02/08/07

Pontade 07 07 (15/05/2007)


Scozie: SNP prin partît tal Parlament, ma cence maiorance

Il Scottish National Party, cui siei 47 deputâts, al è deventât il prin partît intal Parlament scozês. Cundut achel, il partît nazionalist scozês – che al veve metût come prin pont dal so program la volontât di imbastî dentri dal 2010 un referendum pe indipendence de Scozie dal Ream Unît – nol à i numars par meti in pîts un guvier di maiorance. Di fat, par fâlu, i coventaressin almancul 65 parlamentârs. Par cheste reson, tes zornadis subite daspò dal vôt, la dirigjence dal SNP e à provât a stazâ la pussibilitât di meti sù une coalizion di guvier. Scartade daurman la pussibilitât di strenzi acuardis cui conservadôrs e cui laburiscj, si à provât a bati la strade dai Liberâi Democratics e dai Verts. I prins – che a àn vût elets 16 deputâts, ven a dî un in mancul de legjislature stade – a àn refudât cualsisei ipotesi di coalizion, almancul che il SNP nol rinuncii al so progjet di referendum pe indipendence: rinuncie che i nazionaliscj no son disponibii a fâ. Cui Verts, invezit, si à cjatât fûr un acuardi, no si tratarà di une vere coalizion di guvier, ma dome di une cooperazion esterne. In ogni câs, dal moment che i Verts a àn dome 2 deputâts intal Parlament di Holyrood, si è ancjemò lontans di une maiorance assolude. La strade plui probabile, a chest pont e je chê di un guvier di minorance vuidât dal leader dal SNP, Alex Salmond, che si cjatarà a vê di cjatâ fûr, su ogni proviodiment, une divierse maiorance. Il prin apontament impuartant, cumò, al è chel dai 16 di Mai pe elezion dal prin ministri, po al sarà timp fin ai 31 dal mês par cjatâ un acuardi. Se cul prin di Jugn nol sarà stât elet nissun prin ministri, si varà di tornâ al vôt ai prins di Avost.

Fasìn cumò un pas indaûr, par viodi plui in detai i risultâts des votazions dai 3 di Mai. Prin di dut si à di dî che lis elezions pal Parlament scozês a son stadis segnadis di grues problemis che a àn puartât a invalidâ sù par jù 140 mil schedis. A creâ problemis e je stade la introduzion di un gnûf sisteme par votâ e de confusion leade ae zonte des schedis pes aministrativis a chês pal Parlament. Cheste situazion, tra l’altri, e à puartât i laburiscj a contestâ la vitorie par a pene 48 vôts dal candidât nazionalist inte circoscrizion di Cunninghame North. Se il ricors al ves di puartâ a assegnâ il puest al candidât laburist, il Labour al tornarès a vê la maiorance relative tal Parlament scozês. Il SNP al à otignût 47 deputâts, ven a dî 20 in plui des elezions dal 2003, dimostrant di jessi il grant vincidôrs des elezions, ma i Laburiscj a àn 46 parlamentârs, juste un in mancul dai nazionaliscj e cuatri in mancul de legjislature stade. I Conservadôrs a àn 17 deputâts e i Liberâi Democratics 16, dutis e dôs chestis fuarcis a àn vût un parlamentâr in mancul rispiet al 2003. Tal front dai partîts a pro de indipendence scozese, i Verts a àn elet dome 2 deputâts, ven a stâi cinc in mancul des elezions stadis; invezit, il Scottish Socialist Party, penalizât des crevaduris internis che a àn puartât ae jessude dal leader storic dal moviment, Tommy Sheridan, si son cjatâts a pierdi ducj i 6 deputâts che a vevin.


Gales: Labour cence maiorance, indenant i nazionaliscj

Mancul ingredeade, invezit, la situazion che e je jessude des elezions pe Assemblee Nazionâl Galese, che si àn davueltis simpri ai 3 di Mai. Ancje in Gales i laburiscj a àn pierdût teren, cun 4 deputâts e cuasi il 7% di vôts in mancul rispiet ae legjislature stade. Cundut achel, cui lôr 26 elets, a restin il prin partît dal Gales ancje se a àn bisugne di almancul altris 5 deputâts par podê fâ stât su la maiorance assolude. Par chest la dirigjence laburiste e je cumò impegnade a stazâ lis disponibilitâts a meti sù une coalizion di guvier. Il partît che al à vût il risultât miôr ta chestis elezions al è il Plaid Cymru, ven a dî il partît nazionalist galês, che al à vuadagnât 3 deputâts e si cjate a jessi il secont partît in Gales cui siei 15 elets. Daûr dai nazionaliscj galês si placin i conservadôrs cun 12 deputâts, un in plui de legjislature stade. I liberâi democratics a conservin, invezit, i 6 deputâts che za a vevin. A completâ il cuadri al è po un elet indipendent. Escludude la pussibilitât di un acuardi di guvier cui conservadôrs, i laburiscj a son cumò daûr a viodi se si pues meti sù une coalizion cui Liberâi Democratics o, in alternative, cui nazionaliscj galês. I prins, che pûr di altris bandis a àn za formât des aleancis di guvier cui laburiscj, si cjatin a frontâ il marum di une part dai deputâts e de base che no je masse cjalde par cheste ipotesi. La dirigjence dal Plaid Cymru e dîs che la uniche strade par meti in pîts une coalizion e je chê di un acuardi di program clâr e condividût. E, si à di dî, che tra i doi partîts lis diferencis a son avonde marcadis. Par finî, al è di zontâ che pe prime volte inte Assemblee galese al jentre un deputât imigrât, si trate di Mohammad Asghar, al è di divignince pakistane e al è stât elet tes filis dal Plaid Cymru, a dimostrazion des capacitâts dal nazionalisim galês di jessi fuarce di integrazion e no di esclusion.


