17/01/13

Paîs Basc: passe cent mil personis pai presonîrs politics

Sabide ai 12 di Zenâr passe cent mil personis, almancul 115 mil daûr di diviersis stimis, a àn colassât il centri di Bilbo / Bilbao par chê che e ven calcolade la plui grande manifestazion popolâr inte storie resinte dal Paîs Basc. La iniziative e jere stade clamade dongje de organizazion Herrira par domandâ il rispiet dai dirits dai presonîrs politics bascs e par sburtâ lis autoritâts spagnolis e francesis a impegnâsi intune soluzion pacifiche par risolvi il conflit basc. Plui intal specific si domandave la fin de politiche penitenziarie di ecezion cumò in vore cuintri dai presonîrs bascs che e previôt la dispersion e il slontanament dai presonîrs dai lûcs di divignince, che no ur da dirit ai sconts di pene che la leç e previodarès par cui che al è in preson, e che e pidimente la liberazion di chei presonîrs che a patissin di malatiis terminâls.

Paîs Catalans: prin acuardi su la declarazion di sovranitât

Daûr di ce che a vevin concuardât intes setemanis stadis, CiU e ERC a àn metût jù il stampon de Declarazion di sovranitât dal popul catalan, prin pas intal procès par rivâ ae indipendence de Catalogne. Lis dôs fuarcis politichis plui votadis intes ultimis elezions catalanis a àn presentât il test ai 10 di Zenâr e, te stesse zornade, lu àn zirât ai rapresentants di chei partîts, tant che ICV-EUiA, CUP e PSC, che a podaressin sotscrivilu ancje se cun cualchi modifiche. Il document al è svilupât su sîs ponts: il prin al dîs che la sovranitât i spiete al popul catalan; il secont al fevele dal dirit ae autodeterminazion tant che di at di legjitimitât democratiche; il tierç al bat sul principi de trasparence e sul dirit dai citadins a vê plene informazion sul procès di autodeterminazion; il cuart al impegne a inviâ, intant dal procès, un dialic cul stât spagnûl, cu lis istituzions europeanis e cun chês internazionâls; il cuint al mostre la volontât di restâ inte suaze de Union Europeane; e l’ultin al previôt di bati ducj i percors democratics par rivâ a esercitâ il dirit ae autodeterminazion.
Font: Gara, 11/01/13

Scozie: referendum pe indipendence, prin sì di Westminster

Il Comitât pai Afârs Scozês dal Parlament britanic al à dât la sô poie al acuardi cjatât intal Otubar stât jenfri i guviers di Londre e di Edimburc sul davuelziment dal referendum pe indipendence de Scozie. Vie libare, duncje, al trasferiment parziâl dai podês al Parlament scozês par permetii di fissâ, dentri de suaze za concuardade dai doi esecutîfs, lis regulis pal vôt referendari. Pal Comitât di Westminster, dut câs, chestis regulis a àn di jessi decidudis in maniere di jessi il plui condividudis e justis che si pues. La decision su la indipendence – a disin i membris dal Comitât inte lôr relazion finâl – i spiete dome ai scozês e il rest dal Ream Unît al à di jessi pront a acetâle, se però i scozês a vessin di decidi di restâ inte union, almancul par une gjenerazion no si varà plui di fevelâ di referendum su la indipendence.
Font: BBC, 11/01/13; VilaWeb, 11/01/13

Kurdistan: trê militantis dal PKK sassinadis a Parîs

Il sassinament di trê militantis dal PKK (Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan) a Parîs vie pe gnot jenfri i 9 e i 10 di Zenâr al à jevât la indignazion plui totâl des comunitâts curdis sparniçadis ator pe Europe, ma presintis massime in Gjermanie e in France. A pierdi la vite intal atac a son stadis Sakine Cansiz, cofondadore dal PKK, Fidan Doğan, rapresentante dal Congrès Nazionâl dal Kurdistan, e Leyla Söylemez, zovine ativiste dal moviment. Lis trê a son stadis sassinadis a colps di revolvar cun modalitâts che a son stadis definidis chês di une vere e proprie esecuzion. Intes zornadis seguitivis manifestazions si son davueltis in diviers paîs europeans par pandi la rabie, il dolôr ma ancje la determinazion dai curdis a lâ indenant inte lôr lote. Lis autoritâts francesis, a tacâ dal president François Hollande, a àn fevelât di crimin oribil e a àn sigurât che a fasaran di dut par scuvierzi i siei responsabii. Framieç de comunitât curde e par diviers osservadôrs internazionâi la ipotesi judicade plui probabile e je chê di un atac metût in at par sabotâ lis tratativis di pâs che une part des autoritâts turchis e sarès daûr a imbastî cul PKK.
Font: La Monde, 10/01/13; The Guardian, 10/01/13

