23/04/08

Pontade 10 08 (22/04/08) - 8

Ocitanie: campagne pe lenghe ocitane patrimoni de umanitât

E va indenant la campagne inmaneade de Chambra d’Òc par rivâ al ricognossiment de lenghe ocitane tant che patrimoni mondiâl de umanitât. L’apel, indreçât ae UNESCO, al ven compagnât di un altri progjet che al à non “L’Occitània a pè”, ven a dî la Ocitanie a pît. Par sburtâ l’apel, di fat, al è stât pensât di scjavaçâ a pît une buine fete de Ocitanie: une cjaminade internazionâl che e tacarà ai 30 di Avost di Vinai (Vinaio), intes valadis ocitanis dal Piemont, par rivâ ai 7 di Novembar a Vielha in Val d’Aran. Cun di fat, il spazi linguistic ocitan al cjape dentri trê stâts diviers, ven a stâi chel talian, chel francês e chel spagnûl. Tal prin, la lenghe d’òc e je fevelade in dodis valadis alpinis dal Piemont, tun blec de Ligurie e tal comun di La Gàrdia (Guardia Piemontese) in Calabrie. Intal stât francês, la aree ocitane e cjape dentri trenteun dipartiments, o sei cuasi dute la part meridionâl dal stât. L’ocitan al è po fevelât ancje te Val d’Aran, intal Principât di Catalogne. Par vê plui informazions su la iniziative o par aderî si pues là achì.
Font: Chambra d’Òc


Pontade 10 08 (22/04/08) - 7

Sardegne: la Regjon e ponte su la lenghe sarde

Dentri de fin de legjislature la Sardegne e varà une gnove leç di politiche linguistiche. A dîlu al è stât il president de Regjon, Renato Soru, ai 18 di Avrîl intant de riunion dai sportei linguistics sarts, che inte isule a son za 198. Par Soru, la Regjon e à di cjapâ di esempli la leç regjonâl su la lenghe furlane fate buine l’an passât dal Consei regjonâl dal Friûl – Vignesie Julie. Cun di plui, al à dite il president de Sardegne, il câs furlan al è stât di esempli ancje par chel che al rivuarde la convenzion sotscrite ai 11 di Avrîl tra Ministeri talian pes comunicazions, Regjon e RAI. Chest acuardi al previôt che cun Mai a partissin su la RAI regjonâl trasmissions radiofonichis cuotidianis di miezore su la atualitât, la culture e la storie de Sardegne. Chestis trasmissions a saran par sart dal lunis al miercus e de joibe ae domenie par talian. Soru al à po proponût ai uficis linguisticis di colaborâ cu la Regjon par meti in pîts une web tv dute di plante fûr in lenghe sarde. Ancje il discors dal president de Regjon al è stât fat par sart parcè che – al à dite Soru – la lenghe si le difint in primis cul fevelâle pardut.
Font: Regione Sardegna, 11-18/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 6

Italie: sudtirolês, valdostans e slovens in Parlament

Lis elezions politichis dai 13 e dai 14 di Avrîl a àn confermât la presince di rapresentants sudtirolês, valdostans e slovens intal Parlament talian. In Senât a son stâts elets trê senatôrs de Südtiroler VolksPartei (SVP), un valdostan sot dal cartel “Autonomie, Liberté, Democratie” che al met adun partîts autonomiscj e dal centri çampe, e une slovene tes filis dal PD. Inte Cjamare dai deputâts, invezit, a son stâts elets doi rapresentants de SVP (ma te legjislature stade a ‘nd jere di plui) e un de liste “Vallée d’Aoste” che e meteve adun la Union Valdôtaine e altris doi moviments autonomiscj valdostans. Intes elezions politichis talianis, tra i partîts espression di comunitâts minorizadis, a jerin ancje i sudtirolês “Die Freiheitlichen” e “Union für Südtirol”, e i sarts “Sardigna Natzione” e “Partito Sardo d’Azione” che no àn vût nissun rapresentant elet. Di parlamentârs sarts e furlans a ‘nd è stâts elets in Parlament, ma dome framieç dai partîts di implant talian.
Font: Ministero dell’Interno (I), 15-16/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 5

France: dibatiment su lis lenghis minorizadis te “Assemblee Nazionâl”

Ai 7 di Mai la “Assemblee Nazionâl” francese e frontarà tun dibatiment la situazion des lenghis minorizadis feveladis intal stât. E je la prime volte che la Cjamare dai deputâts e fronte in maniere direte cheste tematiche, al à spiegât il deputât breton Marc Le Fur, che al è ancje vicepresident de Assemblee. Propit in graciis di cheste incarghe, Le Fur al à rivât a otignî dal prin ministri François Fillon di frontâ chest argoment che te politiche francese al è dispès considerât un tabù. Le Fur al à ancje za provât trê voltis a puartâ denant de Assemblee une propueste di modifiche de Costituzion par gjavâ vie l’articul che al ten il francês di uniche lenghe uficiâl dal stât. Propit chest articul al è stât doprât ta chescj agns par impedî che la France e ratifichi la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis che e oblearès il stât a meti in vore misuris di tutele ative par lenghis tant che l’ocitan, il breton, il basc e il cors.
Font: Cabinet de Marc Le Fur, 16/04/08; Mon Divers, 17/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 4

