06/07/10

Paîs Basc: propueste par slargjâ la aleance indipendentiste


Daspò che ai 20 di Jugn Eusko Alkartasuna e la çampe indipendentiste a àn metût lis fondis par un acuardi strategjic tra lis fuarcis indipendentistis baschis, i rapresentants dai doi sogjets politics a àn slargjât ancje a Aralar l’invît a partecipâ al progjet. Il coordenadôr di Aralar, Patxi Zabaleta, al à fat savê che il so partît al à acetât di discuti la propueste cui rapresentants di Eusko Alkartasuna e de çampe indipendentiste, ma al à ancje dite che nol acetarà limitazions al confront. L’acuardi sotscrit di chei altris partîts indipendentiscj al à des mancjancis e dai ponts che Aralar nol è dacuardi e che a varan duncje di jessi frontadis par podê rivâ a di un pat condividût. Eusko Alkartasuna, Alternatiba e la çampe indipendentiste a àn po clamât dongje une manifestazion a Donostia par sabide ai 10 di Lui par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion e par pandi la proprie solidarietât ai catalans daspò de sentence dal tribunâl costituzionâl spagnûl sul gnûf Statût di autonomie de Catalogne. Intant a Madrid la comission costituzionâl parlamentâr e à fate buine une gnove propueste di riforme de leç eletorâl concuardade tra socialiscj e popolârs par impedî ogni rapresentance de çampe indipendentiste basche. In sostance si slargjarès la pussibilitât di meti fûr leç une liste fintremai dopo des elezions, di maniere di impedî la proclamazion dai siei elets. La uniche maniere par restâ in carghe e sarès une sorte di auto de fe: une proclamazion publiche di refût des ideis e des posizions che a son daûr de ilegalizazion compagnade po di un compuartament in linie cun cheste condane. In pratiche, sul cjâf di ogni elet indipendentist basc e pesarès une manarie pronte a colâ a pene che al ves di declarâ alc che a Madrid nol plâs. Pai nazionaliscj bascs e pe çampe radicâl spagnole si trate di une propueste dal dut incostituzionâl: un dubi che al à jevât fintremai cualchidun dai siei sostenidôrs.

Font: Gara, 01-03/07/10


Groenlande: sfrutament dal teritori al centri de adunance inuit


Lis consecuencis dal sfrutament des risorsis minerariis e energjetichis sul ambient a son stadis al centri de diesime prime adunance dal Consei Circumpolâr Inuit che si è tignude a Nuuk, la capitâl de Groenlande. La plui part dai rapresentants inuit – che in plui de Groenlande a son rivâts dal Alaska, dal Canada e de Siberie – e à pandût la sô contrarietât par chestis ativitâts che a van a alterâ l’ambient naturâl là che a vivin. A jevâ la atenzion dai inuit a son massime i doi poçs di petroli che si volarès inviâ in Groenlande e la miniere di urani che si ponte a vierzi intal Nunavut canadês. Tal câs che chestis ativitâts a vedin di jessi autorizadis, i inuit a domandin che une part dai vuadagns e vegni gjestide des comunitâts locâls.

Font: Galdu, 02/07/10


Paîs Catalans: sburt al catalan de gnove leç sul cine


Il Parlament catalan al à fate buine la gnove leç sul cine che e met suntun nivel paritari catalan e castilian. Il test al previôt che par ogni luncmetraç che al ven metût fûr in Catalogne lis cjasis di distribuzion a vedin di garantî metât des copiis sottituladis o dopleadis par catalan. Cun di plui il proviodiment al à chê di sburtâ la produzion cinematografiche catalane e di favorî la difusion dal cine european in version origjinâl cui sottitui. Il proviodiment al à cjatât la oposizion di une part dai impresaris dal setôr che a vevin ancje decidût di protestâ cuntune sierade des salis cinematografichis. La leç e je stade votade dai trê partîts che a formin la maiorance di guvier (PSC, ERC e ICV-EUiA) e di CiU, intant che la diestre spagnoliste e à votât cuintri.