Bretagne: petizion par une tv publiche bretone e bilengâl

Ai 14 di Dicembar il Consei regjonâl de Bretagne al veve fate buine cuasi ae unanimitât une mozion là che si sburtave la creazion di une television publiche che e rivàs a dute la Bretagne, duncje ancje ae Loire Atlantiche che dal pont di viste aministratîf e fâs part di une altre regjon, e che si indreçàs a ducj i bretons, ven a dî che in plui dal francês e dopràs ancje la lenghe proprie de Bretagne. Un tant al rive intun moment là che il guvier di Parîs e la direzion de television publiche francese si mostrin disponibii a riviodi l’implant dal canâl France 3 intun sens plui regjonalist. Cumò, a front di cheste situazion, e je stade inviade ancje une petizion in rêt indreçade massime ai citadins de Loire Atlantiche par domandâur che a sburtin ancje lôr par une television publiche bretone e bilengâl.
Font: Agence Bretagne Presse, 10/01/13

Gales: BBC Cymru cence musiche galese moderne

Dal prin di Zenâr di chest an, Radio Cymru, il canâl radiofonic galês de BBC, e à vût di ridusi il spazi des sôs emissions e si è ricjatade a trasmeti dome musiche classiche e imnis tradizionâi al puest de musiche galese moderne. Un tant al è il risultât dal contrast tra la direzion de aziende publiche e il sindacât dai musiciscj galês che al à puartât Radio Cymru a pierdi i dirits di emission di uns 30 mil cjançons. Lis tratativis tra lis parts a van indenant ma, cundut che si à vût un svicinament, par cumò no si à ancjemò cjatât un acuardi. La emitente publiche e à plui o mancul 142 mil scoltadôrs par setemane e cheste situazion e à za tacât a ridusi il lôr numar.
Font: BBC, 09/01/13

Cossovo - Albanie: proponût un referendum pe unificazion

La Aleance Rosse e Nere (AK), un partît albanês nassût di pôc, al à proponût di imbastî un referendum par meti adun Albanie e Cossovo intun stât unic. Une iniziative dal gjenar si scuintre però sei cu la oposizion dai stâts de aree balcaniche, de Union Europeane e dai Stâts Unîts, sei cu la stesse costituzion dal Cossovo che e proibìs la sô unificazion cuntun altri stât. La propueste e somee duncje dome une azion di stamp eletoralistic viodût che in Albanie si larà a votâ pal Parlament ai 23 di Jugn. Si à dut câs di dî che, daûr di une inchieste fate l’an passât, l’81% dai cossovans e il 63% dai albanês a saressin a pro di une union tra i doi stâts.

Irlande: intal Nord inmò scuintris sul ûs dal Union Jack

In Irlande dal Nord a van dilunc i scuintris e lis violencis inviadis dai estremiscj unioniscj dopo che ai 3 di Dicembar il consei comunâl di Béal Feirste / Belfast al veve fat bon un proviodiment là che si decideve che la bandiere dal Ream Unît (Union Jack) e sarès stade esponude fûr dal municipi dome par cualchi ricorence e no dut il timp dal an. I scuintris tra bandis lealistis e polizie a jerin tacâts za la sere de aprovazion dal proviodiment. Di in chê volte, lis protestis si son slargjadis a diviersis localitâts de Irlande dal Nord e se in diviers câs a àn viodût manifestazions cence incidents, in altris a àn cjapât la forme di atacs cuintri de polizie, di ats di vandalisim e fintremai di scuintris cun grups de comunitât nazionaliste.

