04/11/16

Paîs Basc: confront viert in Navare sul plan strategjic pe lenghe

Il guvier de Navare al à vierzût la consultazion publiche sul plan strategjic di politiche linguistiche 2016-2019. Fintremai i 19 di Novembar i citadins di cheste comunitât a podaran duncje proponi considerazions e propuestis sul test di fonde par promovi la cognossince e l’ûs sociâl de lenghe basche. Par compagnâ chest procès a son in program ancje apontaments par presentâ e par discuti il document in diviersis localitâts de Navare. Un dai prins obietîfs dal plan al è chel di sburtâ a fevelâ par euskara chei che za lu capissin, ma che par solit no lu doprin. Tra lis liniis di indreçament principâls o cjatìn po: favorî l’acès di ducj al aprendiment de lenghe, incressi la ufierte culturâl par basc, l’ûs regolâr de lenghe tes aministrazions publichis, aumentâ la sô presince tai servizis e tes impresis. Si ponte ancje a svilupâ il potenziâl dal euskara come motôr economic, peant il so valôr unic come patrimoni imateriâl tai setôrs produtîfs, tecnologjics e di inovazion de Navare.
Font: Naiz:, 21/10/16

Scozie: stampon par un secont vôt su la indipendence

Joibe ai 20 di Otubar il guvier scozês al à presentât il stampon de leç par imbastî un secont referendum su la indipendence. Il test al previôt une consultazion sul model di chê che si veve tignude intal 2014, duncje cence soiâr minim di partecipazion pe validitât dal referendum e cu la pussibilitât di votâ sei pai fantats di 16 e di 17 agns, sei pai citadins de UE che a àn la residence in Scozie. Fintremai i 11 di Zenâr dal 2017 i citadins a varan la pussibilitât di dî la lôr sul stampon, prime di tacâ l’iter parlamentâr là che si à za une maiorance formade di SNP e Verts pronte a votâlu.

Polonie: no al ricognossiment dai slesians come minorance

Ai 19 di Otubar il Parlament de Polonie al à boçât la propueste di leç che e proponeve di ricognossi i slesians tant che minorance etniche. Cundut che intal ultin censiment cuasi un milion di citadins si vevin declarâts slesians e no polacs, pai partîts che a poin il guvier conservadôr in cjarie, ma ancje par diviers di chei di oposizion, i abitants de Slesie a partegnin in dut e par dut ae comunitât nazionâl polache. La mancjance dal ricognossiment e impedìs la pussibilitât di gjoldi des misuris legjislativis previodudis par tutelâ lis lenghis e lis culturis des comunitâts minorizadis.
Font: EFA, 20/10/16

Scozie: inviade la sperimentazion di e-Sgoil

E je partide intun istitût di Aberdeen / Obar Dheathain, in Scozie, la sperimentazion dal progjet e-Sgoil che al propon la incressite des materiis curicolârs par gaelic par mieç di lezions davueltis online. La iniziative e je stade finanziade dal Bòrd na Gàidhlig, l’organisim di riferiment pe lenghe gaeliche, cun 150 mil sterlinis. Par cumò si à tacât cun lezions davueltis trê dîs par setemane e la rispueste dai students, dal personâl scolastic e ancje des fameis e je une vore positive. Chest progjet pilote si propon di meti ae prove i nivei formatîfs e lis tecnologjiis a disposizion par definî dai modei di insegnament specifics. No si trate di sostituî l’insegnament tradizionâl cul insegnant in classe, ma di slargjâ la ufierte par gaelic ancje ta chês scuelis là che no si à la disponibilitât di professôrs in stât di garantî chest servizi.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 18/10/16

