11/08/17

Paîs Catalans: prime leç di “separazion” fate buine in Catalogne

Il Parlament catalan al à fate buine une leç che si propon di meti in pîts un sisteme tributari progressîf e redistributîf gjestît de Agjenzie Tributarie de Catalogne cun plene autonomie economiche, finanziarie, patrimoniâl e di personâl. Si trate de prime des trê leçs di “separazion” che a àn di garantî la tignude dal sisteme aministratîf catalan intal câs che tal referendum dal prin di Otubar la maiorance dai citadins e voti a pro de indipendence de Catalogne. Te stesse zornade i deputâts indipendentiscj di Junts pel Sí e CUP a àn firmât la propueste di leç par dâi cuvierzidure legâl al vôt referendari che e varès po di rivâ al esam dal Parlament dopo de polse estive in program dal prin ai 15 di Avost.
Font: Naiz:, 28/07/17

Paîs Catalans: atac dal model a imersion valenzian

Il tribunâl superiôr di justizie de Comunitât Valenziane al à anulât une part dal decret sul plurilinguisim là che si previodevin mancul oris di inglês par cui che al sielzeve il curriculum par spagnûl impen di chel par catalan. Pai magjistrâts, il guvier valenzian al pues intervignî cun azions positivis par favorî il catalan viodude la sô situazion di minorizazion, ma la riduzion des oris di inglês par cui che al sielç il model scolastic par spagnûl no ven viodude come une azion positive, ma tant che une sanzion. Cheste interpretazion no ven però condividude dal esecutîf valenzian che al à za fat savê che al fasarà ricors cuintri de decision dai judiçs. Il decret al varès vût di jentrâ in vore in maniere progressive in Setembar cu la partence dal gnûf an scolastic, a tacâ des primis dôs classis de scuele de infanzie.
Font: VilaWeb, 27-28/07/17; La Gaceta, 27/07/17

Paîs Catalans: a cressin dal 5% lis entitâts pe lenghe

Il regjistri des entitâts pe promozion de lenghe catalane al met adun i sogjets atîfs intai Paîs Catalans che a svilupin ativitâts par promovi compuartaments positîfs inviers de lenghe, par incressi la sô cognossince e il so ûs intai cjamps di lôr competence. Vie pal 2017 lis entitâts cjapadis dentri tal regjistri a son cressudis dal 5% e a son rivadis a 198, di chestis 150 a son associazions e 48 fondazions. 100 a lavorin intal cjamp de culture, 32 ta chel professionâl e imprenditoriâl, 21 te integrazion sociâl, 19 in maniere specifiche te promozion de lenghe, 17 tal setôr zovanîl e 9 tal cjamp des siencis e des tecnologjiis. La grande maiorance, o sei 186, a son logadis in Catalogne, ma a ‘nd è ancje 4 intal Paîs Valenzian, 2 intes isulis Baleârs, intal Aragon e intal stât talian, e une in Andorra e intal stât francês. In dut a metin adun passe 700 mil socis.
Font: Generalitat de Catalunya, 24/07/17

Europe: svilup digjitâl, publicâts i risultâts dal DLDP

A son stâts publicâts i risultâts dal progjet DLDP, o sei il progjet su la diversitât linguistiche tal digjitâl, che al cjapave in esam l’ûs di cuatri lenghis minorizadis – il basc, il breton, il carelian e il sart – intal setôr digjitâl par capî cemût che a vegnin dopradis, ce che al è acessibil o mancul ta chestis lenghis, e la ande dai utents in proposit. Ce che al ven fûr al è, prin di dut, che cui che al fevele chestis lenghis al à gust di doprâlis in ducj i contescj sociolinguistics ufierts dal digjitâl. Di chest pont di viste, lis rêts di comunicazion sociâl a àn un grues potenziâl che però al è disfrutât inmò masse pôc e al covente duncje sburtâ cui che al fevele lenghis minorizadis a doprâlis simpri di plui ancje par creâ contignûts digjitâi. Cun di plui si domande a fuart une incressite dal ûs des lenghis minorizadis intal setôr public e la lôr poie sul plan struturâl (par vie che no si pues e nol è just poiâsi dome sul lavôr volontari dai ativiscj). Su la fonde di cheste ricercje, svilupade dal Istitût di linguistiche computazionâl dal CNR di Pisa, si larà cumò a meti jù des liniis di indreçament par sburtâ la diversitât linguistiche digjitâl. La iniziative e podarès jessi ancje il pont di partence par une ricercje che e cjapi dentri dutis lis lenghis minorizadis de Europe.
Font: ELEN, 24/07/17

