21/07/10

Paîs Catalans: plui di un milion in place cuintri de boçadure dal Statût


I efiets de sentence dal tribunâl costituzionâl sul gnûf Statût di autonomie de Catalogne, che e à declarât incostituzionâi 14 ponts dal Statût e a ‘nd à riviodûts al ribàs altris 27, no si son fats spietâ. Cun di fat, ai 10 di Lui plui di un milion di personis al à sfilât pes stradis di Barcelone par protestâ cuintri de decision dai judiçs spagnûi. Ae manifestazion, clamade dongje dal Òmnium Cultural, a àn dât la lôr poie ancje se cun acents diviers ducj i partîts catalans, fale la diestre spagnoliste. Iniziativis di proteste a son stadis inmaneadis ancje des comunitâts catalanis ator pal mont, intant che manifestazions di solidarietât a son rivadis di altris nazionalitâts minorizadis europeanis. La sentence e à ancje dât un colp ae aleance che e ten sù il guvier catalan: cun di fat i socialiscj catalans (PSC) a àn domandât a chei spagnûi (PSOE) di superâ lis boçaduris dal tribunâl costituzionâl par mieç di une schirie di acuardis direts jenfri Madrid e Barcelone; ICV-EUiA e à dite che la uniche strade pussibile e je chê di sburtâ par permeti ai catalans di esercitâ il dirit di autodeterminazion; intant che ERC e à dât par sierade la aleance cumò in vore par cjapâ la strade de indipendence de Catalogne. Par CiU, il principâl partît di oposizion, il pat costituzionâl al è stât crevât e i spiete dome ai catalans di sielzi il lôr avignî cence limitazions imponudis di altris.

Il cambiament domandât di CiU, dut câs nol rivarà par mieç de leç di iniziative popolâr par inviâ un referendum su la indipendence. Cun di fat, la propueste par lâ ta cheste direzion e je stade boçade daspò che il consei pes garanziis statutariis le à judicade fûr des competencis dal statût di autonomie. Cundut che il parê nol fos vincolant, CiU e ICV a àn gjavât ae propueste la poie che i vevin dât sul imprin.

Font: VilaWeb, 10-17/06/10; Avui, 10-11/06/10; Món Divers, 13/07/10


Paîs Basc: miârs in place pe autodeterminazion e par Udalbiltza


Passe dîs mil personis a àn manifestât ai 10 di Lui pes stradis di Donostia in rispueste al apel fat indenant di Eusko Alkartasuna, Alternatiba e de çampe indipendentiste basche. La iniziative e je stade inmaneade par rivendicâ il dirit di decidi di bessôi il lôr avignî e par pandi la proprie solidarietât ai catalans daspò de sentence dal tribunâl costituzionâl spagnûl sul gnûf Statût di autonomie de Catalogne.

Une setemane dopo, ai 17 di Lui, une manifestazion similâr si è davuelte pes stradis di Bilbo / Bilbao par pandi solidarietât ai aministradôrs locâi cjapâts dentri intal procès cuintri di Udalbiltza tacât cualchi zornade indaûr a Madrid. Il progjet di Udalbiltza al meteve adun aministradôrs locâi di dut il Paîs Basc e di diviers partîts cun chê di creâ une struture rapresentative basche che e partìs dal bas e che e les plui innà dai atuâi confins aministratîfs. Dut câs, ancje cheste struture e je stade cjapade dentri intune azion repressive e judiziarie cu la acuse di jessi leade a ETA. Une acuse refudade di ducj i imputâts che si cjatin cumò sot procès, ma ancje de grande part de societât basche. Ae manifestazion, di fat, no àn partecipât dome i rapresentants de çampe indipendentiste basche, ma ancje chei dal PNV, di Eusko Alkartasuna, Aralar, Alternatiba e fintremai cualchi conseîr comunâl socialist (PSE).

Font: Gara, 11 e 18/07/10


Gales: mozion di poie ae Catalogne dal Plaid Cymru


Intal Ream Unît la solidarietât ai catalans daspò de boçadure dal Statût di autonomie de bande dal tribunâl costituzionâl spagnûl e à cjapât la forme di une mozion presentade intal Parlament britanic. A fâle indenant al è stât il deputât galês Hywel Williams dal Plaid Cymru. Intal test si ricognòs che la Catalogne e je une nazion e si domande il rispiet dal dirit dai catalans di decidi in maniere democratiche dal lôr avignî.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 15/07/10


Irlande: inmò violence intal Nord par vie des marcis oranzistis


Ancjemò une volte il mês di Lui al è stât segnât di un aument de tension in Irlande dal Nord par vie des marcis oranzistis che a ricuardin la vitorie di Vielm III di Orange su Jacum II su la Boyne intal 1690. Tal inovâl di cheste bataie, di fat, i unioniscj a sfilin in diviersis localitâts de Irlande dal Nord e in cierts câs a pretindin di passâ ancje pai cuartîrs là che a son a stâ comunitâts nazionalistis. Chestis marcis a son deventadis dispès il pretest par violencis e atacs cuintri de popolazion nazionaliste. La istituzion di comissions par decidi il percors di chestis paradis no à rivât a eliminâ il probleme e la propueste di une riforme de legjislazion che e regole chest setôr e je stade refudade propit ai prins di Lui de maiorance dai membris dal Ordin di Orange. Chest an i incidents a àn interessât diviersis areis nordirlandesis, ma chei plui grues a son sclopâts ai 12 di Lui intal cuartîr nazionalist di Ardoyne a Béal Feirste / Belfast là che zovins republicans a àn atacât i oranziscj che a rivavin di Crumlin Road scortâts des fuarcis di polizie. I scuintris a àn causât diviers ferîts sei tra i zovins nazionaliscj che tra i poliziots. I incidents a son lâts indenant ancje tes zornadis seguitivis, ma cun mancul intensitât. Di plui bandis si à acusât i dissidents republicans di jessi i autôrs des violencis, ma si à ancje ricognossût che si à di cjatâ une soluzion definitive pes marcis di maniere che no sedin plui ocasion di incidents. De bande de polizie si à invidât dutis lis parts politichis a evitâ di stiçâ lis violencis setariis. Lis critichis de polizie cuintri de classe politiche nordirlandese a son alc di gnûf, come che al è gnûf il fat che lis critichis cuintri des fuarcis di polizie a rivin cumò plui de bande unioniste che no di chê republicane.

