22/11/13

Cossovo: la liste Srpska e vinç intal Nord

Inte aree a maiorance serbe dal Cossovo setentrionâl lis elezions aministrativis dai 3 di Novembar a son stadis segnadis di nivei avonde bas di partecipazion e di diviers incidents al pont che inte citât di Mitrovica / Kosovska Mitrovica si à decidût di tornâ a votâ ai 17 di Novembar par vie che lis postazions par votâ a jerin stadis atacadis di oms mascarâts che a vevin obleât a sierâ lis urnis prime de ore. Vôt regolâr invezit inta chei altris trê comuns a maiorance serbe dal Nord, ven a dî Leposavić / Leposaviq, Zvečan / Zveçan e Zubin Potok, là che la vitorie e je lade in ducj i trê câs ai candidâts de liste Srpska che e rapresente la part politiche plui leade al guvier di Belgrât.

Scozie: fate buine la leç sul referendum pe indipendence

Il Parlament scozês al à fate buine, ducj dacuardi, la leç sul referendum pe indipendence che e regole lis modalitâts pe organizazion e pal davuelziment de consultazion. Il test al à vût la poie sei dai partîts a pro de indipendence, tant che SNP e Verts, sei di chei contraris tant che Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôrs. Il referendum si tignarà ai 18 di Setembar dal 2014 e ai eletôrs, là che pe prime volte a son dentri ancje i fantats di 16 e 17 agns, si ur fasarà une domande secje, ven a dî “La Scozie aie di deventâ un paîs indipendent?”. La votazion e sarà anticipade di une campagne referendarie di 16 setemanis là che ogni sogjet partecipant al varà un limit di spese za fissât. Lis operazions di vôt a saran controladis di une comission eletorâl indipendente metude sù di pueste.
Font: BBC, 14/11/13

Paîs Catalans: a fevelâ par catalan a son plui di dîs milions

Daûr dal sest rapuart su la situazion de lenghe catalane presentât ai 13 di Novembar a Barcelone dal Observatorio de la Lengua, il numar di personis che a fevelin par catalan al à passât pe prime volte il soiâr dai 10 milions. Si fevele dal 72,4% dai 13 milions e 600 mil personis che a vivin intes tieris che a àn il catalan tant che lenghe proprie, ven a dî il principât di Catalogne, lis isulis Baleârs, la Franja d’Aragó, une part dal Paîs Valenzian, la Catalogne Nord sot aministrazion francese, Andorra e la citât dal Alguer in Sardegne. A declarâ di capî il catalan a son invezit 12 milions e 800 mil di lôr, e di savê scrivilu 7 milions e 300 mil. Rispiet al prin rapuart su la lenghe, datât 2004, il numar di personis che a fevelin par catalan al è cressût di sù par jù un milion. Merit, a àn dite i redatôrs, prin di dut dal sisteme di insegnament a imersion intes scuelis che, propit cumò, al è al centri dai atacs de diestre spagnoliste sei in Catalogne che intes Baleârs.
Font: Diario de Mallorca, 13/11/13

Voivodine: citadinance magjare par 50 mil ongjarês

50 mil membris de minorance ongjarese che e vîf in Voivodine a àn otignût la citadinance magjare intant di une iniziative che si è tignude ai 13 di Novembar cu la partecipazion dal ministri pai forescj de Ongjarie, Zsolt Nemeth. La adesion dai membris de minorance magjare di cheste provincie autonome de Serbie ae iniziative inviade dal guvier di Budapest e je stade tra lis plui altis tra chês des diviersis comunitâts di minorance ongjarese sparniçadis inte Europe dal Est. Chescj gnûfs citadins a podaran votâ pal Parlament ongjarês za tes elezions di chest an che al ven. In Voivodine si stime che la comunitât di lenghe ongjarese e sedi di sù par jù 250 mil personis.
Font: Politics.hu, 13/11/13

Paîs Basc: sierât il sît informatîf Ateak Ireki

La Audiencia Nacional spagnole e à decidût la sierade dal portâl informatîf Ateak Ireki e di altris trê sîts bascs. La decision e je stade cjapade su la fonde di un rapuart de polizie che al indiche un leam tra chestis pagjinis web e il moviment pai dirits dai presonîrs bascs Herrira, che la sô ativitât e je stade proibide cualchi timp indaûr simpri dal stes organisim judiziari. I sîts a jerin il risultât de ativitât di gjornaliscj e redatôrs atîfs massime in Navare. Si trate dome de ultime di une lungje schirie di operazions judiziariis puartadis indenant des autoritâts spagnolis cuintri di orghins di stampe bascs; tra i câs plui impuartants baste ricuardâ la sierade imponude ai cuotidians Egin e Egunkaria.
Font: Naiz:, 13/11/13

Asturiis: si domande plui asturian inte television publiche

La organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à domandât al guvier dal principât des Asturiis che inte leç di riforme dal setôr public che al è pront par fâ buine si ledi a incressi la cuantitât e la cualitât de presince de lenghe asturiane inte RTPA o sei la radiotelevision publiche des Asturiis. Cundut che une des finalitâts de RTPA e sedi propit chê de promozion e dal ûs dal asturian, in dì di vuê cheste lenghe e je presinte sì e no intal 5% de programazion televisive e intal 2% di chê radiofoniche, intant che su la sezion web al è come se no fos. Si domande duncje che inte riforme dal setôr che l’esecutîf al è daûr a inviâ si previodi une incressite significative de presince dal asturian inte radiotelevision publiche, ma ancje inte sô cualitât. In particolâr si lamente la mancjance dal ûs dal asturian intai programs pai fruts, ta chei informatîfs e ta chei sportîfs.
Font: Asturnews, 13/11/13

Ceuta e Melilla: no ae couficialitât dal tamazight

Tra lis autonomiis che a componin il stât spagnûl si cjatin ancje lis citâts di Ceuta e Melilla che a son logadis su la cueste setentrionâl de Afriche. Il statût di autonomie di chestis dôs citâts al previôt il rispiet e la promozion de pluralitât linguistiche e culturâl, ma nol specifiche lis lenghis che a gjoldin di cheste tutele. Propit cheste mancjance e je une des resons dopradis des autoritâts locâls par dineâ il ricognossiment de couficialitât pe lenghe tamazight che e je la plui doprade framieç de popolazion native di chescj teritoris. Si trate de lenghe dai imazighen, plui cognossûts come berbers.

Galizie: mobilitazion par studiâ sience par galizian

Ai 12 di Novembar passe 9 mil students di 150 istitûts scolastics de Galizie a àn partecipât aes lezions in videoconference inmaneadis dal Coordenament galizian dai grups di normalizazion e svilup linguistic inte suaze de cuarte Zornade de sience par galizian. In plui di scoltâ lis lezions par galizian dedicadis a diviersis materiis sientifichis, i students a àn ancje podût fâ lis lôr domandis ai professôrs vie chat. Cun cheste e cun altris iniziativis, il Coordenament al vûl sensibilizâ i students sul ûs dal galizian par studiâ ancje lis materiis sientifichis e tecnologjichis, pussibilitât che cumò e je invezit pidimentade de normative scolastiche inviade dal guvier di diestre (PP) che al à in man la Comunitât autonome.
Font: La Opinión – A Coruña, 12/11/13

