12/05/16

Ream Unît: risultâts eletorâi in Scozie, Gales e Irlande dal Nord

Ai 5 di Mai si son tignudis lis elezions pes assembleis legjislativis di Scozie, Gales e Irlande dal Nord, in plui che par diviers comuns inglês.
In Scozie, pe tierce volte di file, i eletôrs a àn premiât il Scottish National Party (SNP). I indipendentiscj a àn cjapât il 46,5% dai consens, in cressite dal 1,1% rispiet aes elezions stadis, ma par vie dal sisteme eletorâl scozês si cjatin cun 63 deputâts, sîs in mancul de volte stade e doi sot dal vê la maiorance assolude in Parlament. Chel istès il partît vuidât di Nicola Sturgeon al guviernarà la Scozie pal tierç mandât di file: al reste dome di capî se cuntun guvier di minorance o cuntune aleance cui Verts, che a condividin cun lôr une posizion progressiste e indipendentiste, e che ta chestis elezions a àn cressût sei la percentuâl di vôts, sei il numar di deputâts che al è passât di 2 a 6. Sconfite cence precedents invezit pai Laburiscj che a pierdin il 9,2% di vôts (cumò a son al 22,6%) e 13 elets. Il Labour, che in Scozie al veve simpri vût un consens une vore alt, cui siei 24 parlamentârs si ricjate superât fintremai dai Conservadôrs che a otegnin il 22% dai vôts (+8,1%) e 31 deputâts, 16 in plui de volte stade. Come numar di elets, i Verts a passin denant dai Liberâi Democratics che a mantegnin i lôr 5 elets, ma a pierdin un tic di consens (7,8%, cuntune pierdite di vôts dal 0,1%). Di segnalâ la partecipazion al vôt, ma dome tes listis proporzionâls, di doi moviments de çampe radicâl indipendentiste – Solidarity e RISE – che si son fermâts tor dal 0,5% dai consens.
In Gales invezit i Laburiscj a rivin a tignî bot e, si ben che a pierdin il 7,6% dai vôts, cul lôr 34,7% a rivin a elei inte Assemblee Nazionâl 29 deputâts, un in mancul des elezions passadis e doi sot de maiorance assolude. Sucès impuartant dai nazionalitaris galês dal Plaid Cymru che cun 12 elets (un in plui de volte stade) e cuntun consens dal 20,5% (in cressite dal 1,3%) a deventin il secont grup de Assemblee passant denant dai Conservadôrs che a van jù di 14 a 11 deputâts e a pierdin il 3,9% dai vôts (21,1%). La sorprese principâl des elezions e rive però dai populiscj antieuropeans dal UKIP che cuntun 12,5% di vôts a jentrin pe prime volte te Assemblee Nazionâl dal Gales e lu fasin cun 7 deputâts. I Liberâi Democratics si ricjatin invezit cuntun sôl dai cuatri elets che a vevin e cuntune pierdite di consens dal 2,9% (7,7% dai vôts).
Par chel che al rivuarde la Irlande dal Nord il Democratic Unionist Party (DUP) al piert un tic di teren (-0,8%), ma cul 29.2% di vôts e 38 elets si conferme come prime fuarce politiche te Assemblee nordirlandese. Conferme ancje pal Sinn Féin che cul 24% di consens e 28 deputâts al rapresente il secont partît de Irlande dal Nord e il prin tra l’eletorâl nazionalist irlandês. Contrari però di ce che al sucêt inte Republiche di Irlande, là che il Sinn Féin al va dilunc a cressi, intal Nord al à pierdût il 2,9% dai vôts e un elet. In flession ancje il secont partît nazionalist, o sei il Social Democratic and Labour Party (SDLP), che si ferme al 12% dai vôts (il 2,2% in mancul de volte stade) e al va jù di 14 a 12 deputâts. I rive devant l’Ulster Unionist Party (UUP) cul 12.6% dai consens (-0,7%) e 16 elets. Cul 7% dai vôts (-0,7%) e 8 deputâts l’Alliance Party si conferme cuinte fuarce politiche de Assemblee nordirlandese. I vôts e i elets pierdûts dai partîts de aree nazionaliste, o sei Sinn Féin e SDLP, si son spostâts sui Verts, che a son passâts di 1 a 2 elets e che a àn plui che dopleât i vôts (2,7% cuntun aument dal 1,8% rispiet aes elezions stadis), e sul gnûf sogjet politic de çampe radicâl irlandese (un dai pôcs presint sei intal Sud che intal Nord de isule) People before Profit Alliance che al jentre pe prime volte inte Assemblee nordirlandese cun 2 deputâts (2% di vôts, in cressite dal 1.2%). A completâ il cuadri dai elets o vin la conferme di un rapresentant de Traditional Unionist Voice e un deputât indipendent.
Font: BBC, 06-07/05/16

