02/08/07

Pontade 11 07 (26/06/2007)


Paîs Catalans: indipendence tune gjenerazion

Intune interviste jessude un pâr di setemanis indaûr sul cuotidian “La Vanguardia”, il politolic Roger Buch, che di agns al è daûr a studiâ la situazion politiche intai Paîs Catalans, al sigure che la indipendence de Catalogne e sarà pussibile intune gjenerazion. Daûr de sô analisi, i zovins catalans a cjalin simpri di plui in direzion de opzion indipendentiste e cheste tindince no cjape dentri dome chei che a votin par partîts politics che si declarin a pro de indipendence, come ERC, ma ancje par moviments come CiU o, in part, ancje pai socialiscj. La strade de indipendence e cjate resons no dome di nature identitarie, ma ancje e simpri di plui economiche. Par chest – al dîs Buch – intune gjenerazion la Catalogne e podarès sielzi la strade de indipendence.


Gales: tal 2008 cuotidian par galês

Cundut che no mancjin i pidiments, la lenghe galese e je doprade simpri di plui intai diviers aspiets de societât, ancje tai mieçs di comunicazion. La lenghe si le cjate par television, in radio, tai mieçs informatics e su diviersis rivistis, ma – fin a vuê – no si veve ancjemò rivâts a vê un cuotidian di plante fûr par galês. Il probleme, di fat, al jere chel dai coscj masse alts a pet de mancjance di investitôrs privâts, ma cumò al somee che chest pidiment al sedi stât superât. Par mieç di sotscrizions rivadis di cualchi miâr di citadins e cul jutori di fonts publics, si à metût dongje 300 mil sterlinis, ven a dî 445 mil euros che a coventaran par inviâ il prin cuotidian in lenghe galese. Il prin numar dal gjornâl, che al varà non “Y Byd”, ven a dî “Il Mont”, al jessarà ai 3 di Març dal 2008, ven a dî tal lunis daspò dal fin di setemane di sant David, il sant nazionâl galês. Il cuotidian al sarà disponibil sei intal formât su cjarte, sei ta chel telematic, e chei che a àn za sotscrit lis cuotis a podaran vê a disposizion dutis e dôs chestis formis. L’abonament mensîl al sarà di 24 euros par cui che al à voie di vê ducj e doi i formâts e di 13 euros e mieç par cui che al domandarà dome l’acès ae version informatiche.


Gales: gnûfs prodots Microsoft in curt par galês

Dentri di sîs mês, Windows Vista e Office 2007 a saran disponibii ancje par galês. Cun di fat, l’interès e l’ûs di imprescj informatics in lenghe galese al è daûr a cressi simpri di plui e, duncje, si à decidût di lâ indenant cu la colaborazion tra la Microsoft e il Welsh Language Board che si veve inviade inmò trê agns indaûr. Il galês, compagn de tecnologjie informatiche, – e à declarât la presidente dal Welsh Language Board – al va dilunc a cjapâ dentri simpri di plui ducj i aspiets de vite di ogni dì in Gales.


Ongjarie: preocupazion pe tutele des minorancis

La politiche di tutele pes minorancis nazionâls in Ongjarie e je daûr a lâ in piês. A dîlu al è stât, in diviersis intervistis, Jeno Kaltenbach, l’ex tutôr ongjarês pes minorancis. I ultins emendaments fats ae leç di tutele – al à dite Kaltenbach – a àn fat lâ in piês la situazion, cun di plui al somee aromai che i politics magjârs a sedin interessâts dome al risolvi i problemis de comunitât rom. No si trate di sensibilitât pe lôr situazion – al à zontât l’ex tutôr – ma dal fat che la consistence numeriche di cheste minorance le rint une vore interessante come bacin di vôts; il stes no si pues dî, invezit, par chês altris comunitâts minoritariis che a àn numars une vore plui piçui. A confermâ cheste tindince e sarès ancje la elezion dal gnûf tutôr des minorancis. Di fat, il Parlament ongjarês al à sielzût par cheste incarghe Erno Kallai, avocat e insegnant di nazionalitât rom. La plui part dai rapresentants des 13 minorancis nazionâls ricognossudis, invezit, e veve domandât che ta chel puest e fos nomenade Erszebet Szalay Sandor, preside de facoltât di leç de Universitât di Pecs.


Romanie: la turche Fintina Mare, al deventarà un paîs - museu

Il paîs di Fintina Mare, o Baspunar come che lu clamin i siei abitants al deventarà un grant museu al viert. La vile, che e conte uns 120 cjasis, si cjate a di une sessantine di chilometris di Constanta, tal Sud Est de Romanie, e al è un dai teritoris là che e vîf la minorance turche. La iniziative e nas di une colaborazion tra la aministrazion comunâl e la associazion dai imprenditôrs turcs in Romanie. Il paîs, che al svante une architeture antighe e carateristiche, al è ancje un dai sîts che si à domandât di meti dentri intal patrimoni mondiâl de UNESCO.

Nessun commento: