31/12/20

Galizie: assoluzion pai militants indipendentiscj galizians

La Audiencia Nacional (la cort che e à cjapât il puest dal tribunâl speciâl di ete franchiste) e à decidût la assoluzion di dodis militants galizians che a partegnin ae rêt antirepressive e di jutori ai presonîrs politics Ceivar e al moviment indipendentist Causa Galiza. Cundut che la publiche acuse e veve domandât une condane complessive a 102 agns di preson pal reât di “apologjie dal terorisim” e “partignince a organizazion criminâl finalizade al delit di apologjie di personis o grups teroriscj”, il tribunâl al à judicât che in mancjance di azions violentis di atribuî a organizazions di stamp teroristic intal moment dai fats contestâts e mancjàs la fonde par sostignî la nature delitive di chestis dôs organizazions e dai lôr membris. Lis dôs realtâts a son leadis ad in plen cul indipendentisim galizian e a son ativis inte solidarietât cui presonîrs politics (ancje chei che a partignivin al grup armât Resistencia Galega) ma no àn davuelt ativitâts violentis o di esaltazion dal ûs de violence. Al è di dî che, magari cussì no, la linie di pinsîr che e je daûr di cheste sentence dal tribunâl spagnûl no jere stade fin cumò aplicade in câs similârs leâts al indipendentisim basc e a chel catalan.

Font: Naiz:, 22/12/20

Paîs Catalans: atac judiziari ae imersion linguistiche

Il tribunâl superiôr di justizie de Catalogne al à ordenât al guvier catalan di garantî che un 25% dal insegnament al sedi fat par castilian. Fin cumò la magjistrature e jere intervignude su câs singui ma, chest viaç, la sentence e à un valôr gjenerâl par vie che e nas dal ricors dal ministeri spagnûl pe educazion e che si poie su la leç statâl sul insegnament (LOMCE, cognossude ancje come leç Wert). Chest al vûl dî che almancul une des materiis no linguistichis principâls e varès di jessi fate te lenghe dal stât. Intal Parlament di Madrid e je però cumò in discussion une gnove leç sul insegnament (LOMLOE o leç Celaá) che e mende in diviers ponts chê cumò in vore. Cundut che lis interpretazions no son univochis, al pararès che cu la gnove leç si ledi ancje a gjavâi sostance a cheste sentence dal tribunâl in maniere di garantî ae Catalogne di lâ indenant cul so model di insegnament a imersion.

Font: VilaWeb, 18-19/12/20; El Diario, 18/12/20

Paîs Catalans: campagne par sburtâ il catalan tes rêts sociâls

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier catalan e à inviât une campagne di sensibilizazion par promovi l’ûs dal catalan tra i zovins che a doprin e che a crein contignûts pes rêts sociâls tant che YouTube, Instagram, TikTok e v.i. La iniziative si indrece massime a chei fantats che a fevelin par solit par catalan ma a passin al castilian o al inglês cuant che a crein contignûts pai canâi sociâi. La campagne e previôt ancje finanziaments par plateformis tant che malaia.cat (un canâl che si propon di saborâ la produzion par catalan su lis rêts sociâls) o par azions che a dan visibilitât a progjets di influençadôrs sociâi par catalan.

Font: Generalitat de Catalunya, 18/12/20

Europe: il Parlament al da la sô poie al Minority SafePack

Cun 524 vôts a pro, 103 astignûts e 67 contraris, il Parlament European al à manifestât cuntune risoluzion la sô poie al Minority Safepack, la iniziative citadine inviade de FUEN (Union Federâl des Nazionalitâts Europeanis) par incressi lis misuris di tutele des personis che a partegnin a minorancis linguistichis e nazionâls e par infuartî la diversitât linguistiche e culturâl dentri de Union Europeane. Intal document si domande ae Comission Europeane di cjapâ lis misuris che a coventin par dâi sostance ae iniziative massime par chel che al rivuarde educazion, servizis publics e culture. Il Parlament al à ancje palesât la sô preocupazion pe incressite dai crimins e dai discors di odi cuintri des personis che a partegnin a comunitâts di minorance. La Comission Europeane e à sîs mês par comunicâ ce azions positivis che e pense di meti in cjamp par rispuindi ae iniziative o ben par motivâ lis resons che le puartin a no fâ nuie.

