05/12/13

Friûl e Italie: i gjestôrs di servizis publics a àn di doprâ il sloven

Ai 29 di Novembar la presidente de Regjon Friûl – Vignesie Julie e à sotscrit il decret che al fisse i ents gjestôrs e concessionaris di servizis publics che, su la fonde de leç statâl pai slovens, a son clamâts a doprâ la lenghe slovene tes tabelis e te toponomastiche che a metin fûr intes areis là che e vîf la minorance. La liste e je stade proponude dal Comitât istituzionâl paritetic pai problemis de minorance slovene. Tal specific si trate di societâts che a operin intal cjamp de viabilitât e dai traspuarts tant che Anas, Autovie Venete, Autostrade per l'Italia, FVG Strade, Trieste Trasporti, SAF di Udin, APT di Gurize, RFI-Rete ferroviaria italiana, Trenitalia, Aeropuart dal Friûl - VJ, in plui di Poste Italiane e RAI. Il decret al previôt une metude in vore graduâl de misure, ma e invide a inviâ daurman chest percors.
Font: ARC - RAFVJ, 30/11/13

Sami: prime scuele a imersion a Helsinki

Tor de metât di Novembar e à tacât la sô ativitât la prime scuele a imersion par sami di Helsinki. Il progjet al è stât metût sù de Fondazion Culturâl Finlandese e dal Parlament Sami e al gjolt di un finanziament che indi sigure la ativitât za par trê agns. L’intindiment al è chel di mantignî e infuartî l’ûs de lenghe sami dentri des fameis che a rivin di cheste comunitât, ma che cumò a vivin inte capitâl finlandese. Si calcole che a Helsinki a sedin almancul un miâr di personis di divignince sami.
Font: Finugor, 29/11/13

Ocitanie: la Alvernie e jentrarà te rêt pal ocitan

Il president de Regjon de Alvernie, il socialist René Souchon, al à sigurât il so impegn par che l’esecutîf regjonâl al fasi ducj i pas che a coventin par jentrâ inte rêt des aministrazions che a promovin la lenghe ocitane. Cul 2014, di fat, ancje cheste Regjon e varès di sotscrivi la Cjarte de cooperazion interregjonâl pal ocitan, un acuardi che al favorìs il scambi di informazions e buinis pratichis par promovi la lenghe e che al impegne a ativâsi par dâi al ocitan plui visibilitât publiche, plui presince intai media, inte scuele e intes ativitâts sociâls e culturâls.
Font: Jornalet, 29/11/13

Serbie: i albanês a domandin fonts a Cossovo e Albanie

I rapresentants dal Moviment pal Progrès Democratic, un dai partîts de comunitât albanese che e vîf inte Serbie meridionâl, a domandaran un jutori finanziari ai guviers dal Cossovo e de Albanie. Se inte leç finanziarie serbe pal 2014 a son 45 milions di euros pe comunitât serbe che e vîf in Cossovo, alore si pues meti dentri fonts pe comunitât albanese de Serbie ancje intai belançs dal Cossovo e de Albanie, a zontin i rapresentants politics de minorance. Une domande uficiâl sotscrite di ducj i partîts de comunitât albanese che e vîf inte aree di Preševo / Presheva, Bujanovac e Medveđa e sarà duncje spedide in curt ai guviers di Pristina e di Tirana. La iniziative e je partide juste cualchi zornade dopo che i rapresentants de minorance a vevin bandonât la taule di confront cul esecutîf serp là che e jere stade boçade la lôr propueste di meti sù tribunâi e uficis judiziariis ancje te aree là che e vîf la comunitât albanese.
Font: Balkan Insight, 27/11/13