Font: VilaWeb, 30/06/10


Paîs Catalans: tribunâl costituzionâl cuintri dal Statût


E sarà publicade ai 12 di Lui la version integrâl de sentence che il tribunâl costituzionâl spagnûl al à dât fûr ai 28 di Jugn in mert al gnûf Statût di autonomie de Catalogne. A son coventâts cuatri agns par rivâ a cheste sentence, cun di fat la cjarte di fonde de autonomie catalane e jere stade fate buine dal Parlament catalan, di chel spagnûl e po di un referendum popolâr ancjemò intal 2006. La decision dal tribunâl costituzionâl spagnûl, cjapade cuntune maiorance di sîs vôts su dîs, e à declarât incostituzionâi 14 ponts dal Statût e a ‘nd à riviodûts al ribàs altris 27. Tra i ponts boçâts o cjatìn diviers dai passaçs di fonde dal gnûf Statût tant che l’ûs preferenziâl dal catalan inte aministrazion publiche e intai mieçs di comunicazion, il decentrament dal podê judiziari in Catalogne e la pussibilitât di cierts spazis di autonomie finanziarie. In particolâr par chel che si riferìs ae lenghe catalane, a son diviers i aspiets ancje dome simbolics che il tribunâl costituzionâl spagnûl al à boçât o al à dât une interpretazion plui strente dal test origjinâl. La definizion de Catalogne tant che nazion che si cjate intal preambul dal Statût no je stade scancelade, ma si le à declarade cence nissun valôr juridic. La sentence e je stade cjapade cuntune vore di marum in Catalogne là che diviersis aministrazions locâls a àn decidût di protestâ cul meti fûr la bandiere catalane a mieze aste o ben cuntun floc neri o ancje cul tirâ vie la bandiere spagnole. Cun di plui une manifestazion di proteste e je stade clamade dongje pai 10 di Lui dal Òmnium Cultural e e à cjatât la poie di ducj i partîts catalans, fale la diestre spagnoliste. Dut câs se cierts partîts tant che ERC e CiU a fevelin di imbastî un referendum intal 2011 par che i citadins catalans a puedin esprimisi sul lôr avignî, il president de Generalitat (il guvier catalan), il socialist José Montilla, al pant la sô indignazion pe sentence ma al zonte che il Statût al è distès un pas indenant.

Font: Avui, 29-30/06/10; VilaWeb, 29-30/06/10


Scozie: mancul scuelis, ma plui gaelic intes isulis ocidentâls


Il Bòrd na Gàidhlig, l’organisim di riferiment pe lenghe gaeliche scozese, al à valutât in maniere positive il rapuart produsût dal guvier scozês su la educazion primarie par gaelic. Il document al fâs un cuadri de situazion e al segnale i problemis principâi di risolvi. In dì di vuê a son 127 i centris che a ufrissin ai fruts plui piçui une educazion par gaelic, pe plui part logâts intes Highlands e intes isulis ocidentâls. La maiorance dai fruts che ju frecuentin a rivin di fameis che no àn il gaelic tant che prime lenghe. I problemis principâi a son invezit leâts al numar dai insegnants in stât di paronâ il gaelic e al numar limitât di materiâi didatics ta cheste lenghe. Il Bòrd na Gàidhlig al à ancje esaminât il plan scolastic metût adun dal Consei des isulis ocidentâls che al previôt une riduzion dal numar di scuelis presintis intal so teritori. Il Bòrd al à fat savê che no i fasarà cuintri al plan par vie che, si ben che la sierade di diviers centris no je une sielte facile di cjapâ, al ponte a incressi e a miorâ la ufierte scolastiche in lenghe gaeliche.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 25-30/06/10


Bretagne: unanimitât in Consei pe riunificazion bretone


Ai 25 di Jugn il Consei regjonâl de Bretagne al à votât ae unanimitât une mozion a pro de riunificazion aministrative dal teritori storic breton. Cun di fat, in dì di vuê, il teritori de Loire Atlantiche, che di un pont di viste storic al à simpri fat part de Bretagne, si cjate fûr de regjon aministrative che e cjape chest non. Zaromai di agns si à inviât une campagne pe riunificazion, ma fin cumò cence sucès. Intal document fat bon dal Consei regjonâl breton si propon ancje di imbastî une consultazion popolâr intai teritoris interessâts par che la int e puedi dî ce che e pense sul argoment. Cun di plui si larà a meti in pîts un grup di lavôr formât ancje di esperts esternis par studiâ la maniere miôr par rivâ ae riunificazion aministrative de Bretagne.

