10/11/09

Paîs Basc e Kurdistan: apontament a Vignesie par inviâ i procès di pâs


Iniziative une vore impuartante cheste sabide a Vignesie: si trate de Conference internazionâl pai procès di pâs e pe risoluzion dai conflits, inmaneade dal Centri pe pâs dal Comun di Vignesie, intune cun Krossing / Planet K, Marco Polo System, Associazione Europa Levante, e cu la colaborazion de Biblioteche Marçane. La iniziative si davuelzarà sabide ai 14 di Novembar, alì de antisale de librarie sansoviniane de Biblioteche Marçane, a tacâ des 10 di matine. Si fevelarà de esperience sudafricane e di chê irlandese, par frontâ po lis prospetivis par un procès di pâs intal Paîs Basc e in Kurdistan.

Font: Centri pe pâs dal Comun di Vignesie, 06/11/09


Paîs Basc: campagne par sburtâ i media bascs in Iparralde


L’Ufici public pal euskara, cu la colaborazion di 15 mieçs di comunicazion che a doprin la lenghe basche, al à presentât la campagne informative che al puartarà indenant tai prossims mês par fâ cognossi miôr la ufierte comunicative par euskara che si cjate intes trê provinciis dal Paîs Basc setentrionâl: Lapurdi, Navare setentrionâl e Zuberoa (che si cjatin dentri dal stât francês). Al covente che i citadins che a fevelin par basc a puedin informâsi inte lôr lenghe – al à spiegât il president dal Ufici, Max Brisson – e, duncje, la stampe locâl e à une funzion une vore impuartante par permeti al euskara di vivi e di svilupâsi. La campagne, che e costarà 60 mil euros, e je stade anticipade di une azion indreçade aes impresis locâls par che a incressin la lôr presince publicitarie sui mieçs di comunicazion in lenghe basche. La iniziative e previôt manifescj e cartelons ator pai lûcs plui frecuentâts, panei sui autobus, publicitâts par radio e tes salis cinematografichis e speciâi su la stampe locâl dedicâts ai media che a doprin l’euskara. La campagne e je indreçade massime ai zovins, par chest si à decidût di sburtâ la iniziative ancje cul jutori di grups musicâi dal puest.

Font: Gara, 05/11/09


Gales: sì de Assemblee ae propueste pal passaç dai podês sul galês


La Assemblee nazionâl dal Gales e à fate buine une propueste pal trasferiment di podês su la lenghe galese. Il test al à di jessi aprovât dal Parlament britanic prime di podê jentrâ in vore. Si trate dal prin pas par rivâ a di un trasferiment des competencis su la lenghe galese di Londre a Caer Dydd / Cardiff e, duncje, par imbastî une legjislazion gnove sul galês. La propueste e nas des tratativis che si son davueltis ta chescj mês tra lis delegazions dai doi guviers. Dut câs, diviers parlamentârs de maiorance a àn contestât il test finâl de propueste par vie che lu calcolin une riduzion dai podês che a varessin vût di jessi trasferîts di Londre e che a jerin dentri inte prime version dal document metude jù di un grup di vore nomenât de Assemblee dal Gales. Il ministri pal patrimoni culturâl, Alun Ffred Jones, al à rispuindût che lis competencis previodudis di cheste propueste a permetaran di rispietâ i impegns cjapâts cui eletôrs de coalizion di guvier (Laburiscj e Plaid Cymru). Dut câs, il document al è stât criticât ancje des organizazions impegnadis pai dirits linguistics dai galês.

Font: BBC, 03/11/09


Frisie: al Liet International a vincin inmò i sami


La seste edizion dal Liet International, il plui impuartant festival musicâl european in lenghe minoritarie, e je stade vinçude inmò une volte di un grup sami (cuatri vitoriis in sîs edizions). La manifestazion si è davuelte a Ljouwert / Leeuwarden, la capitâl de Frisie. La formazion sami SomBy si è plaçade par un pêl denant dal grup sart Dr. Drer & CRC Posse, che al à vinçût il premi dal public, e dal cjantautôr furlan Lino Straulino. Ae finâl dal festival a partecipavin ancje musiciscj che a cjantavin par asturian, bas todesc, carelian, frison, gaelic scozês, irlandês, latgalian, e ocitan. La prossime edizion de manifestazion si davuelzarà a Inbhir Nis / Inverness, in Scozie. Ancje chest an il festival al à vût un grant impat mediatic cun diretis e speciâi trasmetûts de BBC, de CNN International, de radiotelevision svedese, de frisone Omrop Fryslân, de olandese Wereldomroep e di altris ancjemò.

Font: Eurolang, 03/11/09


Paîs Catalans: il cine catalan al sbarcje a Hollywood


La Academie dal Cine Catalan, intune cu la Cineteche Americane, e à inmaneât a Hollywood une manifestazion dute dedicade ae cinematografie in lenghe catalane. Intant de iniziative a son stâts proietâts undis dai miôr films produsûts par catalan ta chescj agns. L’obietîf de manifestazion al è di presentâ la ufierte cinematografiche in lenghe catalane al marcjât nordamerican, ma soredut di rivâ a otignî une partecipazion direte intal procès di selezion des candidaturis pai Oscar che i permeti di superâ i pidiments leâts ae partignince statâl.

Font: VilaWeb, 03/11/09


Bretagne: passâts i 30 mil articui par breton su Wikipedia


Nassude intal 2004, la version in lenghe bretone de Wikipedia e à passât che al è pôc i 30 mil articui. Un risultât che le met al prin puest tra lis lenghis celtichis e che le svicine al grup des cincuante lenghis plui dopradis su cheste enciclopedie libare in rêt, ven a dî denant di un biel trop di lenghis di stât. Dut câs, a vuidâ il grup des lenghis minorizadis presintis su Wikipedia al è il catalan che al ocupe la posizion numar 15 cun passe 207 mil articui. In buine posizion o cjatìn po ancje il galizian e il basc.

