16/03/17

Ream Unît: cuarte opinion sul stât des minorancis nazionâls

Il Comitât consultîf dal Consei de Europe pe Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls al à dade fûr la sô cuarte opinion su la metude in vore di chest acuardi tal Ream Unît. Tra i elements critics plui pençs segnalâts intal document si à la mancjance di une legjislazion in stât di garantî l’ûs e la promozion de lenghe irlandese tes sîs conteis de Irlande dal Nord cjapadis dentri tal stât britanic e par chest si invide il guvier di Londre a impegnâsi par creâ lis cundizions par garantî i dirits linguistics ancje ta cheste part dal Ream Unît. Si domande po aes autoritâts britanichis di tornâ indaûr su la decision di taiâ i fonts pe lenghe corniche. Il Comitât consultîf al sburte ancje par che si intervegni cun urgjence par fâi cuintri ae incressite dai prejudizis e dai discors che a favorissin l’odi etnic, e par garantî sîts pe soste dai grups di Rom o cjaminants che a àn ancjemò un stîl di vite nomadic.
Font: Council of Europe, 09/03/17

Cravuazie: in cressi la intolerance cuintri de minorance serbe

Ai 7 di Març il Consei Nazionâl Serp, che al rapresente la comunitât serbe de Cravuazie, al à dât fûr il so rapuart anuâl su la situazion che si cjate a vivi la minorance. Daûr dai dâts publicâts, vie pal 2016 i câs di incidents leâts ae intolerance etniche, discors publics violents, menacis o agressions cuintri di membris de comunitât serbe a son stâts 331, a front dai 189 segnalâts intal 2015 e dai 82 dal 2014. Plui in detai, rispiet al an prime i câs di agressions fisichis a son passâts di 9 a 16, intant che lis menacis a son passadis si 20 a 62. A favorî cheste clime no son dome i ambients politics plui nazionaliscj, ma ancje i mieçs di comunicazion, cun diviers câs di discors di odi etnic dâts fûr fintremai de radiotelevision di stât (HRT). La realtât e riscje però di jessi inmò piês dal moment che plui di cualchidun nol denuncie i abûs patîts par pôre di vê consecuencis ancjemò plui penzis. Il cuadri al ven confermât ancje dal rapuart su la Cravuazie dal Dipartiment di Stât dai Stâts Unîts che al marche la discriminazion sociâl e i episodis di violence cuintri des minorancis, a partî di serps e rom.
Font: Balkan Insight, 07/03/17

Paîs Basc: l’euskara al cres te sanitât, te scuele, su Internet

Intant di une audizion denant dal Parlament, il diretôr gjenerâl dal servizi sanitari de Comunitât Autonome Basche, José María Armentia, al à fat il pont su la metude in vore dal plan di normalizazion dal euskara dentri dal servizi. Tal 2016 cuasi il 34% dai lavoradôrs de sanitât a vevin un nivel di cognossince de lenghe basche adate al lôr puest di vore, a front dal 11,2% di dîs agns prime. La incressite progressive des competencis linguistichis e diven sei de jentrade di personâl gnûf che al à fat i siei studis par euskara, sei dai percors di formazion dai lavoradôrs che l’an passât a àn interessât il 10% dal organic.

Macedonie: crisi istituzionâl, partîts albanês cu la oposizion

E je plene crisi istituzionâl in Macedonie là che il president Gjorge Ivanov si refude di dâi la incarghe di formâ il gnûf guvier al leader de oposizion, il sociâl democratic Zoran Zaev, cundut che al gjolt de maiorance in Parlament in gracie de poie dai trê partîts de minorance albanese (Union Democratiche pe Integrazion, Besa e Aleance pai Albanês). Ivanov al dopre propit l’acuardi cui partîts di riferiment de comunitât albanese par refudâi la incarghe, dal moment che la disponibilitât di Zaev a acetâ i ponts di fonde dal lôr program – tant che la estension de couficialitât de lenghe albanese a dute la Macedonie – e ven considerade une menace ae unitât statâl. Denant dal refût di dâi la incarghe, Zaev al à acusât il president di tentâ un colp di stât. Ancje la Union Europeane, la OSCE e la NATO a àn domandât a Ivanov di rispietâ i principis democratics e di tornâ sui siei pas. A front di cheste crisi, diviers juriscj a sostegnin che il Parlament al à il podê di nomenâ un guvier cence abadâ al veto imponût dal president.
Font: Balkan Insight, 04 e 07/03/17

