08/04/08

Pontade 09 08 (08/04/08) - 9

France: minorancis discriminadis, lu dîs ancje la ONU

E je rivade al esam dal Consei dai dirits umans de ONU la informative metude adun de esperte indipendente Gay McDougall, specialiste in teme di minorancis. Intal document si dîs a clâr che il stât francês nol rispiete i dirits linguistics e culturâi des minorancis. Il stât al è obleât a creâ condizions che a favorissin la tutele des minorancis, ma in France chest nol sucêt. Par chest, si lei tal rapuart, a van modificadis lis politichis statâls in teme di minorancis che a àn di jessi concuardadis cu lis comunitâts interessadis. Cundut che il stât francês al à une legjislazion siore par fâi cuintri ae discriminazion, ma no le met in vore cuant che si trate di minorancis. Il prin pas che il stât francês al à di fâ par cambiâ la situazion al è ricognossi che sul so teritori a esistin minorancis nazionâls, linguistichis e religjosis. Daspò – e spieghe la McDougall – il guvier di Parîs al varà di ratificâ i diviers struments normatîfs europeans in teme di dirits des minorancis, tant che la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis, la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls e la Convenzion di difese dai dirits umans e des libertâts di fonde.
Font: Gara, 05/04/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 8

Gales: azions par sburtâ une gnove leç linguistiche

Il prin di Avrîl al à viodût i ativiscj de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese) impegnâts a tacâ sù manifescj e a jemplâ i mûrs dai supermarcjâts di diviersis citâts dal Gales par protestâ cuintri dal dinei dai proprietaris di doprâ il galês intai lôr ponts di vendite. La iniziative si insuaze tune campagne plui largje che e smire a otignî une gnove leç su la lenghe galese che a ‘nt sburti l’ûs ancje tal setôr privât. Par cumò, il Guvier dal Gales nol dâ segnâi di lâ ta chê direzion, ma tai ultins trente agns a son stadis propit lis azions no violentis de Cymdeithas a dâ un sburt grues ae politiche linguistiche pal galês.
Font: Eurolang, 03/04/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 7

Paîs Catalans: lis Baleârs si zontaran al pat pe politiche linguistiche

Il guvier des isulis Baleârs al à formalizât la sô intenzion di jentrâ intal acuardi di colaborazion in materie di politiche linguistiche sotscrit ai 16 di Març dal 2007 dai Guviers autonomics de Catalogne, de Galizie e de Comunitât Autonome Basche. La firme uficiâl dal pat si le varà in curt a Palma. Lis cuatri aministrazions a colaboraran, tra lis altris, par svilupâ il program des iniziativis pal An european des lenghis, par presentâ al Guvier spagnûl e ae Comission europeane la Declarazion di Parîs, ma ancje par elaborâ tradutôrs automatics tra lis trê lenghis.
Font: Guvier des Isulis Baleârs, 02/04/08; Mon Divers, 02/04/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 6

Paîs Catalans: al è nassût il portâl linguistic Optimot

Il Guvier catalan (Generalitat de Catalunya) al à screât il portâl Optimot che al met adun diviers servizis linguistics che prime a jerin sparniçâts ator pe rêt. Il gnûf sît, ancjemò in prove, al permet di cirî fûr peraulis su la fonde di une grande base di dâts formade di diviers dizionaris bilengâi catalan – castilian e specialistics. Cun di plui, e je la pussibilitât di fâ ricercjis ancje su la ortografie, la morfologjie, la toponomastiche e v.i.
Font: Generalitat de Catalunya, 01/04/08; Mon Divers, 01/04/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 5

Gales: pal Plaid Cymru l’obietîf al reste la indipendence

E je stade Elin Jones, ministre galese pai afârs agricui, la prime rapresentante dal partît nazionalist Plaid Cymru a partecipâ a di une riunion dal Consei dai ministris de Union Europeane. Cun di fat, sei la rapresentante galese, sei la cuintripart scozese, a àn compagnât a Bruxelles il ministri britanic impegnât inte discussion su la gnove politiche agricule comunitarie, ancje se cence dirit di intervignî intant de riunion. Dîs agns indaûr il Gales nol jere propit, in dì di vuê almancul al è dentri inte stanzie – e à declarât la Jones – ma il puest just pal Gales al è ator de taule. Une volte ator de taule no jerin nancje Malta o la Letonie che invezit cumò a son, duncje – e à zontât la ministre galese – la strade juste par rivâ a di un tant e je chê de indipendence. Par intant, dut câs, il Plaid Cymru che al è al guvier dal Gales adun cui laburiscj, al è daûr a lavorâ pal referendum che dentri dal 2011 al varès di trasformâ la Assemblee Nazionâl Galese tun vêr Parlament e incressi il nivel di autoguvier dal Gales.
Font: BBC News, 01/04/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 4

Grecie: dirits de minorance turche violâts

Pal Tribunâl european pai dirits umans, il stât grêc al à violât la Convenzion europeane sui dirits umans in doi câs che a viodin al centri la minorance turche che e vîf in Tracie. Intal prin, il Guvier al à dineât il dirit de riunion e di associazion cul proibî la nassite de Associazion culturâl des feminis turchis de regjon dai Rodopis par vie che a doprin l’adietîf “turc” intal non. Cun di fat, il stât grêc nol ricognòs la esistence di nissune minorance etniche, nazionâl o linguistiche, ma dome chê di une minorance musulmane. Dî il contrari al ven judicât une “menace pe societât democratiche”. Il secont câs, invezit, si riferìs ae Associazion turche di Xhanti che e je stade prime obleade de justizie greghe a cambiâ non (simpri par vie dal ûs dal adietîf “turc”) e po sierade par vie che e veve denunciât la opression de minorance turche de Tracie.
Font: Nationalia, 31/03/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 3

Paîs Catalans: nassude la Fondazion Llull

I Guviers de Andorra, de Catalogne des isulis Baleârs a àn uficializât la nassite de Fondazion Ramon Llull che e varà sît propit intal principât pirenaic. La gnove realtât e varà tant che fin principâl chel di sburtâ il studi de lenghe catalane e il svilup de culture dai Paîs Catalans. La sielte di trasformâ l’Istitût Ramon Llull tune fondazion e je stade fate par permeti a di un stât indipendent come Andorra di condividi un ent cun paîs che no son indipendents tant che la Catalogne e lis Baleârs. Pe nassite de fondazion a son stâts metûts 100 mil euros che a rivin pal 65% dal Istitût e pal 35% dal Guvier andoran.
Font: Mon Divers, 31/03/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 2

Paîs Catalans: Immi.Cat, portâl dai imigrâts catalans

Immi.Cat al è un sît internet nassût cun chê di dâ vôs ai catalans di divignince foreste. L’obietîf al è chel di promovi la culture catalane framieç dai imigrâts che a son vignûts a vivi in Catalogne e di judâ i catalans a cognossi miôr lis culturis puartadis de imigrazion. Lis diviersis organizazions che a son daûr de iniziative a varan dai spazis di pueste par fâ cognossi lis lôr ativitâts e la culture dai paîs di divignince dai lôr aderents. Tal manifest di fondazion di Immi.Cat si pues lei cuâl che al è il spirt di chest progjet, ven a dî: “O vin vût di lassâ i nestris paîs, o vin passât il troi dificil de emigrazion e de discriminazion intal forest. La emigrazion nus à fat pierdi la relazion cuotidiane cu lis nestris fameis e il contat cu la nestre realtât e cu la nestre culture, o vin dismetût di partecipâ al progjet storic des nestris nazions, ma cundut achel no lassarìn che nissun nus puarti vie la nestre identitât origjinarie. Cussì cemût che o difindìn il nestri dirit a jessi cemût che i nestris paris nus àn fat e che nus definìs come personis, cu la stesse decision o difindarìn il nestri dirit a jessi catalans e catalanis e, duncje, o difindarìn il dirit di cheste comunitât a decidi in maniere libare il so avignî.” Par chel che al rivuarde la lenghe, invezit, si lei che: “O ufrìn lis nestris lenghis e lis nestris culturis di divignince par insiorâ il patrimoni culturâl di chest paîs e e je la societât catalane che e à di profitânt. Ta cheste suaze di diviersitât linguistiche il catalan e je la lenghe che nus unìs ducj e dutis. E je la lenghe che ducj o condividìn e che o doprìn par intindisi. E je la nestre lenghe comune. (…) Propit parcè che o savìn il pericul che la supremazie des culturis tibiadoris e puarte aes culturis minoritariis, par chel o declarìn che o volìn vivi par catalan.
Font: Vilaweb, 27/03/08


Pontade 09 08 (08/04/08) - 1

Macedonie: macedons discriminâts tai stâts dongje

Intant dal incuintri a Strasburc cul referent de Comission europeane pai dirits umans, Thomas Hammarberg, il president de Macedonie, Branko Crvenkovski, al à denunciât la situazion di discriminazion che a patissin lis minorancis macedonis in Grecie e in Bulgarie, ducj e doi stâts membris de Union Europeane. Une situazion ben diferente di chê che si à in Macedonie – al à ricognossût il diplomatic svedês – dulà che e je sigurade la tutele des minorancis sedino albanesis, turchis, serbis, arumenis o rom. Baste pensâ che la Macedonie e je l’unic stât european là che al è un Comun che al à il romanès tant che lenghe uficiâl.
Font: Eurolang, 29/02/08