25/05/10

Paîs Basc: rapuart di Behatokia su la discriminazion linguistiche


Ai 20 di Mai la organizazion Behatokia e à presentât il so rapuart anuâl su lis violazions dai dirits linguistics patidis dai citadins bascs. Vie pal 2009, a son stâts plui di 1.400 i câs denunciâts a Behatokia, ven a stâi un numar plui alt di chel che si veve vût i agns prime. Chest al diven sei dal fat che lis aministrazions locâls a van dilunc a violâ i dirits linguistics, ma ancje che la cussience dai citadins bascs e je daûr a cressi ancje su chest front. La gnove diretore de organizazion, Garbiñe Petriati, su la fonde dai dâts cjapâts sù, e à spiegât che il guvier de Comunitât Autonome Basche nol à fat siei i conseis che i jerin stâts fats indenant par miorâ la situazion. In Navare, in buine sostance, la uniche lenghe de aministrazion e reste il castilian. Intal Paîs Basc francês, cundut de modifiche de Costituzion, la lenghe basche e reste fûr des istituzions.

Font: Gara, 21/05/10


Paîs Catalans: document dai gjornaliscj in difese dal Statût


Al à non “Il dileme spagnûl” il document sotscrit di 62 gjornaliscj catalans par denunciâ lis menacis che a pesin su la autonomie de Catalogne. Si trate di une sorte di manifest, viert ancje a altris adesions, che al invide lis istituzions spagnolis a rispietâ la voie di autoguvier dai catalans. “Se lis istituzions e i partîts politics no saran bogns di cjatâ une soluzion dignitose ae situazion che si cjatisi denant – si lei intal document – la realtât e oblearà i catalans a sielzi tra la involuzion e la secession”. I gjornaliscj che a àn sotscrit il test a disin che si cjatisi a vivi une situazion ecezionâl e che lis aspirazions di autoguvier dai catalans no puedin jessi limitadis doprant la Costituzion spagnole: duncje, se no si rive a dâ une rispueste a cheste volontât, i catalans si cjataran a vê di sielzi tra rinunciâ aes lôr aspirazions o ae Costituzion spagnole.

Font: Gara, 21/05/10


Paîs Catalans: il Parlament a pro dal ûs slargjât dal ocitan


La comission culture dal Parlament catalan, cul vôt dai partîts nazionaliscj e di chei di çampe, e à fate buine une risoluzion di poie al ûs sociâl de lenghe ocitane in ducj i siei teritoris. Intal document si ricuarde che l’ocitan al è uficiâl in Catalogne bielzà dal 2006 e si pant il desideri che cheste uficialitât si slargji pardut là che cheste lenghe e je fevelade. Si trate di un at politic di solidarietât che al vûl ancje rindi mert al percors di uficializazion dal ocitan inviât de citât di Tolose (Tolosa).

Font: Avui, 20/05/10


Galizie: fat bon tra lis protestis il decret sul ûs des lenghis


Ai 20 di Mai il guvier galizian vuidât dal popolâr Alberto Núñez Feijoo al à fat bon il decret sul ûs des lenghis inte scuele che al jentrarà in vore cul prossim an scolastic. Il test al à cjatât la oposizion di dutis lis organizazions impegnadis pal galizian, ma ancje dai sindacâts e dai partîts politics de oposizion. Socialiscj e nazionaliscj dal BNG a àn dite che la aprovazion dal decret e rapresente un atac cuintri de lenghe galiziane e che a intindin impugnâlu. Ancje i sindacâts principâi de Galizie a fevelin di incostituzionalitât dal test. Judizis inmò plui dûrs a rivin di organizazions tant che Queremos Galego, A Mesa pola Normalización Lingüística, Prolingua e Coordinadora de Equipas de Normalización e Dinamización Lingüística. Juste cualchi zornade prime, ai 17 di Mai, miârs di galizians si vevin dâts dongje pes stradis di Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) par difindi la lôr lenghe proprie e dî di no al progjet dal guvier in rispueste ae convocazion dal coordenament Queremos Galego. Si tratave de cuarte manifestazion di place inmaneade tal zîr di un an cuintri de politiche di limitazion dal ûs dal galizian metude in vore dal guvier dal PP.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 20-21 e 17-18/05/10


Sami: novitâts de revision de costituzion svedese


Il Parlament svedês al è daûr a lavorâ suntune revision de cjarte costituzionâl. Intal ultin stampon di revision i sami a vegnin citâts tant che popul e no plui tant che minorance etniche cemût che si podeve lei intes primis propuestis. Cheste definizion e varès di dâi plui fuarce ae comunitât sami svedese. Cun di fat, la cualifiche di popul e varès di garantî ai sami no dome la tutele dai dirits culturâi, ma ancje di chei politics e, duncje, ancje nivei di autonomie plui marcâts.

Font: Galdu, 20/05/10


Paîs Catalans: al va dilunc a cressi l’indipendentisim


Daûr di une inchieste publicade che al è pôc dal cuotidian La Vanguardia i catalans a pro de indipendence a son rivâts al 37% cuintri di un 41% che si declare contrari a cheste ipotesi. Il vantaç dai unioniscj sui indipendentiscj si à duncje sbassât al 4% cuant che intal Novembar dal 2008 al jere tor dal 14%. L’aument plui marcât dai favorevui ae indipendence dal 22 al 35% si lu à vût tra chei che par solit a votin socialist. Tra chei che a votin par chei altris partîts, invezit, la incressite e je mancul fuarte. La percentuâl plui alte di indipendentiscj (80%) si le cjate framieç di chei che a votin ERC. Tra chei che a votin CiU si è tor dal 40%, ma ancje tra chei che a votin pai popolârs si cjate un 10% di personis a pro de indipendence de Catalogne.

