03/09/18

Ocitanie: tentatîf in Setembar par un gnûf gjornâl par ocitan

In Setembar l’Ufici Public de Lenghe Ocitane (ÒPLO) al darà fûr un avîs par progjets par tornâ a lançâ un gjornâl par ocitan. A dîlu al è stât il vicepresident dal ent, Patric Roux, che al à confermât la volontât di sostignî un periodic in stât di clamâ dongje letôrs e abonâts. La declarazion e je rivade cualchi zornade dopo che e jere stade metude in licuidazion la societât cooperative Vistedit che di 23 agns e publicave il setemanâl in lenghe ocitane La Setmana e lis rivistis pai plui piçui Papagai e Plumalhon. La sierade di chestis publicazions e jere leade ancje ae decision dal Ufici di no finanziâ plui Vistedit cu la motivazion che il progjet nol jere sostignût dai letôrs. Tal moment de sierade La Setmana e veve 700 abonâts, Plumalhon 500 e Papagai 300.
Font: Jornalet, 23/08/18

Letonie: la russe Ždanoka escludude des elezions parlamentârs

La comission eletorâl centrâl de Letonie e à decidût di escludi Tatjana Ždanoka de liste dai candidâts pes elezions parlamentârs. Une des politichis plui cognossudis de minorance russe dal paîs, la Ždanoka e veve rinunciât al so puest di deputade europeane propit par podê cori tes elezions dal Parlament de Letonie. La sô esclusion e je stade motivade cul fat che e jere restade membri dal partît comunist ancje dopo dal 1991 cuant che e jere stade formalizade la indipendence de Letonie. Pes fuarcis di maiorance e saveve za che e sarès stade escludude, ma e varès decidût distès di presentâsi dome par dâi visibilitât ae opression che e vivarès la minorance russe de Letonie.
Font: LSM, 21/08/18

Sápmi: a risi l’orghin sorestatâl di politiche linguistiche

Il Sámi Giellagáldu – l’ent fondât intal 2013 par coordenâ i servizis e lis politichis linguistichis pes diviersis varietâts sami feveladis in Finlande, Norvegje e Svezie – al riscje di meti fin aes sôs ativitâts chest an che al ven par vie dal sotfinanziament. Cun di fat il ministeri des financis finlandês al à fat savê che tal 2019 al finanziarà l’ent cun mancul di 200 mil euros cundut che, dome par cuvierzi lis ativitâts davueltis in Finlande, si stime che a coventin almancul 370 mil euros. L’organisim al colabore ancje cul Parlament Sami de Finlande par difindi e par promovi la culture sami tai progjets di cooperazion internazionâl. Chel dal sotfinanziament al è un probleme che al tocje diviersis realtâts espression des comunitâts sami, comprendûts i Parlaments Sami de Norvegje e de Svezie.
Font: YLE, 21/08/18

Paîs Basc: passe 600 mil euros in Navare ai media par euskara

Il guvier de Navare al à assegnât sù par jù 630 mil euros pai mieçs di comunicazion che a doprin la lenghe basche. Si fevele di cuasi 305 mil euros pai periodics locâi, 180 mil pes radios, 118 mil pe stampe cuotidiane e 26 mil pai media digjitâi. I contribûts a son stâts dividûts tra 24 beneficiaris. Il plui grues al è stât assegnât ae fondazion Ttipi-Ttapa.
Font: La Vanguardia, 20/08/18

