03/02/09

Corsiche: e je nassude Corsica Libera

Internazionalitari 05 2008


Si è davuelt il prin di Fevrâr a Corti il congrès che al à fat nassi in maniere uficiâl Corsica Libera, il gnûf sogjet politic che al cîr di meti adun lis diviersis animis dal indipendentisim cors. Il procès par meti adun sot di une bandiere uniche i diviers partîts indipendentiscj cors al jere tacât ancjemò l’an passât. Cul congrès dal prin di Fevrâr si son dâts dongje Corsica Nazione Indipendente, U Rinnovu, Anc-Psi (Accolta Naziunale Corsa – Partît Socialist pe Indipendence) e Strada Dritta. L’apontament al è stât ancje la ocasion par fissâ lis primis liniis di azion su diviers temis. Tra chescj il progjet batiât “Corsica 21”, ven a dî un program di svilup a lunc tiermin pe isule che al cjapi sù il model di Agjende 21 e che al rapresenti une alternative al PADDUC. Corsica Libera e à ancje pandût la sô poie ai presonîrs politics cors, ma e à ancje fat capî di jessi solidarie cul moviment armât clandestin. Par cumò la direzion dal gnûf sogjet politic e sarà gjestide in maniere coordenade di une vincjine di membris.

Font: Corse Matin, 01/02/09; Alta Frequenza, 02/02/09


Forum Sociâl Mondiâl: rêt internazionâl pai dirits coletîfs dai popui

Internazionalitari 05 2008


La prime edizion dal spazi pai dirits coletîfs dai popui, che si è davuelte dai 29 ai 31 di Zenâr inte suaze dal Forum Sociâl Mondiâl, si à sierade cu la aprovazion di un manifest unitari che al met lis fondis par une rêt internazionâl pai dirits coletîfs dai popui. Il document al invide ancje la prossime edizion dal FSM a frontâ in maniere trasversâl chest teme che, pai firmataris, al rapresente un element che no si pues fâ di mancul se si vûl fâ sù un mont diviers e plui just. Intal manifest si pant la solidarietât pai popui che in chest moment si cjatin a frontâ une politiche di distermini, tant che palestinês, curdis, tamil e saharawi, e si poie la propueste dai popui natîfs di proclamâ i 12 di Otubar tant che Zornade de mobilitazion internazionâl par lotâ pe Mari Tiere. Ae iniziative, coordenade dal CIEMEN intune cu la Agjenzie catalane de cooperazion pal svilup, a àn partecipât, tra lis altris, rapresentancis catalanis, baschis, galizianis, corsis, palestinesis, curdis, tamil, mapuce, amazic.

Font: Autodeterminaciofsm, 29-31/01/09


Cossovo: la UE e domande ai serps di no separâsi

Internazionalitari 05 2008

I serps dal Cossovo a son daûr a meti sù une rêt di struturis publichis alternativis a chês uficiâls, gjestidis dal guvier di Pristina, sei sul front aministratîf, sei tal cjamp de scuele, de salût e de protezion sociâl. Chest procès al cjate la plene ploie des autoritâts di Belgrât che, daspò de autoproclamazion de indipendence cossovare, a àn sburtât i serps dal Cossovo a no partecipâ aes struturis publichis de gnove realtât politiche. Une azion, cheste, che e ven invezit condanade de Union Europeane che e domande al guvier di Belgrât di bandonâ cheste posizion e di lavorâ par une integrazion graduâl tra la minorance serbe e la maiorance albanese dal Cossovo. Un gnûf apel in proposit al è rivât ta chescj dîs dal responsabil pal Ufici Civîl Internazionâl in Cossovo, Pieter Feith. Il rapresentant european al à ancje domandât al guvier serp di consegnâ ae justizie i responsabii principâi des violencis sclopadis tai mês stâts a Mitrovica.

