12/03/20

Cornualie: campagne par meti i cornics tal prossim censiment

Dick Cole, leader dal partît nazionalist cornic Mebyon Kernow, al à scrit al prin ministri, al ufici di gabinet e al ministeri dal interni dal guvier britanic par domandâ che tal censiment dal 2021 si previodi une vôs là che i citadins a puedin declarâsi di nazionalitât corniche, compagn di ce che al sucêt pai scozês, pai galês e pai irlandês dal Nord. Ta cheste maniere il guvier di Londre al darès un segnâl simbolic impuartant de sô volontât di rispietâ i impegns cjapâts cu la ratifiche de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls e di no fâ discriminazions cun chês altris comunitâts nazionâls che a formin il Ream Unît. Ai 4 di Març, fieste nazionâl de Cornualie, il prin ministri britanic al à dite un pâr di peraulis par cornic inte Cjamare dai Comuns ma – al dîs Cole – par mostrâ pardabon il rispiet par une comunitât a coventin ats concrets e invezit il guvier di Londre al à za mostrât di vê discriminât i cornics cuant che te gnove version dal passepuart al à cjapât dentri tescj par gaelic scozês, irlandês e galês ma no te lenghe proprie de Cornualie. Il rapresentant dal Mebyon Kernow al à invidât i citadins cornics a scrivi ancje lôr al guvier britanic par pretindi di vê ricognossude la lôr nazionalitât intal prossim censiment gjenerâl.
Font: Mebyon Kernow, 05/03/20

Galizie: prime serie televisive par galizian su HBO España

Il mont dal audiovisîf galizian al è daûr a vivi une stagjon pardabon impuartante. Par chel che al rivuarde il cine, il 2019 al jere stât l’an dal film par galizian “O que arde” dal regjist Óliver Laxe, vincidôr di une des sezions dal festival di Canas / Cannes. Sul plan des produzions televisivis, invezit, “O sabor das Margaridas” no jere stade dome la prime serie televisive zirade par galizian lade in onde su Netflix, ma ancje une des plui viodudis intal Ream Unît tra chês no par inglês. Il 2020 si vierç invezit cul ricognossiment otignût de serie thriller in sîs pontadis “Agua Seca”. Cun di fat, cheste produzion televisive zirade tra Vigo e Lisbone e je la prime serie par galizian (e par portughês) a jessi cjapade dentri tal catalic di HBO España là che si podarà viodile in lenghe origjinâl cui sottitui par castilian o par inglês, o pûr dopleade par castilian.
Font: Serializados, 04/03/20

Paîs Basc: in Navare l’euskara al è un merit pal personâl public

La valorizazion de cognossince de lenghe basche come merit par lavorâ intes aministrazions publichis des areis no bascofonis de Navare e je legjitime ma e à di lâ daûr di criteris di proporzionalitât e di jessi funzionâl ae incarghe che si larà a davuelzi. Al è chest l’indreçament che al rive dal consei de Navare che al jere stât interogât in proposit dal guvier de Comunitât autonome che al è daûr a riviodi la normative dopo che une sentence dal tribunâl superiôr di justizie de Navare e veve boçât il regolament cui criteris linguistics pe selezion dal personâl des aministrazions publichis locâls fat bon inte legjislature stade. Il consei de Navare al ricuarde ancje che no si pues dineâ di ricognossi come merit la cognossince dal euskara cuant che chest criteri al è za in vore par lenghis tant che il francês o l’inglês che no son propriis de Navare.
Font: EiTB, 04/03/20