Paîs Basc: jutoris aes aziendis par sburtâ l’euskara

Vie pal 2013 a saran passe 160 lis aziendis de Comunitât Autonome Basche che a ricevaran jutoris economics par svilupâ la presince e l’ûs dal euskara sul puest di vore. Lis risorsis economichis invistidis dal guvier basc intal 2013 par cheste iniziative a son tor dai 2 milions e 300 mil euros. Il numar des impresis che a gjoldin dai jutoris e je deventade avonde stabile intai ultins agns. I prins intervents par sburtâ l’ûs de lenghe basche sul puest di vore a jerin tacâts ancjemò intal 1997.
Font: Deia, 07/01/13

Cravuazie: cartelonistiche bilengâl pes areis cun presince serbe

Prime de implosion de Jugoslavie, serp e cravuat a vignivin consideradis varietâts de stesse lenghe, là che la diference principâl e steve intal ûs dal alfabet cirilic pal prin e di chel roman pal secont. La cuistion e je deventade ingredeade massime in Cravuazie là che i efiets de vuere a pesin ancjemò a fuart ancje sul plan linguistic. Cussì, cundut che une disposizion costituzionâl dal 2002 e previôt l’ûs de toponomastiche bilengâl intes localitâts là che almancul un tierç de popolazion al parten a di une minorance, il proviodiment al jere restât su la cjarte. Cumò lis autoritâts cravuatis a àn fat savê che intune vincjine di comuns là che la comunitât serbe e passe il 30% de popolazion la cartelonistiche e la segnaletiche a saran bilengâi (che inte plui part dai câs al vûl dî dome che lis scritis a saran ancje par cirilic). La decision e à però jevât lis protestis de diestre nazionaliste cravuate che no vûl scritis par serp in particolâr a Vukovar, citât che e jere stade fiscade intant de vuere dal 1991. Daûr dal censiment dal 2011 però, il 34,8% de popolazion de citât si declare di nazionalitât serbe: une percentuâl suficiente par che e vegni metude in vore la legjislazion sui dirits des minorancis.
Font: Balkan Insight, 03/01/13; BBC, 03/01/13

Svezie: si slargje la tutele pal finlandês

Il guvier svedês al à decidût di slargjâ lis areis là che a son in vore lis misuris di tutele pe minorance di lenghe finlandese. Ta cheste maniere ai 40 comuns là che za si garantivin servizis par finlandês ae popolazion si ‘ndi zontin altris 8. Tra lis novitâts principâls pe popolazion che e vîf ta chestis areis si varà duncje la pussibilitât di doprâ il finlandês intes comunicazions cu la aministrazion publiche e di studiâ cheste lenghe intes scuelis dal teritori. Si calcole che in dì di vuê, dai nûf milions di personis che a vivin in Svezie, mieç milion e feveli par finlandês o e rivi di une famee là che cheste lenghe e ven fevelade.
Font: The Local, 28/12/13

Paîs Catalans: segnâi impuartants di vivarositât de lenghe

I dâts dal Eurobarometri sul ûs des lenghis vie pal 2012 a mostrin che il catalan al è fevelât dal 1,6% dai citadins de Union Europeane, plaçantsi cussì al numar sedis tra lis lenghis plui feveladis inte Europe dai Vincjesiet. Se però si calcole dome chei che a declarin di fevelâ une lenghe par vêle imparade e no tant che lenghe materne, alore il catalan al va sù ae setime posizion daûr di inglês, francês, todesc, spagnûl, rus e talian. Segnâl de vivarositât e de capacitât di atrat di cheste lenghe. Tra lis lenghis cuntun numar medi di feveladôrs, di fat, il catalan al è chel plui atratîf. Une conferme de vivarositât de lenghe al rive ancje dal studi di une universitât americane di dulà che al ven fûr che il catalan al è al puest numar disenûf a nivel mondiâl tra chês plui dopradis su twitter (intai prins cinc puescj o cjatìn invezit inglês, spagnûl, indonesian, malês e gjaponês).
Font: Generalitat de Catalunya, 27/12/12; VilaWeb, 09/01/13

Asturiis: si domande a Madrid di doprâ i toponims par asturian

Il guvier asturian al à domandât a chel di Madrid di doprâ intai servizis statâi logâts intes Asturiis ancje i nons di lûc par asturian. L’esecutîf spagnûl al veve comunicât che nol varès doprât i toponims par asturian inte segnaletiche presinte dilunc des autostradis e des stradis di competence statâl par vie che cheste lenghe no risulte couficiâl. Il guvier asturian al ricuarde però che la lenghe e gjolt di une protezion speciâl de bande dal statût di autonomie e che une leç in vore ancjemò dal 1998 e previôt l’ûs uficiâl dai toponims par asturian.
Font: AsturNews, 27/12/13