24/10/16

Paîs Catalans: referendum su la indipendence tal 2017

Intant de riunion dal Parlament de Catalogne dai 6 di Otubar la maiorance indipendentiste formade di Junts pel Sí e de CUP e à fate buine une risoluzion che e previôt di inmaneâ un referendum vincolant su la indipendence al plui tart dentri dal Setembar dal 2017, ancje tal câs che no si cjati un acuardi in proposit cul guvier spagnûl. Il document al previôt ancje di meti sù dentri de fin dal an une comission che e viodi dai lavôrs par imbastî la consultazion, ma ancje un comitât di esperts catalans e internazionâi par monitorâ il percors par rivâ ae indipendence e un coordenament di dutis lis fuarcis politichis e sociâls a pro dal procès di autodeterminazion. Catalunya Sí que es Pot si è astignude su chest test, ma e à votât adun cun Junts pel Sí une seconde risoluzion che e impegne il guvier a lavorâ par un referendum su la indipendence, cence indicazions di date, che al puedi cjatâ un ricognossiment internazionâl. Dutis e trê lis fuarcis sovranistis catalanis a àn po votât adun par modificâ la leç di stabilitât dal belanç in maniere di dâi prioritât aes politichis sociâls sul paiament dal debit. L’acuardi su lis risoluzions al nas dal percors di distension tra la coalizion nazionalitarie di Junts pel Sí e i indipendentiscj anticapitaliscj de CUP inviât cul vôt di fiducie de setemane prime al president dal guvier Carles Puigdemont.
Font: El Punt Avui, 07/10/16; Naiz:, 06-07/10/16; VilaWeb, 06/10/16

Paîs Basc: indenant il confront sul gnûf guvier de CAB

Ai 5 di Otubar, une volte sierât il prin zîr di consultazions cun chei altris partîts, i rapresentants dal Partît Nazionalist Basc (PNV) a àn fat il pont su lis prospetivis pe formazion dal prossim guvier de Comunitât Autonome Basche dopo des elezions dai 25 di Setembar che a àn viodût propit il PNV tant che fuarce plui votade (37% dai vôts e 28 elets) e clamade duncje a imbastî il gnûf esecutîf.

Europe: a bon lis liniis dal protocol di Donostia

La prime setemane di Otubar il comitât sientific dal protocol di Donostia al à stazât lis propuestis rivadis vie pe Vierte e pal Astât di centenârs di realtâts sociâls espression des comunitâts minorizadis de Europe e lis à metudis jù intun document unitari. L’intindiment al è chel di svilupâ un protocol par garantî i dirits linguistics. Il lavôr al è partît de Declarazion universâl dai dirits linguistics di Barcelone in maniere di passâ di un test che al met dongje la liste dai dirits a di un che al propon invezit misuris concretis par dâi sostance a chei dirits. Ai 25 di Otubar il comitât organizadôr (che al met adun Linguapax International, CIEMEN, ELEN, UNPO, ECMI e Pen International) al proviodarà a staronzâ il test fat bon dal comitât sientific. La presentazion publiche dal protocol e je in program ai 17 di Dicembar a Donostia.
Font: Protokoloa.eus, 05/10/16

Paîs Catalans: iniziative par promovi la lenghe tal cumierç

La fondazion PuntCat, intune cu la direzion pe politiche linguistiche dal guvier catalan, e à inviât il program Comerçlocal.cat indreçât a dutis lis ativitâts comerciâls plui piçulis ativis in Catalogne. La iniziative e ufrìs la pussibilitât a chestis impresis di comprâ cuntun cost une vore bas un spazi intal domini .cat e di meti sù sore nuie un sît par catalan par promovi la lôr ativitât. In cheste maniere si vûl dâi une man aes realtâts comerciâls plui piçulis e, tal stes timp, sburtâ la visibilitât de lenghe catalane in rêt e la sô presince tal mont de economie.
Font: Generalitat de Catalunya, 04/10/16