Bretagne: azion dimostrative cuintri de segnaletiche par francês

Tal Otubar dal 2015 la Regjon Bretagne e veve sotscrit une convenzion cul Stât centrâl che e previodeve ancje l’ûs di segnaletiche bilengâl dilunc des stradis statâls che a scjavacin il teritori breton. La iniziative e veve chê di «contribuî a ufrî ai citadins un ambient visîf in stât di promovi il breton, di usâju a di un vocabolari di base e di slargjâ la cognossince dal patrimoni toponomastic». Chel istès i à coventât plui di un an e mieç par che lis parts in cause si cjatassin par tacâ a resonâ su cemût procedi sul plan pratic. Intal framieç i intervents fats par rignuvî la segnaletiche stradâl a àn tornât a proponi dome il francês, come che al è sucedût dilunc de statâl 165. Par denunciâ cheste situazion e par dâi une scjassade aes autoritâts competentis, vie pe gnot dai 20 di Lui membris dal coletîf pe lenghe Ai’ta! a àn smontât une cuindisine di cartei dome par francês che a jerin stâts metûts dilunc de statâl 165 e a àn fat savê che a laran indenant cu chestis azions dimostrativis fintremai che no si metaran in vore i contignûts de convenzion.
Font: Seizh Info, 21/07/17

Mari-El: atac di Putin al insegnament des lenghis nativis

Ai 20 di Lui, intant di une visite inte republiche autonome di Mari-El, il president rus Vladimir Putin al à criticât l’insegnament des lenghis nativis inte republichis che a formin la Federazion Russe. Cundut che il mari – lenghe che e parten ae famee finiche – al è lenghe uficiâl de republiche autonome adun cul rus, la sô presince no je paritarie ni tes istituzions e nancje te istruzion. Par chest tai ultins agns si à inviât diviersis iniziativis par incressi la presince dal mari intes scuelis. Cundut de situazion di minorizazion, Putin nol à mancjât di dâ la sô poie plene ae comunitât nazionâl russe di Mari El che, daûr des sôs peraulis, no varès di vê nissun oblic di imparâ une lenghe che no sedi chê russe.
Font: Radio Free Europe, 21/07/17

Scozie: poie parlamentâr al gaelic patrimoni UNESCO

La propueste par che la lenghe gaeliche scozese e vegni ricognossude tant che patrimoni mondiâl de UNESCO si fâs spazi ancje intal Parlament de Scozie. Cun di fat la presidente dal grup parlamentâr pal gaelic, Kate Forbes, e à sigurât che la ipotesi e cjate une poie trasversâl dentri de Assemblee. Il ricognossiment dal status di patrimoni imateriâl de umanitât al judarès a incressi la atenzion par ducj i elements storics e culturâi leâts a cheste lenghe e i darès plui fuarce e plui visibilitât aes azions par difindile e par promovile. In dì di vuê cheste lenghe celtiche e je fevelade in Scozie di sù par jù 60 mil personis.
Font: Press and Journal, 20/07/17

Gales: S4C in cressi su lis rêts sociâls

Tai ultins agns al reste avonde stabil il numar des personis che a cjalin S4C – la television in lenghe galese associade ae BBC – intant che a van dilunc a cressi chei che a àn acès ae sô produzion par mieç des gnovis tecnologjiis. Daûr dal rapuart anuâl su la emitente, vie pal 2016 si àn vûts 18 milions di acès par viodi i siei programs radiotelevisîfs vie Facebook, Twitter o YouTube. Un risultât che al diven ancje de colaborazion metude in cjamp cun produtôrs indipendents. Sul front de programazion, il sucès principâl al è leât aes partidis dal Gales intai campionâts europeans di balon, cul salût finâl par galês de scuadre che su Facebook al è stât viodût di passe 180 mil personis.
Font: Daily Post, 18/07/17

