16/02/10

Scozie: si slungjin i timps pal referendum su la indipendence


Il prin ministri scozês Alex Salmond al à comunicât che, contrari di ce che al previodeve sul imprin, il Parlament al varà di spietâ ancjemò un pôcs di mês prime di podê votâ il disen di leç sul referendum su la indipendence. Cun di fat, ca di un pôc, la Aule e varà a disposizion un stampon dal proviodiment e si calcole che la discussion sul document e larà indenant par almancul doi mês prime che si rivi al test definitîf. Cun chest calendari, duncje, al è dificil che, ancje se il disen di leç al sarà fat bon dal Parlament, il referendum si davuelzi intal 2010 cemût che Salmond e il so partît (SNP) a volevin. Il prin ministri scozês al à dite a clâr che la decision di slungjâ i timps e je stade cjapade par impedî che il disen di leç al vegni boçât dai partîts dal front unionist (Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôrs) che a àn la maiorance intal Parlament. Salmond al spere che, passade la bataie eletorâl leade aes elezions politichis britanichis (in program dentri dai prins di Jugn), la clime si cuieti e che cualchidun al riviodi la sô posizion. La decision di spostâ indenant il vôt sul disen di leç, dut câs, e je stade criticade cun fuarce dai rapresentants dal front unionist. Rispiet aes primis ipotesis, cumò si ponte a meti dentri intal referendum dôs domandis: une su la indipendence e chê altre suntun aument des competencis in man aes istituzions scozesis.

Font: Telegraph, 11/02/10; Món Divers, 12/02/10


Irlande: l'INLA al conferme il disarmament


Ai 8 di Fevrâr un puartevôs dal Irish National Liberation Army (INLA), un dai grups armâts republicans, al à comunicât che la organizazion e à puartât insom il so percors par disarmâsi. La operazion e je stade confermade di un grup di osservatôrs esternis, dal ministri pe justizie irlandês Dermot Ahern, e dal gjenerâl John De Chastelain, che al vuide la Comission internazionâl che e viôt dal disarmament dai grups armâts nordirlandês. Il rapresentant dal INLA al à declarât che la sô organizazion no à nissune scuse di fâ pe part che e à vût intal conflit, ma che in dì di vuê lis condizions ur permetin di puartâ indenant lis lôr bataiis cence di vê di doprâ lis armis. Un pas dal gjenar al è stât comunicât, simpri inte stesse zornade, ancje dai rapresentants dal Official IRA (grup armât republican di no confondi cul IRA) e dal grup autonom de UDA dal South East Antrim (formazion paramilitâr lealiste). Chê dai 9 di Fevrâr e jere la ultime zornade par disarmâsi: passade chê date dutis lis armis recuperadis a puedin jessi dopradis tant che provis intai procès e lis organizazions che lis àn dopradis a saran tratadis tant che grups criminâi.

Font: BBC, 08/02/10


Galizie: iniziative di leç popolâr a pro dal galizian


Ai 8 di Fevrâr il coordenament Queremos Galego, che al met adun cetancj sogjets impegnâts inte promozion de lenghe galiziane, al à presentât intal Parlament de Galizie une iniziative di leç popolâr par garantî i dirits linguistics dai citadins intai lôr rapuarts cu la aministrazion publiche e inte scuele. Si trate dal prin pas par partî cu la racuelte des 15 mil firmis che a coventin par che la propueste di leç e vegni esaminade de Assemblee galiziane. La iniziative e nas par fâi cuintri aes modifichis puartadis de Xunta (il guvier galizian) ae leç su la funzion publiche e ai decrets sul ûs des lenghis inte istruzion che, intai fats, a van a limitâ la presince dal galizian ta chescj doi setôrs.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 08/02/10


Irlande: cjatât un acuardi sul trasferiment des competencis su la justizie


Daspò di une tratative lungje e ingredeade, ai 2 di Fevrâr, i rapresentants politics unioniscj e republicans a àn cjatât un acuardi sul trasferiment des competencis su la justizie e su la polizie locâl dal guvier di Londre a chel de Irlande dal Nord. Chest passaç di competencis al jere previodût ancjemò dai acuardis di Sant Andree dal 2006, ma nol jere stât inmò metût in vore par vie dai pidiments jevâts dai partîts unioniscj. Par evitâ che la cuestion e fasès colâ il guvier nordirlandês e e puartàs a elezions anticipadis, a Béal Feirste / Belfast a jerin rivâts ancje il prin ministri britanic Gordon Brown e chel irlandês Brian Cowen. Se l'acuardi al sarà confermât de Assemblee de Irlande dal Nord, che e je clamade a votâlu ai 9 di Març, il passaç di podês al varès di jessi metût in at dentri dai 12 di Avrîl. Par garantî il plui pussibil la imparzialitât inte gjestion de justizie si varà di cjatâ fûr un ministri de justizie e un comandant de polizie che a gjoldin dal consens dai rapresentants de comunitât unioniste e di chê nazionaliste – republicane. Cun di plui, il ministri de justizie al varà une autonomie gruesse intes sôs decisions e intai rapuarts cul rest dal esecutîf nordirlandês: dut chest par garantî la plui largje indipendence e imparzialitât dal sisteme judiziari. Par dongje, si à decidût une revision dal mecanisim par decidi su lis paradis dal Ordin di Orange che, intai agns stâts, a son stadis dispès la cause di episodis di violence cuintri de comunitât nazionaliste. L'intindiment al reste chel di cjatâ une mediazion tra i dirits dai residents e chei di cui che al cjape part aes paradis, se dal câs ancje cul jutori di esperts esternis. I detais in proposit a varessin di rivâ tal zîr di trê setemanis. L'acuardi al previôt ancje che si metin sù dai grups di vore par miorâ e sveltî lis ativitâts di guvier, par cjatâ fûr dai acuardis sui ponts di contrast tra i rapresentants des dôs comunitâts, e par meti in vore chei aspiets dai acuardis di Sant Andree che a restin ancjemò su la cjarte. Tra chescj, il Sinn Féin al sburte par che si rivi cence altris ritarts a di une leç par difindi e par promovi la lenghe irlandese.

Font: BBC, 05/02/10


Paîs Catalans: scuintri sui cines forescj par catalan


Il prin di Fevrâr a son stâts assegnâts i premis Gaudì, o sei i oscar dal cine catalan, che a àn viodût il sucès dal film “Tres dies amb la família”. Inte stesse zornade, dut câs, une part des salis cinematografichis catalanis e à inmaneât une proteste cuintri de leç sul cine dal guvier catalan che e previôt che, par ogni film forest dopleât o sottitulât, si vedi une distribuzion compagne par castilian e par catalan. Pai proprietaris des salis e je une politiche che e fasarà dams al setôr, invezit pal guvier si trate di comedâ lis disavualiancis dal marcjât. Daûr di un sondaç, l'82% dai catalans al dîs che ducj i films a varessin di jessi disponibii ancje par catalan, ma a son une vore di mancul chei che ju àn viodûts te lôr lenghe.

Font: Internazionale, 05/02/10


Gales: trasferiment des competencis su la lenghe galese


Daspò di agns di tire e mole, cun Fevrâr, il Parlament britanic al trasferìs ae Assemblee nazionâl galese lis competencis legjislativis sul galês. Cun chest passaç, cognossût tant che ordin di competence legjislative (LCO) su la lenghe galese, il guvier locâl o singui membris de Assemblee nazionâl a podaran presentâ des leçs – clamadis misuris – par poiâ e par promovi la lenghe galese. Tra lis novitâts che il guvier locâl al à bielzà anticipât, si varà ancje la nomine di un comissari pe lenghe galese che al varà la incarghe di controlâ il rispiet dai proviodiments su la lenghe - ancje par chel che si riferìs a ciertis compagniis privadis che a davuelzin ativitâts di interès public (telecomunicazions, traspuarts e v.i.) - e di intervignî in difese dai dirits linguistics dai citadins. Cheste gnove figure, duncje, e cjaparà sù ancje diviersis des competencis che cumò a son tes mans dal Ufici pe lenghe galese. Propit a chest proposit, di plui bandis, al è rivât l'invît a no dispierdi il grues patrimoni di esperiencis e di competencis che l'Ufici al à metût adun intai agns.

Font: BBC, 04/02/10


Rep. Ceche: prins intervents cuintri de discriminazion dai fruts rom


Lis organizazions internazionâls pai dirits umans a àn dât une prime valutazion positive pe letare mandade de ministre ceche pe educazion, Miroslava Kopicová, ai dirigjents des scuelis elementârs dal paîs par invidâju a controlâ che intes classis par fruts cun disturps mentâi lizêrs a sedin assegnâts dome chei frutins che a patissin pardabon di chescj problemis. Cun di fat, in dì di vuê, cetancj fruts rom a vegnin metûts ta chestis classis dome par vie de lôr partignince etniche. Daûr dai ultins dâts, plui di un cuart dai fruts rom a saressin metûts ta chestis classis speciâls: une percentuâl che no à nuie a ce viodi cun chê dai fruts che a son pardabon disvantazâts. Lis organizazions pai dirits umans, dut câs, a invidun il guvier cec a lâ plui innà des declarazions di principi e a meti in vore politichis concretis par meti fin a chest sisteme di segregazion dai fruts rom e par judâ la lôr integrazion intal percors scolastic normâl.

Font: ERRC, 02/02/10


UE: il comissari pai dirits umans al domande il rispiet dai dirits linguistics


I dirits linguistics a son deventâts argoment di discussion in diviers stâts europeans. La limitazion di chescj dirits e menace i dirits umans e e stice la tension tra lis comunitâts.” A dîlu al è stât il comissari european pai dirits umans, Thomas Hammarberg, che al à invidât lis autoritâts statâls a scoltâ lis domandis che a rivin des comunitâts minorizadis e a rispuindi aes lôr dibisugnis. Tra i ponts di garantî – al à zontât Hammarberg – si à la presince di mieçs di comunicazion in lenghe minoritarie, l'ûs di chestis lenghis inte scuele, il dirit di doprâ la lenghe proprie intai rapuarts cu lis aministrazions publichis, l'ûs di chestis lenghis intes tabelis e inte segnaletiche stradâl, e fintremai l'ûs coret dai nons di membris de minorance.

Font: MKP, 01/02/10


Macedonie: OSCE clipe sul anticipâ l'insegnament dal macedon


L'insegnament de lenghe macedone al pues jessi anticipât intes classis là che si dopre une lenghe minoritarie, ma dome daspò che la cuestion e je stade dibatude a fonts e che si à preparât miôr la manovre. A dîlu, intun comunicât unitari, a son stâts i rapresentants de OSCE (Organizazion pe Sigurece e pe Cooperazion in Europe), de Union Europeane, de NATO e dai Stâts Unîts in Macedonie. A stiçâ chest intervent e je stade la decision dal guvier si Skopje di anticipâ l'insegnament dal macedon de tierce ae prime elementâr ancje pai fruts che a àn une marilenghe divierse: une decision contestade cun fuarce massime de comunitât albanese, che e rapresente un cuart de popolazion totâl dal stât balcanic. Il guvier macedon, dut câs, al acuse la OSCE di vê cambiât la sô posizion, dal moment che la manovre e jere stade inviade dome daspò che i esperts de Organizazion a vevin dât il lôr parê positîf.

Font: Balkan Insight, 29/01/10