09/12/08

Pontade 25 08 (09/12/08) - 12

Bretagne: il president francês Sarkozy al cimie ae riunificazion bretone

Al è zaromai di agns che i moviments politics bretons a domandin di tornâ a meti adun dentri di une sole realtât aministrative dute la Bretagne. In dì di vuê, di fat, il teritori storic di cheste nazionalitât si cjate dividût in cinc dipartiments, cuatri di lôr a formin la regjon bretone e il cuint (chel de Loire Atlantiche, là che si cjate la capitâl Naoned / Nantes) al è invezit inte regjon dal Paîs de Loire. La domande di riunificazion e cjate une poie fuarte sei tra i aministradôrs, sei tra i citadins de regjon bretone e dal dipartiment de Loire Atlantiche. Cumò al somee che il progjet al cjati il benstâ ancje dal president de Republiche francese, Nicolas Sarkozy. Cun di fat, denant dal 91esim congrès dai sindics e dai presidents des comunitâts de France, Sarkozy al à dite che si à di sburtâ un moviment sperimentâl e volontari di fusion tra lis regjons e i dipartiments. Un dai esemplis fats al è propit che de Bretagne, là che al somearès che si vedin lis condizions miôr par inviâ chest procès. E je la prime volte che un president francês al dîs alc dal gjenar e fintremai i indipendentiscj bretons dal Emgann lu calcolin di “vitorie”. Des peraulis, dut câs, si à di passâ ai fats e la Union Democratiche Bretone e il Partît Breton a son tra i prins a domandâ che si ledi prime che si pues al referendum che al varà di decidi su la riunificazion aministrative de Bretagne.
Font: Agence Bretagne Press, 28/11-03/12/08; Món Divers, 02/12/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 11

Paîs Catalans: consultazions su la autodeterminazion a nivel locâl

Il moviment di conseîrs comunâi catalans Decidim si è impegnât a imbastî une consultazion popolâr a nivel locâl sul dirit ae autodeterminazion. La decision e je stade cjapade ai 30 di Novembar a Barcelone tant che rispueste aes menacis fatis indenant cuintri dal Statût di autonomie. A son passe un miâr i conseîrs comunâi che a àn za fate lôr la iniziative. Pe plui a partegnin a moviment politics nazionaliscj tant che CiU, ERC e ICV, ma si ‘nd à ancje di leâts al Partît Socialist.
Font: Món Divers, 01/12/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 10

Romanie: confermade la presince ongjarese in Parlament

Intes elezions pal Parlament rumen, che si son davueltis ai 30 di Novembar, il partît di riferiment de minorance ongjarese al à rivât a passâ il soiâr dal 5% che i permet di mandâ i siei rapresentants a Bucarest. La Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie (Romániai Magyar Demokrata Szövetség) e à di fat otignût il 6,4% dai vôts a nivel statâl e e podarès ancje vê une part di prin plan intai ecuilibris politics di cheste legjislature, dal moment che il risultât dal vôt nol à dât une maiorance clare in stât di guviernâ il paîs. La Aleance e domande, tra lis altris robis, che l’ongjarês al deventi lenghe uficiâl tes areis de Transilvanie là che i magjârs a son maiorance e misuris di autoguvier plui fuartis pe comunitât ongjarese.
Font: Món Divers, 01/12/08; Nationalia, 01/12/08; Le Courrier des Balkans, 01/12/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 9

Paîs Basc: corot par Mikel Laboa, pari de gnove cjançon basche

Il prin di Dicembar al è muart a Donostia, Mikel Laboa, cjantautôr considerât, intune cun Benito Lertxundi, il pari de gnove cjançon basche. Nassût tal 1934 te capitâl gipuzkoane, al jere stât un dai animadôrs de rinassince linguistiche e culturâl basche vie pai agns ’60. Diviersis des sôs cjançons a son jentradis tal patrimoni popolâr basc, ma la plui innomenade e je dal sigûr Txoria txori cjantade ancje di Joan Baez.
Font: Gara, 01/12/08; Deia, 01/12/08; Galiza Hoxe, 01/12/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 8