Norvegje: scuintri istituzionâl tra guvier centrâl e Finnmark

A deventin inmò plui tiradis lis relazions tra la regjon plui setentrionâl de Norvegje e il guvier centrâl di Oslo, dopo che la presidente dal Consei regjonâl dal Finnmark, Ragnhild Vassvik, e à refudât di incuintrâsi cu la ministre pai afârs regjonâi, Monica Mæland. Al centri dal contindi e je la decision dal esecutîf norvegjês di procedi cu la fusion dal Finnmark cu la regjon dal Troms. Il Parlament de Norvegje al à za votât a pro de misure, ma il Consei dal Finnmark al refude di acetâ la decision e al à inmaneât un referendum popolâr là che la plui part de popolazion si à mostrade cuintri de decision dal guvier centrâl. Il Finnmark al è part de Tiere dai Sami (Sápmi), al confine cu la Federazion Russe e cu la Finlande e al à duncje une lungje tradizion di rapuarts internazionâi. Cheste regjon i da acet al Parlament Sami de Norvegje e la plui part des monts e dai boscs di cheste regjon a son gjestîts in maniere unitarie propite dal Consei dal Finnmark e dal Parlament Sami. In plui di sami e di norvegjês, intal so teritori e vîf ancje une impuartante comunitât finlandese (Kven) ricognossude come minorance. Par dutis chestis resons – e à spiegât Ragnhild Vassvik – no si intint di fâ nissun pas indaûr su la autonomie dal Finnmark.
Font: The Barents Observer, 19/08/18

Serbie: al reste cjalt il teme des minorancis

Il teme des minorancis al va dilunc a movi la discussion politiche e lis tensions tra Serbie, Cossovo e Albanie. E reste in pîts, di fat, la cuistion de Zajednica, la Associazion dai Comuns Serps dal Cossovo, che il stampon dal so statût al varès vût di jessi pront ai 4 di Avost ma che ancjemò no si sa nuie di precîs in merit. Ta chestis zornadis il ministri pai forescj de Albanie, Ditmir Bushati, si è cjatât cuntune delegazion de minorance di lenghe albanese che e vîf in Serbie, te aree di Preševo / Presheva, e al à garantît l’impegn par che la lôr tutele e sedi almancul compagne di chê dai serps cossovans. Il president de Serbie, Aleksandar Vučić, al à invezit fat savê che ai 9 di Setembar al sarà in Cossovo e che ta chê ocasion al presentarà lis sôs propuestis par une soluzion dai contrascj tra i guviers di Pristina e Belgrât e pai problemis de minorance serbe dal Cossovo: temis che a saran al centri ancje di un incuintri tra lis parts che al varès di davuelzisi ai 7 di Setembar a Bruxelles.
Font: Balkan Insight, 17 e 24/08/18

Galizie: in 1.500 ai cjamps estîfs par galizian

A son stâts uns 1.500 i fruts e i fantacins tra i 9 e i 17 agns che a àn partecipât al program di promozion linguistiche svilupât dai 26 Lui ai 13 di Avost in cuindis cjamps estîfs inmaneâts de Comunitât Autonome de Galizie. Chest an il program si disvilupave su doi temis, chel de citadinance mondiâl declinade par galizian e chel des abilitâts di scolte e di interazion par miorâ lis capacitâts e la sigurece tal fevelâ in lenghe proprie.
Font: Lingua.gal, 14/08/18

Stât spagnûl: il basc “Handia” preselezionât pai Oscars

Il cine in lenghe basche “Handia” di Jon Garaño e Aitor Arregi al è stât preselezionât, intune cui films “Campeones” di Javier Freser e “Todos lo saben” di Asghar Farhadi, par rapresentâ il stât spagnûl inte novanteunesime edizion dai premis Oscar te categorie di “miôr cine in lenghe no inglese”. Cheste prime selezion e je stade fate framieç di 43 luncmetraçs. E je la seconde volte che un film par euskara al ven selezionât de academie spagnole dal cine pai Oscars. La prime volte al jere sucedût intal 2015 cun “Loreak”. L’an passât la sielte e jere colade su “Estiu 1993”, pelicule zirade di plante e fûr par catalan.
Font: EiTB, 14/08/18

Scozie: confermâts i fonts par formâ i insegnants gaelics

Il Bòrd na Gàidhlig, la agjenzie scozese pe lenghe gaeliche, al à confermât ancje par chest an i contribûts par sostignî cui che al frecuente i percors di formazion post diplome par insegnants in lenghe gaeliche pes scuelis primariis e secondariis o par chei professôrs za abilitâts che a vuelin passâ al insegnament par gaelic. L’an passât i contribûts, che a puedin rivâ a diviers miârs di sterlinis, a son lâts a 33 personis. La formazion di chescj gnûfs professôrs e cîr di dâ rispueste al cressi de domande che e rive des fameis scozesis par percors di insegnament in lenghe gaeliche.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 10/08/18