Paîs Catalans: iniziativis par promovi la lenghe tes tecnologjiis

Te suaze des azions par promovi la lenghe proprie, la direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal guvier catalan e à ativât une linie di contribûts par promovi l’ûs de lenghe catalane intal setôr tecnologjic, massime chel indreçât ai zovins. La misure e previôt jutoris finanziaris pes impresis che a disvilupin prodots digjitâi ancje par catalan, soredut aplicazions e video zûcs. Daûr dai ultins dâts statistics al ven fûr che il 73,3% dai citadins de Catalogne al dopre il catalan intai messaçs cun sisteme mobil, il 72,8% lu fâs intes rêts sociâls, il 45,7% al à il celulâr configurât par catalan e il 46,4% il sisteme operatîf dal ordenadôr. Si vûl duncje sburtâ lis impresis a rispuindi a chest interès fuart de bande de int. Ta chestis setemanis il guvier de Catalogne al à ancje presentât il progjet par un motôr vocâl par catalan cun modui vierts di ricognossiment vocâl (ASR), di interpretazion dal lengaç naturâl (NLU), di gjestion dal dialic (DM), di gjenerazion des rispuestis (NGL) e di vôs sintetiche (TTS). Chescj imprescj a saran metûts a disposizion des aministrazions publichis, des organizazions e ancje des societâts privadis che a vuelin proponi tra i lôr servizis ancje chei vocâi par catalan.
Font: Generalitat de Catalunya, 04/03/20

Bretagne: pas indaûr inte segnaletiche bilengâl dal Morbihan

Inte gnove segnaletiche bilengâl metude fûr su lis stradis di An Oriant / Lorient de aministrazion comunâl e di chê dipartimentâl dal Mor Bihan / Morbihan, in plui di jessi sot di chei par francês, i nons par breton a son scrits cun caratars plui piçui, par corsîf e in cierts câs fintremai tra parentesis. Al è po evident che la version bretone no je stade nancje revisionade dal moment che in plui di cualchi câs e propon erôrs ancje elementârs. A denunciâ la situazion e je la organizazion pai dirits linguistics Ai’ta! che e à segnalât cemût che la azion des dôs aministrazions e va in direzion contrarie di chê di altris ents locâi bretons e fintremai di chê statâl. I militants de organizazion a domandin duncje aes autoritâts locâls di meti in cjamp une politiche che e rispieti la lenghe proprie e a àn za inviât une serie di mobilitazions par denunciâ cheste situazion discriminatorie.
Font: Agence Bretagne Presse, 01/03/20

Gales: e va indenant a cressi la voie di autoguvier

Rivât ae sô setime edizion, il sondaç anuâl che al ven fat par misurâ la voie di autoguvier dai galês e il lôr rapuart cu lis istituzions locâls al mostre che e cres framieç de int la voie di indipendence. Cun di fat, rispiet ae prime edizion dal 2014, i galês che si declarin a pro de plene indipendence a son passâts dal 5 al 11%, cuntun salt indenant dal 4% rispiet al an passât. Chei che invezit a domandin il trasferiment di plui competencis ae Assemblee nazionâl galese a son passâts dal 37 al 43%. In totâl, duncje, chei che a domandin plui autoguvier pal Gales a son passâts dal 42 al 54%. Chei sodisfats pe situazion a son calâts dal 28 al 25%. Chei che invezit a volaressin abolî la Assemblee o gjavâi competencis a son colâts dal 26 al 16%.
Font: Nation Cymru, 01/03/20

Paîs Basc: gnove mobilitazion in Navare pal euskara a scuele

A jerin uns 5 mil lis personis che sabide ai 29 di Fevrâr a àn partecipât ae manifestazion che si à tignude pes stradis di Iruñea / Pamplona par rivendicâ il dirit a studiâ par euskara in ogni grât de scuele publiche e in dute la Navare, e par fâi cuintri ai atacs ae lenghe basche puartâts indenant di diviersis aministrazions locâls di diestre. L’esempli plui penç al rive propit de capitâl de Navare, là che l’esecutîf vuidât dal sindic Enrique Maya al à decidût che cul prossim an scolastic si larà a taiâ plui de metât des classis in lenghe basche pai fruts di 0 a 3 agns. Un altri câs al è chel di Mendigorria là che, cundut de domande des fameis, lis istituzions locâls si refudin di inviâ un percors scolastic a imersion par basc. La mobilitazion e je stade clamade dongje di un grup di gjenitôrs penalizâts di chestis decisions politichis e e à cjatât la adesion di cetantis realtâts associativis e culturâls, di diviers sindacâts (ELA, LAB, ESK e STEILAS) e partîts (EH Bildu, Geroa Bai, Podemos). I manifestants a àn batût sul fat che i spiete al guvier de Navare di garantî i dirits linguistics di ducj i citadins de comunitât e di sigurâ une avualiance di oportunitâts par ducj.
Font: EiTB, 29/02/20