Man: sfide linguistiche pal an de culture

Par celebrâ l’an de culture, che inte isule di Man al cole intal 2014, la Manx Heritage Foundation e à decidût di saborâ la popolazion locâl par che, dilunc vie dal an, e impari almancul un miâr di peraulis par manx, o sei la lenghe proprie di cheste isule. La idee e je chê di fâ imparâ un pocjis di peraulis par setemane vie par dut il 2014 a ducj chei che a acetin di partecipâ a cheste sorte di sfide linguistiche. Cui che al rivarà insom, cuntun vocabolari di un miâr di peraulis, al rivarà a imbastî almancul une comunicazion di base par manx. Il delegât pe lenghe, Adrian Cain, al à spiegât che ducj chei che a cjaparan part ae iniziative a ricevaran des regjistrazions audio par judâju a imparâ la lenghe. Si à decidût di tacâ cui salûts e cussì lis primis peraulis di imparâ a saran moghrey mie (bundì), fastyr mie (buine sere) e oie vie (buine gnot).
Font: BBC, 11/11/13

Paîs Catalans: sierade la tv publiche valenziane Canal 9

La television publiche Canal 9 e chei altris media dal grup de Radiotelevisió Valenciana (RTVV), inviade dal guvier de Comunitât Autonome Valenziane intal 1989, a son stâts sierâts. La decision e je stade comunicade ai 5 di Novembar dal guvier locâl vuidât di Alberto Fabra dal PP (diestre spagnoliste). Par agns, cemût che a denunciin rapresentants sindacâi e de oposizion, la radiotelevision publiche e jere stade doprade di cui che al jere al guvier sei par dâi un puest di vore ai amîs al pont di rivâ a di un organigram dal dut soredimensionât di cuasi 2 mil dipendents, sei tant che casse par paiâ plasês politics e par fâi propagande al guvier fintremai a passâ il miâr di milions di debit.

Galizie: in vore l’acuardi pe lenghe cun Castilie e León

Ai 7 di Novembar i rapresentants de politiche linguistiche e de istruzion di Castilie e León e de Galizie si son cjatâts par fâ il pont sul protocol di intese tra lis dôs Comunitâts pe promozion de lenghe galiziane intal Bierzo, regjon che e je fûr dai confins aministratîfs de Galizie, ma che i parten par lenghe, culture e identitât. L’acuardi al previôt che la Galizie e meti a disposizion i materiâi didatics pal insegnament de sô lenghe proprie e che e contribuissi ae formazion dai insegnants che a àn di doprâle, intant che il guvier di Castilie e León si impegne par garantî ducj i insegnants che a coventin. L’incuintri al è stât imbastît dopo de mobilitazion che si à vude intal Bierzo a front de decision dal guvier castilian di gjavâ il program di imersion linguistiche par galizian in diviers istitûts dal teritori. Daûr dai dâts ufierts intant de riunion a saressin in dut 1.078 i students che a gjoldin dal insegnament par galizian garantît dal acuardi tra lis dôs Comunitâts, ven a dî 838 intes scuelis de infanzie e primariis logadis in dîs comuns dal teritori, 181 in trê scuelis secondariis e altris 59 che a frecuentin il liceu linguistic di Ponferrada.
Font: Xunta de Galicia, 07/11/13

Paîs Basc: mancul risorsis intal belanç de CAB pal euskara

Se dilunc vie dal percors in aule no si varan modifichis, la leç finanziarie pal 2014 de Comunitât Autonome Basche e sarà chê cuntune percentuâl plui basse intes risorsis par promovi l’euskara. Cun di fat il stampon de leç metût jù dal guvier vuidât di Iñigo Urkullu (PNV) al previôt che pe promozion de lenghe basche intal 2014 a sedin a disposizion 102,2 milions di euros, ven a dî l’un par cent dal totâl a belanç. Rispiet ae finanziarie dal an passât, cuant che al guvier al jere il socialist Patxi López, si à un tai des risorsis pal euskara dal 7,1%, ven a dî cuasi 8 milions in mancul. Par cjatâ une cifre plui basse si à di tornâ al 2005 cuant che par cheste vôs a jerin stât metûts 91,6 milions di euros, ma chel istès si tratave dal 1,29% dal belanç de Comunitât Autonome. In campagne eletorâl, invezit, Urkullu al veve sigurât che pe lenghe basche no si varessin vût tais.
Font: Naiz:, 07/11/13

