24/11/09

Paîs Basc: lis rispuestis ae propueste de ezkerra abertzale e la iniziative di EA


Ai 14 di Novembar, intant di une manifestazion che si è tignude a Altsasu, intal Paîs Basc, e de Conference internazionâl pai procès di pâs e pe risoluzion dai conflits che si è davuelte a Vignesie al è stât presentât il document “Un prin pas pal procès democratic: principis e volontât de çampe indipendentiste basche”. Dut câs la propueste e à cjatât une rispueste negative de bande des istituzions e des fuarcis politichis spagnolis. Il ministri spagnûl pal interni, Alfredo Pérez Rubalcaba, compagn dai rapresentants socialiscj (PSOE) e popolârs (PP), al à dite che no si trate di nuie di gnûf e al à invidât ducj i partîts a isolâ la çampe indipendentiste basche. Lis sôs peraulis, dut câs, no àn cjatât masse acet framieç dai partîts bascs. I rapresentants dal Partît Nazionalist Basc (PNV) a àn mostrât reazions diferentis: cualchidun al à fevelât di novitât impuartante di cjalâ cun atenzion, cualchidun altri, invezit, al à mostrât plui dubis, ma al à ancje dite di nô “ai cjants di sirene di Rubalcaba”. Une vore plui di interès pe propueste al è rivât di Eusko Alkartasuna, Ezker Batua e di moviments politics bascs plui piçui tant che Alternatiba e Lokarri che a àn ancje invidât ETA e meti jù lis armis par favorî il svilup di un procès di pâs.

Ai 21 di Novembar, invezit, Eusko Alkartasuna e à presentât in maniere uficiâl la sô propueste par un acuardi des fuarcis che si batin pe indipendence dal Paîs Basc. In pratiche, si propon di meti adun dutis lis fuarcis de çampe indipendentiste basche, pûr che a operin dome cun mieçs politics e pacifics, intune aleance che e sedi po vierte ae colaborazion ancje cun chei partîts che a ricognossin il dirit ae autodeterminazion dal popul basc e la libertât plene di ducj i partîts politics a difindi in maniere democratiche i lôr principis. Si trate, duncje, di un pas indenant par rivâ a di un sogjet politic che al meti adun dutis lis fuarcis impegnadis par rivâ a di une plene sovranitât dal Paîs Basc.

Font: Gara, 15-22/11/09


Italie: plui impegn pe tutele dai cravuats dal Molîs


Garantî cun plui fuarce il patrimoni linguistic, culturâl e sociâl e i dirits istituzionâi dai cravuats dal Molîs. Al è chest l’impegn che si à cjapât il president di cheste Regjon taliane, Michele Iorio, in ocasion de visite dal president de Cravuazie, Stjepan Mesić. Chest impegn, al à spiegât Iorio, al cjatarà puest intal gnûf statût che la aministrazion regjonâl e je daûr a preparâ. Il president dal Molîs si à ancje impegnât, cun risorsis regjonâls, a evitâ che la riforme scolastiche decidude a nivel statâl e puedi penalizâ lis scuelis che si cjatin intai trê comuns molisans là che e vîf la minorance di lenghe cravuate, o sei Filič / San Felice, Kruč / Acquaviva Collecroce e Mundimitar / Montemitro.

Font: Rinascita Balcanica, 20/11/09


Italie: rignuvîts i progjets universitaris su lis minorancis in Trentin


Daspò de sperimentazion fate vie pal an academic 2008 – 2009, la Regjon Trentin – Sud Tirôl e à concuardât cu la universitât di Trent di lâ indenant e di infuartî il progjet di formazion e di ativitâts didatichis e di ricercje a pro des comunitâts minorizadis di chel teritori. A son cuatri i percors previodûts dal progjet: insegnament di linguistiche des varietâts todescjis feveladis in Trentin; formazion di grups di vore su la didatiche par ladins, mochens e zimbars; azions par infuartî lis competencis linguistichis dai operadôrs e dal personâl public a contat cun chestis comunitâts; e promozion de ricercje su chestis tematichis.

