21/12/19

Ream Unît: politichis, stradis contrariis par Scozie e Ingletiere

Tes elezions politichis anticipadis che si son tignudis intal Ream Unît ai 12 di Dicembar i Conservadôrs vuidâts di Boris Johnson a àn otignût la maiorance assolude intal Parlament di Londre cun 365 deputâts su 650 e cun 66 elets in plui di chei che a vevin. Chest risultât, calcolât dal prin ministri britanic tant che un mandât esplicit par puartâ insom daurman e aes sôs cundizions il procès di jessude dal Ream Unît de UE, al palese però une divergjence totâl tra la volontât dai eletôrs inglês e di chei scozês.

Bretagne: l’ufici public de lenghe bretone al finìs 20 agns

L’inovâl pai vincj agns dal ufici public de lenghe bretone al à ufiert la ocasion par resonâ su la situazion di cheste lenghe. Par Lena Louarn, presidente dal ufici, ancje se il numar di cui che le fevele al va dilunc a sbassâsi a son lis cundizions par blocâ tai prossims agns la emoragjie e par tacâ a invertî cheste tindince a partî dal 2030. Su la cuistion des risorsis metudis pe politiche linguistiche, il president de Regjon aministrative Bretagne, Loïg Chesnais-Girard, al à dite che a front di un belanç gjenerâl che si sbasse, la Regjon e à cressût di 100 mil euros i fonts pal breton sei pal 2020 che pal 2021. Al à po stiçât ancje chei altris ents locâi a fâ la lôr part intal finanziâ l’ufici: a front dal milion metût de Regjon – al à dite – a son dipartiments che a rivin cif e çaf a 4 mil euros. Intant, propit par sensibilizâ lis aministrazions locâls sul teme de lenghe, pal mês di Jugn di chest an che al ven e je stade clamade adun une conference teritoriâl tra Regjon, dipartiments, comuns e unions comunâls.
Font: Le Telegramme, 12/12/19

Irlande: riforme par infuartî il gaelic te aministrazion publiche

L’esecutîf de Republiche di Irlande al à fate buine une riforme de leç su lis lenghis uficiâls che e ponte a infuartî il pês dal gaelic irlandês inte aministrazion publiche. Il proviodiment al previôt un plan gjenerâl che al cjati fûr i ponts debui che si àn tes politichis linguistichis fatis fin cumò e che al ledi a previodi nivei minims di presince e di tutele de lenghe nazionâl in ducj i ents, lis agjenziis e i dipartiments publics. Il test al prove a rispuindi ancje a problemis specifics come chei de incapacitât de bande di cierts servizis publics di ricognossi nons propris e direzions di cjase cuant che a son scrits inte lôr forme gaeliche. Un dai passaçs plui ambiziôs de gnove normative però al è chel di previodi che almancul un cuint dal personâl che al sarà cjapât sù a vore tes aministrazions e tai servizis publics al varà di vê une competence buine tal ûs dal irlandês. Il proviodiment nol dîs però dentri di cuant che si varà di rivâi a chest obietîf ancje parcè che, par cumò, nol pâr che a sedin avonde personis in stât di rispuindi a di chest profîl.
Font: Irish Times, 10/12/19

Paîs Basc: protocol pai dirits linguistics intal Nord

Kontseilua, il consei dai organisims sociâi de lenghe basche, e Euskal Konfederazioa a àn presentât i obietîfs che si ponte a otignî cul meti in vore il protocol par garantî i dirits linguistic intal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria). Il document, che al jere stât svilupât intal 2016 intal Paîs Basc dal Sud sot aministrazion spagnole (Hego Euskal Herria), al è stât adatât pe situazion specifiche de part setentrionâl dal paîs e si riferìs in particolâr al ûs de lenghe tes aministrazions publichis e tai rapuarts tra chestis e i citadins. Il protocol al sarà presentât ai candidâts des prossimis elezions comunâls in maniere di impegnâju a metilu in vore tal câs che a sedin elets.
Font: Mediabask, 10/12/19