Paîs Basc: e esistarès une “liste nere” di personis di arestâ

I nons di passe un centenâr di zovins bascs a saressin dentri tune “liste nere” che la polizie e doprarès cuant che e à di arestâ cualchidun in Navare. A denunciâlu a son stâts i rapresentants dal moviment pe amnistie. Dal mês di Avost a saressin za une vincjine i fantats arestâts cu la acuse gjeneriche di jessi membris di Segi o Ekin (organizazions zovanîls baschis metudis fûr leç) o di vê partecipât a ats di kale borroka (lote di strade), ma intant des percuisizions dai lôr alozaments nol è vignût fûr nissun materiâl suspiet. Il moviment basc pe amnistie al sigure po di savê che almancul suntune altre vincjine di personis, che no son stadis inmò arestadis, a son prontis des “imputazions costruidis” de polizie. I interessâts si son presentâts denant de magjistrature par sclarî la lôr posizion, ma no ur al è stât permetût par vie che si spietarès “che a rivin denant dal judiç cu la sospension dai lôr dirits daspò jessi stâts arestâts e metûts in regjim di incomunicazion”. Al sarès propit intant des zornadis di incomunicazion che – a disin i rapresentants dal moviment basc pe amnistie – si ur gjavaressin ai arestâts declarazions che a incolpin altris personis. Ta cheste maniere la polizie e sarès daûr a meti adun une “liste nere” di personis di arestâ cuant che ur covente.
Font: Gara, 29/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 7

Bretagne: la Universitât di Rennes 2 e cres l’impegn pe lenghe

La universitât di Rennes 2 e je la prime istituzion universitarie de Bretagne a sotscrivi l'acuardi “Ya d'ar brezhoneg” che al impegne a puartâ indenant diviersis azions a pro de lenghe bretone. La Universitât di Rennes e à une lungje tradizion di atenzion ae lenghe proprie de Bretagne: i prins insegnaments di breton a rimontin di fat al 1880 e, in dì di vuê, chel di breton al è un dai cors di lenghe plui frecuentâts. A Rennes 2 a vegnin ancje formâts i gnûfs insegnants di breton. Ce che al mancje, invezit, a son altris cors universitaris par breton par vê la pussibilitât di completâ il cicli dai studis ta cheste lenghe. Inte universitât si cjate ancje segnaletiche e materiâl di presentazion bilengâl. Cu la firme di chest acuardi, la universitât si impegne a incressi lis azions a pro de lenghe.
Font: Ofis ar brezhoneg, 28/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 6

Gales: il galês al jentre ancje tal Comitât des Regjons europeanis

La lenghe galese e je daûr a fâ pas indenant storics intes istituzions europeanis. Ai 20 di Novembar, come che si veve za riferît, il ministri galês pal patrimoni culturâl, Alun Ffred Jones, al jere stât il prin a fevelâ par galês intant di une riunion uficiâl dal Consei dai ministris de Union Europeane. Ai 26 di Novembar, Nerys Evans, elete tes filis dal Plaid Cymru inte Assemblee Nazionâl Galese, e je stade la prime a fevelâ par galês intune assemblee plenarie dal Comitât des Regjons de Europe a Bruxelles. Il galês, duncje, al è lât a zontâsi al basc, al catalan e al galizian, tra lis lenghis no statâls dopradis dal Comitât. La lungje bataie dai galês par puartâ la lôr lenghe intes istituzions comunitariis e segne cussì un altri pas indenant impuartant. Il president dal Comitât des Regjons, Luc Van den Brande, al à pandude la sô sodisfazion par chest pas sul la strade dal pluralisim linguistic. “O soi une vore content – al à declarât – dal moment che il Comitât des Regjons al crôt cun fuarce intal principi dal plurilinguisim e inte impuartance des lenghis regjonâls, ancje dentri des istituzions de Union Europeane.”
Font: Eurolang, 27/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 5

Paîs Catalans: lis Baleârs si zontin ae aleance pes lenghis minorizadis

Il guvier des Isulis Baleârs al à comunicât di vê aderît al protocol di colaborazion che al jere stât sotscrit ai 16 di Març dal 2007 a Bilbo / Bilbao dai guviers de Comunitât Autonome Basche, de Galizie e de Catalogne. L’obietîf dal pat al è chel di dâsi dongje par sburtâ lis politichis linguistichis di chescj teritoris e di lavorâ adun pe normalizazion linguistiche des lenghis diviersis dal castilian. Intal stât spagnûl i cantins là che si cjatin plui dificoltâts pes lenghis propriis di chestis comunitâts a son chei de justizie e dai uficis leâts ae aministrazion statâl. I guviers des cuatri comunitâts a son dacuardi tal scambiâsi informazions e esperiencis intal cjamp de terminologjie specialistiche, de promozion des lenghis e dal lôr insegnament a nivel internazionâl.
Font: Nationalia, 27/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 4