Font: Balkan Insight, 30/01/09



Cornualie: inviade la campagne par un domini internet indipendent

Internazionalitari 05 2008


Ancje in Cornualie si à inviade la bataie par otignî un domini internet indipendent pe lenghe e pe culture di cheste piçule nazion celtiche. I organizadôrs de iniziative si son dâts dongje intal sît internet www.dotker.org là che si puedin cjatâ dutis lis informazions su cheste iniziative. L’obietîf de campagne al è chel di viodi ricognossût dal organisim internazionâl che al gjestìs i dominis (ICANN) il spazi pont ker (.ker) par dut ce che si riferìs ae lenghe e ae culture corniche. Za diviersis nazionalitâts cence stât a àn otignût un domini indipendent, tant che i Paîs Catalans (.cat), lis Fær Øer (.fo), la Groenlande (.gl) e lis isulis Åland (.ax). Altris nazions cence stât a son inmò impegnadis ta cheste bataie, al è il câs, par esempli, dal Gales (.cym), de Scozie (.sco), de Galizie (.gal), de Bretagne (.bzh), e v.i.

Font: Món Divers, 30/01/09


Abkhazie e Ossezie: la Europe e domande ae Russie di zirucâ

Internazionalitari 05 2008


La assemblee dal Consei de Europe e à votât une risoluzion che e domande ae Russie di ritirâ il so ricognossiment ae indipendence de Abkhazie e de Ossezie meridionâl e di rispietâ la integritât teritoriâl dal stât gjeorgjian. Lis autoritâts russis, dut câs, a àn daurman rispuindût di no vê nissune intenzion di fâ ziruc. La Russie, in plui di ricognossi lis dôs republichis caucasichis, e à za sotscrit cun lôr dai acuardis di difese. Propit inte suaze de colaborazion militâr tra chescj paîs, si podarès viodi in curt in Abkhazie la nassite di une base navâl pe flote russe dal mâr Neri.

Font: Nationalia, 29/01/09


Paîs Basc: sot atac lis listis de çampe indipendentiste

Internazionalitari 05 2008


La machine politiche – judiziarie spagnole si à za metude in vore par impedî la partecipazion de ezkerra abertzale (la çampe indipendentiste basche) aes prossimis elezions autonomichis che si davuelzaran il prin di Març. I rapresentants dai doi partîts spagnûi di riferiment – PSOE e PP – no àn nancje spietât che a fossin publicadis sul Boletin uficiâl dal Paîs Basc lis listis di D3M (Demokrazia Hiru Milloi, o sei Democrazie Trê Milions) e Askatasuna par fâ savê che no varessin lassât di bande nissune strade par impedîur di partecipâ aes elezions. Su la fonde de “Ley de Partidos” (la Leç dai Partîts, fate su misure par meti fûr leç Batasuna) chest obietîf al somee facil di rivâi tal câs di D3M, dal moment che diviers dai siei rapresentants di liste a son nons storics dal indipendentisim basc che a àn fat part di partîts za metûts fûr leç. La operazion e somearès plui dificile, invezit, par Askatasuna: partît nassût tal 1998 (la “Ley de Partidos” e je dal 2002) e che i siei candidâts no mostrin leams direts cu lis formazions politichis baschis ilegalizadis. Cundut che ancje cuotidians peâts ae diestre spagnoliste tant che “El Mundo” e “La Razón” a declarin che lis sôs listis a son “netis”, il ministri pal interni spagnûl, Alfredo Pérez Rubalcaba, al à za declarât che i leams jenfri Askatasuna e Batasuna a son clârs. Par compagnâ l’atac politic si à za mote ancje la magjistrature, a tacâ dal judiç de Audiència Nacional spagnole, Baltasar Garzón, che in cunvigne cul ministeri pal interni, al à inviât tes zornadis stadis une operazion di polizie che e à puartât al arest di diviers militants indipendentiscj bascs cul obietîf, nancje masse platât, di colpî massime D3M. Il stes Garzón al varès po declarât che ancje Askatasuna, fintremai de sô nassite, e je peade ai partîts che ta chescj agns a son stâts metûts fûr leç. Intant, il tribunâl costituzionâl al à boçât il ricors fat indenant de storiche formazion indipendentiste basche ANV cuintri de sô ilegalizazion. Cun di fat, pal orghin judiziari spagnûl la decision di meti fûr leç ANV no va cuintri dai dirits costituzionâi di associazion politiche, libertât ideologjiche e di espression.

