10/04/20

Galizie: campagne par insiorâ la Galipedia dal confinament

Il grup di lavôr che al coordene la ativitât de Galipedia, o sei la version de Wikipedia par galizian, al à inviât la campagne EuTraduzoNaCasa che si propon di sburtâ i citadins che, par vie de pandemie in at, si cjatin obleâts a stâ a cjase a doprâ un pôc di chest timp par insiorâ la version galiziane de enciclopedie libare in rêt. La partecipazion e ven facilitade par mieç dal Tradutor de Contido, un imprest che al jude a voltâ i contignûts e che al permet di mantignî i leams e il formât previodûts de enciclopedie. I articui di voltâ a son stâts selezionâts dal grup di lavôr e dai utents dopo di une verifiche atente de lôr cualitât.
Font: Codigo Cero, 01/04/20

Paîs Catalans: acuardi par infuartî la educazion multilengâl

La universitât di Alacant / Alicante e la federazion Escola Valenciana a àn sotscrit un acuardi par infuartî la Unitât pe Educazion Multilengâl (UEM) e la sô ativitât sei in cjamp universitari che tal rest dal sisteme educatîf. La funzion primarie de UEM e je chê di esaminâ programs pal sisteme educatîf valenzian daûr di criteris sientifics e cun esperience academiche. Su la fonde de intese, la universitât e metarà a disposizion lis risorsis umanis e economichis pe UEM, intant che Escola Valenciana e facilitarà il scambi di esperiencis tra scuelis, centris educatîfs e universitâts, e proponarà materiâi curicolârs di tamesâ sul plan dal insegnament plurilengâl (catalan, castilian e lenghis forestis), e e inmanearà ocasions di confront e grups di lavôr a nivel locâl su cheste tematiche.
Font: La Vanguardia, 01/04/20

Bretagne: acès cence precedents par Brezhoweb

Ta chest periodi là che cetantis personis e massime i fruts a son obleâts a restâ a cjase, l’acès ai contignûts di Brezhoweb al à fat un grues salt indenant. Dome te setemane dai 23 ai 29 di Març i materiâi viodûts a son stâts plui di 60 mil. Brezhoweb e je une plateforme televisive digjitâl gratuite che e propon contignûts audiovisîfs zirâts, dopleâts o sottitulâts par breton. Par vignî incuintri a cheste incressite te domande, i lavoradôrs de television a son cumò impegnâts a incressi ancjemò di plui il materiâl disponibil in rêt, cuntune atenzion particolâr ai prodots utii ancje sul plan de didatiche. Il progjet al è poiât de regjon aministrative de Bretagne e dai dipartiments di Penn-ar-Bed / Finistère, Mor Bihan / Morbihan e Aodoù-an-Arvor / Côtes d’Armor.
Font: Agence Bretagne Presse, 01/04/20

Paîs Basc: intese par promovi l’euskara in Ipar Euskal Herria

Ai 31 di Març il guvier de Comunitât Autonome Basche e l’Ufici public de lenghe basche (Euskararen Erakunde Publikoa) che al opere tal Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria) a àn rinovât l’acuardi par promovi in maniere unitarie l’euskara. Ancje pal 2020 la intese e previôt un impegn finanziari di un milion e 930 mil euros, 400 mil metûts de Comunitât Autonome Basche. Tra lis ativitâts là che si larà a colaborâ dilunc vie dal an si à une certificazion linguistiche uniche pal nivel B2 e il disvilup des versions euskara – francês e francês – euskara dal tradutôr neuronâl Itzuli.
Font: Diario Vasco, 31/03/20

Paîs Catalans: campagne par vê il catalan su Disney+

La ultime setemane di Març e je stade screade tal stât spagnûl Disney+, la plateforme digjitâl che e ufrìs lis produzions dal colòs american e di altris compagniis che i son leadis. Cundut che tancj dai titui proponûts a àn za une version par catalan, dispès fate cun jutoris publics, e che i catalans a rapresentin un marcjât potenziâl di dîs milions di personis, la plateforme e propon lis sôs produzions e si presente cuntun implant di navigazion dome par castilian. Cheste decision discriminatorie e à sburtât la organizazion Plataforma per la Llengua a inviâ une campagne là che par mieç dal sît canvia.cat si stice i catalans a inviâ letaris di proteste ae sede centrâl, a chê europeane e a chê iberiche de Disney. La situazion e veve bielzà jevât la proteste uficiâl dal guvier catalan.
Font: PFPLL, 31/03/20

Ocitanie: la riviste digjitâl Jornalet e finìs vot agns

Ai 31 di Març dal 2012, in contemporanie cu la grande manifestazion pe lenghe ocitane a Tolosa / Toulouse, al saltave fûr Jornalet, riviste digjitâl che e ufrìs informazions cuotidianis par ocitan. Passâts che a son vot agns, la plateforme informative e à vût cuasi 2 milions di visitadôrs e cuasi 5 milions di pagjinis letis. Vie pal an passât, i articui lets a son stâts plui di 41 mil, o sei passe un miâr in dì: cifre pardabon impuartante par une comunitât come chê ocitane che te plui part e je ancjemò analfabete te sô lenghe proprie.

Europe: la crisi in at e cres la discriminazion linguistiche

La crisi sanitarie e economiche leade ae pandemie no pues deventâ une scuse par dineâ i dirits linguistics pai citadins che a fevelin une lenghe divierse di chê dal stât. A marcâlu al è il Consei de Europe che al segnale cun preocupazion che diviers dai stâts membris a àn ufiert diretivis, racomandazions e informazions dome tes lenghis statâls cence tignî cont des comunitâts minorizadis. Un tant, al ricuarde l’organisim internazionâl, al rapresente un compuartament discriminatori e contrari ae Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis e ae Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls che la plui part di chei stes stâts si son impegnâts a rispietâ. Chest nol vâl dome pes diretivis e pes informazions leadis ae salût publiche, ma ancje pal insegnament a distance o pai programs des televisions publichis cun fins didatics che par solit a son dome tes lenghis statâls. Un tant al sucêt sei tai stâts come chel talian là che la discriminazion linguistiche e je certificade zaromai di timp ma ancje ta chei, come chel spagnûl, là che il nivel di tutele par solit al è miôr. Ancje il comissari pes minorancis nazionâls de OSCE, Lamberto Zannier, al è intervignût par domandâ che i stâts a garantissin “servizis di fonde tes lenghis des diviersis comunitâts, massime par chel che al tocje la salût e lis comunicazions leadis ae crisi in at”, cence dismenteâ l’ûs des lenghis propriis intai programs di insegnament a distance.
Font: PFPLL, 27/03/20

Bretagne: al lavôr pe indipendence cun Douar ha Frankiz

Al à non Douar ha Frankiz (Tiere e Libertât) il gnûf progjet che un grup di militants bretons al è daûr a imbastî cun chê di ufrî ai citadins de Bretagne une alternative indipendentiste, confederaliste, ecologjiste e feministe. Dopo di vêsi confrontâts cui simpatizants e vê metût jù lis primis liniis di fonde dal moviment, i ideadôrs de iniziative a son cumò impegnâts a slargjâ lis adesions e a tirâ sù altris contribûts par disvilupâ un program il plui condividût pussibil. Il prin obietîf par confrontâsi cu la rispueste dai citadins a saran lis elezions regjonâls dal 2021 là che il moviment si propon di zontâ la presince eletorâl aes iniziativis sociâls e di lote puartadis indenant sul teritori. L’intindiment al è chel di lavorâ par fâ sù la sovranitât bretone ancje di dentri des istituzions. I ativiscj di Douar ha Frankiz a rivin pe plui part di esperiencis militantis tant che Breizhistance e Breizh o Stourm.
Font: Agence Bretagne Presse, 26/03/20

Scozie: si infuartìs il sisteme di scuele in linie pal gaelic

A front de sierade des scuelis scozesis par vie de emergjence epidemiologjiche in at, si à sveltît l’inseriment di materiâi gnûfs su Giglets Gàidhlig, il progjet che al ufrìs percors di aprendiment multimediâl in linie pai students di gaelic. Si trate di un sisteme che al jere za doprât dal 90% dai istitûts scolastics a imersion cun passe 600 insegnants e 4.500 students iscrits. Il program al met a disposizion dai students cetantis risorsis didatichis in forme di test, ilustrazion, animazion, audio e video e al è rivât cumò a di un archivi di uns 100 volums e 68 audiolibris par gaelic. Cun di plui al permet di slizerî il lavôr dai insegnants no dome sul plan de preparazion dai materiâi, ma ancje te valutazion dai progrès fats dai students. Il sisteme al à cumò cressût lis misuris di assistence in linie par judâ professôrs, students e fameis intai percors di studi a distance.
Font: Bord na Gàidhlig, 26/03/20

Irlande: al esam dal public il pluripremiât «Arracht»

Cun Avrîl e tache la distribuzion di «Arracht» (il mostri) il cine in lenghe irlandese premiât in Març tant che miôr pelicule te edizion 2020 dal festival cinematografic internazionâl di Dublin (DIFF) dulà che al à otignût ancje il premi pal miôr atôr protagonist (Donal O Healai). Il film dal regjist Tom Sullivan al veve za otignût il premi dal public intal festival cinematografic di Glasgow (GFF) e critichis cetant positivis in altris rassegnis internazionâls. La storie e je ambientade tor dal 1845, tai agns de grande fam (An Gorta Mór) che tra muarts e espatriâts e à smiezât la popolazion de isule dant un colp mortâl ancje ae lenghe irlandese. Il film al fâs part dal progjet Cine4, metût adun de television publiche gaeliche TG4, di Screen Ireland e de autoritât irlandese pal audiovisîf par disvilupâ produzions cinematografichis origjinâls in lenghe irlandese e si insuaze tun percors di incressite de cualitât e de atenzion dal public pes produzions inte lenghe proprie de Irlande.
Font: Dublin Gazette, 10/03/20