Paîs Catalans: passe cent mil a Perpignan par Puigdemont

Si scugne lâ indaûr di plui di un secul par cjatâ te Catalogne dal Nord une manifestazion cussì partecipade come chê dai 29 di Fevrâr stâts. Cun di fat, tra lis 110 mil (dât de polizie francese) e lis 200 mil personis (pai organizadôrs) si son dadis adun a Perpinyà / Perpignan par dâi il bon acet al president catalan in esili, Carles Puigdemont, e ai ex membris dal so guvier Clara Ponsatí e Toni Comín che, pe prime volte di cuant che la justizie spagnole e à dât fûr cuintri di lôr dai mandâts di arest par vie dal lôr rûl intal procès di autodeterminazion, in gracie de imunitât che a àn come europarlamentârs a àn podût tornâ in Catalogne, ancje se dome te sô part sot aministrazion francese. La iniziative e je stade inmaneade dal Consell per la República – struture rapresentative des istituzions catalanis in esili – cul jutori di organizazions di aree indipendentiste tant che Òmnium Cultural e ANC.

Scozie: indot di 2,3 milions pal festival de culture gaeliche Mòd

Daûr dal rapuart davuelt di une societât specializade, la edizion 2019 di Am Mòd Nàiseanta Rìoghail / The Royal National Mòd – il plui impuartant festival scozês dedicât ae lenghe e ae culture gaeliche – che si à tignude dai 11 ai 19 di Otubar a Glaschu / Glasgow e à disvilupât un impat di 3 milions e 200 mil sterlinis pe economie locâl e e à puartât in citât 12 mil personis tra apassionâts e turiscj rivâts ancje dal forest. Am Mòd e je la vitrine plui impuartante pe lenghe, pe leterature e pe musiche gaeliche de Scozie. I siei passe dusinte events a permetin però di cognossi ancje chei altris aspiets de culture gaeliche, a partî dai bai par rivâ ai sports tradizionâi. I dâts a mostrin duncje la incressite de impuartance, ancje economiche, di cheste manifestazion itinerante inmaneade di An Comunn Gàidhealach e poiade de agjenzie pe lenghe gaeliche Bòrd na Gàidhlig. La edizion di chest an si davuelzarà te citât Inbhir Nis / Inverness.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 27/02/20

Aragon: al è daûr a rivâ il prin tradutôr automatic dal aragonês

Ai 27 di Fevrâr e je stade presentade la prime version di “TraduZe”, il prin tradutôr automatic dal aragonês che al è cumò inte fase de sperimentazion. Si trate di une iniziative che si insuaze tun progjet european fat adun cun bascs e ocitans che si propon di disvilupâ tecnologjiis informatichis intes lenghis propriis dai trê teritoris interessâts. Simpri par chel che al rivuarde l’aragonês, si à prontât il prototip di sintesi vocâl che al sarà disponibil dentri de fin di Març e il tierç inzornament dal “Aragonario”, il dizionari di aragonês in rêt che al è rivât a passâ lis 23 mil jentradis. Il numar dai utents di chest imprest informatic al è cressût in maniere significative e, in dì di vuê, al conte une medie di un miâr di consultazions par dì.
Font: El Periodico de Aragón, 27/02/20