Montenegro: minorancis decisivis pal gnûf guvier

La clâf pe formazion dal gnûf guvier dal Montenegro e passe pai deputâts espression des minorancis nazionâls. Cun di fat, lis elezions che si son tignudis ai 16 di Otubar a àn infuartît la posizion dal prin ministri in scjadince Milo Djukanović cence dâi però la pussibilitât di guviernâ di bessôl. Il so Partît Democratic dai Socialiscj (DPS) al à otignût 36 elets, cinc in plui de volte stade, a front di un Parlament formât di 81 deputâts. I siei aleâts Sociâi Democratics (SD) i puartin altris doi parlamentârs. A fâi cuintri a son lis cuatri fuarcis principâls de oposizion, ven a dî il Front Democratic (DF, cun 18 elets), la coalizion Ključ (o sei “clâf”, cun 9 elets), il moviment Montenegro Democratic (DCG, cun 8 elets) e il Partît Sociâl Democratic (SDP, cun 4 elets) che a metin adun un totâl di 39 deputâts. Chescj partîts a contestin la regolaritât des elezions, segnadis di cetantis denunciis di brois e di coruzion dai eletôrs. Par decidi se sostignî un gnûf guvier Djukanović o formâ cu lis oposizions un esecutîf di transizion par preparâ il teren par elezions regolârs, a son cussì fondamentâi i 4 deputâts des minorancis, o sei i 2 dal Partît Bosgnac (BS) e chei elets tes filis de coalizion albanese (AO) e de Iniziative Civiche Cravuate (HGI).
Font: Balkan Insight, 17-18/10/16

Corsiche: mobilitazion par Battini, Verdi e Tomasini

Ai 15 di Otubar tra lis 2 e lis 3 mil personis a àn sfilât pes stradis di Bastia par protestâ cuintri de condane di trê zovins militants cors – Nicolas Battini, Ghjaseppu Maria Verdi e Stéphane Tomasini – acusâts di un atac cuintri de sotprefeture di Corti. Ae mobilitazion a àn partecipât rapresentants di dutis lis animis dal nazionalisim cors – a partî dai presidents dal esecutîf e de Assemblee corse, Gilles Simeoni e Jean-Guy Talamoni – ma ancje personalitâts politichis dai partîts di ispirazion francese. Par ducj, di fat, lis penis assegnadis ai trê zovins a son dal dut fûr di proporzion rispiet ai reâts che a son acusâts e a dan fuarce a cui che al fevele di condanis di stamp politic. Dopo de manifestazion un grup di militants radicâi si è scuintrât a dilunc cu la polizie, intant che uns pôcs di fantats de Ghjuventù Indipendentista e à inviât un siopar de fam.
Font: Alta Frequenza, 17/10/16

Paîs Basc: in 25 agns euskalduns cressûts dal 10% te CAB

A son stât presentâts i prins risultâts de seste inchieste sociolinguistiche, che ogni cinc agns e ufrìs la fotografie dal stât di salût de lenghe basche. Pe prime volte la investigazion e à cjapât dentri ancje la Navare e Ipar Euskal Herria, o sei la part dal Paîs Basc sot aministrazion francese, ma par cumò a son stâts comunicâts dome i risultâts riferîts ae Comunitât Autonome Basche. Achì il 33,9% de popolazion cun plui di 16 agns (uns 630 mil personis) al è euskaldun, o sei che al è in stât di fevelâ par basc, in cressite dal 2% rispiet a cinc agns prime e dal 10% intai ultins vincjecinc agns. Il 19,1% de popolazion (356 mil) al à une cognossince passive de lenghe, ven a dî che le capìs ma no le fevele, intant che il 47% al è monolingui spagnûl. I dâts a mudin però in maniere significative a seconde de provincie basche interessade, cun di fat i euskalduns in Gipuzkoa a son il 50,6%, in Bizkaia il 27,6% e in Araba il 19,2%. A son in cressi sei i dâts sul ûs cuotidian de lenghe, pe prime volte ancje dentri des fameis, e su la voie che si ledi indenant a saborâ il so ûs. Il dât plui impressionant al reste dut câs chel dai zovins tra i 16 e i 24 agns, là che intal 1991 chei che a fevelavin par basc a jerin dome il 25% e vuê a son il 71,4%.
Font: EiTB, 14/10/16; Deia, 14/10/16

