10/07/17

Asturiis: passe il 90% al vûl l’asturian a scuele

Ai 28 di Jugn, alì de sede de Academie de Lenghe Asturiane, a son stâts presentâts i risultâts de tierce inchieste sociolinguistiche des Asturiis che e indagave su politichis linguistichis, cognossince e ûs de lenghe. Sul front dai nivei di cognossince de lenghe, la inchieste e mostre che il 90% de popolazion al è in stât di capî l’asturian, intant che il 62% al è bon di fevelâlu, il 38% di leilu e il 25% di scrivilu. Altris dâts impuartants a son po la disparizion cuasi totâl dal stigme linguistic che par agns al à fat vergognâ i asturians di doprâ la lôr lenghe proprie, e une riprese de trasmission intergjenerazionâl dal asturian. Par chel che al rivuarde invezit lis politichis linguistichis, il 64% de popolazion al stime che lis istituzions a fasin pôc o nuie pe lenghe, il 53% al è dacuardi che l’asturian al sedi ricognossût come lenghe couficiâl des Asturiis, e il 51% al volarès che i siei fîs a studiassin l’asturian a scuele. Propite in teme di istruzion, 9 asturians su 10 a domandin che l’asturian al jentri ad in plen intai programs scolastics.
Font: La Nueva España, 29/06/17

Irlande: presentât il rapuart anuâl dal comissari pe lenghe

Ai 27 di Jugn al è stât publicât il rapuart anuâl dal comissari pe lenghe irlandese. Il document si fonde massime su lis segnalazions di violazion dai dirits linguistics fatis indenant dai citadins. Lis segnalazions rivadis vie pal 2016 a son stadis 768, il numar plui alt dal 2004 incà, o sei di cuant che e je stade metude sù la figure dal comissari pe lenghe. Une dimostrazion dai problemis grues che ancjemò a son intal meti in vore la normative di tutele – al à comentât il comissari Rónán Ó Domhnaill – ma ancje de incressite de cussience dai dirits linguistics de bande dai citadins. Un tierç des segnalazions si riferissin ae mancjance di plans linguistics o al lôr rispiet de bande di ents o aministrazions publichis. Il 27,6% des denunciis al diven de mancjance dal irlandês inte tabelonistiche dai edificis istituzionâi e l’11,2% de mancjance te segnaletiche stradâl. Un 8,2% des lamentancis al è riferît a problemis intal ûs de version irlandese dal non o de direzion di cjase. Tal 7,6% dai câs si fevele invezit di rispuestis istituzionâls dadis par inglês a front di domandis fatis par irlandês. Chel altri 5% di segnalazions al è leât al status de lenghe, a publicazions uficiâls o a toponomastiche dome par inglês. Su la fonde di cheste situazion, Ó Domhnaill al à za domandât aes autoritâts irlandesis di sostituî il sisteme dai plans linguistics cun nivei di tutele standard in vore in ducj i ents publics e di cressi il numar di dipendents in stât di paronâ l’irlandês. Domandis che cumò al pâr che a vedin cjatât acet inte propueste di leç par mendâ la normative su lis lenghis uficiâls de Republiche di Irlande.
Font: Irish Times, 27/06/17

Paîs Catalans: azion par rivendicâ il dirit ae indipendence

La dì di S. Zuan, calcolade une sorte di fieste nazionâl ator par ducj i Paîs Catalans, un grup di ativiscj dal moviment zovanîl Arran al à metût in at une azion simboliche par rivendicâ il dirit ae indipendence di dutis lis tieris catalanis. I militants indipendentiscj a àn taiadis vie lis tabelis di confin logadis su la frontiere che e divît la Catalogne tra trê stâts diferents, ven a dî Spagne, France e Andorra. I tocs des tabelis cui nons dai trê stâts a son stâts metûts da pît de cussì clamade “Puarte dai Paîs Catalans”, monument logât a Salsas, dongje di dulà che al cor il confin storic e linguistic tra Ocitanie e Catalogne, dôs des plui grandis nazions cence stât de Europe. Il video de azion al è stât po inviât a diviers mieçs di comunicazion di chestis dôs comunitâts.
Font: Jornalet, 27/06/17

Aragon: a cressin lis risorsis par promovi lis lenghis te scuele

Il guvier dal Aragon al à decidût di incressi lis risorsis e lis strategjiis par promovi lis lenghis propriis intal sisteme scolastic de comunitât. I programs “Luzía Dueso” e “Jesús Moncada” che a permetin aes scuelis che indi fasin domande di ufrî ai lôr students ativitâts curicolârs di animazion par aragonês e par catalan a varan a disposizion intal prossim an scolastic 10 mil euros parom. Si fevele dal 44% di fonts in plui dal an passât, cuant che i doi programs a vevin finanziât cuasi une novantine di ativitâts in passe 60 centris scolastics. Cun di plui, vie pal an 2017-2018, si zontarà ancje il program “El aragonés en el aula” che si propon di incressi la cognossince dal aragonês e di sostignî i professôrs che davuelzin ativitâts scolastichis ta cheste lenghe.
Font: El Diario, 26/06/17

Sanzac: progjet par imbastî une euroregjon

A son plui di 4 mil lis personis che a àn sotscrit une petizion che e sarà inviade ai guviers de Serbie e dal Montenegro cun chê di meti sù intal Sanzac une regjon transfrontaliere, sul model des euroregjons in vore te Union Europeane. L’intindiment principâl, a disin i promotôrs, al è chel di promovi il svilup economic dal teritori par mieç dai finanziaments previodûts par chest gjenar di istituzions. Il Sanzac al è une regjon storiche abitade in maiorance di bosgnacs musulmans e che cumò si cjate dividude jenfri Serbie e Montenegro. La propueste di une euroregjon e cjate però avonde fredis lis comunitâts serbis, montenegrinis e rom che a vivin alì e e lasse avonde malcuiets i guviers dai doi stâts dal moment che la iniziative e gjolt de poie de Turchie, interessade a incressi la sô influence su la regjon cul sostignî lis comunitâts musulmanis che a vivin alì.
Font: Balkan Insight, 26/06/17

Paîs Basc: anulât part dal plan pal euskara de Gipuzkoa

La Provincie de Gipuzkoa e fasarà ricors cuintri de sentence dal tribunâl superiôr di justizie dal Paîs Basc che e anule cinc articui dal so plan di normalizazion dal ûs dal euskara te dade 2013-2017. Pal tribunâl i articui anulâts a metin a risi l’acès ai servizis dai citadins che no fevelin par basc, ma pe Provincie si trate di une leture restritive de normative e di fat, di cuant che il plan al è in vore, nissun citadin si à mai lamentât par cheste reson. In ogni câs, e zonte la aministrazion provinciâl, la sentence e varà un efiet limitât dal moment che aromai a mancjin sì e no sîs mês ae fin di chest plan e tal prossim si dopraran formis che a varessin di evitâ leturis limitativis come chês de magjistrature.
Font: EiTB, 23/06/17

Paîs Basc: soluzion juste pai presonîrs, pal FSP al è il moment

Ai 22 di Jugn i rapresentants dal Forum Sociâl Permanent a àn ricevût lis passe 80 mil firmis cjapadis sù framieç dai lavoradôrs dal Paîs Basc par che si cjati une soluzion juste pai presonîrs, i depuartâts e i dispatriâts causâts dal conflit che par agns al à segnât cheste part de Europe. Lis firmis a saran presentadis ai presidents dai Parlaments de Comunitât Autonome Basche e de Navare intune cu lis conclusions de cuarte assemblee dal Forum che si à tignude a Iruñea / Pamplona vie pal mês di Mai. Dopo di incuintris cu lis fuarcis politichis e sociâls baschis, il Forum al stime che aromai a sedin lis cundizions par che la maiorance dai partîts (PNV, EH Bildu, Podemos, PSE) e dai sindacâts a inviin un dialic inclusîf e trasversâl par cjatâ fûr un percors pe soluzion definitive dal conflit basc e par imbastî une convivence fondade sul rispiet des vitimis di dutis lis espressions de violence che a àn segnât il Paîs Basc tai ultins cincuante agns. Cun di plui, al zonte il Forum, la plui part dai rapresentants politics e sociâi e concuarde sul fat che chest procès al è facilitât dal disarmament metût in at di ETA e che la politiche penitenziarie e à di jessi mudade par adatâsi ae situazion atuâl.
Font: Naiz:, 22/06/17