Bosgne: elezions, nazionaliscj plui fuarts te Republika Srpska

Intes elezions aministrativis che si son tignudis ai 2 di Otubar in Bosgne, il vincidôr principâl al è stât Milorad Dodik, il president de Republika Srpska, o sei la part serbe de federazion. I candidâts dal so partît, la Aleance dai Sociâl Democratics Indipendents (SNSD), a àn vinçût in passe 30 comuns, 11 in plui de volte stade. Ta cheste maniere Dodik, che tai ultins timps nol à platât la sô intenzion di slontanâ la Republika Srpska dal rest de federazion, al infuartìs ancjemò di plui la sô posizion. Il Partît Democratic Serp (SDS), il so aversari principâl, al è restât invezit dome cun 8 sindics, nancje un tierç di chei che al veve te legjislature stade. Tal rest de federazion i bosgnacs dal Partît de Azion Democratiche (SDA) a àn otignût 33 comuns (12 in mancul), la Union Democratiche Cravuate (HDZBiH) 16 e il Partît Sociâl Democratic (SDP) 8. Lis elezions a son stadis segnadis de tension massime a Srebrenica, là che intal 1995 lis miliziis serbis a vevin sassinât passe 7 mil personis. In dì di vuê il comun al è cjapât dentri te Republika Srpska, ma pes aministrativis a puedin votâ ancje i bosgnacs che cumò a vivin inaltrò. Chest i veve permetût di vê simpri un sindic bosgnac, ma cu lis ultimis elezions il plui votât al è stât il candidât serp e la mancjance de conferme dal risultât par zornadis a dilunc, no à zovât a cuietâ la situazion.
Font: Balkan Insight, 03-05/10/16

Paîs Catalans: domandâts agns di bant par Mas, Ortega e Rigau

La avocadure dal stât spagnûl e à domandât di condanâ a dîs agns di bant di ogni incarghe publiche l’ex president dal guvier catalan, Artur Mas, e a nûf agns la ex presidente vicjarie Joana Ortega e la ex assessore Irene Rigau. Pes autoritâts spagnolis, di fat, a son colpevui di “disubidience” e di “prevaricazion” par vie che no varessin rispietât la ordenance dal tribunâl costituzionâl di no favorî in nissune maniere il davuelziment de consultazion popolâr su la indipendence de Catalogne che si veve tignude ai 9 di Novembar dal 2014. In ocasion de riunion dal Parlament de Catalogne dai 6 di Otubar Junts pel Sí, CUP e Catalunya Sí que es Pot a àn votât un document unitari di poie a ducj i rapresentants istituzionâi che si cjatin imputâts par vie de lôr ativitât inte suaze dal procès pe autodeterminazion catalane.
Font: El Punt Avui, 03/10/16; Naiz:, 03/10/16

Montenegro: alfabet cirilic discriminât tes scuelis

Di cumò indenant in Montenegro dutis lis comunicazions scritis dentri dal sisteme scolastic e chês indreçadis ai students e ai lôr gjenitôrs a saran scritis cul alfabet latin. Dome tal câs di une domande esplicite de bande des fameis o dai insegnants si doprarà l’alfabet cirilic, ma no son pôcs i câs di gjenitôrs e professôrs che a son stâts “invidâts” a lassâ pierdi par evitâ consecuencis negativis. Pes realtâts associativis e politichis de minorance serbe si trate di une situazion di discriminazion palese che e va cuintri de avualiance dai doi alfabets previodude de Costituzion. La gnove diretive su lis comunicazions scolastichis e va a saborâ lis tensions partidis ancjemò tal 2007 cuant che su la Costituzion si veve fevelât di lenghe montenegrine e lenghe serbe, in pratiche la stesse lenghe ma la prime scrite cun alfabet latin e la seconde in cirilic. La progressive limitazion de presince dal cirilic e à rindût la minorance serbe simpri plui malcuiete, ma e à ancje jevât fantasimis storichis framieç di une part dai montenegrins. Di fat il cirilic al è stât gjavât des scuelis dome dôs voltis: intal 1916 intant de ocupazion austriache e intal 1941 intant de ocupazion taliane.
Font: Balkan Insight, 30/09/16

