25/03/08

Pontade 08 08 (25/03/08) - 5

Romanie: e cres la domande di autoguvier dai ongjarês

La indipendence autoproclamade dal Cossovo e à mot cetantis reazions, massime framieç des nazions cence stât e des comunitâts minorizadis europeanis. Ancje l’eurodeputât László Tőkés, membri de minorance ongjarese de Romanie, lu à citât tant che esempli di tignî cont tune interviste publicade che al è pôc sul cuotidian “Ziua”. Dut câs, plui che di indipendence, Tőkés al à fevelât di autoguvier dal Székelyföld, la regjon de Transilvanie là che la popolazion ongjarese dai székely e ja la maiorance. Pal eurodeputât de minorance magjare si podarès pensâ a di une forme di autonomie par dute la Transilvanie, su model de Vojvodine serbe, e ta chê suaze une forme di autoguvier plui fuart pal Székelyföld. Tőkés al à ancje pandût la sô sodisfazion pal svilup dal Magyar Polgari Part (Partît Civic Magjâr), il gnûf sogjet politic ongjarês che ai 14 di Març al è stât metût dentri in maniere uficiâl de Cort di apel di Bucarest intal regjistri dai partîts de Romanie. Ai 15 di Març, zornade che i ongjarês di dut il mont a memorein i erois de rivoluzion dal 1848, si son davueltis diviersis cerimoniis ancje intes diviersis provinciis de Transilvanie là che e je fuarte la comunitât magjare. Intant di chês manifestazions, diviers rapresentants politics de minorance a àn tignût discors là che a rivendichin la autonomie de regjon.
Font: Divers.ro, 17/03/08; Mon Divers, 10/03/08


Pontade 08 08 (25/03/08) - 4

Lusazie: simpri mancul tutele dal guvier todesc

Un grup di inteletuâi al à publicât ta chestis zornadis un apel che al è stât batiât “Memorandum par domandâ che il popul serbian al puedi continuâ a vivi”. I serbians, o sorabis, a vivin te regjon storiche de Lusazie, a cjaval jenfri la Sassonie e il Brandeburc, e a son la uniche minorance slave autoctone dentri dal stât todesc. Tal document si lamente che par vie di un conflit di competencis jenfri guvier federâl e i doi lands, i finanziaments pe minorance a son blocâts, daspò che tai ultins agns a jerin lâts simpri al mancul. Intal test si domande di meti fin a cheste situazion e di proviodi daurman a fissâ lis comptencis su chest cantin tra il guvier federâl e lis autonomiis di maniere di evitâ che la situazion si ripeti. Za di agns i serbians a denunciin che la tutele de lôr comunitât e je daûr a sbassâsi e che e jere plui alte cuant che e jere la Republiche Democratiche Todescje che no cumò.
Font: Provincie di Trent - Minorancis Linguistichis, 14/03/08; Nationalia, 14/03/08


Pontade 08 08 (25/03/08) - 3

Galizie: normalizazion linguistiche a planc inte scuele

Il decret di normalizazion linguistiche intes scuelis de Galizie fat bon ancjemò intal Jugn dal an passât dal esecutîf de Comunitât autonome al è inmò che al spiete di jessi metût in vore. Lu disin A Mesa pola Normalización Lingüistica e altris associazions impegnadis pai dirits linguistics dai galizians che a acusin l’assessorât pe educazion di no vê fat nuie par meti in vore il proviodiment. Cun di fat, no si à fat nissune azion par fâ cognossi il decret e par formâ i professôrs par che a puedin proviodi ai intervents di normalizazion linguistiche. Cun di plui, no si à nancje metude sù la direzion che e varès di stâ daûr e coordenâ lis azions previodudis de norme.
Font: Galiza Hoxe, 13/03/08


Pontade 08 08 (25/03/08) - 2

Frisie: il guvier neerlandês nol rispiete la Cjarte europeane

Cundut che i Paîs Bas a sedin stâts un dai prins stâts a firmâ e a ratificâ la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis tal 1998, a dîs agns di distance si è ancjemò lontans dal meti pardabon in vore i siei contignûts. La cuestion si à palesade a clâr intant de ultime visite dal comitât european di esperts che al viôt dal rispiet de Cjarte. Tune interviste ae agjenzie di stampe Eurolang, Gerrit Ybema, che al è a cjâf dal comitât neerlandês pe aplicazion de Cjarte, al à spiegât trop che al sedi inmò di lavorâ. Par chel che al rivuarde la scuele, par esempli, la plui part des primariis e à juste une ore a setemane di frison, e ogni tant nancje chê. Si salve dome une rêt di cuindis istitûts trilengâi là che si doprin frison, olandês e inglês. Tal cjamp de radiotelevision, Omrop Fryslân e ven tratade come une des tredis emitentis regjonâls neerlandesis e no come la uniche emitente frisone, cun dutis lis diferencis dal câs. Dispès lis autoritâts centrâls no considerin la lenghe e la culture de Frisie tant che part de diviersitât europeane – al zonte Ybema – ma dome come folclôr regjonâl, e propit cheste mentalitât e je il prin pidiment pal rispiet dai dirits linguistics dai frisons.
Font: Eurolang, 12/03/08


Pontade 08 08 (25/03/08) - 1

Frisie: pas indenant pai frisons in Gjermanie

In Gjermanie, il guvier centrâl al à confermât il ricognossiment uficiâl dai frisons dal Saterland tant che minorance. Cheste decision e permetarà di une bande di meti in vore ad in plen i principis de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis ancje par cheste minorance, e di chê altre di liberâ il moviment politic “Die Friesen” dal soiâr dal 5% dai vôts che al vâl par ducj chei altris partîts par vê une rapresentance.
Font: EFA, 04/03/08