Asturiis: in cressi i fonts par promovi l’asturian

Il guvier des Asturiis al à decidût di incressi lis risorsis metudis a disposizion cu la manovre di belanç par promovi l’asturian. Intal 2020 la vôs pe promozion de lenghe proprie e sarà di plui o mancul 1 milion e 900 mil euros, o sei 201 mil in plui dai fonts assegnâts intal 2019. Si trate in ogni câs di une cifre cetant plui basse di chê che e coventarès par meti in vore un procès vêr di normalizazion linguistiche. I fonts pal asturian a rapresentin a pene il 0,04% dal belanç de Comunitât autonome.
Font: El Comercio, 07/12/19

Galizie: campagne par stiçâ la Xunta a invistî sul galizian in tv

La organizazion A Mesa pola Normalización Lingüística, intune cu lis associazions dai atôrs, dai dopleadôrs e dai tradutôrs galizians, a àn inviât une campagne par sburtâ il guvier de Comunitât autonome de Galizie (Xunta) a impegnâsi par facilitâ la difusion di contignûts par galizian intes plateformis audiovisivis digjitâls. Par esempli, si ricuarde che al è za dal 2015 che i guviers de Comunitât Autonome Basche e de Catalogne a àn sotscrit acuardis cu la plateforme Movistar+ par meti a disposizion cines e seriis televisivis dopleadis o sottituladis par basc e par catalan. La iniziative e va indenant in gracie di un finanziament anuâl che si môf sui 62 mil euros par lenghe. La plateforme audiovisive digjitâl e à za mostrât interès par cjapâ dentri ancje il galizian, ma par fâlu al covente che ancje la Xunta e fasi la sô part.
Font: Galicia Confidencial, 05/12/19

Paîs Catalans: dirits linguistics violâts tal Paîs Valenzian

Une disine di realtâts dal mont educatîf, sindacâl e culturâl dal Paîs Valenzian a àn metût adun une informative su lis violazions dai dirits linguistics sucedudis vie pal 2019 e le àn consegnade al guvier de Comunitât Valenziane. Il document si propon di dâi visibilitât aes discriminazions che dispès, cundut des tutelis previodudis de leç, i citadins si cjatin a patî tal moment che a fevelin par catalan. La informative e cjape dentri diviers episodis di discriminazion sucedûts in particolâr intai rapuarts tra citadins e operadôrs sanitaris, funzionaris de aministrazion publiche o agjents di polizie. Tra chescj, il câs che al à fat plui scjas al è chel di un abitant di Elx che si è ricjatât à jessi identificât, menât in comissariât e denunciât par vê rispuindût par catalan a doi agjents di polizie.
Font: Valencia Extra, 04/12/19

Paîs Catalans: clopadiç l’insegnament dal catalan tes Baleârs

Il consei scolastic des Baleârs al à fate buine une risoluzion là che al invide il guvier des isulis a meti in vore cinc misuris urgjentis par fâi cuintri ai problemis che si cjate a vivi l’insegnament dal catalan a scuele. Cun di fat, daûr dai dâts dal istitût di valutazion de cualitât intal sisteme educatîf, al ven fûr che sù par jù il 45% dai fruts che a finissin il cicli des primariis al mostre une competence basse intal ûs orâl dal catalan. Il consei scolastic de isulis al domande duncje al esecutîf di tignî monitorade la situazion cun continuitât, di controlâ che la normative sul insegnament dal catalan e vegni rispietade di dutis lis scuelis, di infuartî i percors par formâ i insegnants di catalan e di imbastî cors di formazion specifics pai professôrs che a àn di insegnâ il catalan a fruts che no lu cognossin.
Font: 20 minutos, 03/12/19