Scozie: e cres la voie di referendum pe autodeterminazion

Dilunc vie de campagne eletorâl pes elezions che a àn dât al SNP la maiorance relative in Scozie, un dai cjavai di bataie dal Partît Nazionalist Scozês al jere stât chel dal referendum pe indipendence. A cuasi un an des elezions, il progjet referendari – che al viôt cuintri Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôrs – al reste un dai obietîfs che il SNP si propon di rivâi dentri de fin de legjislature e la plui part dai citadins scozês e somee in cunvigne cun chest progjet. Cun di fat, un scandai jessût che al è pôc al mostre che il 65% dai scozês al vûl che il referendum si davuelzi. Cundut achel, se si votàs vuê, la opzion indipendentiste no varès la maiorance. Daûr dal ultin sondaç, di fat, il 41% dai scozês al sarès a pro de indipendence, il 40% al sarès cuintri e il 19% nol sa ancjemò ce che al sielzarès di fâ. La inchieste, fate de societât TNS System Three, e mostre risultâts avonde dongje di chê fate par cont dal Daily Mail che e da il 41% dai scozês favorevui ae indipendence, il 43% contraris e il 16% malsigûrs su la sielte di fâ. Cun di plui, ducj e doi i sondaçs a mostrin che la opzion indipendentiste e je daûr a vuadagnâ teren: dal Avost dal an passât a vuê, di fat, la poie ae idee di une Scozie indipendente e je cressude jenfri il 6 e il 10%. Pai dirigjents dal SNP chescj risultâts a son ancje la testemoneance dal bon guvier metût in at dal Partît Nazionalist Scozês e dal fastidi dai citadins pai atacs che a rivin dal guvier di Londre.
Font: SNP, 13/04/08; Scotland Today, 05/04/08; Mon Divers, 06/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 3

Rom: intervent de OSCE cuintri de discriminazion

Ai 8 di Avrîl e cole la Zornade internazionâl dal popul rom. Cualchi zornade indaûr, propit inte suaze di chest inovâl, il diretôr dal Ufici pes istituzions democratichis e pai dirits umans de OSCE, Christian Strohal, al è intervignût par riclamâ i guviers dai stâts membris a incressi i sfuarçs par dislidrisâ la discriminazion cuintri des popolazions rom e sigurâ la lôr partecipazion plene ae societât. Cun di fat, in dì di vuê, te plui part dai paîs, i membris des comunitâts rom si cjatin a jessi discriminâts tal cjamp de educazion, de cjase, dal lavôr e de sanitât. Tal 2003 la Organizazion pe Sigurece e la Cooperazion in Europe e veve metût jù un Plan di azion che al impegnave i siei membris a lotâ cuintri de discriminazion e dal razisim che i rom si cjatin a patî. Magari cussì no – al à dite Strohal – daspò cinc agns la situazion no je mudade cui sa trop e chestis comunitâts si cjatin a frontâ pidiments di ogni sorte cuant che a cirin di otignî chei dirits che i spietin a ducj i citadins. A front di cheste situazion, in Lui i rapresentants dai stâts membris de OSCE a varessin di tornâ a dâsi dongje par cirî di inzornâ e comedâ il Plan di azion. Intant, ai 6 di Avrîl, si è presentade a Bruxelles la Coalizion par une Politiche pai Rom Europeans che e à chê di sburtâ su lis istituzions comunitariis par che a cressin i sfuarçs cuintri de discriminazion. La CPRE e je formade di vot organizazions impegnadis te difese dai dirits umans, tant che Amnesty International e Minority Rights Group, o che a son espression de comunitât rom.
Font: Nationalia, 07/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 2

Paîs Basc: delegazion di Iparralde ae ONU

Dai 21 di Avrîl ai 2 di Mai, a New York, si davuelzà une schirie di audizions denant dal Forum permanent su lis cuestions autoctonis de ONU e, pe prime volte, e sarà sintude ancje une delegazion basche che e rive di Iparralde, ven a dî dal Paîs Basc setentrionâl che al è cjapât dentri tal stât francês. La iniziative, inmaneade dal grup “Autonomia Eraiki”, e à chê di denunciâ a nivel internazionâl la situazion che si cjatin a vivi i bascs, massime sot dal stât francês. Cun di fat, lis istituzions statâls francesis a àn sotscrit l’an passât la Declarazion ONU sui dirits dai popui natîfs, che e cjape dentri ancje i bascs, ma chel istès a van dilunc a dineâur i lôr dirits linguistics e nazionâi, a tacâ di chel di vê une realtât aministrative basche.
Font: Gara, 05/04/08; Mon Divers, 06/04/08


Pontade 10 08 (22/04/08) - 1

Galizie: in Mai, manifestazion nazionâl pe lenghe

Domenie ai 18 di Mai, a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela), si davuelzarà une manifestazion nazionâl pe lenghe galiziane. La iniziative e je stade inmaneade de organizazion “A Mesa pola Normalización Lingüística” che e à sielzût tant che slogan pe manifestazion: pal dirit a vivi par galizian (polo dereito a vivirmos en galego). Cumò A Mesa e je daûr a cjapâ dentri te iniziative ancje altris sogjets, tant che grups politics, organizazions sindacâls, associazions culturâls e aministrazions locâls. La organizazion e à ancje fat savê che la vilie de manifestazion al sarà dât fûr un manifest che al spiegarà lis resons che a son daûr de iniziative e lis domandis che si fasin indenant. A Mesa e denuncie, massime, il cressi dai atacs cuintri dai dirits linguistics dai galizians e i pidiments fats indenant par che no si meti in vore la legjislazion su la lenghe galiziane. In dì di vuê – a disin i dirigjents de organizazion – al è impussibil rivâ a vivi dome doprant il galizian, ancje se il Statût di autonomie lu ricognòs come uniche lenghe naturâl de Galizie.
Font: Galiza Hoxe, 24/03/08