Flandris: moviments in spiete des elezions dal 2009

Intal 2009 il Parlament des Flandris al varà di jessi rignuvît e i diviers partîts flamants a son daûr a studiâ lis strategjiis miôr pes prossimis elezions. La ultime gnove si riferìs ai Progressiscj Flamants (Vlaams Progressieven) che a àn fate buine une propueste dal lôr om di ponte, Geert Lambert, che ju puartarès a presentâsi aes elezions di bessôi e no plui in aleance cul Partît Socialist (Socialistische Partij). Cheste strade, dut câs, e podarès costâi cjare al partît che in dì di vuê, daûr dai ultins sondaçs, nol somee lâ plui innà dal 1% dai consens. Cun di plui, une part dai membris dal partît, massime chei che a àn responsabilitâts politichis intal guvier des Flandris, a podaressin decidi di bandonâ i Progressiscj Flamants par passâ cui socialiscj. La diestre flamande, invezit, e je scjassade de gnove Liste Dedecker, formazion fondade intal 2007 dal senatôr Jean-Marie Dedecker, che pai sondaçs e riscje di cjapâ fintremai il 12% dai vôts. Il partît al sburte par une Belgjiche confederâl là che il guvier centrâl al vedi inmò mancul competencis di chês che al à in dì di vuê. La Liste Dedecker e cjape sù consens sei framieç dai eletôrs dai Democratics Cristians, sei framieç dal partît di estreme diestre Vlaams Belang.
Font: Món Divers, 27/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 3

Cornualie: petizion par che il cornic al gjoldi de tutele de CCPMN

Tra lis lenghis celtichis feveladis intal Ream Unît chê che si cjate a vivi une situazion plui dificile par chel che si riferìs al ricognossiment istituzionâl e je il cornic, la lenghe native de Cornualie. Par domandâ che il guvier britanic al meti ancje cheste lenghe framieç di chês che a puedin gjoldi des misuris di tutele de Convenzion Cuadri pe Protezion des Minorancis Nazionâls, cumò si cjate ancje une petizion che si pues sotscrivi su www.petitiononline.com/CORNISH/petition.html . Si trate di une des variis iniziativis metudis in pîts dal Cornish Fighting Fund par che il cornic si zonti al galês, al gaelic e a chês altris lenghis tuteladis de Convenzion.
Font: Eurolang, 26/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 2

Groenlande: vôt massîf par incressi l’autoguvier de isule

La popolazion de Groenlande e à dite di sì a di un gnûf Statût di autonomie che al slargje no pôc il nivel dal so autoguvier, che al previôt la gjestion plene des sôs risorsis economichis e che a ‘nt garantìs il dirit ae autodeterminazion, duncje, ancje cu la pussibilitât di rivâ ae indipendence de Danimarcje. Cun di fat, intal referendum che si è davuelt ai 25 di Novembar, il 75,54% dai groenlandês che a son lâts a votâ (ven a dî il 71,9% dal totâl) al à dite di sì ae riforme statutarie. Il gnûf Statût al jentrarà in vore intal Jugn dal 2009: trente agns daspò che la isule e veve otignût de Danimarcje une prime forme di autonomie. Chest procès al cjate la poie sei dal guvier che de plui part dai partîts danês. La riforme e previôt che de Danimarcje no rivin plui finanziaments pe Groenlande e che la isule e gjestissi in plene autonomie lis risorsis energjetichis, massime petroli e gâs, che e plate sot vie. La lenghe groenlandese (imparintade cu lis lenghis inuit che si fevelin intal Canada e in Alaska) e je uficiâl, dongje dal danês, bielzà dal 1979.
Font: Politiken.dk, 26/11/08; Món Divers, 26/11/08; Gara, 26/11/08


Pontade 25 08 (09/12/08) - 1

Slovachie: nissun dirit coletîf pai ongjarês

La Serbie e ricognòs i dirits coletîfs des minorancis, la Slovachie no lu fâs e no à nancje intenzion di ricognossi une cualsisei forme di autonomie par nissune minorance etniche.” Al à rispuindût cussì il ministri slovac pai forescj, Jan Kubis, intant de sô visite in Vojvodine cuant che i è stât domandât se il guvier slovac al jere disponibil a dâi une cierte autonomie ae comunitât ongjarese, che in Slovachie si calcole che e cjapi dentri il 10% de popolazion. In Vojvodine i ongjarês a son sù par jù il 15% de popolazion e a gjoldin di diviersis formis di autonomie sei politiche che culturâl. Kubis al à dite che la Slovachie no cjaparà mai cheste strade e che no darà seont aes politichis dal guvier ongjarês par incressi la autonomie des comunitâts storichis magjaris che a vivin intai stâts dulintor.
Font: Balkan Insight, 24/11/08; Nationalia, 24/11/08