Irlande: finanziarie 2017 cence risorsis in plui pal gaelic

La presentazion de leç finanziarie pal 2017 fate indenant dal guvier irlandês e à fat saltâ sù lis realtâts associativis impegnadis pe lenghe gaeliche. Intal document, di fat, no si à metût dentri nancje lis fondis pal plan di invistiment proponût di uns otante tra organizazions pe lenghe e sogjets atîfs intal Gaeltacht, o sei lis areis là che si à ancjemò une buine presince de lenghe irlandese. Il plan, in plui di favorî e slargjâ lis oportunitâts pal ûs sociâl de lenghe, al varès creât cuasi 1.200 puescj di vore. Dal 2008 a vuê il guvier al à smiezât lis risorsis pe agjenzie pe lenghe Foras na Gaeilge e par chê che e gjestìs il lavôr intes areis gaelicofonis, Údarás na Gaeltachta. Tal belanç pal 2017 no si à metût nancje un euro in plui su chestis vôs e chest al vûl dî che, no dome no si varà la pussibilitât di inviâ il plan di invistiment, ma che si varan di ridusi ancjemò i servizis linguistics ufierts.
Font: CnaG, 12/10/16

Stât francês: gnove propueste di leç pes lenghis minorizadis

Une gnove propueste di leç su lis lenghis minorizadis e je stade presentade te Assemblee francese. A fâle indenant cheste volte al è stât il grup parlamentâr socialist cun prime firmatarie la deputade bretone Annie Le Houérou. Il test al previôt, tra l’altri, che tes areis là che si fevele une lenghe proprie i students a puedin sielzi di vê des materiis insegnadis ta cheste lenghe, di sburtâ la segnaletiche bilengâl, di poiâ i mieçs di comunicazion in lenghe minorizade ancje cu la assegnazion di frecuencis radio specifichis. Dificil però che si rivi pardabon insom: une propueste di leç su lis lenghis minorizadis e jere za stade blocade sul prin tacâ di chest an e tal Parlament francês nol somee che cumò la clime e sedi cui sa ce divierse, cun di plui a mancjin i timps tecnics par sierâ il percors dal proviodiment tra Assemblee e Senât prime che e finissi la legjislature.
Font: France3 Midi-Pyrénées, 11/10/16

Paîs Basc: in Navare a cressin i adults che a studiin l’euskara

Inte suaze de scree dai gnûfs cors pal insegnament de lenghe basche ai adults in Navare, si à ricuardât che il numar dai students che la stagjon stade al à frecuentât chescj cors intai istitûts publics al è cressût di passe il 8%. Des 5.319 personis che si son zovadis di chest sisteme par studiâ l’euskara, la plui part si è poiade su struturis publichis e, plui in detai, 1.687 sui cors par lavoradôrs publics di Euskarabidea, 1.111 sul istitût Zubiarte e 881 su lis scuelis di lenghis di Iruñea / Pamplona.
Font: La Informacion:, 11/10/16

Paîs Catalans: plui fonts pes sottitulazions par catalan

Il guvier catalan (Generalitat) e la agjenzie Catalunya Film Festivals a àn rignuvît la convenzion che a àn in vore dal 2008 par saborâ la sottitulazion cinematografiche par catalan. I fonts a disposizion pal 2016 a son 115 mil euros, 5 mil in plui dal an passât, e a permetaran di sottitulâ uns 600 tra films e curtmetraçs, o sei sù par jù il 70% de ufierte cinematografiche di chest an. Di cuant che la convenzion e je stade inviade a son stâts sottitulâts 1.130 cines e 3.537 curts.
Font: La Informacion, 07/10/16