Font: Regjon Autonome Trentin – Sud Tirôl, 19/11/09


Gales: rapuart sul aument des competencis de Assemblee nazionâl


Un vôt a pro dal aument des competencis gjestidis de Assemblee nazionâl dal Gales al è pussibil, ma nol è garantît al cent par cent. E je une des indicazions che a rivin dal rapuart prontât de All Wales Convention, un organisim metût sù dal guvier galês par lâ plui a fonts inte cuestion. Il document al dîs che tancj citadins no capissin il sisteme cumò in vore che al previôt il trasferiment di competencis, a planc e une par volte, dal Parlament britanic ae Assemblee dal Gales. Ancje par chest, une buine fete di citadins galês e varès miôr un trasferiment di dutis lis competencis legjislativis intai setôrs che Westminster al à decidût di afidâ al Gales. Daûr dal rapuart de convenzion, in dì di vuê, il 47% dai galês al votarès a pro di un trasferiment plen des competencis e il 37% cuintri. In Gales ducj i partîts a somein cjatâsi in cunvigne par davuelzi un referendum sul argoment, ma a van ancjemò cui pîts di plomp par vie des consecuencis pesantis che a podaressin rivâ in câs di un risultât negatîf dal vôt.

Font: BBC, 18/11/09


Galizie: indignazion pe sentence sul afidament par resons linguistichis


E à lassât scaturîts i galizians la decision di un judiç di Madrid che, intun procediment pal afidament dai fîs, al à doprât ancje motivazions linguistichis par gjavâ la custodie di dôs frutis ae mari galiziane par dâle al pari castilian. Daspò di une separazion avonde tribulade, là che il pari al veve mancjât ai siei oblics di custodie condividude, lis dôs frutis a jerin ladis vie di Madrid par vivi cu la mari in Galizie, dulà che a vevin tacât a frecuentâ une scuele cun lenghe veicolâr galiziane di Vigo. Il judiç di Madrid al à justificât l’afidament al pari ancje cul fat che studiâ par galizian al varès causât un dam pes frutis par vie che il galizian “nol à nissune utilitât pratiche” fûr de Galizie. La decision e à fat saltâ su juriscj, politics, operadôrs culturâls e citadins galizian che a àn fevelât di decision falsade di prejudizis, anticostituzionâl o, cence zîrs di peraulis, di stamp razist.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 17-18/11/09


Irlande: al torne a saltâ fûr il setemanâl Foinse


Cui 18 di Novembar al è tornât fûr Foinse, il setemanâl par gaelic irlandês che al veve sierât cualchi timp indaûr. Il gjornâl, che si presente cuntune muse gnove sei te grafiche che tai contignûts, al ven dât fûr a gratis, une volte par setemane, cul cuotidian Irish Independent che al à passe 550 mil letôrs. Par cumò al jes cun 24 pagjinis a colôrs, ma e je la pussibilitât che al cressi se lis robis a laran ben. Cun di plui, si previôt ancje un suplement periodic (Foinse Óg) pensât di pueste pai fruts.

Font: Gaelport, 17/11/09


Cossovo: elezions municipâls boicotadis dai serps


Pai osservatôrs internazionâi, lis primis elezions municipâls in Cossovo daspò de proclamazion de indipendence si saressin davueltis in maniere avonde regolâr. Dut câs, in plui de metât dai 36 comuns là che si votave, nissun dai candidâts al à passât il 50% des preferencis e, duncje, si varà di tornâ al vôt ai 13 di Dicembar pal secont turni. In cinc comuns a àn vinçût i rapresentants dal Partît Democratic dal Cossovo (PDK) vuidât dal prin ministri Hashim Thaçi; in cuatri la vitorie e je lade ai candidâts de Aleance pal Avignî dal Cossovo (AAK) che intal parlament cossovan si cjate ae oposizion; inte capitâl Pristina e in altris doi comuns a àn vinçût i candidâts de Leghe Democratiche dal Cossovo (LDK) vuidade dal president cossovan Fatmir Sejdiu. Il gnûf sindic di Mamusha, invezit, al sarà un rapresentant dal Partît Democratic Turc dal Cossovo (KDTP) che al rapresente la minorance turche dal paîs. Intai comuns a maiorance serbe si à vude une situazion plui ingredeade. A Gracanica, là che la partecipazion e je stade tor dal 23%, al à vinçût il candidât dal Partît Liberâl Serp (SLS), ma dutis chês altris formazions politichis serbis a fevelin di imbrois. In altris localitâts serbis, invezit, si à boicotât il vôt e la partecipazion eletorâl e je lade di un massim dal 6,64% a di un minim dal 0,75%.