Gales: cul 2021 il galês no sarà plui “lenghe seconde”

Il ministri pe lenghe galese Alun Davies al à comunicât in maniere uficiâl denant de Assemblee nazionâl dal Gales che cul 2021 intes scuelis al sarà eliminât l’insegnament dal galês come lenghe seconde par fâi puest al ûs curicolâr slargjât de lenghe proprie in ducj i istitûts dal paîs. La comunicazion e rive a distance di trê agns de jessude dal rapuart comissionât dal guvier a di un espert indipendent là che si proponeve di superâ il sisteme de “lenghe seconde” par vie che nol garantive ai students la pussibilitât di imparâ ben la lenghe. Il guvier galês al jere zaromai di mês sot pression par vie des mobilitazions e des azions diretis metudis in at de organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg par gjavâ il model de “lenghe seconde”. La stesse linie e jere stade cjapade sù ancje dai nazionalitaris dal Plaid Cymru.
Font: Cymdeithas, 30/09/16

Ocitanie: nons regjonâi, il Consei di stât al lasse fûr i catalans

La gnove regjon nassude de fusion jenfri Lenghedoc – Roussillon e Misdì – Pireneus e à non Ocitanie. La decision definitive e je stade cjapade dal Consei di Stât francês che al à taiât vie la adietivazion “pirenaiche mediteranie” che la aministrazion locâl e veve zontât par vie che la regjon e cjape dentri dome une part de comunitât nazionâl ocitane. L’orghin statâl nol à tignût cont nancje des protestis rivadis de Catalogne Nord là che si domandave che il non de gnove regjon al cjapàs dentri dutis lis dôs identitâts che a formin chest teritori, o sei chê ocitane ma ancje chê catalane.
Font: Jornalet, 29/09/16

Corsiche: sucès de manifestazion pe amnistie

A son stadis sù par jù 10 mil lis personis che ai 24 di Setembar a àn partecipât a Ajacciu ae manifestazion inmaneade de organizazion Associu Sulidarità par domandâ la amnistie pai presonîrs politics cors e la fin de persecuzion dai militants in clandestinitât. Citadins, rapresentants di disinis di realtâts associativis, di sindacâts, di partîts e des istituzions de isule, a partî dai presidents dal esecutîf e de Assemblee de Corsiche, a àn sfilât daûr dai strissons “amnistia” e “libertà per i patriotti” tune des manifestazions popolârs plui partecipadis inte storie resinte de isule. La mobilitazion in Corsiche si è però cjatade denant il cidin totâl de stampe francese e dal guvier di Parîs.
Font: Alta Frequenza, 26/09/16

Paîs Catalans: manifest di Randa pe lenghe comune catalane

Lis organizazions Òmnium Cultural, Obra Cultural Balear e Acció Cultural del País Valencià, a àn dât fûr ai 25 di Setembar il manifest di Randa a pro de lenghe catalane. Il document, che al cjape il non de localitât de isule di Maiorche là che al è stât firmât, al domande che lis istituzions de Catalogne, dal Paîs Valenzian e des Baleârs a lavorin in maniere coordenade a pro de lenghe proprie e che a puartin denant dal Parlament european e dal Consei de Europe lis violazions de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis metudis in at intai ultins agns dal PP, in particolâr il dinei a ricognossi il catalan come lenghe comune des trê comunitâts, lis politichis educativis cuintri dal catalan e i atacs aes azions di tutele linguistiche imbastidis a nivel locâl.
Font: El Nacional, 25/09/16