Scozie: presentât il Libri Blanc pe indipendence

Ai 26 di Novembar il prin ministri scozês, Alex Salmond, al à presentât il libri blanc pe indipendence. Si trate di un test di 670 pagjinis che al è stât batiât “L’avignî de Scozie: la tô vuide par une Scozie indipendente” e che al presente lis prospetivis che si vierzin cu la indipendence, ma ancje lis liniis politichis che il Scottish National Party al sviluparà se al sarà confermât al guvier intune Scozie indipendente. Cun di fat, ai 18 di Setembar dal 2014 i scozês a saran clamâts a votâ par un referendum là che si ur domandarà se a vuelin che il lôr paîs si distachi dal Ream Unît. La indipendence no je però il fin, ma dome il mieç par rivâ a di un Scozie miôr, al à dite Salmond. Par chest, tal câs che la maiorance e rispuindi di sì al referendum, il SNP al propon di incressi lis misuris di assistence pai fruts, di fissâ un nivel minim di redit, di riformâ il setôr de cjase, di tirâ vie lis armis nucleârs che si cjatin intal paîs e v.i. Cun di fat la Scozie e à la int, lis capacitâts e lis risorsis par deventâ un paîs miôr, al à zontât ancjemò Salmond.
Font: BBC, 26/11/13

Sami: e cres la informazion par sami in Finlande

Cui 2 di Dicembar Ođđasat, il principâl program informatîf in lenghe sami in programazion su la television publiche finlandese (YLE), al ven trasmetût ancje vie pal dopodimisdì. Si slargje cussì la presince di cheste lenghe tai spazis de informazion publiche, là che fin cumò si le cjatave in programs radiofonics di gnovis vie pe buinore e intal dopodimisdì, intai spazis informatîfs in rêt e ancje par television, ma dome te fasse serâl o vie pe gnot. Cheste novitât e rive par rispuindi ae domande fate indenant za di timp des comunitâts sami de Finlande e poiade ancje de difensore civiche dal Parlament finlandês Maija Sakslin. Il program Ođđasat al è fat in cunvigne cu lis comunitâts sami di Svezie e Norvegje, e al va in onde ancje tes televisions publichis di chescj paîs.
Font: Finugor, 25/11/13

Galizie: divulgazion sientifiche par galizian sul web

In Galizie al è nassût un progjet gjornalistic di divulgazion sientifiche su internet che in plui dal spagnûl e dal inglês, si propon di doprâ in forme paritarie ancje il galizian. La iniziative, che e à non GCiencia, e propon informazions, aprofondiments e intervistis che a frontin temis sientifics in maniere divulgative mostrant sei il lavôr di ricercje di alte cualitât che si fâs in Galizie, sei lis pussibilitâts de lenghe proprie di cheste tiere intal setôr des siencis. Intal gnûf sît internet, in plui dai tescj di tai sientific in sens plui strent, no mancjaran materiâi video e spazis di coment ancje sot forme di blog o videoblog.
Font: Código Cero, 25/11/13

Corsiche: gnovis adesions ae Cjarte pe lenghe corse

Si slungje la liste des realtâts che a àn sotscrit la Cjarte pe lenghe corse metude jù de Coletivitât Teritoriâl de isule. Cun di fat, ai 21 di Novembar il pat che al impegne a promovi la lenghe proprie de Corsiche al è stât firmât ancje dal Osservatori Regjonâl de Sanitât e di altris sogjets che a operin intal cjamp de salût e de assistence. Tra i impegns previodûts de Cjarte par cui che le sotscrîf o cjatìn l’ûs de lenghe corse te segnaletiche e tai cors di formazion pal personâl.
Font: Alta Frequenza, 22/11/13

Voivodine: Serbie riclamade al rispiet de minorance ongjarese

La Serbie e à otignût la candidature par jentrâ inte UE intal Març dal 2012 e, cul Zenâr di chest an che al ven, a varessin di tacâ lis tratativis pe sô jentrade. Un dai pidiments principâi pe adesion al jere la cuistion dai rapuarts cul Cossovo che aromai e somearès avonde a bon. A metisi di stuart cumò e je però la Ongjarie, o almancul un grup di parlamentârs di chest paîs che, intant di une iniziative tignude ai 20 di Novembar intal Parlament di Strasburc, al à domandât che no si aceti la jentrade de Serbie fintremai che nol sarà garantît il plen rispiet dai dirits dai 250 mil membris de minorance ongjarese che a vivin in Voivodine e che no si ricognossarà une fuarte autonomie par cheste regjon. Daûr de operazion al è il partît di estreme diestre ongjarês Jobbik.
Font: Balkan Insight, 21/11/13

