03/03/09

Paîs Basc: cu la çampe abertzale fûr leç, nazionaliscj cence maiorance

Internazionalitari 05 2008


Lis elezions dal prin di Març a mudin no pôc il cuadri politic inte Comunitât Autonome Basche. Cun di fat, se il PNV al reste il partît plui votât, lis formazions di aree nazionaliste o che a àn guviernât la Comunitât intai ultins agns si ricjatin a vê mancul deputâts di chei dai partîts spagnoliscj. La situazion e podarès mudâ cul vôt vie pueste, dal moment che la assegnazion di cierts deputâts e dipent di pôcs vôts, ma la tindince e je clare. Il PNV al oten 30 elets, un in plui des elezions stadis. I siei aleâts di guvier, invezit, a patissin une sconfite significative: Eusko Alkartasuna e cole di 7 deputâts a 2; Ezker Batua (la rame basche di IU) e passe di 3 elets a 1. A cressi, invezit, a son massime i socialiscj che a otegnin 24 deputâts (6 in plui dal 2005), che a podaressin deventâ 25 a dam di EA cul scrutini dai vôts che a rivaran vie pueste. Il PP si è fermât, invezit, a 13 elets. La formazion di diestre UPyD (Unión, Progreso y Democracia) e à otignût un deputât. Une aleance tra chestis trê fuarcis spagnolistis e varès, duncje, i numars par guviernâ la Comunitât Autonome Basche. Il partît indipendentist Aralar, al passe di 1 a 4 elets: un dai risultâts de proibizion des listis de çampe indipendentiste basche. Un altri dai risultâts di cheste mancjance al podarès ancje jessi l’aument dal astensionisim, che al è cressût dal 2% rispiet al 2005. Dut câs, cundut di cualchi incident e ancje di cualchi arest, une buine fete di eletôrs de çampe indipendentiste e je lade distès a meti intes urnis lis schedis di D3M, une des listis metudis fûr leç de azion unitarie dal guvier e de magjistrature spagnole.

Daûr dal cuotidian Gara, i vôts par cheste formazion, a saressin stâts plui o mancul 100 mil, ven a dî cuasi il 9% dai votants. Se chescj vôts, invezit di lâ a finî tra chei anulâts, a fossin stâts calcolâts pe assegnazion dai puescj in Parlament, il cuadri politic al sarès ben diviers. In pratiche, tignint cont ancje di chescj vôts, tal prossim Parlament de Comunitât Autonome Basche si varessin vûts 28 deputâts dal PNV, 23 socialiscj, 11 popolârs, 4 par Aralar, 1 par EA e 1 par UPyD. EB e sarès restade cence rapresentance, e D3M e varès vût 7 elets, deventant cussì decisive pe formazion dal prossim guvier. Cun chescj dâts sot man, al è clâr a cui che al vedi zovât proibî la sô partecipazion aes elezions.

Font: Gara, 01/03/09; El Pais, 01/03/09


Galizie: il PP al torne al guvier de Comunitât

Internazionalitari 05 2008


In Galizie, invezit, lis elezions dal prin di Març a àn tornât a dâi la maiorance ae diestre spagnoliste dal PP. Ancje se cualchi numar al podarès ancjemò cambiâ cul scrutini dai vôts vie pueste che al rivarà insom ca di cualchi dì, il risultât gjenerâl al è clâr: daspò di une legjislature al guvier, la coalizion formade di socialiscj (PSG – PSOE) e nazionaliscj galizians (BNG) e à di tornâ ae oposizion. I popolârs, di fat, a àn otignût passe il 47% dai vôts che i consegne la maiorance assolude di puescj intal Parlament galizian, ven a dî 39. I socialiscj, invezit, si son fermâts pôc disot dal 30% des preferencis e a 24 deputâts (1 elet e passe il 3% di vôts in mancul dal 2005). Il Bloc Nazionalist Galizian al à cjapât sù par jù il 16,6% dai vôts e 12 deputâts (1 elet e il 2% di vôts in mancul des elezions stadis). Sot dal 1,5% i risultâts di chês altris listis in corse. La partecipazion al vôt e je stade la plui alte inte storie resinte de Galizie, passant il 70% di votants. Il cuadri politic nol mude masse nancje a nivel provinciâl là che il PP al vinç in maniere clare a Lugo e Ourense, e al vuadagne vôts e deputâts a Pontevedra e A Coruña, là che cumò al pues contâ sul stes numar di elets di socialiscj e nazionaliscj adun.