Font: Món Divers, 02/11/09


Paîs Basc: sbassât il nivel dal basc intes scuelis CAB


L’esecutîf socialist, che al vuide la Comunitât Autonome Basche cuntun guvier di minorance, al à decidût une schirie di cambiaments no di pôc intai curicui educatîfs pes scuelis de infanzie, pes primariis e pes secondariis. Une des modifichis plui impuartantis e interesse l’euskara che nol sarà plui la lenghe veicolâr principâl dilunc vie dal percors educatîf. Ta cheste maniere – e spieghe la ministre pe educazion Isabel Celaá – si rivarà a di un “bilinguisim ecuilibrât” che però, intai fats, al larà a favorî il castilian. Tra lis novitâts o cjatìn ancje la proibizion di doprâ il tiermin “Euskal Herria” fûr che intai ambits culturâi e linguistics: in ducj chei altris setôrs, di fat, impen di chest non si varà di doprâ Comunitât Autonome Basche o Euskadi. Lis modifichis – e zonte la ministre pe educazion – a coventin par impedî che lis scuelis baschis a sedin “un imprest di indotrinament nazionalist”.

Font: Gara, 02/11/09


Scozie: i LibDems no poiaran il referendum su la autodeterminazion


E va di rive sù la strade inviade dal Partît Nazionâl Scozês (SNP) par rivâ a di un referendum su la autodeterminazion de Scozie. Cun di fat, par podê imbastî la votazion e covente une leç di pueste e i indipendentiscj scozês no àn avonde vôts in Parlament par rivâ a fâle passâ. L’SNP al pues contâ su la poie dai Verts e di une deputade indipendente, ma i mancjin ancjemò un pôcs di vôts par vê la maiorance. Diviers parlamentârs liberâi democratics, si ben che contraris ae indipendence, a vevin declarât di jessi a pro dal referendum, ma daspò di une riunion a puartis sieradis che si è davuelte ai 30 di Otubar a àn vût di adatâsi ae linie decidude dal dirigjent dal partît, Tavish Scott, che al è cuintri dal vôt referendari. La maiorance dai citadins e à pandût la volontât di dî la sô sul avignî de Scozie – a àn comentât i dirigjents dal SNP – e i liberâi democratics si cjataran a paiâ la lôr decision cuant che si tornarà a votâ.

Font: BBC, 01/11/09; Vieiros Galiza Hoxe, 01/11/09; Món Divers, 01/11/09


Gales: i citadins a domandin plui competencis pe Assemblee nazionâl


Daûr di une inchieste davuelte dal istitût YouGov, il 63% dai citadins galês al vûl che il guvier al imbastissi un referendum sul aument des competencis aministradis de Assemblee nazionâl dal Gales. In pratiche, l’obietîf al è chel di rivâ a vê i stes podês che al à za il Parlament scozês. I doi partîts che a formin la aleance di guvier – i Laburiscj e i nazionalitaris dal Plaid Cymru – a son a pro dal referendum, ma prime di inmaneâlu a vuelin vê une cierte sigurece sul so risultât positîf. In dì di vuê, il 42% dai galês al è a pro di un aument des competencis, il 38% al è cuintri e, duncje, la bataie si zuiarà sul 20% di citadins che nol à ancjemò decidût cemût che al votarà in câs di referendum.

Font: Món Divers, 28/10/09


Belgjiche: crisi rimandade in graciis de comunitât gjermanofone


Al è stât il Parlament de comunitât gjermanofone, la plui piçule des trê comunitâts che a formin la Belgjiche, a evitâ une gnove crisi di guvier. Cun di fat, par mieç de procedure sul cussì clamât “conflit di interès”, la Assemblee de comunitât di lenghe todescje e à rivât a rimandâ di cuatri mês il dibatiment sul avignî dal distret eletorâl di Brussel-Halle-Vilvoorde che al riscjave di fâ colâ il guvier za clopadiç de Belgjiche. Cun di fat, une des condizions fatis indenant dai partîts flamants par poiâ la riforme dal stât, al è che i citadins di lenghe francese che a vivin intes circoscrizions di Brussel che a son in teritori flamant no puedin plui votâ pai partîts valons cemût che al sucêt in dì di vuê. La propueste, dut câs, no plâs par nuie ai partîts valons e cussì, propit su chest pont, si riscjave di fâ colâ il guvier federâl. L’intervent dal Parlament de comunitât gjermanofone al à dât cuatri mês di timp par cjatâ fûr une mediazion, ma al à ancje jevât lis critichis duris dai politics flamants

Font: Món Divers, 28/10/09


Irlande: si domande ancje a Strasburc une leç pal gaelic intal Nord


L’europarlamentâr irlandese Bairbre de Brún (Sinn Féin) e je intervignude intal Parlament di Strasburc par marcâ la impuartance di rivâ a di une leç pe lenghe gaeliche ancje in Irlande dal Nord. L’intervent in aule al ven daûr di une letare indreçade al prin ministri nordirlandês e al president dal Parlament european sotscrite di un grup di deputâts di diviers paîs là che si lamentin i ritarts tal fâ buine la leç su la lenghe irlandese de bande des istituzions de Irlande dal Nord. Une leç pal gaelic – e à dite la de Brún – in plui di jessi un pas impuartant pal rispiet dai dirits di cui che lu fevele e un imprest di svilup pe lenghe, e permetarès di dispoliticizâ ancje in Irlande dal Nord la cuestion de lenghe.

Font: Eurolang, 27/10/09