Paîs Basc: istituzions de CAB unidis par sburtâ l’euskara

In ocasion de zornade internazionâl de lenghe basche, che e cole ai 3 di Dicembar, i esecutîfs de Comunitât Autonome Basche, des provinciis di Araba, Bizkaia e Gipuzkoa, e dai comuns di Bilbo / Bilbao, Donostia / San Sebastián e Gasteiz / Vitoria a àn concuardât une declarazion istituzionâl unitarie là che si bat su la dibisugne di atualizâ e di rinovâ l’impegn pal euskara “su la fonde de imagjinazion”. In chest sens si presee la incressite de colaborazion tra realtâts sociâls e istituzions a pro de lenghe basche cemût che si à viodût ancje cul progjet Euskaraldia. Pes istituzions firmatariis a son però ancjemò tancj i setôrs là che si à di lavorâ di plui par sburtâ l’euskara, a partî di chei de economie, dal lavôr e dal consum.
Font: EiTB, 03/12/19

Galizie: cun Zenâr si invie un cuotidian dut par galizian

Ai 30 di Novembar si à vude la presentazion uficiâl dal numar zero di Nós Diario, il cuotidian in galizian che al tacarà a saltâ fûr, sei su cjarte che in forme digjitâl, cui 2 di Zenâr dal 2020. Il gjornâl al sarà compagnât, ogni sabide, ancje di une publicazion setemanâl – Sermos Galiza – che e jere za presinte su internet. I numars zero des dôs rivistis a son za disponibii in rêt.
Font: Consello da Cultura, 03/12/19

Stât francês: manifestazion a Parîs pes lenghis minorizadis

Sù par jù un miâr di personis a àn manifestât ai 30 di Novembar a Parîs par domandâ al stât francês di imbastî e meti in vore politichis linguistichis seriis a pro des lenghis minorizadis e, in particolâr, par chel che al rivuarde la scuele. La iniziative e jere nassude, di fat, come rispueste al tai di risorsis e di personâl pal insegnament des lenghis minorizadis che al diven de gnove leç su la educazion puartade indenant dal ministri Jean-Michel Blanquer. I efiets de gnove leç za si ju viôt inte diminuzion dal numar dai students che a puedin studiâ lis lôr lenghis propriis intai percors bilengâi de scuele publiche. La manifestazion e je stade metude adun dai coletîfs impegnâts pal insegnament des lenghis minorizadis intal stât francês che si son dâts dongje tun coordenament batiât Pour que vivent nos langues. Ae iniziative a àn partecipât delegazions rivadis de Ocitanie, de Bretagne, de Corsiche, de Alsazie, des Flandris, dal Paîs Basc e de Catalogne dal Nord.
Font: Jornalet, 01/12/19

Scozie: simpri plui struments informatics par imparâ il gaelic

In ocasion de fieste par Sant Andree, patron de Scozie, e je stade lançade une aplicazion gratuite che e permet di imparâ il gaelic scozês. A imbastî la iniziative e je stade Duolingo, societât informatiche che e ufrìs za une novantine di cors in trente lenghis diferentis (e tra chestis ancje il galês e il gaelic irlandês) e che e à plui di tresinte milions di utents ator pal mont. Daûr dal ultin censiment in Scozie a son plui o mancul 57 mil lis personis che a fevelin par gaelic, ma la lenghe e je daûr a jevâ cetant interès. Cun di fat, la version beta dal cors e jere stade testade di uns 7 mil personis e chês che si vevin za iscritis al cors prime dal so lanç a jerin plui di 20 mil.
La agjenzie pe lenghe Bord na Gàidhlig e à invezit decidût di invistî uns 150 mil sterlinis par incressi e miorâ il progjet Giglets Gàidhlig che al ufrìs percors di aprendiment multimediâl in linie par students di gaelic. Si trate di un sisteme za doprât dal 90% dai istitûts scolastics a imersion cun 600 insegnants e 4.500 students iscrits. Il program al permet di slizerî il lavôr dai insegnants e ju jude ancje te valutazion dai progrès fats dai students.
Font: BBC, 28/11/19; The Pie News, 29/11/19; Bord na Gàidhlig, 09/12719