07/07/16

ONU: France riclamade sui dirits des comunitâts minorizadis

I delegâts de Rêt Europeane pe Avualiance des Lenghis (ELEN) a son stâts scoltâts in audizion a Gjinevre su la situazion des lenghis minorizadis intal stât francês denant dal Comitât pai dirits economics, sociâi e culturâi de ONU che, ai 27 di Jugn, al à dât fûr il rapuart cu lis sôs conclusions. Il Comitât al ricuarde che il principi di avualiance dai citadins denant de leç e la condane des discriminazions no son avonde par sigurâ l’esercizi dai dirits economics, sociâi e culturâi dai membris des comunitâts minorizadis e al racomande duncje aes istituzions francesis un ricognossiment uficiâl dai dirits des minorancis. Un principi atîf, duncje, che al ricognossi e al promovi i dirits di cui che al fevele intune lenghe minoritarie tes istituzions, te scuele, tai mieçs di comunicazion e te vite sociâl.
Font: ELEN, 01/07/16

Stât spagnûl: a cressin i libris par basc e par catalan

Daûr dai dâts comunicâts dal ministeri spagnûl pe educazion, pe culture e pal sport, vie pal 2015 lis publicazions di libris par basc e par catalan a son cressudis intant che chês par galizian si son sbassadis. A nivel gjenerâl, dentri dal stât spagnûl pôc mancul dal 85% dai libris publicâts a jerin par castilian, cuasi il 12% par catalan (là che al è dentri ancje un 1,7% inte varietât valenziane dal catalan), l’1,9% par galizian, l’1,7% par basc e il rest in lenghis forestis. Tra lis publicazions intune lenghe minorizade la incressite principâl e rive dai Paîs Catalans là che si va dal + 22,2% dal valenzian al + 13,3% dal catalan “standard”, intant che i libris par basc a son cressûts dal 8,5%. In cuintritindince dome il galizian cuntune diminuzion des publicazions dal 3,1%.
Font: 20 minutos, 29/06/16

Bretagne: Diwan, plui students ma a mancjin insegnants

Cul cuadri definitîf des iscrizions pal prossim an scolastic, al ven fûr che lis scuelis bretonis a imersion Diwan a varan ancje vie pal an 2016-2017 un aument dal 6% dai students, compagn di ce che a vevin za vût intal an scolastic che si è a pene sierât. Plui in detai, intes primariis si varan 3.016 fruts (+5,86%) e tes secondariis 1.326 students (+6,25%), dividûts in 151 classis e cun 160 insegnants e 19 suplents. La incressite dai students però e met ancjemò plui sot pression un organic za tirât. Cun di fat, dongje di vê numars no masse alts, chel des Diwan al è un cuarp insegnant in medie avonde zovin e che duncje al dopre plui dispès formis di lavôr a timp parziâl o periodis di permès par maternitât e paternitât. Cun chê di superâ cheste situazion si cirarà duncje di infuartî il personâl, massime cu la zonte di timps parziâi e di suplencis.
Font: Le Telegramme, 28/06/16

Irlande: rapuarts negatîfs sul stât dal gaelic tal Nord

Ai 27 di Jugn al è stât publicât il sest rapuart su la metude in vore intal Ream Unît dal acuardi internazionâl sui dirits economics, sociâi e culturâi. Tal document si marche cun preocupazion la mancjance di misuris concretis de bande des autoritâts britanichis par garantî e par promovi l’ûs dal gaelic irlandês inte Irlande dal Nord. Il Comitât autôr dal rapuart al racomande duncje la metude in vore di une leç specifiche par garantî chescj dirits, su la fonde di ce che a previodin ancje i acuardis di pâs dal Vinars Sant. Te stesse zornade al è jessût ancje il rapuart anuâl dal comissari pe lenghe gaeliche che al riferìs dutis lis mancjancis intal rispiet dai dirits linguistics che si àn intes sîs conteis dal Nord. I doi documents a àn puartât la organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge a invidâ lis autoritâts locâls e chês britanichis a intervignî cuntune legjislazion complete pe tutele e pe promozion dal irlandês.
Font: CnG, 28/06/16

Stât spagnûl: il PP si infuartìs tes elezions gjenerâls

Intal stât spagnûl lis elezions politichis dai 26 di Jugn no àn cambiât plui di tant il cuadri complessîf che al jere jessût dal vôt dai 20 di Dicembar dal 2015, o sei la fin dal bipartitisim che si veve formât dopo de colade dal franchisim e un fruçonament dal vôt che al rint dificil formâ un guvier. Chel istès lis gnovis elezions a àn puartât cualchi novitât. Il PP, in plui di restâ la formazion plui votade, al infuartìs la sô posizion e al passe di 123 a 137 elets. Il PSOE si manten al secont puest, ma al va jù di 90 a 85 deputâts. No si à duncje il sorpàs a çampe di Unidos Podemos che, cundut de aleance jenfri Podemos e Izquierda Unida, al à di “contentâsi” di 45 elets. In calâ la formazion conservadore Ciudadanos che e passe di 40 a 32 deputâts.