Font: Galiza Hoxe, 01/03/09; El Pais, 01/03/09


Bretagne: un altri pas su la strade de unitât aministrative

Internazionalitari 05 2008


Ai 5 di Març l’ex prin ministri francês Édouard Balladur al presentarà al president de republiche Nicolas Sarkozy il so rapuart su la riforme teritoriâl dal stât francês. Dut câs, za cumò a zirin lis primis indiscrezions sui siei contignûts. Cun di fat, l’implant aministratîf francês al varès di semplificâsi cul passaç des regjons di 22 a 15. Tra lis novitâts plui impuartantis che a saressin intal rapuart e je ancje la riunificazion bretone cul passaç dal dipartiment de Loire Atlantiche ae Regjon de Bretagne. Ta cheste maniere il teritori storic breton al tornarès dut adun sot di une aministrazion uniche. Union sot di une regjon unitarie ancje pe Normandie. I doi dipartiments de Alsazie si daran adun, ma il gnûf sogjet aministratîf al vignarà zontât ae Lorene par formâ une gnove regjon. A fondisi a varessin di jessi ancje Borgogne e Francje Contee. Il progjet, duncje, di une bande al ven incuintri a mobilitazions di lungje date come chê pe Bretagne unide, ma di chê altre bande al podarès jevâ malcontents. Par chest l’intindiment al è chel di viodi l’acet de int pes diviersis propuestis par mieç di un referendum popolâr.

Font: Agence Bretagne Presse, 25/02/09


Ocitanie: in Avrîl manifestazion pe lenghe tal Bearn

Internazionalitari 05 2008


Une manifestazion a pro di une vere politiche linguistiche pal ocitan intal Bearn si davuelzarà ai 4 di Avrîl a Pau, la capitâl de regjon. La iniziative e je stade imbastide dal coletîf La Crida, ma e gjolt bielzà de poie di diviersis entitâts ocitanis ativis ta chel teritori. Plui scuelis cun insegnament par ocitan, plui presince de lenghe inte aministrazion publiche e tai mieçs di comunicazion a son tra lis domandis che a compagnaran la manifestazion.

Font: Món Divers, 24/02/09


Polonie: ratificade la Cjarte europeane pes lenghis

Internazionalitari 05 2008


La Polonie e je il vincjecuatresim stât membri dal Consei de Europe a ratificâ la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Cun chest pas, il stât polac si impegne a garantî i dirits linguistics di fonde di 15 comunitâts minoritariis che a vivin dentri dai siei confins, ancje se a vegnin dividudis in grups diviers. In particolâr, si ricognòs tant che lenghis di minorancis nazionâls: armen, belarùs, cec, ebraic, lituan, rus, slovac, todesc, ucrain e yiddish. A karaim, tatar, romanès e ruten, invezit, ur ven ricognossût il status di lenghis di minorancis etnichis. In fin, il cassubi al ven considerât lenghe regjonâl. La ratifiche e tacarà a vê efiets legâi cul prin di Jugn di chest an. A son diviers i stâts dal Consei de Europe che no àn ancjemò ratificât la Cjarte, tra chescj Italie, France, Grecie e Turchie.

Font: Eurolang, 24/02/09; Nationalia, 25/02/09; Council of Europe, 02/2009


Grecie: gnovis critichis de Europe pal dinei des minorancis

Internazionalitari 05 2008


Gnovis critichis ae Grecie a rivin dal ultin rapuart dal comissari pai dirits umans dal Consei de Europe, Thomas Hammarberg. Intal document, di fat, si denuncie la politiche di limitazion dai dirits metude in vore des autoritâts politichis e judiziariis greghis cuintri des minorancis linguistichis e nazionâls. La acuse si riferìs in particolâr al dinei di ricognossi lis associazions che a fasin riferiment aes comunitâts minorizadis e fintremai a meti fûr leç chês leadis ae comunitât turche de Tracie, la uniche a vê un ricognossiment uficiâl, ma dome dal pont di viste religjôs.

Font: Món Divers, 24/02/09


Galizie: mission a Bruxelles par difindi il galizian

Internazionalitari 05 2008

Une delegazion galiziane vuidade dal president di A Mesa pola Normalización Lingüistica, Carlos Callón, e de puartevôs dal BNG a Bruxelles, Ana Miranda, e à incuintrât ta chescj dîs diviers parlamentârs europeans par spiegâ la situazion dificile dal galizian, ma ancje par denunciâ il risi di un emendament passât che al è pôc suntun test a pro dal plurilinguisim, là che si dîs che nissun scuelâr al pues fâ di mancul dal insegnament de lenghe uficiâl dal stât, ma cence che une indicazion similâr e vegni dade ancje pes lenghis minorizadis. Se e ves di passâ une linie dal gjenar si judarès il svilup di un razisim linguistic là che e esistin lenghis di prime e di seconde categorie.

