02/08/07

Pontade 01 07 (08/12/2006)


UE: il Comissari european pal plurilinguisim al spieghe la sô linie

Il gnûf Comissari european pal plurilinguisim, il rumen Leonard Orban, al à vût un incuintri, che al è pôc, cui membris dal Parlament di Strasburc: un incuintri che – come che e conte la agjenzie di stampe Eurolang – al è stât centrât soredut sul teme des lenghis minorizadis. Orban al à sigurât che al viodarà cun atenzion i risultâts dal Plan di azion pe promozion dal ûs des lenghis e de diviersitât linguistiche e i documents sul plurilinguisim prontâts des diviersis istituzions comunitariis, e che dentri de fin dal 2007 e sarà inmaneade une cunvigne ministeriâl par decidi cemût lâ indenant su chestis tematichis, di maniere di rivâ a di un gnûf Plan di azion pal 2008. Imparâ lenghis gnovis e difindi la diviersitât linguistiche – al à zontât – a son doi dai obietîfs dai programs di educazion continuative che a saran inviâts chest an che al ven e che, pe prime volte, a cjaparan dentri dutis lis lenghis feveladis te UE e ancje chês dai paîs extracomunitaris che si à i rapuarts comerciâi plui impuartants. Dut câs cuant che cualchi parlamentâr i à domandât alc di plui su la politiche par difindi lis lenghis minorizadis, Orban al à dite che la sô politiche e larà daûr di chê de Comission Europeane e che no si pues imponi chel stes nivel di tutele par ducj, dal moment che cheste materie e va lassade a ogni singul stât. Posizion che al à marcât ancje cuant che cualchidun i à fat notâ che cierts stâts a tibiin chestis lenghis. In ogni câs, al à dite che cul 2007 al intint di lavorâ par incressi i fonts a disposizions di organisims che si ocupin des lenghis minorizadis tant che l’EBLUL e la rêt Mercator.


Frisie: Omrop Fryslân sul satelit

Cun Novembar i programs televisîfs di Omrop Fryslân, la emitente radiotelevisive di riferiment pe lenghe frisone, si puedin viodi ancje sul satelit. Fint in chel lis sôs trasmissions televisivis si podeve viodilis dome inte provincie de Frisie, intai Paîs Bas. Chest salt al diven dal fat che cun Dicembar a saressin stâts fermâts i segnâi in analogjic di dutis lis televisions publichis neerlandesis. Il probleme al jere che tancj frisons a dipendevin propit di chest gjenar di segnâl par podê viodi Omrop Fryslân. Par fâ il passaç su satelit a coventavin un grum di bêçs che la television frisone no veve: dal moment che il bloc dal segnâl analogjic al jere stât cjapât dal guvier olandês, Omrop Fryslân e domandave che al fos chel a cuvierzi la spese. Il guvier dut c­âs al veve refudât di fâlu, almancul fin a pôc timp indaûr cuant che, cul cambi di guvier e je mudade ancje la politiche su cheste cuestion e la television frisone e à podût passâ sul satelit, rivant cussì ancje a chei frisons che a vivin fûr de Provincie de Frisie e, plui in gjenerâl, ator pe Europe.


Irlande dal Nord: pôre pe leç sul gaelic irlandês

E cres la preocupazion framieç dai citadins nordirlandês che a fevelin par gaelic pal destin de leç su la lenghe irlandese. Cun di fat, se la leç no sarà fate buine dentri dai 26 di Març si riscje che il proviodiment nol deventi realtât. Cheste date e je chê fissade dal Acuardi di Sant Andree par tornâ a meti in pîts il guvier nordirlandês che cumò, invezit, al è aministrât in maniere direte di Londre. Contrari di ce che cualchidun al podarès pensâ, di fat, ta chest câs la centralizazion dal podê al è un ben, dal moment che inte Assemblee nordirlandese si à un numar une vore alt di deputâts unioniscj che a son dal dut contraris a cualsisei ipotesi di tutele de lenghe irlandese. Par lôr, di fat, la lenghe proprie de Irlande e à di jessi bandide compagn di dut ce che al sa di irlandês, parcè che le metin sul stes plan dal IRA e dal moviment republican irlandês. Daûr dai acuardis di pâs, cence une poie significative de part unioniste une leç come cheste no pues jessi fate buine, duncje POBAL – o sei il coordenament des associazions a pro de lenghe gaeliche irlandese – e sburte par che il proviodiment al sedi fat bon dal Parlament di Londre, fintremai che al à ancjemò in man la gjestion direte des Sîs Conteis nordirlandesis. Par puartâ indenant la lôr bataie, chei di POBAL a àn domandât un incuintri cul prin ministri britanic Tony Blair e cul president irlandês Bertie Ahern, e a àn metût in rêt une petizion popolâr che si le cjate ae direzion www.petitiononline.com/acht .


Gales: campagne “la tô lenghe, un to dirit”

I galês a domandin di infuartî lis misuris pe tutele e pe promozion de lôr lenghe nazionâl. La campagne, inviade de Cymdeithas yr Iath Gymraeg, o sei la associazion pe lenghe galese, e ven puartade indenant cul slogan “Dy Iath, Dy Hawl”, ven a dî “la tô lenghe, un to dirit”. Cualchi zornade indaûr i rapresentants de associazion si son cjatâts cuntune delegazion dai partîts di oposizion de Assemblee nazionâl galese (Liberâi Democratics, Conservadôrs e Plaid Cymru, il partît nazionalist galês). I rapresentants politics a àn declarât di poiâ la propueste di leç pal galês fate indenant de Cymdeithas. Dut câs il sucès de mobilitazion al dipent soredut de rispueste de maiorance laburiste che e je cumò al guvier in Gales. A chest proposit, un incuintri tra i membris de associazion e il ministri pe culture, Alun Pugh, al varès di davuelzisi avonde in curt.

Nessun commento: