23/06/17

France: nazionalitaris cors in evidence tes politichis

Se lis presidenziâls dai 7 di Mai a vevin puartât ae elezion di Emmanuel Macron, lis politichis dai 11 e dai 18 di Jugn i àn garantît une maiorance clare te Assemblee francese. Chestis elezions a son stadis segnadis massime di doi elements: il nivel di astensionisim une vore alt e la maiorance assolude otignude di Republique En Marche, il moviment che si à metût adun in cuatri e cuatri vot ator di Macron, che in plui dai siei 308 deputâts al pues contâ sui 42 elets dal MoDem.

Paîs Catalans: si vote pe indipendence il prin di Otubar

«Volêso che la Catalogne e sedi un stât indipendent sot forme di republiche?» E je cheste la domande – scrite par catalan, par spagnûl e par ocitan aranês – che i citadins catalans a saran clamâts a dâi rispueste il prin di Otubar. A comunicâ la date e la domande dal referendum al è stât ai 9 di Jugn il president de Generalitat, Carles Puigdemont, compagnât di chei altris membris dal guvier catalan e dai deputâts des dôs fuarcis – Junts pel Sí e CUP – che a formin la sô maiorance. Doi dîs dopo – ai 11 di Jugn – clamadis dongje de Assemblea Nacional Catalana, de Associació de Municipis per la Independència e dal Òmnium Cultural, almancul 40 mil personis si son dadis dongje par manifestâ la lôr poie al referendum.

Paîs Basc: Spagne condanade pal câs Atutxa, Knörr e Bilbao

Ai 13 di Jugn il tribunâl european dai dirits umans al à condanât lis istituzions spagnolis par no vê garantît un procès just e imparziâl al ex president dal Parlament de Comunitât Autonome Basche, Juan María Atutxa (PNV), e ai ex membris dal ufici di presidence, Gorka Knörr (EA) e Kontxi Bilbao (EB-IU). La vicende e rimonte ancjemò al 2003 cuant che, te suaze de ilegalizazion e de persecuzion judiziarie de çampe indipendentiste basche (Batasuna), i trê si vevin refudâts di meti in at l’ordin dal tribunâl suprem spagnûl pe dissoluzion dal grup parlamentâr Sozialista Abertzaleak che al tignive dentri i indipendentiscj bascs. Cinc agns plui tart il stes tribunâl ju veve condanâts ae inabilitazion di incarghis publichis e a miârs di euros di multe. Finît il percors judiziari spagnûl, i trê politics bascs a vevin podût presentâ la lôr cause denant dal tribunâl di Strasburc che cumò i à dât reson ricognossint che in Spagne no ur è stât garantît un procès just. Il stât spagnûl al varà di paiâur un euro parom, o sei la cifre simboliche che i trê a vevin domandât tant che risarciment morâl pe lôr condane.
Font: Naiz:, 13/06/17

Europe: resistence linguistiche tal Parlament european

In ocasion dai 25 agns de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis, l’intergrup des minorancis dal Parlament european al veve domandât che si permetès di doprâ par une volte ancje lis lenghis no uficiâls intant de riunion de Assemblee dai 12 di Jugn e che, in vie ecezionâl, si ur garantìs il servizi di traduzion in vore te aule. Dopo di une prime disponibilitât mostrade dal president Antonio Tajani, lis pressions rivadis dai rapresentants di diviers stâts – Spagne in primis – a vevin puartât a di un dinei totâl de domande. Un tant nol à però fermât un grup di europarlamentârs dal meti in at une azion di resistence linguistiche. Ta cheste maniere cuatri deputâts catalans – Josep-Maria Terricabras (ERC), Francesc Gambús (UDC), Marina Albiol (EUPV) e Ramon Tremosa (PDECat) – un basc – Josu Juaristi (EH Bildu) – e une galiziane – Lidia Senra (Alternativa Galega) – a àn fevelât tes lôr lenghis propriis. Cundut di diviersis interuzions e de mancjance di traduzion, chestis lenghis a son stadis dopradis pe prime volte intune session plenarie dal Parlament european par dimostrâ che la Europe no si ferme ae sume dai siei stâts e des lôr lenghis uficiâls.
Font: VilaWeb, 13/06/17