Font: European Parliament, 17/12/20

Paîs Basc: gnove mobilitazion a Iruñea pal euskara a scuele

Cundut des limitazions in at par vie de pandemie, centenârs di personis a àn partecipât ae manifestazion che la sere dai 17 di Dicembar e à scjavaçât lis stradis di Iruñea / Pamplona par rivendicâ il dirit ae educazion in lenghe basche e, plui tal detai, par che si garantissi la presince dal model a imersion linguistiche intes scuelis de infanzie de capitâl de Navare. La plateforme Haur Eskoletako Gurasoak, che e à inmaneât la iniziative, e ricuarde che des 16 scuelis de infanzie comunâls, a pene dôs a proponin il model imersîf par basc e lis trê che a ufrissin l’insegnament par euskara e par castilian si cjatin dutis inte aree setentrionâl de citât impedint cussì a tantis fameis di gjoldi dal servizi. Si cree cussì une situazion inaturâl, a disin i membris de organizazion, là che la maiorance des fameis e dai educadôrs e fevele par basc, ma a scuele si scugne doprâ il castilian. La diestre che e je ae vuide de citât, a zontin, nus fevele de Navare come di une tiere di diversitâts ma, se no si garantissin i dirits di ducj, no si à justizie e nancje une convivence vere.

Font: Noticias de Navarra, 17/12/20

Bretagne: insegnament a distance tal 2021 ancje pal breton

Cu la ripartence des scuelis intal 2021, il Centri statâl pal insegnament a distance (CNED) al metarà a disposizion l’insegnament dal breton a distance pes primis e pes ultimis classis dai istitûts superiôrs di prin grât. La decision e je stade cjapade dopo che i rapresentants de Regjon Bretagne e de Academie di Roazhon / Rennes a vevin domandât che l’insegnament de lenghe al fos cjapât dentri tal catalic formatîf de istituzion educative. Il breton al è la prime, tra lis cussì clamadis “lenghis regjonâls” francesis, a jessi insegnade a distance dal Centri. In gracie di cheste novitât i students a varan po la pussibilitât di puartâ indenant i studis de e in lenghe ancje tal rest de educazion superiôr.

Font: 20 minutes, 16/12/20

Scozie: 2020 an di pas indenant pal Bord na Gàidhlig

Ta chescj dîs il Bord na Gàidhlig al à fat un belanç des ativitâts davueltis vie pal an. La agjenzie pe lenghe gaeliche scozese e à podût zovâsi di une disponibilitât di 5 milions e 200 mil sterlinis metudis fûr dal guvier scozês. Plui in detai, 2 milions e mieç a son lâts a finanziâ i fonts pal disvilup dal gaelic, 1 milions e 600 mil i coscj principâi de agjenzie e 1 milion e 100 mil i plans linguistics di ents e istituzions. Un dai progjets gnûfs inviâts vie pal an al è stât Cleachdi, une campagne par incressi l’ûs sociâl de lenghe proprie che dut câs, viodude la ecezionalitât di chest 2020, e à coventât a sostignî massime i fruts e i fantats che a studiin il gaelic ma no rivin di fameis là che cheste lenghe e je di cjase. Vie pal an si à vude ancje la incressite dai sogjets publics che a àn inviât o infuartît i lôr plans linguistics internis e dai funzionaris che a operin cun cheste lenghe. Des 85 azions che il plan de agjenzie al previodeve pal 2020, 73 a son stadis puartadis insom, 8 a son cuasi completadis e 4 a son stadis rinviadis al 2021.