Stât francês: fissâts i nons des gnovis regjons

Cui 25 di Jugn si à sierade la sielte dai nons de gnovis regjons jessudis de riforme teritoriâl metude in vore intal stât francês, ancje se la ultime peraule i spiete al Consei di Stât che dentri dal prin di Otubar al decidarà se fâ bogns o no i nons sielzûts a nivel locâl. Sîs regjons a àn mantignût i confins che za a vevin e cun chei ancje il lôr non, altris dôs a àn decidût juste di meti adun i nons des lôr parts (Borgogne – Francje Contee, e Alvernie – Rhône-Alpes), intant che la fusion tra Alte e Basse Normandie e à puartât ae nassite di une regjon che nissun al à vût dubis intal clamâ Normandie. Plui ingredeade la sielte dai nons par chês altris regjons. La union di Alsazie, Lorene, Champagne e Ardenis e je stade batiade Grand-Est, cence nissun riferiment duncje ai nons tradizionâi. Stesse logjiche ancje pe union tra Nord, Pas-de-Calais e Picardie che e je deventade Hauts-de-France. Il leam identitari al è invezit evident par dôs des grandis regjons che a cjapin dentri la part sudocidentâl dal stât francês. La union jenfri Lenghedoc – Roussillon e Misdì – Pireneus e je deventade Ocitanie pirenaiche mediteranie. Il riferiment ae Ocitanie volût de maiorance dai citadins clamâts a dî la lôr sul non gnûf no je plasude par nuie ae diestre republicane e a chê nazionaliste ma al à vût la poie ancje de maiorance dai conseîrs regjonâi che i àn zontât la adietivazion “pirenaiche mediteranie” par slizerî un tic il so impat. Par contentâ i catalans dal Roussillon si à invezit prometût un impegn concret a difindi lis carateristichis linguistichis e identitariis de Catalogne setentrionâl. De fusion tra Aquitanie, Limusin e Poitou-Charente e je nassude invezit la Gnove Aquitanie, là che l’adietîf al varès di fâ riferiment al gnûf avignî unitari di chest teritori.
Font: Libération, 27/06/16

Ream Unît: prins efiets de Brexit su lis nazionalitâts internis

Il 52% dai citadins britanics che ai 23 di jugn a àn partecipât al referendum par decidi se restâ o no dentri de Union Europeane al à votât par che il Ream Unît si gjavi fûr de Union. Daûr dal dât complessîf si platin però risultâts une vore diferents a seconde de comunitât teritoriâl clamade al vôt. Cussì, se in Ingletiere, in Cornualie e in Gales al à vinçût il front a pro de jessude de Union, in Irlande dal Nord, in Scozie e a Gjibraltar i votants a jerin in maiorance par restâ dentri de Union. Plui in detai, i vôts pro Europe a son stâts il 56% intes sîs conteis de Irlande cjapadis dentri tal Ream Unît, il 62% in Scozie e cuasi il 96% te enclave britaniche di Gjibraltar. Chescj risultâts a àn stiçât une rieste di reazions che i lôr efiets ultins a restin ancjemò ducj di capî. Un dai fronts plui cjalts al è propit chel de tignude dal Ream Unît cussì cemût che lu cognossìn.

Paîs Catalans: ofensive cuintri dai indipendentiscj

Il tribunâl superiôr di justizie de Catalogne al à decidût di rinviâ a judizi l’ex president dal guvier catalan Artur Mas, la ex presidente vicjarie Joana Ortega e la ex assessore pe istruzion Irene Rigau cu la acuse di disubidience e abûs aministratîf. Il riferiment al è al referendum pe indipendence de Catalogne dai 9 di Novembar cuant che, daûr de acuse, i trê rapresentants dal guvier catalan a varessin tignût un compuartament di colaborazion ative cui organizadôrs de consultazion. La decision e je stade cjapade cun sodisfazion dai rapresentants de diestre spagnoliste, intant che pal front indipendentist al è vergognôs che si calcoli di delit permeti ai citadins di esprimi la lôr opinion.