Irlande dal Nord: inviât il gnûf Guvier compartecipât

In Irlande dal Nord, si è insediât il gnûf Guvier compartecipât che al met adun i rapresentants dai partîts unioniscj e chei dal moviment republican e nazionalist irlandês. Daspò di cinc agns di guvier diret di Londre, ai 8 di Mai e à mot i siei prins pas la gnove aministrazion autonome. Pe storiche ocasion si son cjatâts intal cjistiel di Stormond, sede de assemblee nordirlandese, il prin ministri britanic Tony Blair e chel irlandês Bertie Ahern, ma ancje rapresentants politics rivâts di dut il mont. Daspò dal zurament, là che i ministris republicans a àn doprât ducj il gaelic, si àn vûts i discors uficiâi tignûts dal gnûf prin ministri nordirlandês, Ian Paisley, il leader storic dal Democratic Unionist Party, ven a dî la ale plui dure dal unionisim, e il so vice, Martin McGuinness, personaç di prin plan dal Sinn Féin e ex comandant dal IRA. “O crôt che la Irlande dal Nord e sedi rivade a di un timp di pâs, un timp là che a paronâ nol sarà plui l’odi” al à dite Paisley. “O savìn che no sarà une strade facile chê che o vin cjapât, plene di curvis e di volts come che e je, ma e je la strade che o vin sielzût e che e à la poie de grande maiorance de nestre int” al à zontât McGuinness. Dopo di lôr a son intervignûts Blair e Ahern. Par ducj al è clâr che no si trate di un compit sempliç e che no si puedin scancelâ dibot trente agns di conflit armât e cetancj di plui di discriminazion e opression, ma si trate in ogni câs di un pas indenant che si scugne cjalâ cun sperance.


Paîs Basc: centenârs di listis proibidis

La campagne eletorâl pes elezions comunâls e provinciâls intal Paîs Basc spagnûl e je condizionade a fuart de ilegalizazion e e incrès inmò di plui i dubis su lis garanziis democratichis intal stât spagnûl, za saltâts fûr de metude fûr leç di Batasuna, il partît di riferiment de çampe indipendentiste basche. Cun di fat il Tribunâl costituzionâl spagnûl al à decidût di anulâ dutis lis candidaturis e dutis lis 246 listis presentadis dal moviment “Abertzale Sozialistak”. La gnove formazion politiche, che si veve podude presentâ in graciis di une poie popolâr di passe 83 mil firmis, – une des plui altis mai vudis intal Paîs Basc par sostignî la partecipazion eletorâl di un partît – e je stade considerade des autoritâts spagnolis come un tentatîf di presentâ, sot di un non diviers, la ilegalizade Batasuna. Dut câs, se azions compagnis si lis veve za viodudis cuintri di dutis chês listis consideradis une riproposizion di Batasuna, cundut de tregue di ETA in vore e de propueste di soluzion pacifiche dal conflit fate indenant dal moviment de çampe indipendentiste basche, cui socialiscj di Zapatero al podê si à vût cûr di lâ inmò plui innà di chel che si veve viodût cu la diestre al podê. Cun di fat, a son stadis proibidis ancje 133 listis dal partît politic legâl “Acción Nacionalista Vasca”. Pe avocadure di stât che e à inviât il procediment e pal Tribunâl che lu à fat bon, ta chestis listis a saressin stâts dentri ancje dai candidâts che a vevin vût leams cun Batasuna. La reson che e veve puartât a meti fûr leç chest partît e jere leade al fat che nol veve mai condanât in maniere esplicite la ativitât dal moviment armât basc ETA, ma chest no si pues dal sigûr imputâlu a ANV che e à fintremai metût il refût de violence intal sô statût. Aromai baste che intune liste eletorâl e sedi dentri ancje dome une persone che in passât e à vût rapuarts cun Batasuna – ven a dî un partît politic, no dal sigûr une organizazion armade – par riscjâ di jessi proibide. No dome si trate di un principi che nol à nuie a ce spartî cu la democrazie, ma al vierç la strade a di un efiet moltiplicadôr, dal moment che ducj chei candidâts che – ancje se no àn mai vût a ce fâ cun Batasuna – a son dentri tune liste proibide, un doman, se si tornassin a candidâ, a podaressin puartâ a anulâ ancje la liste là che a son dentri. La stesse magjistrature, che par rivâ a di un tant e à zirât e voltât la legjislazion come che i leve miôr, e à ametût che si trate di un procès judiziari “inedit”. Une maniere elegante par dî che in nissun stât che si proclame democratic si veve mai viodût un alc dal gjenar. Cun di plui, par procurâsi il materiâl doprât par anulâ chestis listis, la polizie e à controlât no dome la storie politiche, ma ancje i contats di passe 11.700 candidâts. Ven a dî che plui di 11.700 citadins bascs a son stâts schedâts dome pes lôr ideis politichis.


Paîs Catalans: campagne pal dirit di referendum

Inte zornade di Sant Jordi, ven a dî Sant Zorç patron de Catalogne, e je scomençade une racuelte di firmis par domandâ il dirit dai Parlaments dai Paîs Catalans a inviâ dai referendums: podê che, in dì di vuê, al è tes mans des autoritâts centrâls. Daûr di cheste campagne a son dôs organizazions di racuelte, ven a dî la “Plataforma pel dret de decidir” e la “Plataforma Sobirania i Progrés”, che a lôr si son po zontadis cetantis altris organizazions catalanis. A son centenârs i ponts di racuelte des firmis metûts sù par sostignî cheste campagne.

Nessun commento: