15/03/12

Paîs Catalans: nassude la Assemblee Nazionâl Catalane

Ai 10 di Març, intal Palau Sant Jordi di Barcelone denant di un public di sù par jù 7 mil personis, e je nassude la Assemblee Nazionâl Catalane. L’obietîf principâl di chest gnûf sogjet al è chel di slargjâ il consens pe indipendence framieç dai catalans e di rivâ, dentri dal 2014, a celebrâ un referendum pe autodeterminazion de Catalogne. Daûr dal statût che si è dade, la Assemblee Nazionâl Catalane e ponte a jessi une organizazion trasversâl e no un gnûf partît politic e, par chest, e à decidût che no podarà presentâsi aes elezions. Ae sô nassite però a jerin presints ancje i rapresentants di diviers partîts politics (Solidaritat, ERC, CDC, UDC) che a àn mostrât di jessi a pro o atents ae opzion de indipendence.

Paîs Basc: ETA e domande al guvier francês di partecipâ al procès di pâs

A distance di cuatri mês de fin de lote armade, ETA e à domandât al guvier francês di no gjavâsi fûr des responsabilitâts intal conflit basc e di inviâ des tratativis par risolvi lis cuistions che a son su la taule, a tacâ di chê dai presonîrs. Pocjis zornadis prime, intant di une visite intal Paîs Basc setentrionâl, il president francês, Nicolas Sarkozy, si veve mostrât disponibil a misuris distensivis tant che il svicinament dai presonîrs bascs ai lôr lûcs di divignince, ma la politiche francese e à simpri cirût di sbolognâ il conflit basc tant che un probleme dut “spagnûl”. Une linie che e je confermade ancje dal fat che, par cumò, la uniche rispueste al messaç di ETA e je rivade dal ministeri francês pai forescj che al à declarât di no vê in man nissune propueste uficiâl. ETA e ricuarde però che no dome une part dal Paîs Basc e je cjapade dentri intal stât francês, ma ancje che la France e à contribuît in maniere ative aes azions cuintri dal moviment armât basc e che intes presons francesis a son 140 presonîrs politics bascs. Un apel al guvier di Parîs par che al vierzi un confront sul superament dal conflit al jere rivât ancje intant de conference stampe tignude ai 9 di Març dai rapresentants de çampe indipendentiste basche e di Eusko Alkartasuna, Aralar e Alternatiba.
Font: Gara, 09-10/03/12; Avui, 10/03/12

Paîs Basc: procès di pâs, delusion pes propuestis dal lehendakari

La gnove clime politiche che si respire intal Paîs Basc dopo de fin de lote armade decidude di ETA e oblee dutis lis fuarcis politichis a fâ indenant des propuestis par superâ lis causis che a àn puartât al conflit e i siei efiets su la societât basche. Par chest e jere gruesse la spiete pes declarazions che il lehendakari, o sei il president dal guvier de Comunitât Autonome Basche, il socialist Patxi López, al varès fat ai 8 di Març denant dal Parlament de Comunitât. Ae fin dal so intervent però, la plui part des reazions e je stade di delusion.

Italie: pas indenant pe ratifiche de Cjarte europeane des lenghis

Inte riunion dai 9 di Març il Consei dai ministris talian al à fat bon il disen di leç pe ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis, document che la Italie e veve firmât agns indaûr cence mai ratificâlu. Pai membris dal guvier vuidât di Mario Monti i contignûts de leç statâl 482 dal 1999, che e previôt misuris di tutele par dodis lenghis di minorance ricognossudis in maniere uficiâl, a son suficients par permeti ae Italie di ratificâ la Cjarte. In spiete che il Parlament talian al dedi il so vie libare al proviodiment, i prins coments che a rivin des comunitâts minorizadis a son positîfs, ancje se si ricuarde che chest passaç al è dibant se po si tain lis risorsis par meti in vore la leç 482 come che al à fat propit il guvier Monti.
Font: Consiglio dei Ministri, 09/03/12; Comitât 482, 10/03/12

Paîs Catalans: il model scolastic imersîf in tribunâl

Il model di insegnament a imersion in vore intal principât de Catalogne si cjate a vê di frontâ l’esam dai tribunâi. Dut al jere partît de denuncie dai gjenitôrs di trê fruts che a domandavin che pai lôr fîs si dopràs il spagnûl e no il catalan tant che lenghe veicolâr a scuele. Ai 8 di Març il tribunâl superiôr di justizie de Catalogne al à ricognossût la pussibilitât di ameti ecezions al model di insegnament par catalan par cui che lu domande. Si trate però di une sentence che e fronte un câs specific, cence meti in discussion il model scolastic catalan. La decision de cort catalane no je però plasude aes fameis che a vevin inviât la cause e che a àn decidût di presentâ ricors denant dal tribunâl suprem spagnûl.

Scozie: sierade la consultazion publiche di Londre sul referendum

Ai 9 di Març si è sierade la consultazion publiche inviade dal guvier britanic in mert al referendum su la autodeterminazion de Scozie. Cun cheste iniziative, l’esecutîf vuidât di David Cameron al veve chê di sintî la opinion dai citadins e dai diviers sogjets interessâts su cuatri ponts, ven a dî: la date miôr par tignî il referendum, cui che al varès di viodi de organizazion dal vôt, cui che al pues votâ e ce domande meti te schede. Di Londre no je rivade inmò nissune declarazion su cemût che e je lade la consultazion e si sa dome che i risultâts a saran comunicâts ca di cualchi setemane.

Bretagne: campagne par vê Facebook par breton

Ai 4 di Març e je stade inviade une campagne internazionâl par sburtâ i gjestôrs di Facebook a zontâ ancje il breton tra lis lenghis che la interface di cheste rêt di comunicazion sociâl e je disponibile. In nancje trê dîs lis adesions a jerin stadis plui di 5 mil, ma il numar al è daûr a cressi zornade dopo zornade. Daûr de iniziative a son l’Ufici de lenghe bretone e Yves-Marie Derbré, un student che za si veve fat notâ pal so impegn pe version par breton di Wikipedia.
Font: Agence Bretagne Presse, 08/03/12

Asturiis: invît a doprâ l’asturian ancje pe campagne eletorâl

La organizazion Iniciativa pol Asturianu e à invidât dutis lis formazions politichis che a parteciparan aes elezions autonomichis dai 25 di Març a doprâ la lenghe proprie des Asturiis ancje pe lôr campagne eletorâl. L’asturian al è un patrimoni di ducj i citadins di cheste comunitât e al è duncje impuartant che i partîts lu doprin intai lôr intervents par radio, par television, sui gjornâi, su lis rêts sociâls, sui manifescj e ancje intant dai comizis. La organizazion e à ancje domandât aes formazions politichis di impegnâsi par ricognossi al asturian un statût di uficialitât dentri de comunitât autonome.
Font: La Voz de Asturias, 08/03/12

Macedonie: domandâts nons albanês pes viis di Skopje

Lis autoritâts di Skopje, capitâl de Macedonie, a àn tacât l’esam des propuestis fatis indenant dai doi principâi partîts albanês (la Union Democratiche pe Integrazion, che e fâs part de coalizion di guvier, e il Partît Democratic dai Albanês, che al è ae oposizion) par che il non di une cincuantine di stradis de citât al vegni dedicât a personaçs o a sîts impuartants pe comunitât albanese, tant che l’eroi nazionâl Skanderbeg o il scritôr Ismail Kadare. Il cambiament dai nons al jentrarès intun procès plui larc che al ponte a mudâ la viere mape dai nons de citât che in buine part e rimonte ancjemò ai agns che la Macedonie e jere part de federazion jugoslave. Lis autoritâts di Skopje a somein prontis a doprâ nons di personaçs albanês, pûr che a vedin un valôr positîf ancje pai macedons.
Font: Balkan Insight, 05/03/12

Bretagne: proteste pe segnaletiche bilengâl, un militant fermât

Al è zaromai di agns che il coletîf breton Aï’ta Trégor al inmanee azions di proteste cuintri di chês aziendis che a davuelzin ativitâts di utilitât publiche, ma che a ufrissin i lôr servizis dome par francês. Intant de ultime azion, metude in at alì dal ufici des puestis di Gwengamp / Guingamp, un dai militants al è stât puartât vie a fuarce de polizie e tignût in stât di fer par une ore. La rispueste de polizie e je stade judicade dal dut disproporzionade sei de bande dal moviment indipendentist Breizhistance, sei dal plui moderât Parti Breton. Il zovin fermât di fat al veve la uniche colpe di vê tacât adesîfs cu la scrite “ancje par breton”. Sei lui che chei altris membris dal coletîf a son stâts denunciâts par dams. Par Breizhistance e pal Parti Breton lis azions di Aï’ta Trégor no puartin nissun dam, ma a son la testemoneance di une rivendicazion plui che juste. La pueste di Gwengamp e jere stade metude a puest di pôc, ma cundut des domandis fatis indenant, lis scritis pal public a jerin restadis dome par francês.
Font: Le Télégramme, 04/03/12; Ouest France, 04/03/12; Agence Bretagne Presse, 07/03/12

Gales: presentât il gnûf plan di politiche linguistiche

Il guvier galês al è presentât un gnûf plan di politiche linguistiche. Al centri de strategjie dal esecutîf a son lis azions par sburtâ i galês a doprâ la lôr lenghe inte vite di ogni dì, dentri de famee, sul lavôr e intai rapuarts sociâi. Tra i obietîfs che il plan al vûl otignî al è chel di incressi lis ocasions pal ûs cuotidian de lenghe, par esempli cul potenziâ la sô presince intes rêts di comunicazion sociâl, ma ancje cul sostignî ancje lis personis che no àn une competence plene de lenghe e cul sburtâ i gjenitôrs a fevelâ ai lôr fîs par galês. L’Ufici pe lenghe galese al è stât sostituît di un comissari pe lenghe che al à il podê di fâ doprâ la lenghe no dome tai uficis publics, ma ancje tes compagniis a capitâl public e ta chês che a garantissin servizis di utilitât publiche. Ancje i gjestôrs telefonics e lis bancjis a saran sburtâts a ufrî i lôr servizis par galês. Lis reazions dai partîts a chest plan a son stadis avonde positivis, ma la Societât pe Lenghe Galese (Cymdeithas yr Iaith Gymraeg) e à comentât che par che il plan al deventi realtât al à di jessi compagnât sei de volontât politiche, sei di risorsis suficientis.
Font: BBC, 01/03/12

Irlande: proteste cuintri dai tais intes scuelis gaelichis

Il personâl e i gjenitôrs dai fruts che a frecuentin lis scuelis cul gaelic tant che lenghe veicolâr a àn inmaneât diviersis manifestazions di place ator pe Irlande cuintri dai tais che il guvier di Dublin al à decidût di meti in at ta chest setôr. A jevâ lis protestis e je massime la decision di aumentâ il numar di fruts che a coventin par une scuele cun cuatri insegnants: par chest an si passe di 81 a 83, ma tal 2014 a ‘nt coventaran 86 cuintri dai 76 di pôcs agns indaûr. Cun chescj numars si calcole che a saran une trentine lis scuelis gaelichis che si cjataran a pierdi un insegnant. La campagne di proteste inviade, in plui des manifestazions, e previôt ancje une petizion che si pues firmâ su internet.

Serbie – Romanie: contrascj su la tutele dai valacs

Inte ultime riunion dal Consei dai ministris dai forescj de Union Europeane, il rapresentant rumen, Cristian Diaconescu, al à sburtât l’organisim a domandâ ae Serbie di incressi i nivei di tutele des minorancis linguistichis e nazionâls che a vivin dentri dai siei confins. La domande e à un ciert pês, massime se si calcole che cumò la Serbie e je impegnade intal procès par jentrâ inte UE. L’intervent rumen al jere indreçât massime a garantî i dirits de comunitât valache, ma al à jevât no pocjis polemichis propit framieç di cheste comunitât. I valacs (tiermin plui doprât intes lenghis slavis) o arumens (come che par solit a àn miôr clamâsi chestis stessis comunitâts) a son popolazions di lenghe neolatine che a vivin in diviersis regjons de penisule balcaniche. I rumens ju calcolin tant che lôr minorancis intal forest, ma la plui part dai valacs si viôt come une comunitât par so cont. La Serbie e ricognòs la presince di une minorance rumene, formade di sù par jù 35 mil personis e concentrade in Vojvodine, ma ancje di une comunitât valache di uns 40 mil di lôr che a vivin pe plui part te Serbie orientâl. I rapresentants di cheste ultime comunitât a àn protestât pal intervent rumen, par vie che no si ricognossin cun chest paîs e no vuelin che ur vegni imponude la lenghe rumene.
Font: Balkan Insight, 29/02/12

Paîs Basc: inte CAB un tierç des licencis aes radios par euskara

Il guvier de Comunitât Autonome Basche al à fat bon il test dal bant pe assegnazion di 34 frecuencis pe radiofonie. Si trate di dutis lis licencis disponibilis inte comunitât daûr dal ultin plan statâl di assegnazion des frecuencis radiofonichis. Di chestis 34 licencis, 11 a son risiervadis pes radios che a trasmetin dome in lenghe basche. Si trate di trê frecuencis pe aree di Gasteiz / Vitoria, di dôs par chê di Bilbo / Bilbao, di altris dôs par Donostia / S. Sebastián, e di une parom par Durango, Getxo, Beasain e Legazpi. Tal câs di emitentis che a àn une programazion soredut musicâl, a àn di garantî che almancul un cuart dai tocs musicâi che a van in onde a sedin cjantâts par basc.
Font: Observatorio da lingua galega, 28/02/12

Paîs Catalans: catalan prioritari tai servizis feroviaris

Il guvier catalan al à prontât la propueste pal gnûf contrat di gjestion des liniis feroviariis fûr de citât di Barcelone che cumò a son assegnadis ae societât Renfe. Prime di rivâ ae firme però si spiete che il guvier spagnûl al modifichi la leç feroviarie di maniere di lassâi al guvier catalan la libertât di cambiâ operadôr. Intal contrat, di fat, in câs di disservizis de bande dal gjestôr si previodin diviersis pussibilitât di azion che a van de restituzion dal presit dal biliet ai viazadôrs a multis pesantis pe societât, fintremai ae roture dal contrat e ae assegnazion de gjestion a di un altri operadôr. Un dai elements di fonde dal contrat al previôt ancje l’ûs prioritari de lenghe catalane intal rapuart cui viazadôrs (segnaletiche interne e esterne, comunicazions di servizi e avîs, ma ancje comunicazions vie telefon, internet e rêts sociâls).
Font: Observatorio da lingua galega, 28/02/12

Galizie: nassût un altri gjornâl digjitâl par galizian

Dopo di un an e mieç là che la informazion in lenghe galiziane e veve pierdût cuasi ducj i siei gjornâi, di un pâr di mês incà la tindince e je mudade e, dopo de nassite dal cuotidian Praza Pública, ai 29 di Fevrâr al à tacade la sô ativitât ancje Dioivo. Si trate di un mieç di informazion digjitâl par galizian inviât di un grup di gjornaliscj che par sostignîlu a àn metût sù une associazion culturâl. Daûr di cheste gnove iniziative, di fat, a son pocjis risorsis e tant volontariât. Dioivo al à un tai plui di riviste che no di cuotidian, al fevele di temis che dispès no si cjatin su altris mieçs di comunicazion e al ufrìs spazis par lâ plui a fonts intes gnovis.
Font: Praza Pública, 27-29/02/12