Corsiche: fin des azions militârs ancje pal FLNC – 22 di Otubar

Nassude tal 2002 di une division dentri dal Front di Liberazion Nazionâl de Corsiche (FLNC), za di timp la fazion clamade “22 di Otubar” no puartave indenant operazions armadis cundut che no veve mai proclamât une tregue. Ai 3 di Mai, intant di une conference stampe clandestine, un puartevôs de organizazion al à comunicât in maniere uficiâl la fin des azions militârs. La decision e je stade cjapade par infuartî il procès di pâs inviât intal 2014 cu la fin de lote armade proclamade de rame principâl dal grup armât cors (FLNC - UC) e par judâ il guvier de isule, cumò tes mans di une aleance nazionalitarie, a svilupâ une soluzion politiche pal conflit cors. Il FLNC - 22 di Otubar al à po invidât dutis lis fuarcis de isule a impegnâsi tal procès di autodeterminazion e pe liberazion dai presonîrs politics.
Font: Le Monde, 03/05/16

Galizie: ai 17 di Mai manifestazion rivendicative a S. Jacum

In ocasion de Zornade de leterature galiziane, la plateforme pai dirits linguistics Queremos Galego e à decidût di clamâ dongje ai 17 di Mai une manifestazion a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela). La manifestazion, a àn dite i rapresentants de organizazion, e vûl jessi sei une fieste popolâr par celebrâ la lenghe, sei un at di rivendicazion e di proteste massime cuintri des politichis metudis in at dal guvier galizian par pidimentâ l’ûs de lenghe proprie te scuele e te societât.
Font: Galicia Hoxe, 02/05/16

Cossovo: censiment separât pes comunitâts serbis

Daûr dai dâts dal ultin censiment, o sei chel dal 2011, la popolazion cossovane e je pal 91% di lenghe albanese, pal 3,4% serbe e pal rest rom, bosgnache, turche o di altris minorancis. Si trate di un dât falsât dal fat che intes comunitâts serbis il censiment al jere stât boicotât. Cumò però il guvier di Pristina al propon un progjet di leç par davuelzi un censiment separât des comunitâts serbis plui gruessis. Se la propueste, che e gjolt de poie de agjenzie europeane pes statistichis Eurostat, e ves di deventâ operative e interessarà i Comuns di Mitrovica Nord, Leposavić / Leposaviq, Zvečan / Zveçan e Zubin Potok.
Font: Balkan Insight, 02/05/16

Bretagne: par Ai’ta! la Regjon e à di fâ la politiche linguistiche

Al è aromai plui che clâr che lis istituzions statâls no àn nissune intenzion di impegnâsi par garantî i dirits linguistics des comunitâts minorizadis, par chest e à di jessi la aministrazion regjonâl a deventâ protagoniste ta chest cjamp. Di chest resonament e partìs la iniziative indreçade ae presidence de Regjon Bretagne dal coletîf pai dirits linguistics Ai’ta! cun chê di sburtâ il guvier regjonâl a impegnâsi pe lenghe proprie. In plui di cressi i invistiments pe politiche linguistiche, Ai’ta! i domande ae Regjon di tornâ a viodi lis convenzions cul stât centrâl o cun altris sogjets publics in maniere di aumentâ la presince de lenghe bretone intal sisteme scolastic e te radiotelevision publiche, e di otignî la presince di segnaletiche bilengâl su la viabilitât principâl, tes stazions feroviariis, tes puestis e tai museus. A son po azions che la aministrazion regjonâl e pues inviâ daurman tant che une presince paritarie dal breton in Consei e tai uficis regjonâi, e une campagne par sensibilizâ i fruts sui temis de lenghe e de culture de Bretagne.
Font: Agence Bretagne Presse, 01/05/16