Font: Gara, 24-31/01/09; Deia, 24-31/01/09; Nationalia, 28/01/09


Scozie: celebrazions pai 250 agns dal poete nazionâl Burns

Internazionalitari 05 2008


Ai 25 di Zenâr a colavin juscj i 250 agns de nassite di Robert Burns, scritôr calcolât tant che un dai pionîrs dal Romanticisim in Europe e che, in Scozie, al ven considerât il “poete nazionâl”. Ogni an la sô date di nassite e ven celebrade cun fiestis e incuintris in dute la Scozie, deventant aromai un apontament inmò plui sintût de fieste nazionâl dai 30 di Novembar, cuant che si fâs fieste par Sant Andree (patron de Scozie). In ocasion dai 250 agns de sô nassite, dut câs, il poete scozês al sarà al centri di cetantis iniziativis e ancje la fiere internazionâl dal libri, in program in Avost a Edimburc, e sarà dedicade ae figure di Burns e al teme de identitât. La sô poesie plui amade (e cjantade inmò in dì di vuê in ducj i paîs di culture britaniche) e reste Auld Lang Syne, scrite in scots, la varietât gjermaniche che si à svilupade tes Lowlands scozesis.

Propit chest lengaç al è stât al centri di une inchieste puartade indenant par cont dal guvier scozês, là che di une bande si marche la vitalitât e lis potenzialitâts dal scots e di chê altre bande si lamente la mancjance di un plan gjenerâl di politiche linguistiche pal so svilup. La ministre scozese pe culture, Linda Fabiani (dal SNP), e à sigurât che il guvier al intint impegnâsi ancje su chest front.

Font: Galiza Hoxe, 26/01/09; Món Divers, 29/01/09


Ocitanie: vierte la “Pòrta d’Òc”

Internazionalitari 05 2008


La Regjon Languedoc-Roussillon e à vierzût che al è pôc un gnûf portâl internet dedicât ae Ocitanie e ae sô lenghe proprie. Il sît, che al à non Pòrta d’Òc, si lu cjate ae direzion www.laportadoc.eu . Su internet nol è dificil cjatâ sîts e materiâi par ocitan, ma dispès a son pôc leâts tra di lôr. Cheste e je la prime reson che e à sburtât la aministrazion de Lenghedoc a inviâ chest gnûf portâl che al permet di rivâ, partint di une direzion sole, a passe 700 sîts par o sul ocitan. A chest prin servizi, la Pòrta d’Òc a ‘nt zonte un altri di nature cooperative. Cu la colaborazion volontarie dai utents, di fat, si ponte a zontâ cetancj materiâi gnûfs su la Ocitanie e su la sô lenghe. Il portâl, za cumò une vore siôr di materiâi e cuntune grafiche atrative, al è disponibil sei par francês, sei tes cuatri varietâts principâls dal ocitan. La sô jessude e je stade saludade in maniere une vore positive des organizazions dai insegnants ocitans. Il sît, di fat, al ufrìs un grum di materiâl util ancje pai students e par cui che al vûl imparâ o miorâ il so ocitan.

Font: Pòrta d’Òc; Oui au breton, 25/01/09


Paîs Basc: dutis lis ikastolas intune organizazion

Internazionalitari 05 2008


Intant dal sest congrès des scuelis baschis (lis ikastolas), che si è davuelt ai 24 di Fevrâr a Donostia, al è stât fat bon a grande maiorance il progjet “Ikastola 2020” che al met sù une societât cooperative europeane par meti adun dutis lis ikastolas dal Paîs Basc. Cun di plui, il progjet al met ancje lis fondis par un model educatîf unitari in stât di promovi une culture basche moderne. I ponts di fonde di chest model a son la lenghe basche, viodude tant che part centrâl di un svilup plurilengâl, lis gnovis tecnologjiis e lis siencis. Intant dal congrès al è stât aprovât ancje il gnûf curriculum comun pai prossims cinc agns.

Font: EiTB, 25/01/09


Paîs Catalans: il guvier catalan al cres i siei rapuarts internazionâi

Internazionalitari 05 2008


Une rapresentance direte de Catalogne inte Unesco. E je la propueste fate indenant dal vicepresident de Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, intant dal sô visite a New York, là che al à sotscrit un acuardi gjenerâl cul program pal svilup de ONU (PNUD), il prin di chest gjenar firmât di une aministrazion no statâl. Il statût di autonomie catalan, di fat, al previôt ancje la pussibilitât di relazions internazionâls propriis. Chê di une rapresentance autonome te Unesco, e je une strade za metude in vore dal Canada pal Quebec. Il guvier catalan al à tacât la sô colaborazion cul PNUD za tal 2004, ma fin cumò no si veve inmò rivâts a di un acuardi gjenerâl tra i doi sogjets. Intant dal so viaç a New York, Carod al à ancje screât la gnove delegazion de Generalitat intai Stâts Unîts cun chê di facilitâ lis relazions bilaterâls cui guviers federâi e statâi inte Americhe dal Nord, cu la ONU e cun chei altris organisims internazionâi che a son logâts ta chê zone. Il guvier catalan al à delegazions uficiâls ancje a Londre, Parîs e Berlin.