Romanie: propueste di leç cuintri dai autonomiscj magjârs

In Romanie il Senât al è clamât a discuti une propueste di leç che e previôt penis di 6 mês a 3 agns di preson par cui che al sfide l’ordin costituzionâl par mieç di ativitâts di stamp politic o di manifestazions. I ativiscj che tes ultimis setemanis a àn jemplâts lis placis des citâts plui impuartantis de Romanie par protestâ cuintri de depenalizazion di une serie di reâts leâts ae coruzion che il guvier al veve iniment di meti in vore, a àn tornât a mobilitâsi cuintri di chel che a calcolin un tentatîf par limitâ il dirit di espression. Il prin firmatari de propueste – il deputât sociâl democratic Todor Ciuhodaru – al à però spiegât che il proviodiment no si propon di limitâ i dirits dai ativiscj rumens, ma di colpî i militants de minorance ongjarese de Transilvanie che zaromai di agns a van dilunc a domandâ plui autonomie pes areis là che la comunitât magjare e je maioritarie (Székelyföld). La posizion ultranazionaliste di Ciuhodaru e à però metût in dificoltât il so stes partît che al à sotscrit un acuardi politic propit cu la Union Democratiche dai Magjârs de Romanie. Il puartevôs dal PSD, Adrian Dobre, al à vût duncje di intervignî in maniere uficiâl par dî che il partît nol condivît lis posizions di Ciuhodaru e che nol votarà la propueste di leç.
Font: Balkan Insight, 04/03/17

Irlande: nuie maiorance pai unioniscj te Assemblee dal Nord

Al è un risultât storic chel jessût des elezions anticipadis pe Assemblee nordirlandese che si son tignudis ai 2 di Març. Cun di fat, pe prime volte lis fuarcis unionistis no son plui maiorance. Il Democratic Unionist Party (DUP) al è lât jù al 28,1% des preferencis e al à otignût 28 deputâts, pierdint cussì ancje il podê di veto garantît aes fuarcis che a àn plui di 30 elets e che fin cumò i veve permetût di imponi la sô linie dentri de Assemblee ancje su temis che a gjoldevin di maiorancis alternativis. Il Sinn Féin, che al rapresente l’eletorât nazionalitari irlandês, cuntun salt indenant di cuasi il 4% al rive al 27,9% dai consens e a 27 deputâts.

Irlande: guvier dal Nord condanât pe sô inerzie sul gaelic

Ai 3 di Març il tribunâl superiôr di Béal Feirste / Belfast al à comunicât la sô decision su la cause inviade de organizazion Conradh na Gaeilge cuintri dal esecutîf de Irlande dal Nord par vie che nol veve fate buine la Strategjie pe lenghe irlandese 2015 – 2035 che e varès vût di regolâ lis misuris a pro dal gaelic. La cause si poiave sul fat che, cul boçâ chel proviodiment, l’esecutîf nordirlandês nol veve rispietât i impegns che si veve cjapât cui acuardis leâts al procès di pâs e al so program di guvier. Cheste sentence, al à declarât il segretari gjenerâl di Conradh na Gaeilge Julian de Spáinn, e sclarìs une volte par dutis che al è un dovê dal esecutîf svilupâ une strategjie pal svilup de lenghe e che al à di fâlu daurman cence altris ritarts.
Font: Conradh na Gaeilge, 03/03/17

Sardegne: e torne in Rai la programazion par sart

Di lunis ai 6 di Març su la radiotelevision publiche a son tornâts a tacâ i programs in lenghe sarde. Un tant al è stât pussibil in gracie dal acuardi anuâl tra la aministrazion regjonâl sarde e la sede locâl de Rai che al previôt 144 oris di programazion radiofoniche in limba su lis 344 totâls garantidis de radiotelevision publiche ae Sardegne. La assessore regjonâl pe culture, Claudia Firino, e spieghe però che si trate dome di un pont di partence dal moment che l’esecutîf nol è par nuie content di cemût che la lenghe sarde e ven tratade a nivel statâl, là che no je stade nancje calcolade intal moment che si à metude jù la leç di riforme de Rai.
Font: IteNovas, 02/03/17

Paîs Catalans: cubiis linguistichis ancje tes Corts valenzianis

Deputâts di ducj i grups politics e dipendents dal Parlament dal Paîs Valenzian (Corts) a àn aderît al program di volontariât linguistic coordenât de organizazion Escola Valenciana che al met dongje une persone che za e parone la lenghe catalane (te sô varietât valenziane) e une che e à gust di imparâle par judâle par mieç di conversazions di une ore la setemane par almancul dîs setemanis. La iniziative, che l’an passât e veve cjapât dentri dome i parlamentârs, chest an si à slargjade pe prime volte ancje al personâl des Corts là che si àn formadis bielzà vincjecinc cubiis. Dopo agns là che lis istituzions politichis valenzianis a vevin pidimentât la promozion de lenghe, cumò cheste iniziative e vûl dâ il bon esempli ai citadins par che “si gjavin la pôre di fevelâ par catalan”. Pal president di Escola Valenciana, Vicent Moreno, cheste rispueste positive che e rive dal Parlament e contribuìs ae difusion, ae coesion sociâl e ae normalitât de lenghe.
Font: 20 minutos, 01/03/17