Irlande: elezions tal Nord, 4 partîts e 70 candidâts pal gaelic

La organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge e à puartât indenant une campagne a pro dal gaelic (#GaelVóta) indreçade ai partîts e ai candidâts in corse tes elezions dai 5 di Mai in Irlande dal Nord. Trê i impegns principâi che si domandave aes fuarcis politichis di cjapâ sù, ven a dî: un invistiment di 2,6 milions di sterlinis in plui par svilupâ un plan strategjic par incressi l’ûs de lenghe irlandese e infuartî i puescj di vore ta chest setôr; la promozion dal gaelic inte vite sociâl de bande dal ministeri nordirlandês pes comunitâts; il svilup di un sisteme scolastic che al garantissi l’insegnament dal irlandês e che al incressi la presince des scuelis a imersion. L’impegn a sostignî chestis politichis al è rivât di cuatri partîts te lôr totalitât – Sinn Féin, SDLP, People before Profit Alliance, Cross-Community Labour Alternative – e di passe 70 candidâts a titul personâl.
Font: CnaG, 29/04/16

Paîs Catalans: autodeterminazion, sì al referendum tal Nord

Il tribunâl di Perpinyà / Perpignan al à declarât che un referendum su la autodeterminazion al fâs part de libertât di espression e che duncje cui che si propon di imbastîlu nol davuelç une ativitât ilegâl. Cun cheste motivazion la magjistrature e à refudât la domande di dissoluzion fate indenant de prefeture dal dipartiment dai Pireneus orientâi cuintri dal Comitât pe autodeterminazion de Catalogne Nord, o sei la regjon catalane sot aministrazion francese. La prefeture, che e je stade condanade a paiâ lis spesis legâls, e veve presentât denuncie intal 2014 cuant che il comitât al voleve inmaneâ une consultazion popolâr come chês inviadis intal principât di Catalogne. Dopo de sentence il Comitât al à fat savê che al è pront a lâ indenant cul progjet di referendum e che intal framieç al à racuelt avonde donazions par organizâ lis operazions di vôt. Par cumò no si à savût nuie su la date che però e varès di jessi vie pal 2017.
Font: VilaWeb, 29/04/16; Jornalet, 29/04/16

Paîs Catalans: STEI al vûl plui azions pal catalan tes Baleârs

Il sindacât dai insegnants STEI al à domandât al guvier des Baleârs misuris concretis di discriminazion positive par incressi la presince e l’ûs de lenghe catalane tai istitûts scolastics, tes aministrazions publichis, tai mieçs di comunicazion e te societât. Tant che esemplis concrets di azions di podê meti in vore, il sindacât al propon une gnove normative par garantî l’insegnament al cent par cent par catalan, ma ancje cors di formazion in servizi pai professôrs, materiâi didatics adats a dutis lis tapis educativis e scambis scolastics cun chês altris comunitâts di lenghe catalane.
Font: Periódico de Ibiza y Formentera, 29/04/16

Europe: bandieris proibidis al Eurovision, bascs come i teroriscj

Il festival european de cjançon Eurovision si conferme simpri di plui une manifestazion indreçade a esaltâ une vision dal continent centrade sui stâts e sul monolinguisim inglês a dam de pluralitât e de diversitât des comunitâts nazionâls e des lenghis che lu componin. L’inglês di fat al devente simpri di plui la uniche lenghe de manifestazion, tes cjançons, te presentazion e fintremai tes scritis ametudis su lis bandieris dal public che al partecipe ae finâl. E propit la diretive interne su lis bandieris ametudis in sale dade fûr chest an de organizazion e à jevât scjas. Te liste des bandieris che il public nol pues puartâ, in plui di chês cun publicitâts, cun simbui o scritis che a puedin risultâ ofensivis, a son elencadis ancje chês che a àn scritis che no sedin par inglês o che a rapresentin comunitâts locâls, autonomis o regjonâls. Come a dî: nuie stât, nuie bandiere. Proibizion però ancje par chês realtâts aministrativis che la lôr statualitât no je ricognossude di ducj tant che Cossovo, Transnistrie o Palestine. Il piês però si lu à tocjât là che, te liste des bandieris metudis come esempli di proibî, si à metût dongje chê basche (ikurriña) cun chê dal stât islamic. Lis reazions duris rivadis dal Paîs Basc, ma ancje de Catalogne, de Corsiche e di altris nazions cence stât a àn puartât i organizadôrs a scusâsi. Pecjât che, ancje se la imagjin de bandiere basche cumò e je stade gjavade de liste dai esemplis, la proibizion di metile fûr intant de manifestazion e reste.
Font: Naiz:, 28 e 29/04/16; VilaWeb, 29/04/16

Lussemburc: lussemburghês prime lenghe a cjase e a scuele

Su la fonde dai ultins dâts comunicâts dal istitût statâl di statistiche Statec, intai lûcs di lavôr dal Lussemburc la lenghe plui fevelade e je il francês. Cun di fat, a doprâlu sul puest di vore al è il 68% des personis. I vegnin daûr il lussemburghês (60%) e il todesc (34%). Tes scuelis invezit e je la lenghe proprie dal granducât a jessi la plui doprade. Il lussemburghês al è il plui fevelât ancje par chel che al rivuarde il rest de vite cuotidiane (cjase e timp libar). La seconde lenghe plui fevelade fûr dal lavôr e de scuele e je il portughês – o sei chê de comunitât imigrade plui numerose – intant che il francês si ricjate al tierç puest.
Font: Luxemburger Wort, 27/04/16

Polonie: prin incuintri dal president Duda cu lis minorancis

Ai 26 di Avrîl il president polac Andrzej Duda si è cjatât pe prime volte cui rapresentants des diviersis comunitâts di minorance ricognossudis a nivel statâl. La plui part des minorancis ricognossudis in Polonie e je rapresentade di popolazions che a son maiorance tai stâts dongje tant che lituans, cecs, slovacs, rus, ucrains, bielorùs e todescs, ma ancje di comunitâts nativis o che a àn un leam storic cun cheste tiere tant che karaims, lemko, rom, ebreus, armens e tatars. Il president nol à fat riferiment ae situazion penze che si cjatin a patî diviers ativiscj e rapresentants di grups minoritaris par vie di un nazionalisim polac simpri plui agressîf, ma al contrari al à piturât une Polonie là che no si àn conflits leâts ae partignince etniche – nazionâl. Intal so intervent Duda nol à fevelât di azions di tutele pes minorancis, ma dome de dibisugne di infuartî in ducj i citadins il sens di partignince ae Polonie.
Font: Polskie Radio dla Zagranicy, 26/04/16

Paîs Basc: ai 4 di Jugn mobilitazion pal euskara in Navare

La organizazion Kontseilua e à clamât dongje une manifestazion pai prossims 4 di Jugn a Iruñea / Pamplona cun chê di rivendicâ une politiche linguistiche plui eficace pe lenghe basche. L’invît al partecipâ al è in primis a ducj chei che a son impegnâts intal moviment sociâl a pro dal euskara, ma ancje a ducj chei che a vuelin la pussibilitât di podê doprâ in dutis lis ocasions cheste lenghe. Dal sigûr la situazion e je miorade dopo che il guvier de Navare al è passât de diestre regjonaliste e spagnoliste a di une aleance progressiste – nazionalitarie, ma si spietavisi alc di plui. Di chi la decision di dâsi adun in place par mostrâ la volontât de int di vê politichis linguistichis plui fuartis pal basc.
Font: Naiz:, 25/04/16

Ream Unît: protestis cuintri dal tai dai fonts statâi pal cornic

Dal 2003 indenant, o sei di cuant che i jere stât ricognossût il status di lenghe minoritarie, il guvier britanic al veve assegnât al Consei de Cornualie un contribût anuâl di 150 mil sterlinis par judâ la presince dal cornic intes istituzions, te educazion, te societât e te economie. Cun chest an però l’esecutîf di Londre al à scancelât i contribûts. Denant des protestis dal Consei de Cornualie, il guvier britanic al à rispuindût che l’acuardi su la devoluzion fat bon l’an passât al è compagnât di un finanziament complessîf di un miliart e 700 milions di sterlinis pai prossims cuatri agns e che se lis istituzions de Cornualie a vuelin invistî su la lenghe a puedin tirâ fûr i bêçs di li. La spiegazion no à però convint ni lis autoritâts locâls e nancje un trop di 18 parlamentârs che a àn presentât une mozion par che il guvier al riviodi la sô posizion. La iniziative e je stade poiade di 16 deputâts scozês dal SNP, di un galês dal Plaid Cymru e di un laburist.
Font: BBC, 21/04/16; Parliament UK, 27/04/16; Mebyon Kernow, 28/04/16