Font: Bord na Gàidhlig, 16/12/20

Moldove: rus ricognossût come lenghe semiuficiâl

Il Parlament de Moldove al à fate buine in seconde leture une gnove leç su lis lenghis che e ricognòs al rus il status di lenghe pe comunicazion interetniche. Il proviodiment al è passât cul vôt a pro di 55 dai 101 deputâts; lis fuarcis di oposizion i àn fat cuintri e a àn boicotât i lavôrs parlamentârs. La leç e garantìs ai citadins la pussibilitât di doprâ il rus in dut il teritori de Republiche, di vê une educazion ancje ta cheste lenghe e di ricevi rispuestis par rus, sei in forme scrite che orâl, dai uficis e des istituzions publichis ancje se il moldâf al reste la uniche lenghe uficiâl inte documentazion des istituzions statâls. La normative gnove e va a cjapâ il puest di chê judicade decjadude cuntune sentence de cort costituzionâl intal 2018. Si stime che almancul un tierç de popolazion de Republiche ex sovietiche al dopri il rus inte vite di ogni dì o cuntune cierte frecuence.

Font: TASS, 16/12/20

Scozie: propueste urgjente par sostignî il gaelic intes isulis

Chest Astât la universitât des Highlands e des Isulis e à dât fûr un studi che al previôt la fin dal ûs sociâl e de trasmission dal gaelic intal zîr di pôcs agns intes isulis ocidentâls de Scozie, ven a dî là che ancjemò si lu dopre con continuitât inte vite di ogni dì. Denant di cheste prospetive un grup di lavôr trasversâl vuidât dal deputât Alasdair Allan si à confrontât in maniere direte cu lis comunitâts locâls; di chescj incuintris a son saltadis fûr diviersis propuestis racueltis intun rapuart che al è stât consegnât ai 16 di Dicembar al ministri cun deleghe pe lenghe gaeliche, John Swinney. La idee di fonde che e sta daûr de iniziative e je che la politiche linguistiche metude in vore in dì di vuê no ten avonde cont des resons profondis de pierdite de lenghe tes isulis ocidentâls, ven a dî il câl demografic, la mancjance di ocasions atrativis di lavôr e i problemis abitatîfs. Il teme de lenghe al à duncje di jessi centrâl intes politichis lavorativis, residenziâls e socioeconomichis par cheste aree dal paîs. In câs contrari si larà al colàs di chel tiessût sociâl che fin cumò al permetût di tignî vive la lenghe.

Font: Press And Journal, 16/12/20

Asturiis: sburt de Academia de la Llingua pe uficialitât

Ai 15 di Dicembar a son colâts cuarante agns di cuant che il Consei regjonâl des Asturiis – l’organisim di guvier locâl precedent ae Comunitât autonome – al à metût sù la Academia de la Llingua Asturiana. Pe ocasion la istituzion e à dât fûr un rapuart che al met adun lis ativitâts davueltis o inviadis de sô nassite al dì di vuê, a partî de produzion des normis ortografichis e gramaticâls e di chei altris imprescj linguistics indispensabii pe normalizazion di une lenghe. La academie e à ancje profitât dal inovâl par sburtâ il Parlament locâl a fâ buine dentri di cheste legjislature une riforme dal Statût di autonomie che e cjapi dentri la uficialitât dal asturian (e dal galizian fevelât intes areis plui ocidentâls de Comunitât).

Font: La Nueva España, 16/12/20

Ocitanie: in vore sul program di ricognossiment vocâl ocitan

Inte suaze dal progjet transfrontalîr ReVOc (che al cjape dentri ancje Aragon e Paîs Basc), Lo Congrès Permanent de la lenga Occitana al è in vore suntun program di ricognossiment e di sintesi vocâl che al analizi la vôs e le trascrivi in forme di test. Si trate di une tecnologjie che e permet, tra lis altris robis, la sottitulazion automatiche di materiâi audiovisîfs, il disvilup di aplicazions di scriture vocâl e di assistents personâi inteligjents par personis cun disabilitâts.

Font: Jornalet, 14/12/20