11/06/16

Paîs Basc: primis consultazions popolârs su la indipendence

Ai 5 di Jugn i citadins di 34 comuns de Comunitât Autonome Basche – 32 inte provincie di Gipuzkoa, un in Bizkaia e un in Araba – a son stâts clamâts a partecipâ aes primis consultazions popolârs su la indipendence. Svilupadis sul model catalan, lis votazions a son stadis metudis in pîts dal coletîf Gure Esku Dago fûr dai canâi istituzionâi, in maniere di evitâ lis proibizions metudis de legjislazion spagnole. I citadins a jerin clamâts a rispuindi a di une domande une vore semplice, o sei: “Vuelistu jessi citadin/e di un stât basc indipendent?” Cundut che no jere une consultazion uficiâl e che organizazion e partecipazion a vevin une fonde volontarie, la medie dai votants e je stade tor dal 30% cun pontis che in cualchi comun a àn passât il 60%. La grande maiorance dai votants, o sei plui dal 90%, si è declarade a pro di un stât basc indipendent. Une vore sodisfats i organizadôrs de iniziative che a viodin chestis consultazions tant che il prin pas par svilupâ une mobilitazion indipendentiste trasversâl che e cjapi dentri dut il Paîs Basc.
Font: Naiz:, 05-06/06/16

Europe: GUE, EFA e ELEN adun par une diretive su lis lenghis

Inmaneât dai grups de Çampe Unitarie Europeane (GUE) e dai Verts – Aleance Libare Europeane (EFA) cu la colaborazion de Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche (ELEN), il prin di Jugn si è tignût intal Parlament european un ‘seminari che si proponeve di tirâ dongje fuarcis par svilupâ une diretive europeane su lis lenghis. Chê de diretive e je une strade che e permetarès di fat ancje di vierzi proceduris di infrazion cuintri di chei stâts che no le metin in vore o che a van a pidimentâ i dirits linguistics. Si trate di une cuistion che si insuaze ta chê plui gjenerâl dai dirits umans là che duncje, cemût che al à ricuardât il segretari de Rêt Davyth Hicks, “la discriminazion linguistiche e je une forme di razisim”. Al incuintri a àn partecipât ancje eurodeputâts dai Paîs Catalans, dal Paîs Basc, dal Gales, de Irlande e de comunitât ongjarese de Romanie. I indreçaments jessûts dal ‘seminari a saran cumò zirâts ancje al comitât pes libertâts civîls dal Parlament, al Consei de Europe, ae OSCE e ae ONU.
Font: Jornalet, 03/06/16

Paîs Catalans: il volontariât pe lenghe al passe lis 100 mil cubiis

Di cuant che al è stât inviât intal 2003 a son passe 100 mil lis cubiis linguistichis che si son formadis in Catalogne te suaze dal volontariât pe lenghe. Il program, gjestît dal Consorzi pe normalizazion linguistiche par cont de direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal guvier catalan, si propon di incressi lis capacitâts linguistichis cul meti dongje une persone usade a fevelâ cun competence par catalan cuntune che invezit e je daûr a imparâ la lenghe e e à bisugne di praticâle. Il volontariât pe lenghe al previôt che la cubie si cjati almancul une ore par setemane in situazions informâls par un minim di dîs setemanis a dilunc. Ta cheste maniere si jes di une logjiche di stamp scolastic par doprâ invezit la lenghe par argoments di vite cuotidiane. Vie pal 2015 lis cubiis gnovis a son stadis 10.022.
Font: Generalitat de Catalunya, 02/06/16

Svezie: pas indenant pal ricognossiment dal elfdalian

La autoritât internazionâl che e gjestìs la regjistrazion dai codiçs ISO e à cjapât dentri tra lis lenghis ricognossudis e indotadis di un codiç di pueste ancje l’elfdalian, une varietât linguistiche fevelade te provincie di Dalarna, in Svezie. Si trate di un lengaç che al diven dal norvegjês antîc e che al à carateristichis origjinâls, a mieze strade tra lis lenghis gjermanichis nordorientâls, tant che il svedês, e chês nordocidentâls, tant che il norvegjês. Lis autoritâts de Svezie lu calcolin però dome un dialet dal svedês. Il ricognossiment di un codiç ISO specific, che al ven doprât par classificâ lis lenghis in areis tant che Internet, al devente cumò un element in plui par fâ ricognossi l’elfdalian tant che lenghe minoritarie e otignî cussì la tutele des autoritâts statâls. Fevelât di uns 3 mil personis, cun chest an al è stât metût tra lis materiis di insegnament de scuele de infanzie dal comun di Älvdalen là che a vivin la plui part dai siei locutôrs.
Font: The Local, 02/06/16