Font: Nationalia, 19/05/10


Ladinie: une femine prin “procurador” dal Comun General de Fascia


Ai 16 di Mai si son davueltis lis elezions aministrativis in passe 300 comuns dal Trentin e dal Sud Tirôl. Inte plui part dai comuns de provincie di Bolzan si à vût la vitorie di sindics poiâts de SVP. Chest partît al à ancje otignût cuatri sindics intai comuns ladins e si à mostrât fuart massime inte Val Gardene (Gherdëina). Ta chei altris comuns ladins a àn vinçût, inte plui part, des listis civichis. Il partît Ladins Dolomites si à presentât cul so simbul dome intal comun di Sëlva, là che al à cjapât il 23,9% dai vôts. Inte stesse zornade, pe prime volte, si à votât ancje pal Comun General de Fascia, la comunitât di valade che e cjape dentri dute la aree ladine de provincie di Trent. Tant che prin “procurador”, o sei president de comunitât, e je stade elete Cristina Donei.

Font: Provincie di Trent, 17/05/10


Irlande: progjet par une aree gaeliche a Dublin


La associazion irlandese Comhluadar, fondade intal 1993 par judâ lis fameis che a vuelin tirâ sù i lôr fruts par gaelic, e je daûr a cirî une aree abitative a Baile Átha Cliath / Dublin dulà meti adun une sorte di cuartîr là che il gaelic al sedi la lenghe di riferiment (Gaeltacht). Ancje cun chest fin, nol è tant che la associazion e à metût in pîts une cooperative imobiliâr. La zone dulà meti in vore il progjet no je stade inmò sielzude, ma si è daûr a cirî une aree ben servide dai servizis e dongje di une gaelscoil, o sei une scuele che e dopre l’irlandês tant che lenghe veicolâr. A son za cuindis lis fameis che si son fatis indenant par partecipâ ae iniziative e a rivin dutis de perifarie dublinese.

Font: Gaelport, 17/05/10


Paîs Basc: in miârs in place pe normalizazion dal euskara in Navare


A jerin almancul 15 mil lis personis che ai 15 di Mai a àn sfilât pes stradis di Iruñea / Pamplona par rivendicâ il dirit a vivi ad in plen par basc. La manifestazion, la plui grande a pro dal euskara che si vedi davuelte in Navare, e je stade clamade dongje di Kontseilua, o sei il consei dai organisims sociâi de lenghe basche. I manifestants a àn domandât al guvier de Navare une politiche linguistiche gnove che e permeti di doprâ l’euskara in maniere normâl e cence lis limitazions cumò in vore intes scuelis, intes aministrazions publichis e intai mieçs di comunicazion.

Font: Journal du Pays Basque, 15/04/10; Diario de Navarra, 16/04/10


Paîs Catalans: il catalan al cres ancje tes fameis di lenghe castiliane


Daûr des ultimis ricercjis sociolinguistichis davueltis de segretarie pai zovins e di chê pe politiche linguistiche dal guvier catalan a rivin dâts positîfs pe lenghe catalane. Di une bande si à un aument intal ûs dal catalan intes fameis zovinis che a àn tant che lenghe origjinarie il castilian. Intai ultins agns, di fat, ta chestis fameis i gjenitôrs che a doprin cui lôr fîs il catalan compagn o plui che no il castilian a son passâts dal 10 al 40 par cent. Di chê altre bande, la inchieste e mostre che tra i zovins si dopre di plui il catalan a scuele e intal marcjât dal lavôr, intant che il castilian al reste plui doprât intes situazions informâls.

Font: Nationalia, 12/05/10


Macedonie: proteste dai albanês inte capitâl


A jerin sù par jù 2 mil i albanês che ai 10 di Mai a àn partecipât inte capitâl macedone a di une manifestazion inmaneade di diviersis associazions di cheste minorance. La iniziative e veve chê di invidâ il guvier a blocâ i proviodiments judicâts discriminatoris tai confronts de comunitât albanese e di domandâ la liberazion di chei che a vegnin considerâts presonîrs politics. I albanês impresonâts a son acusâts di vê partecipât a azions armadis o di vê judât cui che lis à metudis in at. La manifestazion si è davuelte cence incidents.

Font: Balkan Insight, 10/05/1o


Asturiis: in place par domandâ la uficializazion dal asturian


Miârs di personis a àn partecipât pes stradis di Uviéu / Oviedo ae manifestazion clamade dongje de Zonte pe difese de lenghe asturiane par rivendicâ la uficialitât di cheste lenghe. La iniziative e à cjatât la poie di associazions, sindacâts e partîts, fale socialiscj e popolârs che a son contraris a ricognossi al asturian il status di lenghe uficiâl intal Statût di autonomie. Intant la Academie pe lenghe asturiane e la Universitât di Uviéu a àn fat savê che, za cun chest an, a metaran in pîts un centri di studis par asturian che al è stât batiât Universidá Asturiana de Branu.

Font: Món Divers, 10/05/1o


Rom: Portugal denunciât aes autoritâts europeanis


Il Comitât european pai dirits sociâi al à cjapade sù la denuncie fate indenant dal Centri european pai dirits dai rom (ERRC) cuintri dal Portugal par vie des politichis abitativis discriminatoriis che al metarès in vore tai confronts dai rom. La denuncie si poie su documents e testemoneancis tiradis sù intai ultins cinc agns. In particolâr si fevele di pidiments intal acès ae edilizie popolâr e ai servizis di fonde, di segregazion residenziâl des comunitâts rom e di altris violazions ai oblics previodûts de Cjarte sociâl europeane.

Font: ERRC, 07/05/10