Font: Balkan Insight, 16/11/09; Món Divers, 18/11/09


Sahara ocidentâl: ativiste “secuestrade” di Maroc e Spagne


A son daûr a cressi ogni dì di plui lis protestis internazionâls cuintri dal Maroc pal câs de ativiste saharawi pai dirits umans Aminatu Haidar. Ai 13 di Novembar, la femine, che e tornave dai Stâts Unîts dulà che e veve ritirât il premi Kennedy pai dirits umans, e je stade blocade des autoritâts marochinis alì dal aeropuart de capitâl saharawi El-Aaiún che, prime i àn secuestrât il passepuart, e daspò di un interogatori su lis sôs ideis politichis le àn imbarcjade a fuarce suntun avion che al è aterât a Lanzarote, intes isulis Canariis. Achì, lis autoritâts spagnolis, prime le àn obleade a passâ la frontiere e po i àn impedît di tornâ a imbarcjâsi parcè che no veve il passepuart. Aminatu Haidar e à inviât un siopar de fam par denunciâ lis autoritâts marochinis e spagnolis che i impedissin di tornâ a cjase. La sô situazion e à jevât la proteste dai militants saharawi in patrie e ator pal mont, dai grups di solidarietât pal popul saharawi, des organizazions internazionâi pai dirits umans (tant che Amnesty International e Human Rights Watch) e di diviers rapresentants politics, tra chescj ancje une trentine di europarlamentârs, che a denunciin lis autoritâts marochinis e spagnolis pe violazion dal dirit internazionâl. Daspò des protestis, il guvier spagnûl al à fat savê di jessi disponibil a ricognossii il status di rifugjât politic, ma Aminatu Haidar e domande dome di tornâ a cjase dai siei fîs e si refude di acetâ un tratament che la Spagne i dinee a ducj chei altris saharawis perseguitâts dal Maroc.

Font: Ambassade RASD Rome, 14-21/11/09; Europa Press, 20-21/11/09


Cornualie: gnovis azions par promovi la lenghe corniche


Un altri piçul pas indenant pal cornic, la lenghe celtiche fevelade in Cornualie che, fin a cualchi an indaûr, e vignive aromai calcolade di lenghe muarte. Cun di fat, il Consei regjonâl al à fatis buinis une schirie di misuris par incressi la presince dal cornic intal setôr public. In particolâr, si à decidût di doprâ cheste lenghe ancje in cualchi publicazion uficiâl de aministrazion regjonâl, di voltâ il sît internet de aministrazion regjonâl ancje par cornic e di fâ in forme bilengâl la gnove cartelonistiche informative dilunc des stradis locâls.

Font: BBC, 11/11/09; Nationalia, 18/11/09; Vieiros Galiza Hoxe, 21/11/09


Paîs Catalans: consultazions su la indipendence cun osservatôrs internazionâi


A saran sù par jù 130 i comuns catalans là che ai 13 di Dicembar si davuelzaran des consultazions su la indipendence sul model di chê che si veve tignude a Arenys de Munt ai 13 di Setembar. Chestis votazions, che a son stadis sburtadis dal coordenament pe consulte su la indipendence (Coordinadora per la Consulta sobre la Independència) a son cjaladis cun interès ancje fûr de Catalogne, massime inta chês altris nazions cence stât. Si previôt, duncje, la presince di osservatôrs internazionâi inviâts di diviers partîts nazionalitaris europeans. A àn za confermât la lôr partecipazion osservatôrs di iRS (indipendentzia Repubrica de Sardigna) e di Corsica Libera. Altris partîts, invezit, àn za dât la lôr poie ae iniziative, ma a son ancjemò daûr a decidi in ce maniere partecipâ: tra chescj a son il Sinn Féin e i moviments che a fasin part de Aleance Libare Europeane tant che il SNP, il Plaid Cymru e il Bloque Nacionalista Galego.

Font: Nationalia, 09/11/09