Paîs Catalans: segnâi par catalan, sot atac il Comun di València

Il delegât dal guvier spagnûl inte Comunitât Valenziane, Juan Carlos Moragues, al à comunicât di vê domandât ae aministrazion comunâl di València di gjavâ vie la gnove segnaletiche stradâl cu lis scritis dome par catalan. Pal rapresentant dal guvier centrâl, i cartei dome par catalan a van cuintri de normative sui traspuarts che e previôt che lis scritis a sedin o dome par castilian o bilengâls. Tal câs che il Comun nol proviodi a gjavâ la segnaletiche, Moragues al à visât che al inviarà un ricors judiziari in maniere che a sedin i judiçs a decidi.
Font: VilaWeb, 31/05/16

Stât spagnûl: condane par no investigâ lis torturis sui bascs

Il tribunâl european dai dirits umans al à condanât pe otave volte il stât spagnûl par no vê indagât su denunciis di torture. La condane si riferìs ae vicende dal militant basc Xabier Beortegi arestât intant di une operazion puartade indenant de Guardia Civil spagnole. La sô denuncie par jessi stât torturât intant de detenzion no jere stade però investigade des autoritâts spagnolis. La prime condane cuintri dal stât spagnûl, rivade ancjemò intal 2004, e jere leade ae operazion coordenade dal judiç Baltasar Garzón cuintri dal moviment armât catalan Terra Lliure che e veve puartât ae torture di diviers dai 45 arestâts. Gjavât chel prin câs, chês altris siet condanis si riferissin dutis a denunciis fatis indenant di citadins bascs.
Font: Naiz:, 31/05/16

Friûl: propuestis referendariis par une autonomie dople

Ai 30 di Mai une delegazion dal comitât referendari “Tutti per il Friuli – Tutti per Trieste” al à consegnât alì dal ufici di presidence dal Consei regjonâl dal Friûl – Vignesie Julie i tescj di dôs propuestis di consultazion popolâr compagnâts di cuasi 2 mil firmis (la leç a ‘nt domande 500). Dai doi referendums un al è abrogatîf e si propon di scancelâ la gnove leç di riforme dal sisteme des autonomiis locâls che e gjave lis cuatri Provinciis di prime par dividi il teritori regjonâl in 18 Unions di comuns. Chel altri invezit al è propositîf e al ponte a riformâ la Regjon in dôs Provinciis autonomis sul model dal Trentin – Sud Tirôl. L’intindiment al è chel di meti sù dôs aministrazions che a rispuindin miôr ae composizion storiche, sociâl e linguistiche dal teritori, cul Friûl e la sô identitât specifiche di une bande e cu la citât di Triest e la aree dal Cjars a maiorance slovene di chê altre. I tocje cumò al ufici di presidence dal Consei regjonâl decidi su la amissibilitât des dôs consultazions e, tal câs di un parê positîf, al coventarà tirâ sù altris 15 mil firmis par permeti di lâ al vôt inte Vierte di chest an che al ven.
Font: Tutti per il Friuli, 30/05/16

Bretagne: in vore par une gnove leç pes lenghis minorizadis

Dopo dal bloc de ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis de bande dal Senât francês e de boçadure in Parlament de propueste di leç su lis lenghis minorizadis fate indenant dal deputât Paul Molac, e je ancjemò une volte la Bretagne a mobilitâsi par otignî une normative che e infuartissi la presince des lenghis minorizadis te scuele, tai media e tai spazis publics. Une setantine di organizazion bretonis si son dadis adun par sburtâ une gnove iniziative legjislative a nivel statâl a pro des lenghis minorizadis e a àn contatât i deputâts bretons par che si cjapin sù chest impegn. Trê elets socialiscj si son fats indenant e dopo di un prin incuintri cui coletîfs bretons a àn otignût un spazi tal calendari dai lavôrs parlamentârs par presentâ la propueste che e je cumò daûr a jessi limade ancje cul contribût di altris deputâts.
Font: Le Telegramme, 30/05/16

Paîs Basc: a Bilbao la assemblee gjenerâl dal NPLD

Sul finî dal mês di Mai si è tignude a Bilbo / Bilbao la assemblee gjenerâl de NPLD, o sei la Rêt europeane pe Promozion de Diversitât Linguistiche formade di guviers locâi e di istituzions impegnadis intal valorizâ lis lenghis minorizadis. E je stade la ocasion par resonâ su lis liniis operativis pai prossims agns di meti adun intun Program di azion pe diversitât linguistiche (Roadmap for Linguistic Diversity) di svilupâ e di promovi intune cun altris istituzions europeanis. Un program che al à di fonde la impuartance des lenghis, ancje chês minorizadis e locâls, pe economie, pe coesion sociâl e pe integrazion. Intant de assemblee si àn cjapadis ancje decisions organizativis internis tant che il spostament de sede de organizazion di Caerdydd / Cardiff a Bruxelles, la elezion a presidente vicjarie de ladine Olimpia Rasom e la jentrade tant che membri a plen dirit dal guvier de Comunitât Valenziane.
Font: NPLD, 29/05/16

Irlande: strategjie pal gaelic, guvier dal Nord al riscje il procès

Il tribunâl superiôr di justizie di Béal Feirste / Belfast al à autorizât la organizazion Conradh na Gaeilge par puartâ in judizi il guvier de Irlande dal Nord par no vê fate buine la strategjie di politiche linguistiche pal gaelic irlandês 2015 - 2015. La strategjie pe lenghe e jere stade uficializade de ministre pe culture Carál Ní Chuilín tal Zenâr dal 2015 e par un an a dilunc e jere stade al centri di un percors di condivision cun citadins e realtâts associativis, ma cuant che si veve di votâle i rapresentants unioniscj e chei dal Alliance Party le vevin boçade. La leç su la lenghe gaeliche e jere previodude ancjemò dai acuardis di pâs pe Irlande dal Nord e il stes program di guvier 2011 – 2015 le calcolave une prioritât. Se par chest Autun il gnûf guvier nordirlandês nol varà fate buine la strategjie, Conradh na Gaeilge e à fat savê che lu clamarà in judizi. Magari cussì no, lis prospetivis di un cambi di posizion no son positivis, dal moment che, cundut dai impegns a pro de lenghe cjapâts vie pe campagne eletorâl, la composizion dal gnûf esecutîf e palese za une direzion contrarie di chê prometude cun ministeris centrâi pe promozion dal gaelic, tant che istruzion e comunitâts, assegnâts a rapresentants unioniscj contraris ae tutele dal irlandês.
Font: CnG, 27 e 31/05/16

Paîs Basc: blocade une azion par ridusi l’euskara te sanitât

Il Parlament de Comunitât Autonome Basche al à boçât cui vôts dal PNV e di EH Bildu une propueste di riduzion dal euskara te sanitât publiche fate indenant dal PP, cu la poie di PSE e di UPyD. I partîts spagnoliscj, di fat, a pontavin a sbassâ sei il pês de cognossince de lenghe basche intai concors par gnûf personâl medic e sanitari, sei i profîi linguistics previodûts pes diviersis figuris professionâls che a formin la sanitât publiche. Il tentatîf al è stât però fermât dai nazionaliscj moderâts e de çampe indipendentiste basche che a àn rivendicât il dirit di ducj i citadins, ancje chei che a fevelin par euskara, di gjoldi di un servizi di fonde come chel sanitari te lôr lenghe proprie.
Font: Deia, 26/05/16

Bulgarie: tensions framieç de minorance turche

Ai 19 di Mai la comunitât turche de Bulgarie e celebre la resistence cuintri de assimilazion metude in at massime tra la fin dai agns ’80 e i prins ’90 dal secul stât. Chest an però si àn vudis tensions avonde fuartis inte suaze de manifestazion di place in program par chest inovâl inte citât a maiorance turche di Cebel / Džebel. La iniziative e jere stade clamade dongje dal Moviment pai dirits e pes libertâts, il partît di riferiment de comunitât turche de Bulgarie, e sul imprin e jere stade proibide dal sindic de citât, Lyutvi Mestan, che, dopo di jessi stât butât fûr sul finî dal 2015 di cheste organizazion, al à fondât il moviment politic Dost. La proibizion e je stade po gjavade di une sentence dal tribunâl regjonâl, ma e à puartât in place i membris di dutis e dôs lis organizazions che si son scuintrâts, par fortune, dome a peraulis. Dut câs la tension e reste alte viodût che i dirigjents dal Moviment pai dirits e pes libertâts a van dilunc a acusâ Mestan e il so grup politic di jessi la cuinte colone de Turchie in Bulgarie, preocupantsi plui di sburtâ i interès dal stât dongje che no chei de minorance turche de Bulgarie.
Font: Balkan Insight, 20/05/16