Paîs Catalans: passe 80 mil cubiis di volontaris pe lenghe

Vie pal mês di Novembar il program di volontariât pe lenghe metût sù in Catalogne al à finît dîs agns. Une ocasion, duncje, par fâ un belanç di chest servizi nassût par svilupâ lis capacitâts linguistichis di cui che lu frecuente e che al è sostignût dal dipartiment pe culture dal guvier catalan e gjestît a nivel locâl dal Consorzi pe normalizazion linguistiche. Il program al è aromai atîf in passe 180 localitâts e si è slargjât ancje intes isulis Baleârs, intal Paîs Valenzian, in Andorra e inte Catalogne dal Nord sot aministrazion francese. Ta chescj dîs agns di ativitât, il volontariât pe lenghe al à metût adun passe 80 mil cubiis linguistichis.
Font: Generalitat de Catalunya, 20/11/13

Paîs Basc: i comuns bascofons a domandin servizis par euskara

Intant de audizion che si è tignude ai 19 di Novembar intal Parlament de Navare, i rapresentants des cutuardis aministrazions locâls che a formin la Comunitât dai Comuns di lenghe basche, là che il 72% dai 35 mil abitants al fevele par euskara, a àn denunciât che a 28 agns di distance de sô aprovazion cetantis des misuris previodudis de leç pe lenghe basche a restin dome su la cjarte.

Paîs Basc: al cres il pês economic des impresis linguistichis

Inte Comunitât Autonome Basche il setôr des impresis linguistichis al met adun un miâr tra societâts e libars professioniscj e al da di vore a 5 mil personis. L’an passât il so faturât al è stât di 276 milions di euros, ven a dî l’un par cent dal prodot interni sporc de Comunitât. A son i ultins dâts comunicâts de associazion Lagune, nassude intal 2010 par dâi visibilitât a chest setôr, che e à ancje anticipât cualchidune des novitâts spietadis pal 2014. Tra chestis si à di segnalâ il lanç, tra Fevrâr e Març, des versions euskara – spagnûl e inglês – euskara dal tradutôr automatic dal guvier basc. Par Lagune, il plurilinguisim, che al à di partî de lenghe proprie dal paîs, in plui di infuartî la viertidure culturâl e la tolerance tra lis personis, al è un strument impuartant par incressi lis capacitâts economichis dal teritori.
Font: Deia, 20/11/13

Bretagne: scuintri dûr su la segnaletiche par breton

In Bretagne l’ûs de segnaletiche e de cartelonistiche bilengâl al fâs fature a vignî indenant, cuant che nol ven fintremai impedît in maniere esplicite des autoritâts. Par chest a son in vore za di agns diviersis campagnis par mudâ cheste situazion. Tra i coletîfs plui vivarôs su chest front o cjatìn Aï’ta! che in chescj dîs e je impegnade ancje a judâ un militant condanât in prin grât a di une multe di 7.500 euros par vê tacât dai adesîfs cu la scrite “e brezhoneg!” (par breton!) su diviers panei stradâi. Tra l’altri, ae partence dal procès di apel, i membris dal coletîf a àn ancje tignût une manifestazion denant dal Parlament de Bretagne rivendicant la azion come at politic e duncje no condanabil. Al è invezit ancje cui che, cussient de repression puartade indenant cuintri di chestis rivendicazions, al à miôr operâ in maniere clandestine. Al è il câs dal grup Stourm ar Brezhoneg (Lote pal breton) che juste ta chestis zornadis al à rivendicât la scanceladure di une sessantine di cartei stradâi che a jerin scrits dome par francês.
Font: France3 Bretagne, 18/11/13; Jornalet, 21/11/13

Asturiis: il guvier locâl nol dopre i toponims par asturian

La organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à domandât al guvier dal principât des Asturiis di doprâ i toponims par asturian. Dopo de uficializazion dai nons inte lenghe proprie dal paîs, e denuncie la organizazion, i toponims a varessin vût di jessi doprâts simpri inte forme asturiane e invezit la Comunitât autonome in cetancj câs no lu fâs ni tai siei documents uficiâi e nancje tal so sît internet. Ancjemò plui paradossâl, e zonte la Xunta, al è che a no doprâ i nons uficiâi inte lenghe proprie des Asturiis al è il stes assessorât pe educazion e pe culture che al varès di promovi lis politichis linguistichis pal asturian.
Font: Te interesa – Principado de Asturias, 18/11/13