Font: Galiza Hoxe, 21/02/09



UNESCO: mape interative su lis lenghis in pericul

Internazionalitari 05 2008


La UNESCO e à publicât sul so sît internet la version interative dal atlant des lenghis menaçadis dal mont. La iniziative, metude in vore in ocasion de zornade internazionâl de marilenghe (che e cole ai 21 di Fevrâr), e propon la situazion des 2.500 lenghis o varietâts linguistichis in pericul. Par ogni lenghe si ufrissin diviersis indicazions, tant che la sô difusion teritoriâl, il numar des personis che le fevelin, ma la atenzion e je pontade massime sul nivel di menace che si cjate a patî. A son cinc i nivei che la UNESCO e propon par descrivi il stât di chestis lenghis, ven a dî: malsigure; in pericul; in pericul seri; in pericul une vore seri; estinte. Intal stât talian la plui part des lenghis minorizadis, e tra chestis ancje il furlan, e ven judicade in pericul. L’atlant al judiche, invezit, in pericul seri il grecanic, la isule linguistiche ocitane di La Gàrdia (Guardia Piemontese) in Calabrie, e ciertis varietâts todescjis.

Font: Nationalia, 20/02/09; Unesco, 02/2009


Romanie: partîts ongjarês adun pe elezions europeanis

Internazionalitari 05 2008


La Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie (RMDSz) e il Consei Nazionâl Székely (SZNT) si presentaran aes elezions pal Parlament european cuntune liste unitarie. A comunicâ l’acuardi a son stâts i rapresentants principâi dai doi partîts Marko Bela e László Tőkés. I doi partîts adun a varessin di rivâ a mandâ intal Parlament de Europe almancul un pâr di elets. Lis dôs formazions principâls de minorance magjare si son ancje cjatadis in cunvigne sul progjet di meti sù un Consei di coordenament dai ongjarês de Transilvanie.

Font: Divers.ro, 16/02/09


Sardegne: la Regjon e passe al centri diestre

Internazionalitari 05 2008


La aministrazion regjonâl sarde e à cambiât colôr. Cun di fat, lis elezions che si son davueltis ai 15 e ai 16 di Fevrâr a àn dât la vitorie, cul 51,88% des preferencis, al candidât dal centri diestre Ugo Cappellacci, che al vuidarà la Regjon Sardegne tai prossims agns. La sô coalizion e à vût un risultât inmò plui grues, ven a dî il 56,07% dai vôts. Plui in detai: il PdL al à vût il 30,2% des preferencis, la UDC il 9,04%, i Riformatori Sardi il 6,79%, il PSd’Az il 4,29%, Sardegna Insieme – UDS – Nuovo PSI il 3,48%, e il Movimento per le autonomie il 2,25%. Il president dimissionari, Renato Soru, invezit, nol è lât plui innà dal 42,94%. La coalizion di centri çampe che lu poiave si è fermade al 39,07%, che a son lâts dividûts cussì: al PD il 24,77%, ae IdV il 5,04%, al PRC il 3,16%, ai Rossomori il 2,54%, al PdCI l’1,91%, ae Sinistra Autonomista l’1,64%. Al tierç puest, ancje se lontan dai prins doi candidâts, al è rivât il candidât indipendentist Gavino Sale che al à cjapât il 3,06% dai vôts; il so partît – iRS – al à vût, invezit, il 2,06% des preferencis. In ogni câs, si trate di un pas indenant pal partît indipendentist sart che al pues contâ suntune base eletorâl di cuasi 30 mil vôts. Chel altri candidât indipendentist, Gianfranco Sollai, si è fermât al 0,55%. A poiâlu e jere la coalizion Unidade Indipendentista che e à cjapât il 0,45% dai vôts. Un tic miôr al à fat il candidât dal Partît Socialist, Peppino Balia, che al à vût l’1,55% des preferencis; il so partît, invezit, al è stât votât dal 2,33% dal eletôrs.

Font: Regione Autonoma della Sardegna, 16-17/02/09 (ultins dâts inzornâts ai 26/02/09)