gaelic scozês e irlandês; inviâ une politiche linguistiche gjenerâl pal irlandês, ancje par rispuindi al cressi de domande di insegnament par gaelic; incressi l’ûs dal galês come lenghe veicolâr inte scuele, massime par dâi continuitât intal passaç tra istruzion primarie e secondarie; aumentâ la presince dal galês intal cjamp sanitari e intai servizis sociâi; e, in fin, dâi plui pês ae tutele dal scots fevelât in Scozie e in Ulster. Se e je vere che la competence in tancj di chescj setôrs e je dai guviers locâi, al dîs il Comitât dai ministris, e je ancje vere che il guvier di Londre no si à preocupât di intervignî par comedâ i problemis, come che invezit i domande la sô ratifiche de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis.


Scozie: jessût il prin Plan Nazionâl pal Gaelic

In Scozie, al è stât publicât il prin Plan Nazionâl pal Gaelic, prontât dal Bòrd na Gàidhlig, o sei la agjenzie pe lenghe gaeliche, daspò di un lunc percors di consultazions. Il document al à vût diviers mudaments intant dal percors di consultazion, fin ae version finâl che e je cumò a disposizion di ducj. Il Plan al fisse i obietîfs di rivâi intai prossims cinc agns e i sistemis miôr par fâlu. Si trate, prin di dut, di meti in vore politichis seriis par incressi l’ûs e il status di cheste lenghe. Si à di sburtâ la int che lu sa za a doprâlu e chei che no lu san a imparâlu, chest cun azions che a cjapin dentri la scuele, i mieçs di comunicazion, istituzions publichis, e ancje realtâts privadis.


Scozie: tv gaeliche dentri dal an

Dentri dal an, in Scozie, al jentrarà in vore il gnûf canâl televisîf par gaelic. Il guvier scozês, di fat, al à garantît che al metarà 3 milions e 100 mil sterlinis al an par inviâ cheste television. Sul imprin, il canâl par gaelic al trasmetarà une ore e mieze in dì di programs gnûfs e, tra chescj, ancje un program di gnovis. Dilunc vie de zornade, dut câs, a saran mandadis in onde ancje replichis e programs di archivi, di maniere di vê un palinsest cuotidian un tic plui siôr. Ta cheste maniere – e à comentât la ministre scozese pe culture, Patricia Ferguson – o sperìn di dâi al gaelic un sburt sei dal pont di viste dal status, sei dal pont di viste dal ûs. Dut câs, pai prins agns, la television e sarà disponibile dome sul digjitâl satelitâr, che al è il sisteme plui doprât tes isulis ocidentâls e tes Highlands, là che si concentre la plui part de popolazion che e fevele inmò par gaelic. I ativiscj pe lenghe a lamentin il fat che il segnâl nol sarà disponibil ancje sul digjitâl a tiere, ven a dî chel plui doprât tal rest de Scozie, là che tancj di lôr no varan duncje la pussibilitât di viodilu.


Paîs Catalans: il guvier valenzian al vûl sierâ lis tv catalanis

La lenghe catalane dongje di jessi fevelade intal Principât di Catalogne, e je la lenghe proprie ancje de Catalogne Nord (intal stât francês), de citât dal Alguer (in Sardegne), de fasse orientâl dal Aragon, des isulis Baleârs e dal Paîs Valenzian. Ta cheste ultime comunitât, di plui di 20 agns, si pues viodi la television catalane in graciis di une schirie di ripetitôrs metûts sù de associazion “Acció Cultural del País Valencià” cu la poie economiche di miârs di citadins. Cumò, il guvier valenzian, che al è tes mans de diestre spagnoliste, al à menaçât di sierâ in maniere definitive la television catalane e dâi ae associazion une multe tra i 60 mil e il milion di euros par trasmissions ilegâls. La cuestion e je che, a trasmeti te stesse situazion de television catalane, a son almancul une dozene di emitentis, ma il guvier valenzian al à menaçât dome chês che a doprin il catalan. L’esecutîf valenzian al à ancje refudât la propueste di acuardi rivade dal guvier catalan par risolvi la situazion. A chest pont, la associazion “Acció Cultural del País Valencià”, adun cun altris associazions e ents che a lavorin a pro de lenghe, e à inviât une mobilitazion par fâi cuintri ae decision dal guvier valenzian acusât di censure, di agression ae lenghe catalane e al dirit a di une informazion plurâl. Cun di plui e à decidût di inviâ une azion legâl dal moment che e judiche che l’esecutîf valenzian nol vedi la autoritât par sierâ lis trasmissions de television catalane.

Nessun commento: