25/08/14

Scozie: a cressin i fonts pe television par gaelic

MG Alba, la societât che e gjestìs la television digjitâl scozese in lenghe gaeliche BBC Alba, e à otignût un finanziament straordenari de bande dal guvier britanic. Si trate di un milion di sterlinis di doprâ intai prossims doi agns par svilupâ programs gnûfs pe rêt televisive. BBC Alba e je di fat daûr a rinovâ il so palinsest che al à i siei ponts di fuarce te informazion, dai programs par fruts e tai documentaris. La societât e je cumò impegnade te produzion di programs di intratigniment e di senegjâts. L’episodi pilote dal ultin, Bannan, al sarà presentât in Setembar al festival internazionâl dal cine di Edimburc. Notis positivis a rivin ancje dal Gales, là che Radio Cymru, il canâl radiofonic de BBC par galês, e je daûr a cressi il numar dai siei scoltadôrs. L’ultin scandai al fevele di une medie di 147 mil scoltadôrs par setemane.
Font: BBC, 19/08/14 e 31/07/14

Paîs catalans: un pas indenant pal vôt pe indipendence

Il Consei des garanziis statutariis, ancje se par une grampe di vôts, al è stimât legjitime la leç su lis consultazions popolârs dal Parlament catalan par vie che e rispiete sei il Statût di autonomie che la Costituzion spagnole. Il puartevôs de Generalitat (guvier catalan) al à duncje declarât che, viodût che cumò no son pidiments juridics valits, si laindenant cul percors par clamâ dongje ai 9 di Novembar un referendum su la indipendence de Catalogne. L’intervent al à jevât lis reazions contrariis dai partîts spagnoliscj ma al à dât un sburt in plui pe gnove manifestazion in program ai 11 di Setembar a Barcelone cuant che, dilunc des stradis de capitâl catalane, si disegnarà un grant “V” uman di 11 chilometris: un gnûf riclam ae Vie catalane pe indipendence, ma ancje ae Volontât popolâr, al Vôt pe autodeterminazion e ae Vitorie referendarie.
Font: VilaWeb, 22/08/14; Naiz:, 22/08/14

Gales: il guvier al finanzie gnûfs centris pe lenghe

Il guvier dal Gales al à decidût di meti fûr un milion e 250 mil di sterlinis par che a sedin vierts gnûfs centris pe lenghe galese. I fonts a laran aes aministrazions locâls, ma ancje ai istitûts superiôrs e aes universitâts, par che a metin in pîts struturis che a judin lis personis a comunicâsi tra di lôr par galês o a incressi lis competencis ta cheste lenghe. In Jugn invezit il guvier al veve dât fûr un milion e 600 mil sterlinis par sburtâ l’ûs sociâl de lenghe sei intes impresis che intes comunitâts. In curt e varès di inviâsi ancje une campagne par promovi l’ûs cuotidian dal galês. Lis misuris, judicadis masse debulis des associazions impegnadis pe lenghe, a cirin di rispuindi ae diminuzion intal ûs dal galês che il censiment dal 2011 al veve palesât.
Font: BBC, 06/08/14

Paîs catalans: fonts par infuartî la lenghe de Generalitat

La Generalitat (guvier catalan) e à assegnât passe 700 mil euros pes iniziativis indreçadis a cressi la cognossince e la presince de lenghe catalane fûr dai confins de comunitât autonome. Il finanziament plui grues, ven a dî 400 mil euros, al è lât ae rêt des bressolas (scuelis di lenghe catalane) in vore inte Catalogne dal Nord sot aministrazion francese. Pôc mancul di 150 mil euros a son stâts dâts al istitût Ramon Llull pe sô azion di promozion linguistiche e culturâl intal Alguer, la uniche citât de Sardegne là che si fevele par catalan. Altris 110 mil euros a son stâts assegnâts ae Fundació Escola Valenciana che e lavore par slargjâ l’insegnament e l’ûs sociâl dal catalan inte Comunitât Autonome Valenziane. Al è invezit di 70 mil euros il finanziament pe Obra Cultural Balear che e promôf l’ûs de lenghe intes isulis Baleârs.
Font: Europa Press, 14/08/14