Norvegje: comission pe veretât e pe riconciliazion cui Sami

Il Parlament norvegjês al à fate buine une leç che e invie il percors par meti sù une comission pe veretât e pe riconciliazion cun chê di fâ cognossi lis violencis, i abûs e lis discriminazions metudis in at cuintri des comunitâts sami e dai cussì clamâts Kvens, o sei i dissendents dai finlandês imigrâts intal secul XIX. Se il teme al è stât al centri di diviersis ricercjis storichis, lis istituzions norvegjesis a àn fat pôc o nuie fin cumò par riparâ ai efiets di chestis politichis repressivis che, massime tra i sami, a àn lassât daûr une ereditât di vergogne, di dinei de proprie lenghe e identitât, e di tabûs. La decision dal Parlament norvegjês e rive juste pocjis setemanis dopo che la stesse strade e jere stade cjapade des autoritâts finlandesis. La leç e je stade poiade di dutis lis fuarcis politichis fale chês de diestre nazionaliste, o sei il Partît dal Progrès (Fremskrittspartiet) e chel Conservadôr (Høyre).
Font: The Barents Observer, 22/06/17

Ream Unît: Sky al ricognòs la nazionalitât dai siei coridôrs

Ai 22 di Jugn il grup britanic Sky al à presentât la scuadre che e partecipe cui siei colôrs al Tour de France e che e à tant che cjapitani Chris Froome. Intal video uficiâl di presentazion i nûf membris de scuadre a vegnin compagnâts dai lôr dâts principâi di identificazion. Par chel che al rivuarde la lôr divignince, il grup Sky al à decidût di no segnalâ la citadinance, ma la nazionalitât par mieç de bandiere de lôr comunitât nazionâl. Cussì i coridôrs galês Luke Rowe e Geraint Thomas a son stâts identificâts cul dragon ros de bandiere dal Gales e no cul Union Jack britanic, intant che Mikel Landa e Mikel Nieve a son compagnâts de Ikurriña basche e no de bandiere spagnole. Cuntune sielte braurose e fûr dal comun, il grup britanic al à cussì decidût di rispietâ la identitât vere dai siei coridôrs e no la lôr partignince statâl cemût che a fasin par solit lis societâts sportivis plui innomenadis.
Font: Naiz:, 22/06/17

Paîs Basc: prin acuardi nazionâl sul euskara

I guviers de Comunitât Autonome Basche e de Navare adun cul organisim public pal euskara dal Paîs Basc sot aministrazion francese a àn metût jù un acuardi su la promozion de lenghe basche che al sarà sotscrit in curt dai rapresentants des trê istituzions. La colaborazion tra chestis entitâts no je gnove, ma e je la prime volte che si rive a di un acuardi che al cjapi dentri dut intun lis trê parts che al è dividût il teritori nazionâl basc, o sei lis dôs comunitâts autonomis che si cjatin intal stât spagnûl (Hego Euskal Herria) e la aree basche che si cjate ta chel francês (Ipar Euskal Herria). Il test al previôt diviers setôrs di intervent che a van de educazion ae analisi sociolinguistiche, des politichis linguistichis sul plan european al ûs sociâl de lenghe. I detais dal acuardi a saran però comunicâts dome dopo che il document al sarà firmât.
Font: EiTB, 20/06/17

Finlande: la ferovie dal Nord une menace pai Sami

I partîts e i industriâi de Finlande a cjalin cuntune vore di interès al progjet di une gnove ferovie di 500 chilometris che e scjavaci lis regjons plui setentrionâls dal stât par peâ il rest de rêt feroviarie cu la cueste norvegjese dal Mâr di Barents. La linie e ven viodude tant che part fondamentâl di une gnove vie comerciâl jenfri Asie e Europe, e in particolâr tra i percors marins simpri plui batûts dal Nord artic e chei continentâi. Il progjet al jeve cetantis preocupazions framieç des comunitâts sami dal moment che la linie gnove e passarès in buine part propit su lis lôr tieris. Il percors al taiarès in doi lis areis tradizionâls dulà che a passonin lis renis, limitant i spostaments e i pascs disponibii pal arlevament e causant la muart di centenârs di animâi. Par Tiina Sanila-Aikio, presidente dal Parlament sami de Finlande, se chest progjet al ves di deventâ realtât, al podarès dâ un colp mortâl ae culture e ae economie tradizionâl dai Sami.
Font: The Barents Observer, 19/06/17