Cravuazie: vie la segnaletiche bilengâl di Vukovar

Cul vôt dai partîts di centri diestre il consei comunâl di Vukovar al à cambiât il statût de citât che e ven cumò definide di “valôr speciâl” e par chest esentade dal meti in vore la leç cravuate su lis minorancis che e previôt l’ûs couficiâl de lenghe minoritarie tes tabelis, te segnaletiche e tai rapuarts cu la aministrazion publiche cuant che i membris de comunitât minoritarie a son almancul un tierç de popolazion totâl. A Vukovar però, là che il 34,8% de popolazion al è serp, lis tabelis bilengâls a vegnin gjavadis o fiscadis subite dopo che a son metudis sù e zaromai di mês moviments nazionaliscj e grups di veterans a protestin cuintri de metude in vore de leç inte citât che e à paiât il presit plui alt intant de vuere pe indipendence. I rapresentants de minorance serbe a àn però za fat savê che a intindin domandâ al guvier di impugnâ la modifiche dal statût de citât, dal moment che une norme locâl no pues lâ parsore di une leç di nivel statâl. A jessi preocupade però no je dome la comunitât serbe, dal moment che cul soflâ cuintri de leç su lis minorancis e cres la tension ancje tai confronts de minorance taliane e di chê ongjarese.
Font: Balkan Insight, 05 e 07/11/13

Paîs Basc: la zoventût abertzale dal Nord si da adun in Aitzina!

Ai 2 di Novembar a Baiona / Bayonne e je stade presentade in maniere uficiâl Aitzina! (Indenant!), la gnove organizazion zovanîl che e ponte a meti adun ducj i zovins nazionalitaris dal Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese superant lis divisions dai ultins agns. Intant de iniziative si à fat il pont ancje sui atacs puartâts des istituzions francesis ae comunitât basche: de situazion critiche dal euskara par rivâ al dinei di un ricognossiment istituzionâl unitari pes tieris baschis. Cinc lis liniis di azion principâls de organizazion: valorizâ e svilupâ la lenghe e la culture basche; rivendicâ une comunitât teritoriâl unitarie pal Paîs Basc setentrionâl; mobilitâsi pe fin dal conflit basc a partî de liberazion dai presonîrs; impegnâsi par une societât che e ricognossi la plene avualiance di dirits tra om e femine e, plui in gjenerâl, tra ducj i citadins; e judâ lis lotis dai lavoradôrs.
Font: Gara, 03/11/13

17/11/13

Friûl: dai 20 ai 23 di Novembar la Mostre dal Cine

E tacarà ai 20 di Novembar a Udin la tierce edizion de Mostre dal Cine, festival dal cine european intes lenghis “minoritariis”, inmaneade dal Centro Espressioni Cinematografiche cu la poie di ARLeF, Provincie e Comun di Udin. Il festival si propon di fâ cognossi la produzion cinematografiche des nazions cence stât de Europe. Te edizion di chest an a saran presentâts 19 films che a rivin di Sardegne, Catalogne, Galizie, Paîs Basc e Friûl. Si trate di luncs e curtmetraçs, documentaris, films di finzion e fintremai cartons animâts. La Mostre e publicarà un catalic trilengâl (furlan, talian, inglês) che al ten dentri dutis lis informazions che a rivuardin films e autôrs e che si cjatin su la rêt alì de direzion www.mostredalcine.org . Intant de Mostre al sarà presentât ancje il numar 12 de riviste anuâl di cine Segnâi di lûs che al à dentri articui e intervistis leadis al festival e ai siei films. Tra i films in program o cjatìn i bascs Barrura Begiratzeko Leihoak e Urte berri on, amona!, il catalan Fénix 11.23, i sarts Su Re e Treulababbu e il galizian Vilamor.
Font: CEC, 11/11/13