Font: Agence Bretagne Presse, 26/06/10


Corsiche: l’esecutîf al promet un ufici pe lenghe corse


L’esecutîf cors al à fat savê che al è daûr a lavorâ par meti in pîts un ufici pe lenghe corse. La nassite di une struture dal gjenar e jere stade domandade, che nol è tant, ancje de associazion dai insegnants di lenghe e culture corse. La gnove e je stade cjapade in maniere positive ancje dal coletîf Parlemu Corsu che al à proponût un plan di azion pe difese e pe promozion de lenghe proprie de isule. Dut câs, a disin i membris de associazion, l’ufici di bessôl nol è avonde, a son misuris inmò plui urgjentis di cjapâ a scomençâ di un statût di couficialitât de lenghe corse su dute la isule.

Font: Radio Alta Frequenza, 23-26/06/10


Paîs Catalans: catalan fin inte universitât ancje tal Aragon


I assessôrs pe educazion de Catalogne e dal Aragon a àn sotscrit un protocol che al à chê di garantî la pussibilitât di svilupâ un percors scolastic par catalan de scuele de infanzie fin ae universitât. L’acuardi, che al durarà trê agns, al previôt la promozion dal insegnament dal e par catalan, il svilup di materiâi didatics ta cheste lenghe e il scambi di students e di professôrs. Il protocol al varès di judâ massime i students de Franja, o sei la part dal Aragon là che si fevele par catalan.

Font: VilaWeb, 20/06/10


Serbie: manifestazions violentis cuintri dai rom


Dai 10 di Jugn indenant, intal paîs serp di Jabuka, si son svilupadis des manifestazions cuintri de comunitât rom che e vîf ta chel teritori. Des menacis si è passâts in curt ai atacs cuintri des proprietâts dai rom e ancje dai membris di cheste comunitât. Une cjase e je stade fiscade di plante fûr, doi fruts a son restâts ferîts e diviersis fameis rom a àn decidût di scjampâ par evitâ consecuencis inmò plui penzis. Il Centri european pai dirits dai rom (ERRC) e il Centri pai dirits des minorancis (MRC) a àn domandât al ministri pal interni e al comandant in cjâf de polizie serbe di intervignî par meti fin a chst vêr pogrom cuintri dai rom di Jabuka e di puartâ indenant une inchieste che e sclarissi miôr la vicende e punissi i responsabii.

Font: ERRC, 17/06/10


Paîs Basc: consei dal euskara blocât dal guvier socialist


Il president de Comunitât Autonome Basche, il socialist Patxi López, al à clamât dongje in Jugn il Consei pal euskara, o sei l’organisim che al à di coordenâ lis politichis di normalizazion linguistiche dal basc. E je la prime volte che al sucêt daspò che i socialiscj a àn cjapât in man il guvier de CAB, o sei plui di un an indaûr. Cheste sielte e à blocât lis ativitâts dal Consei che al jere impegnât inte revision dal plan gjenerâl pe promozion dal ûs dal euskara. A front des critichis simpri plui fuartis che a rivavin dai partîts nazionaliscj e des associazions pe lenghe basche, López al à decidût di clamâ dongje il Consei ma plui par une riunion formâl che di lavôr. Cun di fat, López al à fat savê che il Consei nol lavorarà vie pal Astât e al sarà tornât a clamâ dongje in Autun, ven a dî cuant che al scjât il mandât dai cuarante membris dal organisim nomenâts dal guvier precedent. Ta cheste maniere la revision dal plan pal euskara e sarà intes mans dai membris nomenâts dal atuâl guvier che, in plui di une ocasion, al à mostrât di jessi plui interessât a limitâ i spazis cumò ocupâts dal basc, che no a svilupânt di gnûfs.

Font: Deia, 11-12/06/10