Font: BBC, 07-15/07/10; The Guardian, 13/07/10


Bretagne: ricognossiment pe cualitât dal insegnament par breton


L’istitût Diwan di Karaez-Plougêr / Carhaix-Plouguer al è otignût il secont puest inte classifiche des miôr scuelis secondariis dal stât francês che il cuotidian Le Figaro al da fûr ogni an. Il dât nol è di pôc se si pense che lis Diwan a son scuelis là che si dopre il sisteme di imersion linguistiche par breton e che no gjoldin dai stes jutoris che a àn lis scuelis statâls. La classifiche e je stade metude jù su la fonde dai dâts comunicâts dal ministeri pe educazion e e à cjapât dentri cuasi doi mil istitûts scolastics.

Font: Nationalia, 13/07/10


Danimarcje: preocupazion pes espulsions dai rom


L’arest e la espulsion di 23 rom de bande des autoritâts danesis sul principi di Lui e à jevât la preocupazion di diviersis organizazions pai dirits umans. Cun di fat, daûr de decision no sarès une vere investigazion che e à puartât a incriminâ i rom par cualchi reât, ma dome la clime di intolerance stiçade des declarazions di diviers politics danês. In prime linie ta cheste campagne al somee jessi il sindic di Copenhagen, Frank Jensen, che al à invidât a liberâ la sô citât dai “rom criminâi”. La situazion e je stade denunciade in particolâr dal Centri european pai dirits dai rom (ERRC) che al à invidât lis autoritâts danesis a evitâ declarazions razistis o di istigazion cuintri dai rom, a no arestâ nissun rom dome par vie de sô partignince etniche e a rispietâ lis diretivis europeanis su la libertât di circolazion des personis.

Font: ERRC, 12/07/10


Gales: premi pes aziendis che a promovin il galês


Tai ultins agns la Societât pe lenghe galese (Cymdeithas yr Iaith Gymraeg) si è impegnade une vore par denunciâ i compuartaments discriminatoris des grandis impresis cuintri dal ûs de lenghe galese. Cumò e à decidût di doprâ ancje une linie di azion positive cuntun premi pensât par chês aziendis che a judin la produzion locâl e a ufrissin un servizi di cualitât par galês. Il prin dai premis “caru’r gymraeg” al è lât ai 8 di Lui ae buteghe di oresin Trysor di Caerfyrddin / Carmarthen.

Font: Cymdeithas, 08/07/10


Asturiis: la RTVE no rispiete l’asturian


La associazion dai juriscj pal asturian e à denunciât denant de comission parlamentâr pai servizis radiotelevisîfs di Madrid il compuartament de cjadene televisive RTVE. Cun di fat la leç statâl su la radiotelevision dal 2006 e previôt che intes comunitâts autonomis al sedi garantît l’ûs des lenghis propriis di chei teritoris. Intes Asturiis, invezit, la RTVE no lu fâs.

Font: Aruelu, 08/07/10


Scozie: presentât il plan dal guvier pal gaelic


Il guvier scozês al à presentât il so plan cuincuenâl pal gaelic. L’intindiment dal plan al è chel di incressi la visibilitât de lenghe inte vite cuotidiane e di sburtâ la int a imparâ e a doprâ cheste lenghe. La ministre pal gaelic, Fiona Hyslop, e à spiegât che di cumò indenant cui che al scrivarà par gaelic al guvier al varà une rispueste inte stesse lenghe e che si larà a incressi i documents uficiâi produsûts ancje par gaelic, cun di plui a saran inmaneâts dai cors pal personâl public che al à voie di imparâ o di miorâ l’ûs di cheste lenghe. La gnove e je stade cjapade cun sodisfazion dal Bòrd na Gàidhlig, l’organisim di riferiment pe lenghe gaeliche scozese, che al à ancje sburtât chei altris organisims publics presints in Scozie e lâ daûr dal esempli dal guvier di Edimburc.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 07/07/10


Corsiche: l’I-Phone al fevele ancje par cors


Il prin di Lui la coletivitât teritoriâl corse e à presentât “parlu corsu” o sei une aplicazion par I-Phone che e ponte a judâ a imparâ in forme ludiche la lenghe corse. Il progjet al è stât svilupât in gracie de colaborazion cuntune imprese corse specializade in tecnologjie par telefonie celulâr. La iniziative si insuaze tun progjet di politiche linguistiche plui larc che al à chê di favorî la trasmission dal cors ai zovins e di infuartî la posizion di cheste lenghe dentri de societât de isule.

Font: Radio Alta Frequenza, 01-02/07/10