Font: Nationalia, 22/01/09


Sardegne: cinc candidâts in corse pe Regjon

Internazionalitari 05 2008


Si davuelzaran ai 15 e ai 16 di Fevrâr lis elezions che a decidaran cui che al varà di aministrâ la Regjon Sardegne tai prossims agns. A saran cinc i candidâts che a corin pe presidence regjonâl: il president dimissionari Renato Soru, poiât di PD, PRC, PdCI, Idv, Rossomori e Sinistra Autonomista; Ugo Cappellacci, che al à daûrsi PdL – Riformatori Sardi, UDC, Sardegna Insieme – UDS – Nuovo PSI, Movimento per le autonomie e PSd’Az; Peppino Balia, che al vuide la liste dal Partît Socialist; Gavino Sale, candidât di iRS; Gianfranco Sollai, poiât di Unidade Indipendentista. I prins trê candidâts a rapresentin i partîts di stamp talian, cu la poie dai autonomiscj locâi, ven a dî il PSd’Az cul centri diestre e i Rossomori cul centri çampe. A rapresentâ l’indipendentisim sart, invezit, a son iRS (indipendentzia Repubrica de Sardigna) e Unidade Indipendentista, un non che al met adun Sardigna Natzione, A Manca pro s’Indipendentzia, A foras e Juventude indipendentista 28 de abril. Di segnalâ po la presince ancje di un altri candidât, Alessandra Meli, che e varès vût di vuidâ la liste di Salvatore Meloni, president de autoproclamade republiche di Malu Entu (une isulute pôc fûr de Sardegne). Cheste liste, però, e je stade presentade cence lis firmis che a coventin par partecipâ aes elezions: une sielte fate cu la sperance po di presentâ ricors par rivâ a ripeti lis elezions

Font: Regione Sardegna; iRS; Unidade Indipendentista; Sardegna Oggi


Arbëria: master par operadôrs linguistics in Calabrie

Internazionalitari 05 2008


La esperience di masters universitaris dedicâts aes lenghis minoritariis intal stât talian no je gnove, in particolâr in Sardegne e in Friûl. Cumò ancje la universitât de Calabrie e à inviât un master di secont nivel indreçât ai operadôrs linguistics e culturâi arberesh, o sei de minorance albanese che e vîf sparniçade in diviers comuns de Italie meridionâl. Dongje di cheste iniziative, finanziade cui fonts de leç statâl 482/99, al è stât metût sù ancje un cors di formazion pal personâl impegnât intai sportei linguistics des aministrazions locâls là che si àn comunitâts arberesh. Master e cors a àn ognidun trente puescj e a laran indenant par vot mês.

Font: Giornale di Calabria, 14/01/09


Italie: 194 progjets scolastics finanziâts cu la 482 pal an 2008/2009

Internazionalitari 05 2008


Il ministeri talian pe istruzion al à decidût di finanziâ, cui fonts de leç statâl 482/99, 194 dai 235 progjets fats indenant pal an scolastic 2008/2009. Daûr de ultime circolâr ministeriâl su la materie, a son stâts favorîts i progjets che a previodin un ûs veicolâr de lenghe di minorance e a chei presentâts di plui scuelis in rêt. A nivel di regjons, la plui part dai progjets finanziâts a son concentrâts in Friûl – Vignesie Julie (72) e in Sardegne (52). Par chel che al inten, invezit, lis lenghis dopradis pai progjets, 58 si riferissin al furlan, 52 al sart, 25 al albanês, 17 al ocitan, 11 al sloven e al grecanic, 10 al ladin, 5 al todesc, 4 al francês e 1 al cravuat.

Font: La tecnica della scuola, 12/01/09