Cossovo: lis elezions a incressin il cuadri di instabilitât

Lis elezions dai 11 di Jugn in Cossovo a àn lassât il paîs intune situazion di instabilitât. La coalizion formade dal Partît Democratic dal Cossovo (PDK), de Aleance pal Avignî dal Cossovo (AAK) e dal moviment NISMA e je stade la plui votade cun pôc mancul dal 34% des preferencis, ma si ricjate cence une maiorance suficiente par guviernâ. I scuintris politics dai ultins mês no le judaran dal sigûr a cjatâ un acuardi cun chê altre aleance eletorâl formade de Leghe Democratiche dal Cossovo (LDK), de Aleance pal Cossovo Gnûf (AKR) e de liste Alternativa che si à fermade al 25,79% dai vôts. Inmò plui dificile la aleance cul moviment radicâl di oposizion Vetëvendosje che cul 27,16% dai consens al à cuasi dopleât lis preferencis intal zîr di nancje trê agns. In plui dai problemis intal formâ une aleance di guvier, la coalizion vuidade dal Partît Democratic dal Cossovo e varà di frontâ une situazion grivie sul plan internazionâl. Cun di fat, il leader de coalizion – Ramush Haradinaj – al è un dai ex comandants dal UÇK, il moviment armât cossovan, e al è acusât de Serbie di crimins di vuere: al è duncje dificil di pensâ che il guvier di Belgrât al sedi disponibil a fevelâ di cualsisei robe cuntun esecutîf vuidât di un om che al calcole un criminâl. Par chel che al rivuarde lis minorancis, che a àn vincj puescj garantîts intal Parlament cossovan, ancjemò une volte il risultât plui significatîf al è chel de Srpska Lista, il partît di racuelte dai serps, che al à sfiliât il 6% dai vôts e al varès di otignî tra i 9 e i 10 deputâts. I ven daûr il Partît Democratic Turc dal Cossovo cul 1,09% dai consens, intant che chês altris listis a son restadis sot dal 1% dai vôts.
Font: Balkan Insight, 12/06/17; DW, 13/06/17

Ream Unît: tes politichis a cressin SF e PC, al cale il SNP

Cu lis elezions anticipadis clamadis dongje ai 8 di Jugn, la prime ministre britaniche Theresa May e veve chê di infuartî la sô posizion cuntune maiorance ancjemò plui largje tal Parlament di Westminster. La sô prevision si à però mostrade dal dut falade, dal moment che i citadins dal Ream Unît i àn assegnât une maiorance di 318 deputâts, 13 in mancul di chei che e veve e 8 in mancul di chei che a coventin pe maiorance assolude in Parlament. I Conservadôrs, cul 42,4% dai consens, a restin duncje il prin partît dal Ream Unît, ma a sintin sul cuel il flât dai Laburiscj che, cul 40% dai vôts e 262 parlamentârs (30 in plui di chei che a vevin), a àn vût un recupar di là des previsions. Tra i partîts a dimension statâl i unics altris rapresentâts inte Assemblee a son i Liberâi Democratics cun 12 deputâts e i Verts cuntun sôl rapresentant.

Europe: nomenade la gnove direzion de NPLD

Inte suaze de assemblee plenarie de Rêt europeane pe Promozion de Diversitât Linguistiche (NPLD) che si à tignude inte Ladinie dolomitane e je stade sielzude la gnove direzion de organizazion che e unìs guviers locâi e organisims publics che a rapresentin e che a promovin lis comunitâts minorizadis de Europe. Ae presidence de Rêt e je stade elete la assessore pe culture e pe politiche linguistiche dal guvier frison, Sietske Poepejes, intant che come president vicjari al è stât sielzût l’assessôr di riferiment de segretarie gjenerâl pe politiche linguistiche de Galizie, Gregorio Ferreiro Fente.
Font: Lingua.gal, 11/06/17

Paîs Catalans: leç su lis lenghis te aministrazion impugnade

Il tribunâl superiôr di justizie dal Paîs Valenzian al à acetât il ricors presentât cuintri dal gnûf decret che al regole i ûs istituzionâi e aministratîfs des lenghis uficiâls dentri de aministrazion publiche valenziane. A fâlu indenant e je stade la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) che e à ancje domandât che il proviodiment al vegni suspindût fintremai che no rivarà la sentence. Il sindacât al stime che il decret al meti il catalan suntun plan prioritari rispiet al spagnûl, cundut che lis dôs lenghis a varessin di jessi sul stes nivel. Inte realtât, in dì di vuê, la avualiance formâl tra lis dôs lenghis uficiâls e ven superade tai fats di un ûs maioritari dal spagnûl de bande dai funzionaris di là de lenghe doprade dai citadins che si ur indrecin.
Font: VilaWeb, 08/06/17