Asturiis: spazi par asturian pai fruts su RTPA

Il consei di aministrazion de radiotelevision publiche asturiane RTPA al à dât il vie libare a di un spazi par asturian pai fruts. Se i detais dal program a son ancjemò di fissâ, si sa za che al varà non Fálame (Fevelimi) e che al sarà metût adun di Médula, cjase di produzions che e conte tal so catalic cetancj titui di sucès. Cun chest progjet si da rispueste a di une domande fate indenant di timp des organizazions pe lenghe e si met in vore un dai obietîfs de leç pal asturian.
Font: Asturies.com, 27/02/17

Aragon: lenghis propriis a scuele, rispueste plui che buine

Il ricognossiment dal aragonês e dal catalan tant che materiis curicolârs al è daûr a jevâ rispuestis positivis, cun di fat a son za 5.200 i fruts che a studiin une des dôs lenghis propriis dal Aragon. Tal câs dal catalan, là che la presince tes scuelis e je za salde, i cuasi 4.500 scuelârs di chest an (passe 900 te scuele de infanzie, cuasi 2.300 tes primariis e il rest tes secondariis) a son in linie cu lis adesions dai agns stâts. I risultâts miôr a rivin dal aragonês cuntun aument dal 30% des iscrizions che di 625 a son passadis a 808, pe plui part te scuele primarie, dal moment che la lenghe no je stade ancjemò cjapade dentri tai programs des secondariis. In dì di vuê l’aragonês al è presint in 15 centris scolastics, il catalan in 45. Adesion massive po pai programs “Luzía Dueso” e “Jesús Moncada” che a permetin ai centris scolastics che indi fasin domande di ufrî ai lôr students ativitâts curicolârs di animazion intes lenghis propriis o pûr di svilupâ in maniere autonome progjets par aragonês o par catalan. Lis risorsis metudis dal guvier aragonês a àn permetût di finanziâ 60 di chescj progjets, ma lis domandis a jerin stadis sù par jù un centenâr.
Font: El Periodico de Aragon, 27/02/17

Svezie: dirits dai Sami su la tiere inmò sot menace

Intal so rapuart anuâl sul rispiet dai dirits umans in Svezie, Amnesty International e à segnalât che e reste inmò vierte la cuistion dai dirits des comunitâts Sami su lis lôr tieris nativis, dirits che la organizazion internazionâl e calcole “sot menace”. Intal document si met in evidence cun preocupazion ancje la situazion dai Rom. Tal lôr câs si segnale cemût che no vedin acès plen ae scuele, al mont dal lavôr e ai servizis abitatîfs, e che a sedin a risi di crimins dal odi
Font: The Independent Barents Observer, 23/02/17

Corsiche: vie libare di Parîs pe Coletivitât uniche

La Assemblee statâl francese e à fatis buinis trê ordenancis che a fissin disposizions eletorâls, istituzionâls e finanziariis de gnove Coletivitât Teritoriâl uniche de Corsiche, che e nassarà de fusion tra la Coletivitât atuâl e i doi dipartiments che e je dividude la isule. Il vôt al è rivât che e jere zaromai passade la miezegnot dai 21 di Fevrâr intune aule cuasi vueide. Chel istès, cheste ratifiche e permetarà al gnûf sogjet di nassi cul prin di Zenâr dal 2018. La gnove istituzion e varà dutis lis competencis e lis risorsis dai trê sogjets che a son ae sô fonde e lis zontarà a chês otignudis de tratative cul stât centrâl. Fin cumò, dentri dal stât francês, dome la Martiniche e la Guiane a jerin aministradis sot forme di Coletivitât Teritoriâl uniche. Lis fuarcis nazionalistis che dal Dicembar dal 2015 a son al guvier de isule a rivin cussì a un dai obietîfs che za di timp si proponevin di otignî. Sodisfat duncje pal risultât Jean-Guy Talamoni, president de Assemblee de Corsiche, che al à za anticipât che il prossim obietîf che si proponin di rivâi al è chel di un statût di fiscalitât specific che i permeti ae isule di decidi su chest teme in plene autonomie.
Font: Alta Frequenza, 22/02/17; Assemblea di Corsica, 23/02/17