Corsiche: Femu a Corsica, di coalizion a partît

Lis diviersis organizazions politichis che a formin Femu a Corsica, ven a dî Inseme per a Corsica, PNC e A Chjama Naziunale, a àn decidût di trasformâ la lôr coalizion intun partît unitari. Il procès al jere stât anticipât tor de metât di Lui dal president dal esecutîf de Coletivitât Teritoriâl Corse, Gilles Simeoni, e al è daûr a svilupâsi a pas di corse cu la assemblee costitutive za ai 30 di Lui. L’intindiment al è chel di meti sù un partît di guvier che, cence dismenteâ lis sôs fondis nazionalitariis, al sepi tirâ dongje ancje chei che no rivin de militance nazionaliste. Dopo des elezions dal 2015 che a àn puartât lis fuarcis nazionalitariis al guvier de isule e il sucès intes politichis dal mês di Jugn, Femu a Corsica si prepare cussì a frontâ cun plui fuarce lis prossimis sfidis a partî des elezions teritoriâls che si tignaran tal Dicembar di chest an e des tratativis cul stât centrâl par incressi i spazis di autoguvier. Il moviment al à confermât la sô aleance eletorâl cu la coalizion indipendentiste Corsica Libera (formade di Corsica Nazione Indipendente, ANC-PSI e Strada Diritta) che, de bande sô, e cjale cun atenzion il procès di unificazion dai aleâts e si mostre sodisfate che il gnûf partît nol mostri dubis su la conferme de aleance. Critichis a son rivadis invezit di Rinnovu, altri grup di aree nazionaliste, che nol viôt di bon voli la volontât di tirâ dongje chei che al à batiât i “autonomiscj de vincjecincesime ore”.
Font: Alta Frequenza, 17-27/07/17

Corsiche: centris di imersion linguistiche in cressi

Il plan di normalizazion de lenghe corse fat bon tal Avrîl dal 2015 (Pianu Lingua 2020) al fisse une strategjie di svilup dal insegnament dal cors, dal aprendiment continuatîf e dai centris di imersion linguistiche. Tal 2016 la Coletivitât Teritoriâl Corse e il stât francês a àn sotscrit une convenzion anuâl par sigurâ il finanziament ai cuatri centris di studi dulà che lis classis bilengâls des scuelis primariis e secondariis de isule a davuelzin percors di imersion linguistiche. La convenzion e je a pene stade rignuvide par un altri an, ancje cul obietîf di slargjâ la ativitât dai centris ai liceus. L’esecutîf al ponte po a cressi il lôr numar e à cjapâju dentri ancje tai percors di formazion continuative pai adults.
Font: Corse Net Infos, 16/07/17

Sápmi: ancje azions diretis pe autogjestion dal Deatnu

Dopo dal acuardi tra Finlande e Norvegje pal disfrutament de pescje dilunc dal flum Deatnu / Teno / Tana che al scjavace la tiere dai Sami (Sápmi), i rapresentants des comunitâts locâls e i ambientaliscj si son dâts adun par decidi cemût pidimentâ la sô metude in vore. Prin di dut al è stât metût jù un document là che si declare che il flum al parten aes comunitâts sami che a àn il dirit e il dovê di viodi di lui e di gjestîlu in maniere autonome cence dal intervent e dal control dai stâts. Si trate di une declarazion di autodeterminazion des comunitâts che a vivin dilunc dal flum che cumò e sarà fate cognossi ator par cirî la poie di altris comunitâts, realtâts associativis e citadins. I ativiscj a àn decidût di inviâ ancje une azion direte cu la ocupazion de isule di Čearretsuolu tant che base par impedî il disfrutament dal flum.
Font: The Independent Barents Observer, 12/07/17